Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ihmiset pelkäävät vastata tuntemattomaan tai outoon puhelinnumeroon? Siinä ei ole lähtökohtaisesti mitään vaarallista!

Vierailija
15.07.2024 |

Sekö siinä pelottaa, että siitä tulisi jotain laskua? Voin sanoa, ei tule! Suomessa et maksa puheluun vastaamisesta mitään, vaikka soittaja olisi jokin huijari jostain vinku-Intiasta.

Vai onko siinä kyse pelosta joutua tietojenkalastelun uhriksi? Ei, et joudu sellaisen uhriksi, jos et huijarille mitään luottamuksellisia tai arkaluonteisia tietoja itse kerro. Joo, jos se linjan toisessa päässä on huijari, niin onhan sillä toki puhelinnumerosi, kun on sinulle osannut soittaa, muttei se pelkällä puhelinnumerollasi tee käytännössä yhtään mitään. Pelkällä puhelinnumerolla ei pikavippejä nostella tai tilata tavaraa sinun nimelläsi.

Vai pelottaako siinä se, että joudut tilausansaan? Tiedoksi vaan, että nykyään puhelimyynnissä tehdyistä tilauksista vaaditaan kirjallinen vahvistus, että sopimus tulee voimaan. Vaikka miten paljon kyllää hokisit puhelimessa myyjälle, niin sopimus ei ole pätevä, jos et sitä kirjallisesti hyväksy. Eli tilausansan pelkokin on nykyään aiheeton.

Eli käytännössä kaikki pelot olla vastaamatta tuntemattomaan tai outoon numeroon ovat perusteettomia. Varmaan onkin niin, että mediassa esillä olleet uutisotsikot ovat lietsoneet pelkoa ihmisiin. Jos on malttanut lukea uutisista muutakin kuin sen otsikon, niin on voinut huomata, että huijaus on todellisuudessa tapahtunut juurikin niin, että huijauksen uhri on mennyt antamaan henkilökohtaisia tietoja itsestään huijarille, kuten esim. pankkitunnuksensa. Mutta asia ei ole todellakaan mennyt niin, miten uutisotsikot ovat väittäneet, että "Henkilö vastasi puhelimeen ja menetti rahansa".

Toki voi ihan yleisenä neuvona sanoa, että jos puhelu tuntuu epämiellyttävältä, sen voi lopettaa koska tahansa.

Kommentit (203)

Vierailija
201/203 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita. 

Soittivatko he aivan yllättäen? Vai oliko sovittu että he ottavat yhteyttä?

No soittivat ihan yllättäen, että varattua aikaa pitää muuttaa. 

Mulle ovat aina laittaneet viestin ko tapauksissa.

Vierailija
202/203 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tää on trolli tai sit oikeasti heikkolahjaisen avaus, niin jos sinulla ei ole jotakin juttua, esim. vaikeaa sos phobiaa, niin sinä et tajua miltä se tuntuu. Tiedän kyllä että vastaaminen tai vastaamattajättäminen on vaaratonta mulle(kin), mut fobia kuin fobia. Jopa vitallisten kirjeiden avaaminen on monesti ollut hyvin ahdistavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/203 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä pelkää vastata, ei vaan kiinnosta. Tekstarin voi laittaa perään, jos haluaa.