Kannattaako epiduraali ottaa vai suositteletteko synnyttämistä luonnollisesti ilman lääkkeitä?
Onko täällä kukaan synnyttäyt ilman epiduraalia?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Synnytyskipu on täysin turha kipu, jonka kärsiminen pitkittää ja vaikeuttaa synnytystä ja traumatisoi pahimmillaan äidin, vauvan ja vieressä ihmettelevän isänkin.
Aivan yhtä fiksua olisi antaa amputoida raajansa ilman puudutusta.
Tämä pitää täsmälleen paikkansa sektiolla synnyttäessä. Vatsan leikkaaminen auki ilman puudutusta aiheuttaa turhaa kipua, joka taatusti traumatisoi äidin ja vauvan ja isän.
Alateitse synnyttäminen ilman kivunlievitystä sitten saattaakin olla rauhallista ja jopa mukavaa, kipu voi olla siedettävää ja tarkoituksenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Synnytyskipu on täysin turha kipu, jonka kärsiminen pitkittää ja vaikeuttaa synnytystä ja traumatisoi pahimmillaan äidin, vauvan ja vieressä ihmettelevän isänkin.
Epiduuralilla on ajoituksesta riippuen enemmän tai vähemmän vaikutuksia synnytykseen, eikä kaikki pidä ajatuksesta ettei tunne, mitä kehossa tapahtuu juuri silloin kun on isoin koitos koskaan käsillä ja pitäisi voida auttaa kehoa. Toisia traumatisoi toimenpiteet.
Miten fiksua on mielestäsi kertoa aikuiselle ajattelevalle ihmiselle, miten hänen pitäisi kehossaan toimia?
On aivan normaalia synnyttää ilman kivunlievitystä. Omat kaksi onnistuneet ilman lääkkeitä, toinen vielä perätilassa. Suosittelen, kätilö ohjaa sinua synnytyksen edetessä.
Kamalasti ei voi suunnitella, mutta toki vaihtoehtoja kannattaa kartoittaa. Itse halusin mahdollisimman luonnollisen synnytyksen, mutta kätilöt suosittelivat mm. lapsiveden puhkaisemista. Toki itse tein päätökset loppupeleissä, mutta luotin ammattilaisiin ja tein niin kuin he suosittelivat. Supistukset olivat todella kivuliaita eikä ilokaasu auttanut paljoakaan, kun sitä olisi pitänyt ottaa koko ajan, eikä siitä tullut hyvä olo, joten otin epiduraalin heti kun sain. Se auttoi olooni paljon. Ponnistusvaihe kesti 15 minuuttia, enkä ymmärrä, miten kukaan jaksaa ponnistaa yhtään pidempään!
Hengityksen vaikutus synnytyskipuun on todella suuri. Joten esim. Yin-joogassa voi ennakkoon harjoitella hengittämistä.
Suosittelen tutustumaan tähän, jos haluat pärjätä ilman kipulääkkeitä. Mutta kipu on kovaa, joten suosittelen suhtautumaan avoimin mielin kivunlievitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Sektioon ainakin suosittelen. En tuntenut kipua ja jalatkin alkoivat liikkua normaalisti muutaman tunnin päästä synnytyksestä. Sitä ennen lepäilin pyörillä liikkuvalla sängyllä.
Käytännössä kuin puudutus hammaslääkärissä kun onnistuu.
En suosittele, ellei ole pakko.
Palautuminen paljon vaikeampaa ja vastasyntyneen hoito vaikeampaa kivun vuoksi.
Olen synnyttänyt 5 lasta. Esikoisen synnytyksessä otin epiduraalin, sillä koin kivun niin kovana että en olisi selvinnyt siitä ilman vahvaa kivunlievitystä. Toinen lapsi syntyi ilman lääkkeellistä kivunlievitystä ja synnytys oli helppo. Kolmannen lapsen synnytyksessä halusin spinaalipuudutuksen vaikka olisin ehkä kestänyt kivun ilmankin. Neljäs lapsi syntyi ilman lääkkeellistä kivunlievitystä ja kestin kivun erittäin hyvin. Viidennen lapsen synnytyksessä halusin spinaalipuudutuksen, olin aika väsynyt enkä jaksanut kipua.
Kaikki synnytykseni ovat olleet nopeita, muutaman tunnin mittaisia.
Ajattelen että ei kannata etukäteen päättää, ottaako epiduraalia tms vai ei. Kannattaa mennä synnyttämään avoimin mielin ja toimia tilanteen mukaan. Samallakin naisella eri synnytykset voivat olla erilaisia.
Olen synnyttänyt ilman epiduraalia ja suosittelen vahvasti "villiä synnytystä" eli synnytystä ilman lääketeollisuuden edustajia
Naisen keho on luotu synnyttämään ja naiset synnyttävät jopa koomassa. Kaikki sörkkiminen, painostaminen, ponnistamaan pakottaminen, huonot synnytysasennot, kätilön huono käytös, jne. haittaavat synnytystä ja saattavat johtaa jopa vakavaan synnytysväkivaltaan. Trauma on aivan mieletön sekä naiselle että äidille
Sijoita hypnosynnytyskursseihin ja lue esim. alkuperäiskansojen kokemuksia. Kuuntele 1000% kehoasi. Jos mies on eri mieltä kanssasi, hankkiudu hänestä eroon ja hakeudu turvapaikkaan. Suojaa sinun ja vauvan ihmisoikeuksia ja oikeutta synnyttää ilman väkivaltaa
En saanut kivunlievitystä. Ensin sanottiin, että älä vielä tule sairaalaan ja sitten, että vauva syntyy, ei voi antaa kivunlievitystä.
Kaksi lasta olen noin synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
En saanut kivunlievitystä. Ensin sanottiin, että älä vielä tule sairaalaan ja sitten, että vauva syntyy, ei voi antaa kivunlievitystä.
Luomusynnytyksiä on ihan edelleen.
Kaikille ei anneta kivunlievitystä.
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tätä ennen synnytystä? Mistä tiedät oman kipukynnyksesi jo etukäteen? Tai synnytyksen keston? Menet tilanteen mukaan eli sen miten synnytys etenee ja mikä on vauvan vointi.
En taida astua saliin kun saatan pyörtyä. Lisähappea ja ilokaasua haluan kokeilla, kun vaimo synnyttää lapsen. Mistä mä voin tietää kuinka kauan mukulaa kestää puskea, sehän voi kestää 5 min, 50 min tai 46h. Pelkään, että pyörryn mutta olen ilmoittanut jätkille että varpajaisiin voin lähteä heti kun muija alkaa puskea mukulaa. Isoin lovi tulee kuitenkin lompakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luomusynnytyksiä on ihan edelleen.
Kaikille ei anneta kivunlievitystä.
Hienot esitelmät oli kyllä neuvolassa kivunlievityksestä, mutta ei niitä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin sanottiin? Eikö sairaalaan kuulu mennä jos synnytys on alkanut tai kivut niin pahat ettet kestä?
Minä kuuntelin synnytä rentoutuneena cd:tä ja jonkinlaisen suggestion avulla synnytin, ilman kivunlievitystä oli tarkoitus mutta kyllä se lopussa sattui niin paljon että ilokaasua kokeilin -eipä juuri auttanut.
Samaa levyä kuuntelen nytkin ja siihen uskon. Tai siis rentoutumisen voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää täsmälleen paikkansa sektiolla synnyttäessä. Vatsan leikkaaminen auki ilman puudutusta aiheuttaa turhaa kipua, joka taatusti traumatisoi äidin ja vauvan ja isän.
Alateitse synnyttäminen ilman kivunlievitystä sitten saattaakin olla rauhallista ja jopa mukavaa, kipu voi olla siedettävää ja tarkoituksenmukaista.
No varmaan voi olla siedettävää, mutta mulla ei ainakaan ollut. Synnytys alkoi edistyä, kun sain epiduraalin, koska sitten vasta rentouduin ja lakkasin jännittämästä sitä kipua vastaan.
Varmaan väärin synnytetty.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ota vaan kaikki lääkkeet mitä mahdollista. Mitäpä sitä turhaan kivusta kärsimään.
Ei se ollut turhaa kipua. Minusta se oli mielenkiintoista kipua. Oli hauskaa tarkkailla, kuinka endorfiinit alkoivat toimia, ja supistuksien välillä oli euforisen onnellinen tila. En usko että missään muussa tilanteessa pääsee samanlaisiin tuntemuksiin ainakaan käyttämättä laittomia aineita.
Tämä jotenkin ärsyttää kun nykyisin kaikki kivunlievityksen käyttö on "itsestäänselvyys ja luonnollista", ei ole kun luonnollista on synnyttää lähtökohtaisesti ilman ylimääräisiä aineita.
"Nykyään epiduraalipuudutuksessa annetava injektio sisältää tavallisesti sekä varsinaista puudutusainetta, että kipulääkettä. Puudutusaineena voi olla esimerkiksi bupivakaiini tai ropivakaiini. Kipulääkkeenä taas käytetään esimerkiksi fentanyyliä tai alfentaniilia."
Vierailija kirjoitti:
En suosittele. Juuri kenenkään kipukynnys ei ole sellainen ettei synnytys olisi hirveää tuskaa
t. Luonnollisesti synnyttänyt
Paitsi, että siihen kipuun on myös ihmisiä kuollut. Anteeksi pelottelu, ei todennäköisestä, mutta fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ota vaan kaikki lääkkeet mitä mahdollista. Mitäpä sitä turhaan kivusta kärsimään.
Ei se ollut turhaa kipua. Minusta se oli mielenkiintoista kipua. Oli hauskaa tarkkailla, kuinka endorfiinit alkoivat toimia, ja supistuksien välillä oli euforisen onnellinen tila. En usko että missään muussa tilanteessa pääsee samanlaisiin tuntemuksiin ainakaan käyttämättä laittomia aineita.
Tämä jotenkin ärsyttää kun nykyisin kaikki kivunlievityksen käyttö on "itsestäänselvyys ja luonnollista", ei ole kun luonnollista on synnyttää lähtökohtaisesti ilman ylimääräisiä aineita.
"Nykyään epiduraalipuudutuksessa annetava injektio sisältää tavallisesti sekä varsinaista puudutusainetta, että kipulääkettä. Puudutusaineena voi olla esimerkiksi bupivakaiini tai
Ei ole luonnollista, jos murtaa jalan ja ottaa siihen morfiinia ensiavussa ja syö kipulääkkeitä pari viikkoa. Kyllä ihmisen pitää kipua kestää ja tarpeeksi kun sattuu, niin ihminen menee automaattisesti tajuttomaksi, miksi siis lääkitä.
Vierailija kirjoitti:
On aivan normaalia synnyttää ilman kivunlievitystä. Omat kaksi onnistuneet ilman lääkkeitä, toinen vielä perätilassa. Suosittelen, kätilö ohjaa sinua synnytyksen edetessä.
Synnyttäminen alateitse ilman kivunlievitystä on toiseksi kovin kipu mitä ihminen voi kokea. Joten älä vähättele niitä joille ei ole kivunlievitystä annettu.