Miksi jotkut ihmiset pelkäävät vastata tuntemattomaan tai outoon puhelinnumeroon? Siinä ei ole lähtökohtaisesti mitään vaarallista!
Sekö siinä pelottaa, että siitä tulisi jotain laskua? Voin sanoa, ei tule! Suomessa et maksa puheluun vastaamisesta mitään, vaikka soittaja olisi jokin huijari jostain vinku-Intiasta.
Vai onko siinä kyse pelosta joutua tietojenkalastelun uhriksi? Ei, et joudu sellaisen uhriksi, jos et huijarille mitään luottamuksellisia tai arkaluonteisia tietoja itse kerro. Joo, jos se linjan toisessa päässä on huijari, niin onhan sillä toki puhelinnumerosi, kun on sinulle osannut soittaa, muttei se pelkällä puhelinnumerollasi tee käytännössä yhtään mitään. Pelkällä puhelinnumerolla ei pikavippejä nostella tai tilata tavaraa sinun nimelläsi.
Vai pelottaako siinä se, että joudut tilausansaan? Tiedoksi vaan, että nykyään puhelimyynnissä tehdyistä tilauksista vaaditaan kirjallinen vahvistus, että sopimus tulee voimaan. Vaikka miten paljon kyllää hokisit puhelimessa myyjälle, niin sopimus ei ole pätevä, jos et sitä kirjallisesti hyväksy. Eli tilausansan pelkokin on nykyään aiheeton.
Eli käytännössä kaikki pelot olla vastaamatta tuntemattomaan tai outoon numeroon ovat perusteettomia. Varmaan onkin niin, että mediassa esillä olleet uutisotsikot ovat lietsoneet pelkoa ihmisiin. Jos on malttanut lukea uutisista muutakin kuin sen otsikon, niin on voinut huomata, että huijaus on todellisuudessa tapahtunut juurikin niin, että huijauksen uhri on mennyt antamaan henkilökohtaisia tietoja itsestään huijarille, kuten esim. pankkitunnuksensa. Mutta asia ei ole todellakaan mennyt niin, miten uutisotsikot ovat väittäneet, että "Henkilö vastasi puhelimeen ja menetti rahansa".
Toki voi ihan yleisenä neuvona sanoa, että jos puhelu tuntuu epämiellyttävältä, sen voi lopettaa koska tahansa.
Kommentit (203)
Minä en vastaa tuntemattomiin numeroihin, koska minulla ei ole mitään syytä tai tarvetta vastata niihin. Vastaan ainoastaan numeroihin, jotka tulevat ihmisiltä jotka olen tavannut livenä. Jos jotakin vakavaa tapahtuisi, niin minun talossani on edelleen ovi ja ovikello. Eikä sitäkään tarvitse avata kuin poliisille.
Sekin riittää että annat heille äänesi. Äkkiäkös he tekaisevat nauhan, jolla tilaat ties mitä palveluita itsellesi. Laskutus lähtee pyörimään eikä sitä saa katkaistua millään konstilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuntemattomaan puheluun pitäisi vastata? Onko asiaan joku hyvä syy miksi pitäisi. Tietysti silloin vastaan jos odotan jotain soittoa jostain, mutta muuten en.
Mulle soitettiin tuntemattomasta numerosta ja tarjottiin töitä ulkomailla. Vanha opiskelijakaveri soitti. Tuon soiton jälkeen asuin 10 vuotta ulkomailla, kun otin tarjouksen vastaan.
Ihan operaattoritkin varoittelevat vastaamasta tuntemattomiin numeroihin! Onneksi puhelinmyyjistä on jo valmiiksi varoitus näytöllä häirikkönumerona, sen kun katkaisee soiton ja laittaa numeron estoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Vastaamattomuus johtuu siitä, että nykyään jokaisella tuntemattomasta numerosta tulevalla soittajalla on tarkoitus kaupata minulle jotain, ei kerta kaikkiaan ole aikaa eikä mielenkiintoa kuunnella turhia myyntipuheluita.
Kylläpä pitää olla elämä hektistä! Ettei ole aikaa vastata puheluun ja jos ei miellytä, niin lopettaa sen?
5 sekuntia suunnilleen kestää, mikäli on ei-toivottu kaupustelija.
Tuleeko teille kymmeniä tuollaisia puheluja päivässä? Itselleni tulee tämmöisiä soittoja ehkä 5-6 vuodessa, ihan niin tarkkaan en
ole elämääni aikatauluttanut, etteikö liikenisi puolta minuuttia vuodessa.
Muutama viikossa tulee. Ihan riittävä määrä aiheuttamaan ärsytystä.
En tilaa yhtään lehteä, en tiedä mistä ovat saaneet t
Pahimmillaan niitä tulee yli 10 päivässä. Eikä todellakaan kiinnosta puhua niiden kanssa. Laitan häirikkönumerot aina estoon, mutta silti niitä soittoja tulee aina vaan lisää.
Alkuvuodesta ja kesän alussa soittelu yleensä kiihtyy, mutta rauhoittuu aina vähäksi aikaa kun saa estettyä tarpeeksi numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi vastata tuntemattomien puheluihin? Jos on tärkeää asiaa niin laittaa viestin.
Ei laita. Kukaan vanhemman sukupolven ihminen tai monet virastot eivät laita. Mullekin oli lääkäri soittanut aamupäivällä vaikka oli iltapäivällä soittoaika. Eipä laittanut mitään viestiä. Kannassa vaan luki että oli yrittänyt tavoittaa. Se olisi mulle ollut tärkeä puhelu, ja kyttäsin sitä tunnin silloin iltapäivällä.
Niin kauan kuin olen oikeustoimikelpoinen ihminen, päätän ihan itse, mihin soittoon vastaan. Ei minun tarvitse vastata tuntemattomiin numeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle puhelimyyjät ikinä soita vaan aina kun joku soittaa, niin on tähdellistä asiaa
Tunnetko soittajat?
No en tunne, mutta aina on ollut jotain tärkeää asiaa ja siksi vastaan aina myös tuntemattomiin numeroihin, kun ei puhelinmyyjät tai muut kauppiaat soittele ja häiritse.
Mitä tärkeää asiaa voi olla noin usein?
Missä tuo kommentoija sanoi että usein tulee soittoja?
Minullekaan ei myyjät soittele, aina tosiaan on joku tärkeä soitto, jos tulee oudosta numerosta. Lääkäri, hoitaja, joku viranomainen tai vastaavaa, niin tai kotiinkuljettaja.
Totta. Kertoi vain, että Aina kun joku soittaa, niin on tähdellistä asiaa. Eli aina kun puhelin soi on tähdellistä eli tärkeää asiaa. Mutta ei tuossa tosiaan kerrota kuinka usein puhelin soi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita.
Soittivatko he aivan yllättäen? Vai oliko sovittu että he ottavat yhteyttä?
Sovittuna päivänä soittavat, ja silloin on viisainta vastata tuntemattomasta numerosta tulevaan puheluun.
Tällöin kannattaa ja pitääkin vastata. Puhe oli kuitenkin yllättäen tulevasta puhelusta joka tulee tuntemattomasta numerosta.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää soittaa esimerkiksi vanhemmille lapsen asiasta ja eivät voi vastata, kun niin ahdistaa vastata numeroon, jota ei löydy muistista. Eikä tökeröimmät viitsi edes soittaa takaisin. Lopulta saa kiireessä näpytellä viestiä asiasta ja pyytää soittamaan, niin siitä 30 sekunnin päästä soi puhelin.
Laita suoraan viesti äläkä soita. Et voi tietää milloin kyseinen vanhempi on vaikka töissä tai vaikka suihkussa.
Ap taitaa olla sellainen häiriösoittaja. EN VASTAA JOS NUMERO EI OLE TALLENNETTU!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi vastata tuntemattomien puheluihin? Jos on tärkeää asiaa niin laittaa viestin.
Ei laita. Kukaan vanhemman sukupolven ihminen tai monet virastot eivät laita. Mullekin oli lääkäri soittanut aamupäivällä vaikka oli iltapäivällä soittoaika. Eipä laittanut mitään viestiä. Kannassa vaan luki että oli yrittänyt tavoittaa. Se olisi mulle ollut tärkeä puhelu, ja kyttäsin sitä tunnin silloin iltapäivällä.
Ei kun valitusta. Jos soittoaika on sovittu iltapäivälle ei lääkäri voi olettaa sinun vastaavan aamupäivällä.
Mä en useinkaan jaksa jaaritella tyhjänpäiväisiä jonkun puhelinmyyjän kanssa. Mun puhelin on tosin yleensä äänettömällä joten en edes tiedä että joku on soittanut ellei se juuri silloin satu olemaan kädessä.
Mulle voi jättää viestin jos on jotain oikeaa asiaa, soitan kyllä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita.
Soittivatko he aivan yllättäen? Vai oliko sovittu että he ottavat yhteyttä?
No soittivat ihan yllättäen, että varattua aikaa pitää muuttaa.
Harvassa paikassa näistä soitellaan. Nykyään noissa tilanteissa tulee automaattisesti viesti. Jopa työkkäri osaa laittaa viestin.
Kysymykseni kuuluu ap:lle, että miksi pitää vastata tuntemattomaan numeroon jos ei halua?
Ellen odota pihelua, en vastaa Siellä on yleensä aina joku operaattoein myyjä joka myy nyt niin hyvää tv-ohjelmasopparia vaikka sanon, ettwn katso edes telkkaa
Taitaa aloittaja olla sellainen tekopirteä puhelinmyyntifirman Nico-Tiina, jolle ei paksuun kalloon mene sana ei.
Soitapa vielä kerran minulle, niin kadut sitä loppuelämäsi, sillä pilaan päiväsi totaalisesti.
Sen verran olen vanha "hinuri", että osaan olla sinulle todella iljeä ja saada sinut itkemään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en useinkaan jaksa jaaritella tyhjänpäiväisiä jonkun puhelinmyyjän kanssa. Mun puhelin on tosin yleensä äänettömällä joten en edes tiedä että joku on soittanut ellei se juuri silloin satu olemaan kädessä.
Mulle voi jättää viestin jos on jotain oikeaa asiaa, soitan kyllä takaisin.
Miksi tarvii jaaritella? Sano "kiitos ei" ja luuri kii. Ei kestä kauaa.
Itse vastaan aina. Useammin se on joku tärkeä tai oleellinen asia kuin häirikkö. Myyjät tai huijarit soittaa ehkä kerran vuoteen korkeintaan.
Eniten ärsyttää soittaa esimerkiksi vanhemmille lapsen asiasta ja eivät voi vastata, kun niin ahdistaa vastata numeroon, jota ei löydy muistista. Eikä tökeröimmät viitsi edes soittaa takaisin. Lopulta saa kiireessä näpytellä viestiä asiasta ja pyytää soittamaan, niin siitä 30 sekunnin päästä soi puhelin.