Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako epiduraali ottaa vai suositteletteko synnyttämistä luonnollisesti ilman lääkkeitä?

Vierailija
15.07.2024 |

Onko täällä kukaan synnyttäyt ilman epiduraalia?

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkö tätä ennen synnytystä? Mistä tiedät oman kipukynnyksesi jo etukäteen? Tai synnytyksen keston? Menet tilanteen mukaan eli sen miten synnytys etenee ja mikä on vauvan vointi.

Vierailija
2/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista yritä synnyttää ilman epiä. Silloin kipu ohjaa sua oikeisiin asentoihin ja vauva voi paremmin. Jos tulee tunne ettet jaksa enää niin sitten ota se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 ja seuraava kysymys.

Vierailija
4/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mahdollista yritä synnyttää ilman epiä. Silloin kipu ohjaa sua oikeisiin asentoihin ja vauva voi paremmin. Jos tulee tunne ettet jaksa enää niin sitten ota se.

Ei sitä niin vaan oteta. Lääkäri päättää.

Vierailija
5/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen ihmisen kokemus on erilainen, ja jokainen synnytyskin on erilainen. Siksi on parasta mennä tilanteeseen avoimin mielin, tekemättä liian tarkkoja suunnitelmia. Lopulta kuitenkin tärkeintä on, että synnytys etenee turvallisesti jos vain mahdollista.

Itse synnytin kolme kertaa ilman epiduraalia, ja minulla on pelkkää hyvää sanottavaa synnytyksistäni. 

Vierailija
6/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otatko hampaan poiston ilman puudutusta? Se tenava on 1000x isompi juttu mikä kiskotaan susta ulos. Joo, on nuo marianordinit jotka saa upeita orgasmeja synnyttäessään ja kaikki on mahtavaa ja upeaa ja pinkkiä. Mutta jos et kuulu noihin kristallihörhöihin joiden mielestä kaikki luonnollinen on ainoa oikea tapa tehdä asioita, niin ota se kivunlievitys. Se että maailmasta löytyy vielä ihmisiä keiden mielestä naisten kuuluu kärsiä JA nauttia siitä, on heidän oma valintansa. Tee sinä omasi.

Vierailija
7/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä niin vaan oteta. Lääkäri päättää.

Ne ei yleensä anna sitä niille jotka huutaa sitä jo tullessaan. Ne jotka on kärvistelleet pitkälle saavat helpommin koska ovat akuutimmassa tarpeessa.

Vierailija
8/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No otatko hampaan poiston ilman puudutusta? Se tenava on 1000x isompi juttu mikä kiskotaan susta ulos. Joo, on nuo marianordinit jotka saa upeita orgasmeja synnyttäessään ja kaikki on mahtavaa ja upeaa ja pinkkiä. Mutta jos et kuulu noihin kristallihörhöihin joiden mielestä kaikki luonnollinen on ainoa oikea tapa tehdä asioita, niin ota se kivunlievitys. Se että maailmasta löytyy vielä ihmisiä keiden mielestä naisten kuuluu kärsiä JA nauttia siitä, on heidän oma valintansa. Tee sinä omasi.

Minä olen kyllä ihan tavallinen nainen, ja olen synnyttänyt kaikki lapseni ilman epiduraalia. Itse asiassa tykkään enemmän synnyttämisestä kuin hampaan poistosta, kun tuollaisen vertauskuvan päätit esittää. 

Vierailija
9/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksessä lasta ei yleensä kiskota ulos, vaan se tulee ihan itsestään. 

Vierailija
10/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenslaite on hyvä. Tutki vaihtoehtoja mitä voit käyttää. Henkinen valmistautuminen on tärkeää. Valmistaudu kuin maratonille jos aiot mennä ilman lääkkeitä. 

11/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaan kaikki lääkkeet mitä mahdollista. Mitäpä sitä turhaan kivusta kärsimään.

Vierailija
12/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Ota vaan kaikki lääkkeet mitä mahdollista. Mitäpä sitä turhaan kivusta kärsimään.

Ei se ollut turhaa kipua. Minusta se oli mielenkiintoista kipua. Oli hauskaa tarkkailla, kuinka endorfiinit alkoivat toimia, ja supistuksien välillä oli euforisen onnellinen tila. En usko että missään muussa tilanteessa pääsee samanlaisiin tuntemuksiin ainakaan käyttämättä laittomia aineita.

Vierailija
13/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kaksi kertaa ilman epiduraalia ja kerran sen kanssa. Ensimmäinen lääkkeetön synnytys (toinen lapsi) oli niin nopea, että en ehtinyt saamaan minkäänlaista kivunlievitystä.

Kolmas synnytys meni kuten olin suunnitellut: kokeilin vain ilokaasua, muuten vain liikuin, hengitin, hyräilin.

Olen toipunut nopeasti kaikista kolmesta synnytyksestä, mutta viimeisestä parhaiten. Tiesin, mihin ryhdyin, ei paniikkia synnytyksen aikana, eikä lääketokkuraa sen jälkeen.

Suosittelen kuitenkin tutustumaan etukäteen kaikkiin vaihtoehtoihin, ja olemaan pitämättä mitään niistä toista parempana. Voi olla, että koet luonnonmukaisemman synnytyksen, mutta voi myös olla että vauva tai sinä tai te molemmat tarvitsette apua. Mutta mikä toiveesi onkaan, se kannattaa kertoa sekä kätilölle että synnytkseen mukaan tulevalle henkilölle.

Ja ole siinä mielessä tiukkana, että älä usko ihan kaikkea mitä sinulle sanotaan synnytyksen etenemisestä yms. Olisin itse synnyttänyt kaksi lapsistani kotiin, jos olisin uskonut kätilöitä/oppikirjoja. 

Vierailija
14/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkäinen kätilö määrää ne asennot, joissa saat olla...

Vierailija
15/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Juuri kenenkään kipukynnys ei ole sellainen ettei synnytys olisi hirveää tuskaa

t. Luonnollisesti synnyttänyt

Vierailija
16/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äkäinen kätilö määrää ne asennot, joissa saat olla...

No eikä määrää.

Vierailija
17/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksessä lasta ei yleensä kiskota ulos, vaan se tulee ihan itsestään. 

Kolme synnytystä takana ja yksikään vauvoista ei ole tullut maailmaan itsestään, vaan olen joutunut heidät suurella vaivalla maailmaan ponnistamaan.

Vierailija
18/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin sillä ajatuksella, että mahdollisuuksien mukaan luonnollinen synnytys. Parasta sinulle ja myös vauvalle, toivut paremmin ja synnytyksestä jää todennäköisemmin ihana muisto.

Tämä ei kuitenkaan tapahdu pelkällä päätöksen voimalla, vaan vaatii oikeasti työtä ja perehtymistä asiaan. Älä siis lähde soitellen sotaan, vaan ota oikeasti selvää lääkkeettömistä kivunlievityskeinoista, tutustu itseesi ja opettele keinoja, joilla saat itsesi rauhoiteltua. Jos on varaa, niin suosittelen Saara Jämeksen hypnosynnytyskurssia.

En vertaisi synnytystä hampaiden paikkaamiseen, en puhuisi edes kärsimyksestä. Synnytyksessä ilmenevä kipu on aikaansaavaa kipua ja kun sen eteen on tehnyt ajatustyötä, myös kivun intensiteetti laskee. Synnytys ilman lääkkeellistä kivunlievitystä on yksi parhaimmista päätöksistä, minkä olen koskaan tehnyt ja oikein odotan, että pääsen kokemaan sen uudestaan. 

Vierailija
19/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä synnytin 1994, sitä ei saanut kuin vasta sitten kun kohdunsuu oli avautunut 3cm, ja jos halusi lisää, ei saanut jos kohdunsuu oli avautunut 7cm. Eli miten se nyt sitten lasketaan, että synnytinkö ilman epiduraalia? Kyllä todellakin kaikki kivut tuntui, silloin kun epiduraalia oli, olisin sen avautumisvaiheen kivut varmasti pärjännyt ilmankin, mutta olin päättänyt että haluan kaikki avut mitä on, koska en tiennyt synnyttämisestä yhtään mitään, muuta kuin sen, että äitini synnytti minua vuorokauden ja sitten minut vedettiin imukupilla ulos.

Vierailija
20/112 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Juuri kenenkään kipukynnys ei ole sellainen ettei synnytys olisi hirveää tuskaa

t. Luonnollisesti synnyttänyt

Yhtä perustellusti minä voisin väittää, että ei se synnyttäminen juuri kellään voi niin kovin kipeää tehdä, kun ei tehnyt minullakaan. En kuitenkaan ole pöllöpää, joten en tuollaista väitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi