Miksi jotkut ihmiset pelkäävät vastata tuntemattomaan tai outoon puhelinnumeroon? Siinä ei ole lähtökohtaisesti mitään vaarallista!
Sekö siinä pelottaa, että siitä tulisi jotain laskua? Voin sanoa, ei tule! Suomessa et maksa puheluun vastaamisesta mitään, vaikka soittaja olisi jokin huijari jostain vinku-Intiasta.
Vai onko siinä kyse pelosta joutua tietojenkalastelun uhriksi? Ei, et joudu sellaisen uhriksi, jos et huijarille mitään luottamuksellisia tai arkaluonteisia tietoja itse kerro. Joo, jos se linjan toisessa päässä on huijari, niin onhan sillä toki puhelinnumerosi, kun on sinulle osannut soittaa, muttei se pelkällä puhelinnumerollasi tee käytännössä yhtään mitään. Pelkällä puhelinnumerolla ei pikavippejä nostella tai tilata tavaraa sinun nimelläsi.
Vai pelottaako siinä se, että joudut tilausansaan? Tiedoksi vaan, että nykyään puhelimyynnissä tehdyistä tilauksista vaaditaan kirjallinen vahvistus, että sopimus tulee voimaan. Vaikka miten paljon kyllää hokisit puhelimessa myyjälle, niin sopimus ei ole pätevä, jos et sitä kirjallisesti hyväksy. Eli tilausansan pelkokin on nykyään aiheeton.
Eli käytännössä kaikki pelot olla vastaamatta tuntemattomaan tai outoon numeroon ovat perusteettomia. Varmaan onkin niin, että mediassa esillä olleet uutisotsikot ovat lietsoneet pelkoa ihmisiin. Jos on malttanut lukea uutisista muutakin kuin sen otsikon, niin on voinut huomata, että huijaus on todellisuudessa tapahtunut juurikin niin, että huijauksen uhri on mennyt antamaan henkilökohtaisia tietoja itsestään huijarille, kuten esim. pankkitunnuksensa. Mutta asia ei ole todellakaan mennyt niin, miten uutisotsikot ovat väittäneet, että "Henkilö vastasi puhelimeen ja menetti rahansa".
Toki voi ihan yleisenä neuvona sanoa, että jos puhelu tuntuu epämiellyttävältä, sen voi lopettaa koska tahansa.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita.
Soittivatko he aivan yllättäen? Vai oliko sovittu että he ottavat yhteyttä?
Minulle soitti yllättäen, en odottanut soittoa. Samoin on soitettu oysista yllättäen, en odottanut soittoa, vaan mammografian tuloksia kantaan, soittivat että pitää ottaa paksuneula näyte mahdollisimman pian. Eli kyllä voivat soittaa yllättäen jostain tuloksista.
Sinulle on tehty joku koe vai mistä ne tulokset pulpahtivat? Ei tuo ole yllätyssoitto.
Juurikin näin. Ei tietenkään voi varmuudella koskaan tietää, mikä soiton tarkoitus oudon tai tuntemattoman numeron takana on, mutta terveellä järjenkäytöllä pärjää silti tässäkin. Mistään mammografian tuloksista tai paksuneulanäytteiden ajasta ei taatusti soiteta, jos henkilö ei ole edeltävissä tai kyseisissä toimenpiteissä ensin käynyt. Eikä varmasti soiteta esim. ajasta hampaan paikkaukseen, jos henkilö ei ole ensin käynyt hammastarkastuksessa. Tai jos soitetaan, niin silloin ainakin tietää puhelun olevan itselleen aiheeton. Jos kyseessä on sinulle aiheeton puhelu, neuvoni on: Voit halutessasi selittää tilanteen oikean laidan toiselle osapuollelle. Sitten yksinkertaisesti unohda asia!
Jos taas henkilö on em. toimenpiteissä ensin käynyt, niin mielestäni henkilöllä on silloin ainakin jonkinlaista syytä olettaa, että jonkinlaista yhteydenottoa voi sieltä suunnalta tulla.
Ei kiinnosta puhelinmyyjien länkytykset.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmarkkinointikielto auttaa. Ei ole edes kallis. Eikä tarvitse sitten kysellä av:sta, että kukahan mulle yritti soittaa. Todellakin voi katkaista puhelun haluttaessa. Ja jos ei tunne soittajaa, tai vähänkin asia alkaa tuntua huijaukselta, niin puhelu poikki vain.
Ei auta kaikkiin. Vain niihin ketkä sen noteeraavat. Ei ole rangaistavaa soittaa vaikka olisikin puhelinmarkkinointikielto.
Ihan joka päivä sellaiset 5 - 8 kaupustelupuhelua päivässä. Viikonloppuna vähemmän. Ei jaksa vastata, kun näytössä näkyy kuitenkin "epäillään häiriösoittajaksi" tms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä aloitus. Miksi ihmeessä puhelimen pitäisi antaa orjuuttaa itseään?
Sekö on itsensä orjuuttamista että käyttää esineitä siihen tarkoitukseen mihin ne on keksitty?
Minä olen tottunut hyvien kavereiden kanssa siihen että asioista voidaan neuvotella ja sopia pelkästään tekstiviestien avulla soittamatta yhteen puhelua. Tekstiviestit ovat myös tehokas tapa kommentoida ajankohtaisia asioita kavereille ilman tarpeettoman pitkää jaarittelua.
Kun esimerkiksi toisella puolella Suomea asuva tyttöserkkuni oli tulossa käymään miehensä kanssa tapaamaan minua ja muita samassa kaupungissa asuvia tuttujaan yhtenä viikonloppuna, niin kaikki neuvottelut käytiin pelkästään tekstiviestein ennen kun tapasimme kasvotusten kotitaloni pihassa. Noissa neuvotteluissa piti löytää se kaikille osapuolille sopiva ajankohta ja paikka eikä siihen käytetty yhtään puhelinsoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Hei te puhelinnumeron piilottajat. Hypätkää junan alle. Teistä ei ole mitään hyötyä eikä kukaan itke perään.
Silloin sinulla soi puhelin jatkuvasti. Sairaaloista soitetaan juuri sinulle yllätyspuhelu, että tämä henkilö hyppäsi junan alle ja sinun pitää tulla käymään. Muuten tulee maailmanloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmarkkinointikielto auttaa. Ei ole edes kallis. Eikä tarvitse sitten kysellä av:sta, että kukahan mulle yritti soittaa. Todellakin voi katkaista puhelun haluttaessa. Ja jos ei tunne soittajaa, tai vähänkin asia alkaa tuntua huijaukselta, niin puhelu poikki vain.
Ei auta kaikkiin. Vain niihin ketkä sen noteeraavat. Ei ole rangaistavaa soittaa vaikka olisikin puhelinmarkkinointikielto.
Suurin osa näitä onneksi kunnioittaa ja puhelun hinta 40 senttiä on pieni hinta kolmen vuoden kiellosta. Mielipidetiedustelut sun muut gallupit on poikkeus eli niitä ei puhelinmyyntikielto koske.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niillä puhelinmyyjillä on teidän numeronne? Kertokaa?
Itse olen laittanut kaikki puhelinmyyjien nrot ESTOON. Siis sinnikäästi tallentanut ne puhelimeen, ja pistänyt ne siellä estoon.
Onpa loppuneet soitot. Kun silloin ei saa puhelimeen yhteyttä.
Pirullisempi asia on mainos-ja myyntisähköpostit.
Aina kun tilaa jotain, pitää muistaa rastittaa markkinointi kielto.
Mulla oli aikoinaan isän liittymään kiinnitetty liittymä, ja isän liittymä oli yrityspuolella. Sieltä ilmeisesti minunkin numeroni aikoinaan vuotanut. Maailma on täynnä puhelinmyyjiä ja huijareita, harvoin soittavat samasta numerosta. Helpompaa olla vastaamatta. Oletan että jos on tärkeää asiaa, laittavat viestiä perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle puhelimyyjät ikinä soita vaan aina kun joku soittaa, niin on tähdellistä asiaa
Tunnetko soittajat?
No en tunne, mutta aina on ollut jotain tärkeää asiaa ja siksi vastaan aina myös tuntemattomiin numeroihin, kun ei puhelinmyyjät tai muut kauppiaat soittele ja häiritse.
Mitä tärkeää asiaa voi olla noin usein?
Missä kohtaa sanoin, että tämä tapahtuu usein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näitä onneksi kunnioittaa ja puhelun hinta 40 senttiä on pieni hinta kolmen vuoden kiellosta. Mielipidetiedustelut sun muut gallupit on poikkeus eli niitä ei puhelinmyyntikielto koske.
Gallupit yms. samanlaiset puhelut vertautuvat myyjiin. En ole niitä tilannut enkä halua niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle puhelimyyjät ikinä soita vaan aina kun joku soittaa, niin on tähdellistä asiaa
Tunnetko soittajat?
No en tunne, mutta aina on ollut jotain tärkeää asiaa ja siksi vastaan aina myös tuntemattomiin numeroihin, kun ei puhelinmyyjät tai muut kauppiaat soittele ja häiritse.
Mitä tärkeää asiaa voi olla noin usein?
Missä kohtaa sanoin, että tämä tapahtuu usein?
Lainaus: Aina kun joku soittaa, niin tähdellistä asiaa. En tietysti tiedä kuinka usein puhelimesi soi mutta epäilen kuitenkin että enemmän kuin muutaman kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Että mua ottaa päähän nämä puhelinmarkkinointikiellosta jankkavat. Se auttaa vain pieneen osaan soitoista, valtaosa tahoista ei korvaansa lotkauta, varsinkaan ne sitkeimmät.
Vastaan vain jos odotan lääkärin soittoa.
Vierailija kirjoitti:
Hei te puhelinnumeron piilottajat. Hypätkää junan alle. Teistä ei ole mitään hyötyä eikä kukaan itke perään.
Ovat aika usein lääkäreitä, huomasin kun vanhempani joutui teholle viime vuonna. Eli sanoisin että heistä on hyötyä
Vierailija kirjoitti:
Ap on puhelinmyyjä.
Kyllä. Maailman säälittävimpiä toimenkuvia.
Minulla on parempaakin tekemistä kuin vastailla häiriköiden puheluihin.
Ne lakkaavat soittamasta, kun vaihtaa numeron. Ja laittaa numeronsa salaiseksi.
Loppui kaikki myyntipuhelut kun noin tein.
Kun puhelin soi, tietää että on tulossa oikea puhelu, jolltain taholta.
Toki siinä on hommansa, että vaihtaa sen uuden nronsa tarpeellisiin kohteisiin.
Ja ilmoittaa nille, joilla pitääkin olla numeroni tiedossa: työ, läheiset, päiväkoti, jne.