Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset pelkäävät vastata tuntemattomaan tai outoon puhelinnumeroon? Siinä ei ole lähtökohtaisesti mitään vaarallista!

Vierailija
15.07.2024 |

Sekö siinä pelottaa, että siitä tulisi jotain laskua? Voin sanoa, ei tule! Suomessa et maksa puheluun vastaamisesta mitään, vaikka soittaja olisi jokin huijari jostain vinku-Intiasta.

Vai onko siinä kyse pelosta joutua tietojenkalastelun uhriksi? Ei, et joudu sellaisen uhriksi, jos et huijarille mitään luottamuksellisia tai arkaluonteisia tietoja itse kerro. Joo, jos se linjan toisessa päässä on huijari, niin onhan sillä toki puhelinnumerosi, kun on sinulle osannut soittaa, muttei se pelkällä puhelinnumerollasi tee käytännössä yhtään mitään. Pelkällä puhelinnumerolla ei pikavippejä nostella tai tilata tavaraa sinun nimelläsi.

Vai pelottaako siinä se, että joudut tilausansaan? Tiedoksi vaan, että nykyään puhelimyynnissä tehdyistä tilauksista vaaditaan kirjallinen vahvistus, että sopimus tulee voimaan. Vaikka miten paljon kyllää hokisit puhelimessa myyjälle, niin sopimus ei ole pätevä, jos et sitä kirjallisesti hyväksy. Eli tilausansan pelkokin on nykyään aiheeton.

Eli käytännössä kaikki pelot olla vastaamatta tuntemattomaan tai outoon numeroon ovat perusteettomia. Varmaan onkin niin, että mediassa esillä olleet uutisotsikot ovat lietsoneet pelkoa ihmisiin. Jos on malttanut lukea uutisista muutakin kuin sen otsikon, niin on voinut huomata, että huijaus on todellisuudessa tapahtunut juurikin niin, että huijauksen uhri on mennyt antamaan henkilökohtaisia tietoja itsestään huijarille, kuten esim. pankkitunnuksensa. Mutta asia ei ole todellakaan mennyt niin, miten uutisotsikot ovat väittäneet, että "Henkilö vastasi puhelimeen ja menetti rahansa".

Toki voi ihan yleisenä neuvona sanoa, että jos puhelu tuntuu epämiellyttävältä, sen voi lopettaa koska tahansa.

Kommentit (203)

Vierailija
21/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita. 

Soittivatko he aivan yllättäen? Vai oliko sovittu että he ottavat yhteyttä?

No soittivat ihan yllättäen, että varattua aikaa pitää muuttaa. 

Eli ei ole aivan yllättäen jos sinulla on tieto tulevasta lääkäriajasta.

Vierailija
22/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitavat pelätä perintä tai uo-viranomaisen yhteydenottoa.

Joo koska sitä tahoa voikin pakoilla ihan vaan niin helposti ettei vastaa puhelimeen. EIKU.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en pelkää. Mulle on soittanut hammaslääkäri ja ihan vaan lääkäri ja aina ovat olleet tärkeitä puheluita. 

Tätä mietin itsekin. Jos ihmiselle tulee soitto hammaslääkäristä tai lääkäristä, niin eiköhän jokainen sellainen ihminen tiedä ihan itse asioineensa niissä jo aikaisemmin taikka on sitten jättänyt niihin yhteydenottopyynnön, että tietää odottaa soittoa niiltä suunnilta. Tuskinpa soittavat ilman mitään yhteydenottopyyntöä tai aikaisempaa asiointia. Tai sitten joillekkin on aivan superhyvää terveydenhuoltoa tarjolla, kun toiset eivät tahdo saada terveyspalveluihin aikaa varattua, vaikka kuinka yrittäisivät!

Vierailija
24/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oli se yllätys, että aikaa muutetaan eikä mulla ollut mitään hajua mistä numerosta soitetaan. Ei ollut hammaslääkärin eikä lääkärin numeroja tallennettu puhelimeen. Ihmettelin vaan, että kukas nyt soittaa. 

Vierailija
25/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sulle ap kuuluu, vastaavatko ihmiset vai eivät? Oletko itse puhelinmyyjä ja pännii? :D

Vierailija
26/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pelkää. Vastaamattomuus johtuu siitä, että nykyään jokaisella tuntemattomasta numerosta tulevalla soittajalla on tarkoitus kaupata minulle jotain, ei kerta kaikkiaan ole aikaa eikä mielenkiintoa kuunnella turhia myyntipuheluita.

Kylläpä pitää olla elämä hektistä! Ettei ole aikaa vastata puheluun ja jos ei miellytä, niin lopettaa sen? 

5 sekuntia suunnilleen kestää, mikäli on ei-toivottu kaupustelija.

Tuleeko teille kymmeniä tuollaisia puheluja päivässä? Itselleni tulee tämmöisiä soittoja ehkä 5-6 vuodessa, ihan niin tarkkaan en 

ole elämääni aikatauluttanut, etteikö liikenisi puolta minuuttia vuodessa.

En halua puhua ei toivotuille kaupustelijoille. En halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä. Riittääkö tuo syyksi?

Vierailija
27/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää. Vastaamattomuus johtuu siitä, että nykyään jokaisella tuntemattomasta numerosta tulevalla soittajalla on tarkoitus kaupata minulle jotain, ei kerta kaikkiaan ole aikaa eikä mielenkiintoa kuunnella turhia myyntipuheluita.

Tämä. 99%puheluista on sitä tyrkytystä ja se harva joka oikeasti minua tavoittelee, saa yhteyttä muutenkin. 

Vierailija
28/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leikin noiden ulkomaan olioiden kanssa aikani. Hello, I'm calling from...ja sieltä rupesi kuulumaan jos jonkinlaista kerjuuanelua. Yhdelle naiselle sitten karjaisin enkuksi, että tiedätkö mitä, mulla on 5 miljoona dollaria, mutta sinulla luuserilla ei mitään, ja ihan turhaa on luulla, että meikäläisen rahoihin pääsisit käsiksi.

No jopas madame hermostui ja huudahti "Miljoonia dollareita"?? Siihen sitten sanoin, että kyllä, ja paljon muutakin varallisuutta. Lopuksi löin luurin korvaan. Pitkään jaksoi sen jälkeen vielä kiusata, aloitti jo aamulla soittelunsa kahdeksalta, useamman kerran päivässä. Haistattelin vaan ja lopetin puhelun. Kyllästyi kai lopuksi, kun ei sitä rahulia saanut.

Muutama muukin oli samalla ongelmana, mutta sitten kaikki loppui. Ilmeisesti tajusivat pyyhkiä numeroni kokonaan pois listoilta. Ja tosiaan, mitään laskua ei tullut.

Vierailija
29/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitavat pelätä perintä tai uo-viranomaisen yhteydenottoa.

Tuollaiset päätökset on annettava todistettavasti. Puhelinsoitto ei ole todistettava tiedoksianto.

Vierailija
30/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko puhelinmyyjä?

Vierailija
31/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana joudun vastaamaan oudoista numeroista tuleviin puheluihin siitä syystä että ovat yleensä asukkaiden tai osakkaiden tiedusteluita tai valituksia. Kun tuollainen puhelu tulee niin tiedän että odotettavissa on joko valitusta tai oman ajan kulumista selvitystöihin.

Myyntipuhelut olen kieltänyt täältä jo kauan sitten ja kalenterissa on muistutus kiellon uusimisesta aina kolmen vuoden kuluttua:  https://asml.fi/kieltopalvelut/  Tuo ei tietenkään estä esimerkiksi puhelinoperaattorin tai sähköyhtiön soittoja kun saavat soitella tämänhetkisille asiakkaileen myyntipuheluita vaikka on tuo kielto päällä.

Takaisinsoitto poliisilta tulee yleensä tuntemattomasta numerosta jos siis on 112 kautta kutsuttu poliisi paikalle esimerkiksi melutapauksen vuoksi ja pitäisi heidät päästää porraskäytävään sisälle.

Yhteen aikaan minulle tuli uskonnollisen ihmisen käännytyssoittoja säännöllisin välein. Laitoin hänen numerolleen eston. Jos on joutunut laittamaan estoja häiriköille tai muuten vaan itsepintaisille soittelijoille joille ei juuri nyt viitsisi vastailla niin silloin ei tuntemattomasta numerosta tuleviin puheluihin vastata ollenkaan.

Vierailija
32/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se saattaa olla työkkärin täti

Ne TE-toimiston sedät ja tädit soittavat normaalisti ennaltasovittuna ajankohtana ja heidän numeronsa voi tallettaa kännykän muistiin. Yleensä ihmisillä on tallennettuna ne yksityishenkilöiden ja firmojen puhelinnumerot, joiden kanssa he ovat tekemissä. Jos on muuten tärkeää asiaa, niin tuntemattomasta numerosta soittavan kannattaa lähettää asiaa selventävä tekstiviesti eikä ainakaan pommittaa toistuvilla puheluilla.

Minä en välttämättä pidä edes kännykkää mukana kun käyn lähikaupassa tai lenkillä ja voin hyvin tarkistaa jälkikäteen onko joku tuttu soittanut tai jättänyt tekstiviestin.

Vierailija
33/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietin itsekin. Jos ihmiselle tulee soitto hammaslääkäristä tai lääkäristä, niin eiköhän jokainen sellainen ihminen tiedä ihan itse asioineensa niissä jo aikaisemmin taikka on sitten jättänyt niihin yhteydenottopyynnön, että tietää odottaa soittoa niiltä suunnilta. Tuskinpa soittavat ilman mitään yhteydenottopyyntöä tai aikaisempaa asiointia. Tai sitten joillekkin on aivan superhyvää terveydenhuoltoa tarjolla, kun toiset eivät tahdo saada terveyspalveluihin aikaa varattua, vaikka kuinka yrittäisivät!

Mun aikaa haluttiin muuttaa enkä ollut numeroita tallentanut puhelimeen, joten ihmettelin kuka nyt soittaa. 

Vierailija
34/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä vastata.

Vierailija
35/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyntipuhelut olen kieltänyt täältä jo kauan sitten ja kalenterissa on muistutus kiellon uusimisesta aina kolmen vuoden kuluttua:  https://asml.fi/kieltopalvelut/  Tuo ei tietenkään estä esimerkiksi puhelinoperaattorin tai sähköyhtiön soittoja kun saavat soitella tämänhetkisille asiakkaileen myyntipuheluita vaikka on tuo kielto päällä.

Kieltopalvelun linkki tuossa näköjään rikki. Toimiva linkki:

https://asml.fi/kieltopalvelut/

Vierailija
36/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen yrittäjä ja 97,8% kaikista tuntemattomista puheluista menee näin:

"Haloo"

"Tavoittelin yrittäjä xxx onko puhelimessa"

"Olen mutta en osta mitään"

"EI TÄSSÄ MITÄÄN OLLA MYYMÄSSÄ OLISIMME VAAN TARKISTANEET TIEDOT TÄÄLTÄ REKISTERISTÄ JA LAITETAANKO SAMALLA NETTISIVUJEN NÄKYVYYS KUNTOON IHAN PIENTÄ 560e VUOSIMAKSUA VASTAAN VAAN TÄSSÄ SOITTELEN KULU ON VEROVÄHENNYSKELPOINEN"

- ja tässä kohtaa lyön luurin korvaan

Tämäpä se ja kerran kuuntelin koko pskan joka tais kestää jonku 15m.

Kun laitoin tmi:n pystyyn niin päivän aikana oli tullu 60+ puhelua ja kaikki oli samaa kusetusta :)

Vierailija
37/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et olisi pystynyt vastaamaan, he olisivat laittaneet asiasta viestin. 

Vierailija
38/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eivät halua kaupustelevien kusipäiden vievän aikaansa ja keskeyttävän työtään.

Vierailija
39/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana joudun vastaamaan oudoista numeroista tuleviin puheluihin siitä syystä että ovat yleensä asukkaiden tai osakkaiden tiedusteluita tai valituksia. Kun tuollainen puhelu tulee niin tiedän että odotettavissa on joko valitusta tai oman ajan kulumista selvitystöihin.

Takaisinsoitto poliisilta tulee yleensä tuntemattomasta numerosta jos siis on 112 kautta kutsuttu poliisi paikalle esimerkiksi melutapauksen vuoksi ja pitäisi heidät päästää porraskäytävään sisälle.

Yhteen aikaan minulle tuli uskonnollisen ihmisen käännytyssoittoja säännöllisin

Juu ihan hyödytön kielto. Jos minulle joku tyhjänpäiväinen soittaa, se on todennäköisesti puhelinoperaattorilta tai sitten jostain ulkomailta, missä eivät ole kiinnostuneita minun kielloistani. Sinänsä sääli että tilanne on mennyt tähän, olisi ihanaa jos ei tarvitsisi näin paljon miettiä vastaako vai ei. 

Vierailija
40/203 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oli se yllätys, että aikaa muutetaan eikä mulla ollut mitään hajua mistä numerosta soitetaan. Ei ollut hammaslääkärin eikä lääkärin numeroja tallennettu puhelimeen. Ihmettelin vaan, että kukas nyt soittaa. 

Terveydenhuollosta tulee tavallisesti ajanvarauksen vahvistava ilmoitus tekstiviestinä tyyliin "Teille on varattu aika hammaslääkärissä keskiviikkona 16.7.2024 klo 14:00", jolla halutaan varmistaa että asiakas ei ole unohtanut aikaansa. Harvemmin sieltä soitetaan.