Miksi jotkut ihmiset pelkäävät vastata tuntemattomaan tai outoon puhelinnumeroon? Siinä ei ole lähtökohtaisesti mitään vaarallista!
Sekö siinä pelottaa, että siitä tulisi jotain laskua? Voin sanoa, ei tule! Suomessa et maksa puheluun vastaamisesta mitään, vaikka soittaja olisi jokin huijari jostain vinku-Intiasta.
Vai onko siinä kyse pelosta joutua tietojenkalastelun uhriksi? Ei, et joudu sellaisen uhriksi, jos et huijarille mitään luottamuksellisia tai arkaluonteisia tietoja itse kerro. Joo, jos se linjan toisessa päässä on huijari, niin onhan sillä toki puhelinnumerosi, kun on sinulle osannut soittaa, muttei se pelkällä puhelinnumerollasi tee käytännössä yhtään mitään. Pelkällä puhelinnumerolla ei pikavippejä nostella tai tilata tavaraa sinun nimelläsi.
Vai pelottaako siinä se, että joudut tilausansaan? Tiedoksi vaan, että nykyään puhelimyynnissä tehdyistä tilauksista vaaditaan kirjallinen vahvistus, että sopimus tulee voimaan. Vaikka miten paljon kyllää hokisit puhelimessa myyjälle, niin sopimus ei ole pätevä, jos et sitä kirjallisesti hyväksy. Eli tilausansan pelkokin on nykyään aiheeton.
Eli käytännössä kaikki pelot olla vastaamatta tuntemattomaan tai outoon numeroon ovat perusteettomia. Varmaan onkin niin, että mediassa esillä olleet uutisotsikot ovat lietsoneet pelkoa ihmisiin. Jos on malttanut lukea uutisista muutakin kuin sen otsikon, niin on voinut huomata, että huijaus on todellisuudessa tapahtunut juurikin niin, että huijauksen uhri on mennyt antamaan henkilökohtaisia tietoja itsestään huijarille, kuten esim. pankkitunnuksensa. Mutta asia ei ole todellakaan mennyt niin, miten uutisotsikot ovat väittäneet, että "Henkilö vastasi puhelimeen ja menetti rahansa".
Toki voi ihan yleisenä neuvona sanoa, että jos puhelu tuntuu epämiellyttävältä, sen voi lopettaa koska tahansa.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on joko puhelinmyyjä tai velvoitteita. Ikinä en mitään siitä saa irti että vastaan outoon numeroon.
Minä oon saanut työpaikan. Ja ei, en ollut sitä työtä hakenut, vaan toista josta oli jo ilmoitettu että en sitä saanut. Joten en olisi mitenkään osannut odottaa että soitetaan ja tarjotaan muuta työtä.
Olitko työtön?
En, halusin vaihtaa työtä. Miten se vaikuttaa puhelimeen vastaamiseen?
Työttömän velvollisuus on vastata puheluihin ja olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Siinä tapauksessa Kelan velvollisuus on maksaa puhelinliittymä ja puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle puhelimyyjät ikinä soita vaan aina kun joku soittaa, niin on tähdellistä asiaa
Tunnetko soittajat?
No en tunne, mutta aina on ollut jotain tärkeää asiaa ja siksi vastaan aina myös tuntemattomiin numeroihin, kun ei puhelinmyyjät tai muut kauppiaat soittele ja häiritse.
Mitä tärkeää asiaa voi olla noin usein?
Missä tuo kommentoija sanoi että usein tulee soittoja?
Minullekaan ei myyjät soittele, aina tosiaan on joku tärkeä soitto, jos tulee oudosta numerosta. Lääkäri, hoitaja, joku viranomainen tai vastaavaa, niin tai kotiinkuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita.
Soittivatko he aivan yllättäen? Vai oliko sovittu että he ottavat yhteyttä?
Sovittuna päivänä soittavat, ja silloin on viisainta vastata tuntemattomasta numerosta tulevaan puheluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita.
kyllä mäkin vastaan tuntemattomaan numeroon, jos olen juuri käynyt lääkärissä tai varaamassa aikaa sellaiseen. silloin tiedän odottaa soittoa.
muuten en vastaa, ainakaan jos soitetetaan vain yksi kerta. kaupustelijoita usein. numerot voi tarkistaa netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Vastaamattomuus johtuu siitä, että nykyään jokaisella tuntemattomasta numerosta tulevalla soittajalla on tarkoitus kaupata minulle jotain, ei kerta kaikkiaan ole aikaa eikä mielenkiintoa kuunnella turhia myyntipuheluita.
Kylläpä pitää olla elämä hektistä! Ettei ole aikaa vastata puheluun ja jos ei miellytä, niin lopettaa sen?
5 sekuntia suunnilleen kestää, mikäli on ei-toivottu kaupustelija.
Tuleeko teille kymmeniä tuollaisia puheluja päivässä? Itselleni tulee tämmöisiä soittoja ehkä 5-6 vuodessa, ihan niin tarkkaan en
ole elämääni aikatauluttanut, etteikö liikenisi puolta minuuttia vuodessa.
Mutta kun noi puhelut v*tuttaa silti vaikka ne kestäisi vaan 10 sekuntia. Mutta kiva ettei sua. Sua ei varmaan haittaa vaikka naapurinkakarat tulisi leikillään pimpottamaan sun ovikelloakin aina silloin tällöin vaikka nukkuisit vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Vastaamattomuus johtuu siitä, että nykyään jokaisella tuntemattomasta numerosta tulevalla soittajalla on tarkoitus kaupata minulle jotain, ei kerta kaikkiaan ole aikaa eikä mielenkiintoa kuunnella turhia myyntipuheluita.
Kylläpä pitää olla elämä hektistä! Ettei ole aikaa vastata puheluun ja jos ei miellytä, niin lopettaa sen?
5 sekuntia suunnilleen kestää, mikäli on ei-toivottu kaupustelija.
Tuleeko teille kymmeniä tuollaisia puheluja päivässä? Itselleni tulee tämmöisiä soittoja ehkä 5-6 vuodessa, ihan niin tarkkaan en
ole elämääni aikatauluttanut, etteikö liikenisi puolta minuuttia vuodessa.
Muutama viikossa tulee. Ihan riittävä määrä aiheuttamaan ärsytystä.
En tilaa yhtään lehteä, en tiedä mistä ovat saaneet tietoni. Olen tehnyt sen estonkin, ettei saisi myyjät soitella ja myydä. Silti soittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No soittivat ihan yllättäen, että varattua aikaa pitää muuttaa.
Jos et olisi pystynyt vastaamaan, he olisivat laittaneet asiasta viestin.
Tai soittaneet useamman kerron, milloin asian voi olettaa jo olevan tärkeä.
Puhelinmyyjätkin soittelevat useamman kerran, mutta aina hieman eri numeroista.
Miksi tuntemattomaan puheluun pitäisi vastata? Onko asiaan joku hyvä syy miksi pitäisi. Tietysti silloin vastaan jos odotan jotain soittoa jostain, mutta muuten en.
Vierailija kirjoitti:
Pitää vastata, koska puhelimessa saattaisi olla joku tyttö, jolle olen joskus antanut numeroni.
Ei ole vielä koskaan ollut, mutta en halua ottaa pientäkään riskiä menettää ainutlaatuinen tilaisuus.
Tää on hyvä syy vastata. Toivottavasti siellä joskus on se tyttö :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi niillä puhelinmyyjillä on teidän numeronne? Kertokaa?
Itse olen laittanut kaikki puhelinmyyjien nrot ESTOON. Siis sinnikäästi tallentanut ne puhelimeen, ja pistänyt ne siellä estoon.
Onpa loppuneet soitot. Kun silloin ei saa puhelimeen yhteyttä.
Pirullisempi asia on mainos-ja myyntisähköpostit.
Aina kun tilaa jotain, pitää muistaa rastittaa markkinointi kielto.
Ei yksittäisten numeroiden estäminen riitä. Ne vaihtelee numeroitaan.
Estot toki on mullakin.
Vierailija kirjoitti:
Ne lakkaavat soittamasta, kun vaihtaa numeron. Ja laittaa numeronsa salaiseksi.
Loppui kaikki myyntipuhelut kun noin tein.
Kun puhelin soi, tietää että on tulossa oikea puhelu, jolltain taholta.
Toki siinä on hommansa, että vaihtaa sen uuden nronsa tarpeellisiin kohteisiin.
Ja ilmoittaa nille, joilla pitääkin olla numeroni tiedossa: työ, läheiset, päiväkoti, jne.
Ei auta salainen numero.
Esim sähköfirmat soittelee. Et saa sellaiselta sopimusta ilman numeroasi.
Enkä yhtään ihmettelisi vaikka myyjät tai huijarit soittelisi ihan randomnumeroihinkin.
Kun vastaa ja jos myyjä niin luuri korvaa. Se on tehokkain tapa lopettaa myyntipuhelut.
Vierailija kirjoitti:
Se saattaa olla työkkärin täti
Hai, sitä mie pelkään enemmän kuin miun kuolemaa.
Helpoin tapa saada ei toivottujen ihmisten soitot loppumaan on lopettaa vastaamasta kaikkiin numeroihin, joita ei tunnista. Muutama henkilö kuvittelee heillä olevan väärän numeron, vaikka heillä on aivan oikea numero, mutta puhelimeni ei vain edes soi kunnolla kuin muutamiin numeroihin.
Ennen pysty vastaamaan puhelimeen ilman pelkoa ja noutamaan postilaatikosta postit , nyt on kauheat uhkat joka puolella ettei huijata .
Mua ärsyttää suunnattomasti. Joudun työni puolesta usein soittamaan ihmisille ihan oikeaa asiaa ja aina saa odottaa takaisin soittoa. Onko se nyt niin mahdotonta vastata puhelimeen? En siis myy mitään vaan soitan heidän lähiomaisensa asiasta ja asia on tärkeää.
Itse vastaan melkein aina. Mulle puhelin sanoo "mahdollinen häirikköpuhelu" ja ne on aina myyjiä. Joskus vastaan niihinkin ja lataisen suoraan luurin korvaan, jos tajuan, että myy jotain. Mutta noihin häirikköpuheluihin en vastaa. Muihin vastaan kyllä. Ei niiden myyjien kanssa tarvi puhua. Heti, kun tajuaa asian, voi olla sanomatta mitään ja katkaista, jos ei jaksa olla kohtelias edes.
Tuntemattomat numerot eivät koskaan ole mitään hyvää, miksi siis vaivautua vastaamaan?
Onko? Miten ne tuommoista velvollisuutta valvoo?