Miksi jotkut ihmiset pelkäävät vastata tuntemattomaan tai outoon puhelinnumeroon? Siinä ei ole lähtökohtaisesti mitään vaarallista!
Sekö siinä pelottaa, että siitä tulisi jotain laskua? Voin sanoa, ei tule! Suomessa et maksa puheluun vastaamisesta mitään, vaikka soittaja olisi jokin huijari jostain vinku-Intiasta.
Vai onko siinä kyse pelosta joutua tietojenkalastelun uhriksi? Ei, et joudu sellaisen uhriksi, jos et huijarille mitään luottamuksellisia tai arkaluonteisia tietoja itse kerro. Joo, jos se linjan toisessa päässä on huijari, niin onhan sillä toki puhelinnumerosi, kun on sinulle osannut soittaa, muttei se pelkällä puhelinnumerollasi tee käytännössä yhtään mitään. Pelkällä puhelinnumerolla ei pikavippejä nostella tai tilata tavaraa sinun nimelläsi.
Vai pelottaako siinä se, että joudut tilausansaan? Tiedoksi vaan, että nykyään puhelimyynnissä tehdyistä tilauksista vaaditaan kirjallinen vahvistus, että sopimus tulee voimaan. Vaikka miten paljon kyllää hokisit puhelimessa myyjälle, niin sopimus ei ole pätevä, jos et sitä kirjallisesti hyväksy. Eli tilausansan pelkokin on nykyään aiheeton.
Eli käytännössä kaikki pelot olla vastaamatta tuntemattomaan tai outoon numeroon ovat perusteettomia. Varmaan onkin niin, että mediassa esillä olleet uutisotsikot ovat lietsoneet pelkoa ihmisiin. Jos on malttanut lukea uutisista muutakin kuin sen otsikon, niin on voinut huomata, että huijaus on todellisuudessa tapahtunut juurikin niin, että huijauksen uhri on mennyt antamaan henkilökohtaisia tietoja itsestään huijarille, kuten esim. pankkitunnuksensa. Mutta asia ei ole todellakaan mennyt niin, miten uutisotsikot ovat väittäneet, että "Henkilö vastasi puhelimeen ja menetti rahansa".
Toki voi ihan yleisenä neuvona sanoa, että jos puhelu tuntuu epämiellyttävältä, sen voi lopettaa koska tahansa.
Kommentit (203)
Miksi minun pitäisi vastata kuunnellakseni paksulla intialaisella aksentilla väännettyä englanninkielistä mölinää tai rasittavan tuppautuvan ja tekopirteän kuuloista "Seonjormakalevitäältädnaltamoi!" kun voin tuon kokemuksen välttää sillä että katkaisen puhelun siihen vastaamatta ja laitan numeron estolistalle? Ei, mulla ei ole kiire, mutten myöskään halua tuhlata sekuntiakaan ylimääräistä aikaa rasittaviin kusipäihin jos se vaan suinkin on vältettävissä.
Mielestäni aivan pitäisi laittaa viesti, että tavoittelemme siitä ja siitä asiasta, ja soitamme uudelleen/soita takaisin, jos kysymystä ja vastausta ei voi viestintä toimittaa.
Minua pelottaa että poliisi tai joku muu viranomainen soittaa että lapseni tai joku muu perheenjäsen on kuollut. Se minua pelottaa, huonot uutiset, pahimman painajaisen toteutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Minua pelottaa että poliisi tai joku muu viranomainen soittaa että lapseni tai joku muu perheenjäsen on kuollut. Se minua pelottaa, huonot uutiset, pahimman painajaisen toteutuminen.
Silläkö siltä voi suojautua että ei vastaa puhelimeen?
Mutta siis vastaan niihin kyllä. Mutta vatsasta se kouraisee. Mulla on salainen umero, ei mulle hilavitkutin- jalehtimyyjät soittele.
Toi 64. kommentin esittäjä
Miksi niillä puhelinmyyjillä on teidän numeronne? Kertokaa?
Itse olen laittanut kaikki puhelinmyyjien nrot ESTOON. Siis sinnikäästi tallentanut ne puhelimeen, ja pistänyt ne siellä estoon.
Onpa loppuneet soitot. Kun silloin ei saa puhelimeen yhteyttä.
Pirullisempi asia on mainos-ja myyntisähköpostit.
Aina kun tilaa jotain, pitää muistaa rastittaa markkinointi kielto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silläkö siltä voi suojautua että ei vastaa puhelimeen?
Ei, kyllä minä vastaan. Unohtui mainita tossa.
Raksafirmat kuvittelevat, että omakotitalolliselle saa myytyä sata remppaa vuodessa. Ei niiden kanssa jaksa edes enää keskustella.
Jos ei minulla ole numeroa tallessa niin soittajalla tuskin on mitään minua kiinnostavaa asiaakaan. Laittakoon viestiä jos muuta kuvittelee.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laittanut kaikki puhelinmyyjien nrot ESTOON. Siis sinnikäästi tallentanut ne puhelimeen, ja pistänyt ne siellä estoon.
Joo ei mullekaan mitkään myyjät soittele, joten kun tuntemattomasta numerosta soitetaan, pelkään aina jotain kamalaa. Vastaan mutta vatsasta kouraisee.
Tähän mennessä on ollut aina ollut hoitaja, lääkäri tai poliisi. Vielä eivät ei oo soittaneet kamalia uutisia, vaan ihan muita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis kuitenkin olet joutunut jokaiselle sinulle soittaneelle puhelinmyyjälle ainakin kerran vastaamaan ja sitten laittanut estoon. Suurin osa tuskin olisi toista kertaa samasta numerosta soittanut muutenkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita.
Soittivatko he aivan yllättäen? Vai oliko sovittu että he ottavat yhteyttä?
Minulle soitti yllättäen, en odottanut soittoa. Samoin on soitettu oysista yllättäen, en odottanut soittoa, vaan mammografian tuloksia kantaan, soittivat että pitää ottaa paksuneula näyte mahdollisimman pian. Eli kyllä voivat soittaa yllättäen jostain tuloksista.
Sinulle on tehty joku koe vai mistä ne tulokset pulpahtivat? Ei tuo ole yllätyssoitto.
Ei mulle puhelimyyjät ikinä soita vaan aina kun joku soittaa, niin on tähdellistä asiaa
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle puhelimyyjät ikinä soita vaan aina kun joku soittaa, niin on tähdellistä asiaa
Tunnetko soittajat?
No siis, kerropa ap, MIKSI VASTAISIN? En keksi mitään syytä vastata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko soittajat?
No en tunne, mutta aina on ollut jotain tärkeää asiaa ja siksi vastaan aina myös tuntemattomiin numeroihin, kun ei puhelinmyyjät tai muut kauppiaat soittele ja häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Omistatko auton? Trafi myy tiedot eteenpäin. Samoin on monen muunkin toimijan laita. Voit toki tehdä täydellisen kiellon yhteystiedoillesi mutta se hankaloittaa elämää melko paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko soittajat?
No en tunne, mutta aina on ollut jotain tärkeää asiaa ja siksi vastaan aina myös tuntemattomiin numeroihin, kun ei puhelinmyyjät tai muut kauppiaat soittele ja häiritse.
Mitä tärkeää asiaa voi olla noin usein?
Puhelinmarkkinointikielto auttaa. Ei ole edes kallis. Eikä tarvitse sitten kysellä av:sta, että kukahan mulle yritti soittaa. Todellakin voi katkaista puhelun haluttaessa. Ja jos ei tunne soittajaa, tai vähänkin asia alkaa tuntua huijaukselta, niin puhelu poikki vain.
Minä yleensä googletan sen numeron, jos löytyy hakutuloksia näistä "kukasoitti" tms palveluista niin se on joku myyjä tai muu spämmääjä, jos ei löydy niin voi jopa olla joku järkevä numero.
Sairaalan numerot tunnistan kun olen itse siellä töissä, niissä toistuu tietty numeroyhdistelmä.