Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset pelkäävät vastata tuntemattomaan tai outoon puhelinnumeroon? Siinä ei ole lähtökohtaisesti mitään vaarallista!

Vierailija
15.07.2024 |

Sekö siinä pelottaa, että siitä tulisi jotain laskua? Voin sanoa, ei tule! Suomessa et maksa puheluun vastaamisesta mitään, vaikka soittaja olisi jokin huijari jostain vinku-Intiasta.

Vai onko siinä kyse pelosta joutua tietojenkalastelun uhriksi? Ei, et joudu sellaisen uhriksi, jos et huijarille mitään luottamuksellisia tai arkaluonteisia tietoja itse kerro. Joo, jos se linjan toisessa päässä on huijari, niin onhan sillä toki puhelinnumerosi, kun on sinulle osannut soittaa, muttei se pelkällä puhelinnumerollasi tee käytännössä yhtään mitään. Pelkällä puhelinnumerolla ei pikavippejä nostella tai tilata tavaraa sinun nimelläsi.

Vai pelottaako siinä se, että joudut tilausansaan? Tiedoksi vaan, että nykyään puhelimyynnissä tehdyistä tilauksista vaaditaan kirjallinen vahvistus, että sopimus tulee voimaan. Vaikka miten paljon kyllää hokisit puhelimessa myyjälle, niin sopimus ei ole pätevä, jos et sitä kirjallisesti hyväksy. Eli tilausansan pelkokin on nykyään aiheeton.

Eli käytännössä kaikki pelot olla vastaamatta tuntemattomaan tai outoon numeroon ovat perusteettomia. Varmaan onkin niin, että mediassa esillä olleet uutisotsikot ovat lietsoneet pelkoa ihmisiin. Jos on malttanut lukea uutisista muutakin kuin sen otsikon, niin on voinut huomata, että huijaus on todellisuudessa tapahtunut juurikin niin, että huijauksen uhri on mennyt antamaan henkilökohtaisia tietoja itsestään huijarille, kuten esim. pankkitunnuksensa. Mutta asia ei ole todellakaan mennyt niin, miten uutisotsikot ovat väittäneet, että "Henkilö vastasi puhelimeen ja menetti rahansa".

Toki voi ihan yleisenä neuvona sanoa, että jos puhelu tuntuu epämiellyttävältä, sen voi lopettaa koska tahansa.

Kommentit (203)

Vierailija
41/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi vastata tuntemattomien puheluihin? Jos on tärkeää asiaa niin laittaa viestin.

Mulle soitettiin sairaalasta että läheinen on joutunut onnettomuuteen ja on kuolemassa. Ehdin jättämään hyvästit.

Vierailija
42/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Terveydenhuollosta tulee tavallisesti ajanvarauksen vahvistava ilmoitus tekstiviestinä tyyliin "Teille on varattu aika hammaslääkärissä keskiviikkona 16.7.2024 klo 14:00", jolla halutaan varmistaa että asiakas ei ole unohtanut aikaansa. Harvemmin sieltä soitetaan."

Käyn vaan yksityisellä eikä sieltä tuollaisia viestejä lähetetä vaan he soittavat sitten tarpeen vaatiessa. Nyt kyllä tallennan kaikki numerot puhelimeen kelle yksityiselle olenkin varannut ajan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita. 

Nytkö on jo palkattu lääkäreitä puhelinmyyjäksi, empä ois uskonu, vaan niin se maailma muuttuu. 

Vierailija
44/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita. 

Nytkö on jo palkattu lääkäreitä puhelinmyyjäksi, empä ois uskonu, vaan niin se maailma muuttuu. 

No hammaslääkärin tai lääkärin avustaja on soittanut. Onko nyt paremmin? 

Vierailija
45/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi vastata tuntemattomien puheluihin? Jos on tärkeää asiaa niin laittaa viestin.

Mulle soitettiin sairaalasta että läheinen on joutunut onnettomuuteen ja on kuolemassa. Ehdin jättämään hyvästit.

Eikö heidän pitäisi hoitaa kuolemaisillaan olevaa onnettomuuden uhria eikä soitella omaisille?

Vierailija
46/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi numero pitää piilottaa?

Vierailija
47/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Terveydenhuollosta tulee tavallisesti ajanvarauksen vahvistava ilmoitus tekstiviestinä tyyliin "Teille on varattu aika hammaslääkärissä keskiviikkona 16.7.2024 klo 14:00", jolla halutaan varmistaa että asiakas ei ole unohtanut aikaansa. Harvemmin sieltä soitetaan."

Käyn vaan yksityisellä eikä sieltä tuollaisia viestejä lähetetä vaan he soittavat sitten tarpeen vaatiessa. Nyt kyllä tallennan kaikki numerot puhelimeen kelle yksityiselle olenkin varannut ajan. 

Olen käynyt HammasMehiläisellä ja sieltä kyllä mielellään lähetään tekstiviestejä, joissa varmistetaan tehdyt ajanvaraukset ja kysellään haluaako mahdollisesti varata vuosittaisen hammastarkastuksen.

Vierailija
48/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisista kyllä jätetään yleensä myös viesti, että täällä soitetaan sieltä ja täältä sairaalasta, otatteko yhteyttä siinä ja tässä asiassa.

Vierailija
49/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se saattaa olla työkkärin täti

Ne TE-toimiston sedät ja tädit soittavat normaalisti ennaltasovittuna ajankohtana ja heidän numeronsa voi tallettaa kännykän muistiin. Yleensä ihmisillä on tallennettuna ne yksityishenkilöiden ja firmojen puhelinnumerot, joiden kanssa he ovat tekemissä. Jos on muuten tärkeää asiaa, niin tuntemattomasta numerosta soittavan kannattaa lähettää asiaa selventävä tekstiviesti eikä ainakaan pommittaa toistuvilla puheluilla.

Minä en välttämättä pidä edes kännykkää mukana kun käyn lähikaupassa tai lenkillä ja voin hyvin tarkistaa jälkikäteen onko joku tuttu soittanut tai jättänyt tekstiviestin.

Viranomaiset osaavat onneksi tuon viestin laiton, jos puheluun ei ehdi vastata. Paljon helpompi soittaa takaisin, kun tietää, mitä asia koskee. Esimerkiksi puhelinkuulustelu kesti 25 minuuttia,  joten oli hyvä, että tutkija oli laittanut viestin, että soita takaisin,  kun ehdit antaa puhelimessa todistajanlausunnon asiassa x. Todellista palvelua, varsinkin, kun tutkinta oli venynyt ja tapahtumista jo lähes 2v. Sai ensin miettiä,  että mistä olikaan kyse.

Vierailija
50/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää, mutta ei kiinnosta vastata puheluihin joilla ei ilmeisesti ole mitään tärkeää asiaa. Jos olisi, jättäisivät esimerkiksi viestin.

Vierailija
51/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää. Vastaamattomuus johtuu siitä, että nykyään jokaisella tuntemattomasta numerosta tulevalla soittajalla on tarkoitus kaupata minulle jotain, ei kerta kaikkiaan ole aikaa eikä mielenkiintoa kuunnella turhia myyntipuheluita.

Minulla puhelin ilmoittaa häirikkö eli kaupustelijat 

Vierailija
52/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa typerä aloitus. Miksi ihmeessä puhelimen pitäisi antaa orjuuttaa itseään? 

Sekö on itsensä orjuuttamista että käyttää esineitä siihen tarkoitukseen mihin ne on keksitty?

Vierailija
53/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittivatko he aivan yllättäen? Vai oliko sovittu että he ottavat yhteyttä?

Minulle soitti yllättäen, en odottanut soittoa. Samoin on soitettu oysista yllättäen, en odottanut soittoa, vaan mammografian tuloksia kantaan, soittivat että pitää ottaa paksuneula näyte mahdollisimman pian. Eli kyllä voivat soittaa yllättäen jostain tuloksista. 

Vierailija
54/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota, vaan v*tuttaa puhelinmyyjät ja siksi en vastaa. 

Vierailija
55/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei kiinnosta tippaakaan vastata puhelinmyyjien myyntiyrityksiin.

Vierailija
56/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vastata, koska puhelimessa saattaisi olla joku tyttö, jolle olen joskus antanut numeroni.

Ei ole vielä koskaan ollut, mutta en halua ottaa pientäkään riskiä menettää ainutlaatuinen tilaisuus.

Vierailija
57/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että voi olla vaikeaa taas. Soitella ja viestitellä ja taas soitella asioita, joita pitäisi hoitaa. Lyhyt puhelu ja sillä sipuli. Minä ainakin vastaan aina, paitsi jostain tuntemattomista ulkomaan numeroista. Itselle tulee jonkun verran töiden puitteissa puheluita tallentamattomista numeroista ja olisi tosi hankalaa hoidella niitä niin, etten vastaa ja odottelisin jotain viestiä jne. 

Vierailija
58/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö heidän pitäisi hoitaa kuolemaisillaan olevaa onnettomuuden uhria eikä soitella omaisille?

No tuskin se elvyttävä ensihoidon lääkäri onkaan soittanut vaan joku sihteeri tai muu jonka tehtäviin tuollainen kuuluu. 

Vierailija
59/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät ja huijarit on ihan itse paskoneet systeemin niin, että kohta kukaan ei vastaa tuntemattomiin numeroihin.

Paitsi yrittäjät ja myyjät, jotka odottaa mahdollisen asiakkaan soittoa.

Turha valittaa.

Vierailija
60/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se saattaa olla työkkärin täti

Ihminen varmaan ihan itse tiedostaa, onko työkkärin asiakas vaiko ei, ja sillä perusteella osaa odottaa tai olla odottamatta mahdollista soittoa TE-toimiston suunnalta. Itse en ole vuosikausiin ollut TE-toimiston asiakas, joten TE-toimistossa ei liene mitään tarvetta soitella minulle. Tai ainakaan sellaisessa puhelussa ei mahda mitään oikeaa asiaa minulle olla. Toisaalta, jos sellainen puhelu minulle jostain kumman syystä tulisi, ei maksaisi minulle juurikaan vaivaa sellaiseen puheluun vastata ja selittää nykyinen tilanteeni, etten ole nykyisin TE-toimiston asiakas. Tuskinpa enää uudelleen soittaisivat.