Näkeekö esimiehet työtyytyväisyyskyselyiden vastaukset??
Aina sanotaan ettei pystytä näkemään, kuka on mitäkin vastannut.
Itse olen joskus ollut ainoa siihen ikähaarukkaan sopiva, joten olen vaihtanut ikäni ettei minua tunnisteta
Ja kerran esimieheni sanoi kehityskeskustelussa jotenkin näin: "Olit vastannut esimiestyöhön liittyvässä kysymyksessä näin. .........".
Tämän jälkeen en ole uskonut hetkeäkään siihen, etteikö vastauksia pystytä personoimaan.
Mitä kokemuksia teillä muilla on? Olisi mielenkiintoista kuulla.
Kommentit (32)
Vastaukset pitää anonymisoida. Jos esimies pystyy näkemään vastaukset niin HR ei ole toiminut silloin oikein. Jos vastaajia on liian vähän, että niistä voi erottaa tietoja niin silloin pitää ottaa suurempi joukko käyttöön.
Riippuu täysin yrityksestä ja sen toimintatavoista.
No me ainakin saadaan tiimikohtaiset koonnit numeraalisista osuuksista jos vastaajia on yli 5 ja avoimista kysymyksistä jos vastaajia on yli 10. Tämä tarkoittaa, että periaatteessa ei voi tietää, kuka minkäkin vastauksen on antanut - mutta tietty jos joku on kirjoittanut vastaukseensa jostain tietystä tapahtumasta, niin kyllähän sä aika hyvin tiedät, kenelle se sun tiimissä on tapahtunut. No HR yrittää poimia näitä pois joukosta, ja joskus avovastauksia ei jaeta lainkaan esimiehille - mutta eihän ne sit taas voi tietää, mikä tapahtuma missäkin tiimissä on tunnistettava.
Ei kannata laittaa mitään negatiivista. Vastaa, "en osaa sanoa", niihin kysymyksiin, joihin olis sanottavaa. Kokemuksesta tiedän, että kyllä kaikki ikäviä vastanneet yksilöidään ja YT:n jälkeen sellaisille vastaajille ekana potkut tai huonompi työ ja pienempi palkka. Näin ainakin julkisella puolen toimitaan.
Vastasin elämäni ensimmäistä kertaa viime talvena täysin rehellisesti ja laitoin kirjallista palautetta vapaamuotoisesti samalla, annoin palaa täydeltä laidalta. Sain seuraavissa YT-neuvotteluissa kenkää. Silti ei kaduta.
Aivan taatusti näkee ja ne voi yksilöidä tunnistettavaksi.
Mä kirjoitin, et työyhteisössä suositaan omaan lahkoon kuuluvia ja muutenkin toimitaan nepotistisesti.
Tunsin katseet niskassani kun kyselyjä oli lueskeltu.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin elämäni ensimmäistä kertaa viime talvena täysin rehellisesti ja laitoin kirjallista palautetta vapaamuotoisesti samalla, annoin palaa täydeltä laidalta. Sain seuraavissa YT-neuvotteluissa kenkää. Silti ei kaduta.
Työpaikka ei ole mikään sosiaalinen peli tai luokkasodan taistelutanner. Sopimattomat yksilöt poistuu itse tai ne poistetaan.
Esimiehen tehtävä on saada sinut suorittamaan ne työt, joista lukee sun työsopimuksessa ja mikäli sinussa on sairaus nimeltä laiskuus eli työnteko aiheuttaa merkittävää psyykkistä tai fyysistä tuskaa, niin esitän sinulle surunvalitteluni, sillä elämäsi on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitin, et työyhteisössä suositaan omaan lahkoon kuuluvia ja muutenkin toimitaan nepotistisesti.
Kommari voisi sisäistää, että yksityisellä sektorilla tämä on "että mitä sitte".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka ei ole mikään sosiaalinen peli tai luokkasodan taistelutanner. Sopimattomat yksilöt poistuu itse tai ne poistetaan.
Esimiehen tehtävä on saada sinut suorittamaan ne työt, joista lukee sun työsopimuksessa ja mikäli sinussa on sairaus nimeltä laiskuus eli työnteko aiheuttaa merkittävää psyykkistä tai fyysistä tuskaa, niin esitän sinulle surunvalitteluni, sillä elämäsi on pilalla.
😂 Lyön vetoa että lähelläsi olevat ihmiset pyöräyttävät silmiään usein kun avaat suusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂 Lyön vetoa että lähelläsi olevat ihmiset pyöräyttävät silmiään usein kun avaat suusi.
LOL
Vastaukseni tähän on että mitä sitte.
Tuollaiset kyselyt ovat turhinta soopaa ja ei tuollaisia pitäisi olla olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tajuathan, että vaikka vastaukset anonymisoitaisiin miten hyvin, niin tuollaisen tunnistaa kyllä jos olet vaikka yksi tiimin kolmesta ei-lahkolaisesta? Hr ei voi pelastaa sua sun omalta tyhmyydeltä jos itse väkisin haluat tehdä itsesi tunnistettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
No me ainakin saadaan tiimikohtaiset koonnit numeraalisista osuuksista jos vastaajia on yli 5 ja avoimista kysymyksistä jos vastaajia on yli 10. Tämä tarkoittaa, että periaatteessa ei voi tietää, kuka minkäkin vastauksen on antanut - mutta tietty jos joku on kirjoittanut vastaukseensa jostain tietystä tapahtumasta, niin kyllähän sä aika hyvin tiedät, kenelle se sun tiimissä on tapahtunut. No HR yrittää poimia näitä pois joukosta, ja joskus avovastauksia ei jaeta lainkaan esimiehille - mutta eihän ne sit taas voi tietää, mikä tapahtuma missäkin tiimissä on tunnistettava.
Näin meilläkin. Ja sitten kun tuntee ihmisiä pidemmältä ajalta, alkaa tunnistamaan kirjoitustyyliäkin.
Jos tiimissä on 10 henkilöä, josta yhdellä on tapana kirjoittaa pitkiä sähköposteja ja lauseita neljällä sivulauseella ja muiden kommunikaatio on tasoa "ok", voi päätellä kuka oli sen vastauksiin novellin kirjoittanut. Ja sen johtopäätöksen tekee helposti, vaikka ei edes haluaisi tietää. (Eikä siinä novellissa välttämättä mitään vikaa, olen juuri yksi niistä usein pitkästi vastaavista.)
Tapahtuuhan tätä muutenkin. Meillä on noin 10 hengen kaveriporukan aktiivinen chatti, ja kyllä usein tietää heti kuka jonkun viestin on kirjoittanut, vaikka ei ruudulla nimeä näkyisi.
Kyllähän se kyselyiden käsittely on aika organisaatiokohtainen asia. Jos siellä vastauksia jaellaan anonymiteetistä riippumatta ja järjestetään jotain ajojahteja esihenkilöiden toimesta niin kannattaako tuollaisessa firmassa olla töissä? Jos kyselyitä järjestetään näennäisesti ja vaan koska pakko niin siinä mennään lähtökohtaisesti jo päin metsiä, mutta jos se aidosti nähdään kehittämisen työkaluna ja henkilöstöä kuunnellaan niin ollaan jo oikealla tiellä.
Tasan tarkkaan näkevät, ei ne koskaan anonyymeja ole. :D Ei niissä voi olla rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Samoin kävi minulle. Arvasin jo vastauksia kirjoittaessani, että kenkää tästä tulee, YT:t oli menossa. Suosikkijärjestelmää pitänyt esimies on nyt historiaa, ei ole ikävä!
Meillä omgelma on se, että kun näitä kyselyitä tehdään jää vastaajien määrä niin pieneksi, että ne ketkä vastaa, niiden tunnistaminen helpottuu.
Suurimmat natisijat jättävät vastaamatta.
Muutosta ei tule, jos et vastaa kyselyihin ja vastaa niihin rehellisesti.
Turha narista selän takana ja stressata itseäsi jos sama linja jatkuu. Oli sitten kyse esim. työvuoroista tai henkilökunnan vähäisestä määrästä.
Toki, voihan sinne laittaa positiivisiakin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kyselyiden käsittely on aika organisaatiokohtainen asia. Jos siellä vastauksia jaellaan anonymiteetistä riippumatta ja järjestetään jotain ajojahteja esihenkilöiden toimesta niin kannattaako tuollaisessa firmassa olla töissä? Jos kyselyitä järjestetään näennäisesti ja vaan koska pakko niin siinä mennään lähtökohtaisesti jo päin metsiä, mutta jos se aidosti nähdään kehittämisen työkaluna ja henkilöstöä kuunnellaan niin ollaan jo oikealla tiellä.
Joskus yrityksen laatujärjestelmään on kirjoitettu, että tämänlaisia kyselyitä on tehtävä vuosittain. Useimmat palautteet ja kehitysehdotukset vaativat kuitenkin investointeja, jotta niihin ongelmakohtiin saataisiin jotain muutosta. Tähän investointi kohtaan nämä kyselyt sitten yleensä jämähtävät ja kyselyistä tulee yleensä täysin turha näytelmä.
Toivottavasti näkee. Ja toivottavasti uskallatte kertoa totuuden, ei mitkään asiat hyssyttelemällä muutu.