Miksi jotkut ihmiset pelkäävät vastata tuntemattomaan tai outoon puhelinnumeroon? Siinä ei ole lähtökohtaisesti mitään vaarallista!
Sekö siinä pelottaa, että siitä tulisi jotain laskua? Voin sanoa, ei tule! Suomessa et maksa puheluun vastaamisesta mitään, vaikka soittaja olisi jokin huijari jostain vinku-Intiasta.
Vai onko siinä kyse pelosta joutua tietojenkalastelun uhriksi? Ei, et joudu sellaisen uhriksi, jos et huijarille mitään luottamuksellisia tai arkaluonteisia tietoja itse kerro. Joo, jos se linjan toisessa päässä on huijari, niin onhan sillä toki puhelinnumerosi, kun on sinulle osannut soittaa, muttei se pelkällä puhelinnumerollasi tee käytännössä yhtään mitään. Pelkällä puhelinnumerolla ei pikavippejä nostella tai tilata tavaraa sinun nimelläsi.
Vai pelottaako siinä se, että joudut tilausansaan? Tiedoksi vaan, että nykyään puhelimyynnissä tehdyistä tilauksista vaaditaan kirjallinen vahvistus, että sopimus tulee voimaan. Vaikka miten paljon kyllää hokisit puhelimessa myyjälle, niin sopimus ei ole pätevä, jos et sitä kirjallisesti hyväksy. Eli tilausansan pelkokin on nykyään aiheeton.
Eli käytännössä kaikki pelot olla vastaamatta tuntemattomaan tai outoon numeroon ovat perusteettomia. Varmaan onkin niin, että mediassa esillä olleet uutisotsikot ovat lietsoneet pelkoa ihmisiin. Jos on malttanut lukea uutisista muutakin kuin sen otsikon, niin on voinut huomata, että huijaus on todellisuudessa tapahtunut juurikin niin, että huijauksen uhri on mennyt antamaan henkilökohtaisia tietoja itsestään huijarille, kuten esim. pankkitunnuksensa. Mutta asia ei ole todellakaan mennyt niin, miten uutisotsikot ovat väittäneet, että "Henkilö vastasi puhelimeen ja menetti rahansa".
Toki voi ihan yleisenä neuvona sanoa, että jos puhelu tuntuu epämiellyttävältä, sen voi lopettaa koska tahansa.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
En vastaa. Tuntematon numero jää täällä AINA JA IKUISESTI vastaamattomaksi.
Jos tuntemattomalla numerolla on painavaa asiaa, hän lähettää kyllä viestin perään että on tavoitellut asiassa N.
Ja kuka hän on.
Vierailija kirjoitti:
Ne lakkaavat soittamasta, kun vaihtaa numeron. Ja laittaa numeronsa salaiseksi.
Loppui kaikki myyntipuhelut kun noin tein.
Kun puhelin soi, tietää että on tulossa oikea puhelu, jolltain taholta.
Toki siinä on hommansa, että vaihtaa sen uuden nronsa tarpeellisiin kohteisiin.
Ja ilmoittaa nille, joilla pitääkin olla numeroni tiedossa: työ, läheiset, päiväkoti, jne.
Ei ne puhelut tuon takia loppuneet vaan sen takia, että numero vaihtui. Odota jonkun aikaa. Kyllä se häiriköinti taas alkaa.
Siellä on joko puhelinmyyjä tai velvoitteita. Ikinä en mitään siitä saa irti että vastaan outoon numeroon.
Vierailija kirjoitti:
Ne lakkaavat soittamasta, kun vaihtaa numeron. Ja laittaa numeronsa salaiseksi.
Loppui kaikki myyntipuhelut kun noin tein.
Kun puhelin soi, tietää että on tulossa oikea puhelu, jolltain taholta.
Toki siinä on hommansa, että vaihtaa sen uuden nronsa tarpeellisiin kohteisiin.
Ja ilmoittaa nille, joilla pitääkin olla numeroni tiedossa: työ, läheiset, päiväkoti, jne.
Mieluummin vain jätän vastaamatta. Miksi minun pitäisi vaihtaa puhelinnumeroni jotta voisin vastata tuntemattomiin numeroihin? Jossain vaiheessa se numero vuotaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on joko puhelinmyyjä tai velvoitteita. Ikinä en mitään siitä saa irti että vastaan outoon numeroon.
Minä oon saanut työpaikan. Ja ei, en ollut sitä työtä hakenut, vaan toista josta oli jo ilmoitettu että en sitä saanut. Joten en olisi mitenkään osannut odottaa että soitetaan ja tarjotaan muuta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen yrittäjä ja 97,8% kaikista tuntemattomista puheluista menee näin:
"Haloo"
"Tavoittelin yrittäjä xxx onko puhelimessa"
"Olen mutta en osta mitään"
"EI TÄSSÄ MITÄÄN OLLA MYYMÄSSÄ OLISIMME VAAN TARKISTANEET TIEDOT TÄÄLTÄ REKISTERISTÄ JA LAITETAANKO SAMALLA NETTISIVUJEN NÄKYVYYS KUNTOON IHAN PIENTÄ 560e VUOSIMAKSUA VASTAAN VAAN TÄSSÄ SOITTELEN KULU ON VEROVÄHENNYSKELPOINEN"
- ja tässä kohtaa lyön luurin korvaan
Tämä kommentti sai minut hymyilemään, juuri tuollaisia nuo ovat, jotka eivät myy mitåän :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon saanut työpaikan. Ja ei, en ollut sitä työtä hakenut, vaan toista josta oli jo ilmoitettu että en sitä saanut. Joten en olisi mitenkään osannut odottaa että soitetaan ja tarjotaan muuta työtä.
Olitko työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmarkkinointikielto auttaa. Ei ole edes kallis. Eikä tarvitse sitten kysellä av:sta, että kukahan mulle yritti soittaa. Todellakin voi katkaista puhelun haluttaessa. Ja jos ei tunne soittajaa, tai vähänkin asia alkaa tuntua huijaukselta, niin puhelu poikki vain.
Että mua ottaa päähän nämä puhelinmarkkinointikiellosta jankkavat. Se auttaa vain pieneen osaan soitoista, valtaosa tahoista ei korvaansa lotkauta, varsinkaan ne sitkeimmät.
Minulla on puhelinmyynnin kielto päällä ja myyntipuheluita tulee vuoden aikana ehkä kaksi. Gallup - puheluita ei minulle ole tullut yhtään moneen vuoteen. Näin siis pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko työtön?
En, halusin vaihtaa työtä. Miten se vaikuttaa puhelimeen vastaamiseen?
Jos jätän vastaamatta meneekö minulta tilaisuus viehättävän ja kauniin naisen kanssa? Saanko kenties puhelun kauan kadonneelta yksinäiseltä enolta joka antaa minulle miljoonaperinnön jos vastaan puheluun? Onko aikamatkustus vihdoin keksitty ja minulle tarjotaan tilaisuutta palata menneisyyteen korjaamaan virheeni? Entä saanko edes puhelinmyyjältä halvempaa liittymää kuin mitä nyt käytän?
Jos vastaus näihin on ehdoton ei (mitä se on), niin silloin on minun tuntemattomaan numeroon vastaaminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko työtön?
En, halusin vaihtaa työtä. Miten se vaikuttaa puhelimeen vastaamiseen?
Työttömän velvollisuus on vastata puheluihin ja olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Intiasta tulevat puhelut ovat parhaita, niita jaksan haastattaa pitkaankin kunnes huomaavat etta nyt itsea huijataan ja lyovat luurin korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän velvollisuus
oksymoron
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän velvollisuus
oksymoron
Oletteko liittänyt tuon kielitaidon tietoihinne? Jos ette, meidän täytyy valitettavasti asettaa teille karenssi koska välttelette työmahdollisuuksia pimittämällä tietojanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle puhelimyyjät ikinä soita vaan aina kun joku soittaa, niin on tähdellistä asiaa
Tunnetko soittajat?
No en tunne, mutta aina on ollut jotain tärkeää asiaa ja siksi vastaan aina myös tuntemattomiin numeroihin, kun ei puhelinmyyjät tai muut kauppiaat soittele ja häiritse.
Mitä tärkeää asiaa voi olla noin usein?
Missä kohtaa sanoin, että tämä tapahtuu usein?
Lainaus: Aina kun joku soittaa, niin tähdellistä asiaa. En tietysti tiedä kuinka usein puhelimesi soi mutta epäilen kuitenkin että enemmän kuin muutaman kerran vuodessa.
No kerran tai kahdesti vuodessa tämä tapahtuu. Todella harvoin tulee nykyään puhelinsoittoja ja jo sen takia vastaan kaikkiin tuntemattomiin puheluihin. Koskaan ei tule mitään turhia soittoja tai puheluita myyjiltä tai mainostajilta.
Minä ihme juttu on tuo luulo, "jos sillä on tärkeää asiaa, se kyllä laittaa txtarin"?
Viranomaiset, pankit, vakuutusyhtiöt, lääkärit sun muut asialliset soittajat eivät kokemukseni mukaan juuri koskaan laita viestiä, enkä todellakaan edes oleta heidän niin tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko liittänyt tuon kielitaidon tietoihinne? Jos ette, meidän täytyy valitettavasti asettaa teille karenssi koska välttelette työmahdollisuuksia pimittämällä tietojanne.
minun karenssi on vaan ruoka-avulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Se saattaa olla työkkärin täti
0295
Vierailija kirjoitti:
Minä ihme juttu on tuo luulo, "jos sillä on tärkeää asiaa, se kyllä laittaa txtarin"?
Viranomaiset, pankit, vakuutusyhtiöt, lääkärit sun muut asialliset soittajat eivät kokemukseni mukaan juuri koskaan laita viestiä, enkä todellakaan edes oleta heidän niin tekevän.
He laittavat viestin jotain kautta. Sähköpostilla tai sitten ne näkyvät kun kirjautuu omiin tietoihin.
En vastaa. Tuntematon numero jää täällä AINA JA IKUISESTI vastaamattomaksi.
Jos tuntemattomalla numerolla on painavaa asiaa, hän lähettää kyllä viestin perään että on tavoitellut asiassa N.