Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahat täysin loppu siksi koska perustoimeentulotukeani on leikattu 140e sekä tässä kuussa, että kesäkuussa myös! Ei enää ollenkaan ruokaa

Vierailija
15.07.2024 |

Kaikki ruokavarastot käytetty, ja nyt tilillä on 1,27e. Täysin kestämätön tilanne. Harkinnanvaraista tt-tukea hain myös, mutta eivät myöntäneet. Pitääkö tässä kuolla nälkään tai alkaa varastamaan ruokaa...Aivan käsittämätöntä että Suomessa voi tapahtua tällaista : (

Tukeani leikattiin koska asun kelan mielest liian kalliissa asunnossa. He pyysivät hakemaan halvempaa asuntoa, ja niin olen tehnytkin. Mutta nyt silti leikkasivat tukeani!!! Minkä minä sille mahdan jos en ole halvempaa saanut keneltäkään vuokranantajalta???

Minkä tahon puoleen kääntyä? Sain jo 40e ruokalahjakortin 3kk sitten diakonilta, ja sen saa vain kerran vuodessa.

Tämä on aivan kamalaa....

Kommentit (407)

Vierailija
301/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän päin Ap asuu, kun pitää matkustaa 25 kilometriä, ennen kuin löytyy mustikoita? Helsingin ydinkeskustassa?

Siksi sitä halvempaa asuntoa ei löydykään....

AP.llä on muuten valtavat ruokalaskut, jos nyt jäi vaan 50e ruokaan, ja tukia on leikattu 140e. Eli aiemmin on käyttänyt 190 ruokaan tai mihinlie. 

Mihinhän ne AP.n rahat menevät? 

Ilmeisesti nälkä ei ole liian kova vielä kun halvempaa asuntoa "ei löydy". 

Vierailija
302/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 14- vuotiaskin osaa paremmin ennakoida rahankäyttöään ja on onnistunut tienaamaan ihan hyvät rahat pihatöitä tekemälle. Jos se onnistuu lapselta, niin miksi ei onnistuisi sinulta?? 

Veikkaan, että syy on se, että ap on varmaan työtön työnhakija. Jos ap alkaisi tehdä lapsesi tavoin tuollaista pihakeikkaa saadakseen lisätuloja, hänet luokiteltaisiin yrittäjäksi ja hän menettäisi sosiaaliturvan kokonaan. Niillä taskurahoilla, joilla lapsesi tienasi "ihan hyvät rahat" rahoitetaan varmasti yläastelaisen/lukiolaisen kesäharrastuksia ja pikkuostoksia, mutta ei niillä tarvittavaa elantoa saada aikuiselle, jonka pitää maksaa vuokra ja eläminen. Ja sitten hän kuolisi nälkään jo nopeammin mitä nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätöntä, että Suomessa voi elää täysin yhteiskunnan moninaisten tukien varassa. Kuten sekin, että joku haluaa elää niin.

Vierailija
304/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä päin noita ruokakortteja jaetaan 2-3 kuukauden välein. Ota asiasta selvää ja käy ruokajonossa.

Ei seurakunta ole mikään rahanjako automaatti. Kirkollisveroakaan moni ei enää maksa. Edes seurakunnalle raha ei tule taivaasta!  Miettikää nyt, asumme Suomessa ja  ihmisille pitää antaa "käy ruokajonossa" tyyppisiä neuvoja!!  Tämä maa on tuhottu, kiitos ps, keskustan(Sipilän hallitus) ja kokoomus politiikan!

Olihan ne ruokajonot jo edellisen hallituksen aikana. Vaikka "köyhille" lapettiin rahaa taskut täyteen. Oli korona-avustusta ja ties mitä. Tuolle porukalle ei vaan mikään riitä.

Vierailija
305/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen on tarkoitus olla väliaikainen lyhytaikainen tuki. Kauanko olet itse saanut sitä? 

Sinuna hakisin esim. siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi 

Miten puhelinmyynti lisää kenenkään tuloja? Suurin osahan takoo siellä 0-tulosta sen pari viikkoa, mitä siellä pidetään tuottamatonta provikkapalkkalaista.

Vierailija
306/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomessa halvempia asuntoja löytyy. Muuttaa johonkin muuttotappio kuntaan tai jo muuttamalla pois kaupungista, vuokrat on halvempia. 

Ei ap voi kun pitää saada asua Hesan keskustassa.

Vierailija
307/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä, että Suomessa voi elää täysin yhteiskunnan moninaisten tukien varassa. Kuten sekin, että joku haluaa elää niin.

Miksi sinusta on käsittämätöntä, että Suomessa voi elää tukien varassa? Kai se nyt parempi vaihtoehto kuin se, että osa porukkaa jäisi täysin heitteille, kadulle ja jopa kuolisi nälkään. Sellaisiakin maita on, ja niissä mm. myydään kadulta siepattuja lapsia elinten luovuttajaksi tai seksityöhön. Tätäkö toivot Suomeenkin?

Vierailija
308/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei mustikoiden kuljetukseen kylmäsäilytystä tarvitse, ääliö.-eri

Hakeudu vihanhallinta kurssille."

Eikö? Tarviiko mun vi-ttu oikeasti opettaa sulle miten etäisyys ja termodynamiikan lait saattaa vaikuttaa säilyvyyteen tai miten se tulee meneen kun mä käyn tarjoaan käynyttä marjaa eteenpäin?

Mene sinä kouluun opetteleen ajatteleen ensimmäistä lausetta pidenmälle niin minä en tarvii vihanhallintakurssia.

Miks näiden oikeistomäälyjen ainoa vi-tun argumentti on taas " aijaa, no entä jos mä en tahalteen ymmrrä mitään vaan kaikki pitää selittää mulle kunin aivovammaiselle lapselle?"

Pakkohoitoon kuuluisit.

Vierailija
309/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitäisi laskea mihin rahasi riittävät ennen kuin käytät niitä. Kuinka paljon sinulle jää rahaa vuokran jälkeen kuukaudessa? Voin yrittää tehdä sinulle laskelman mitä voit ostaa sillä rahalla ja saada syödyksi joka päivä.

Vierailija
310/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama tilanne, eikä töitä mistään heru, vaikka olen saanut uuden tutkinnon kasaan. Pidemmälle en voi kouluttautua oppimisvaikeuksista johtuen, vaikka se on nykyään ainoa keino työllistää itsensä, jos edes silläkään. Olisikin työ, josta saisin mediaanipalkan, mikä kaupan alalla on. Olen niin ahdistunut ja turhautunut, valvottaa vain ja nettiä selaan, kun ei ole mitään järkevää tekemistä. En jaksa huolehtia fyysisestä kunnostani.

Nyt vain elelen työttömyysetuudella välillä perustoimeentulotukea saaden. Kesätöitä en saanut, en ole saanut kutsua edes haastatteluun. Tuntuu, että vakituinen työpaikka on vain unelma. Pakko laittaa sivuun viisikymppisiä silmälaseihin, joihin sain maksusitoumuksen, että jotain apua siitäkin on. Saan hyvin todennäköisesti ne minunnäköiset silmälasit, vaikka extraa joudun maksamaan linsseistä, sillä tietäähän sen, että tällainen nykyään valoherkkä ihminen tarvitsee kunnon suojat silmien kuormitukselta.

Niin rehellisesti sanottuna tekisi mieli ruveta myymään vaikka pimeää viinaa. On niin inhottavaa olla köyhä ja nainen ja vieläpä autismin kirjolla laajoine oppimisvaikeuksineen. Niin noloa olla perheen ainoa köyhä, kun omat sisarukseni ovat työssäkäyviä ja saavat nelinumeroisia summia kerran kuukaudessa, voivat matkustaa minne tahtovat ja elää melkein miten haluavat. Ihmettelen, kun en ole rohjennut varastamaan tai myymään itseäni.

Diakoniatyöntekijällä kävin viime kuussa, ja vähintä, mitä pyysin, oli lahjakortit ruokakauppaan. Ruokakassia en ottanut vastaan, koska Sjögrenin syndroomasta aiheutuvat terveysongelmat tekevät syömisen valikoivaksi, eikä pysty mitä tahansa lisäaineita tunkemaan kehoonsa, kun ei keho toimi samalla kuin 10 vuotta sitten. Siitä toisaalta sai uuden näkökulman terveelliseen syömiseen, ja ennemmin vaikka käytän 30 euroa tuoreisiin kasviksiin ja marjoihin, oliiviölljyyn ja välillä kalaan kuin tupakkaan ja alkoholiin, joten sen puoleen ei mitään ongelmaa ole

Vierailija
311/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomessa halvempia asuntoja löytyy. Muuttaa johonkin muuttotappio kuntaan tai jo muuttamalla pois kaupungista, vuokrat on halvempia. 

Vaikka ap hakisi nyt asuntoa, ei muuttopäätös lisäisi hänen rahavarojaan. Jos hän saisi asunnon 1.9, hänellä olisi silti rahapula ja nälkä sitä ennen. Jos taas hän saisi asunnon 1.8, hänellä tuskin riittäisi raha kahden päällekkäisen vuokran maksamiseen. Ei akuuttiin nälkään auta mikään muutto alkusyksystä.

Ap on provoilija.

Vierailija
312/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturva pitäisi järkeistää.

Ei kustanneta asuntoa, vaan osoitetaan asuntolapaikka, jossa voi yöpyä.

Ei anneta rahaa ostaa ruokaa, vaan järjestetään kolmasti päivässä asuntoloissa ruokailu.

Asuntoloiden kautta kanavoitaisiin myös kierrätysvaatteita pukimiksi.

Asuntoloissa kävisi myös viikoittain lääkäri ja sairaanhoitaja.

Ihmisen kaikki perustarpeet tulisivat katettua heille, jotka eivät itse niistä pysty huolehtimaan, mutta se tapahtuisi meille maksajille kustannustehokkaasti. Asuntolapalveluiden tuottajina olisi yksityinen yritys.

Millä lailla tämä olisi järkeistämistä? Helvetin kallis kommunistinen systeemi, joka saattaisi olla jopa ihmisoikeuksien vastainen - entä, jos ruokailu kolmesti päivässä ei riitä kaikille? Esim. kavava lapsi tai nuori ei saa tarpeeksi ruokaa. Entä, jos tuensaaja on työssä juuri ruokailun aikaan - onko hän silloin ruuatta? Jos henkilö on sairaana, tuleeko hän sairaana ruokailuun vai onko hän ruuatta? Ja tuohan tarkoittaisi käytännössä sitä, että kaupungeista pitäisi muuttaa merkittävä osa asuntokannasta joiksikin asuntoloiksi, jolloin Suomi alkaisi muistuttaa enemmän jotain Kiinaa tai Pohjois-Koreaa.

Eihän tuossa saa EDES niitä perustarpeita, eikä todellakaan olisi nykyaikaa, että osa väestöstä elää jollain asuntolaruualla ja muiden valitsemilla vaatteilla. Mitä nämä asuntolat edes olisivat? Jotain hallimajoitusta vai? Oikeasti haluatte tällaisen yhteiskunnan?

En tiedä oletteko tyhmiä vai jotenkin mielenvikaisia.

Vierailija
313/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä 25km päässä olisi myös halvempia asuntoja. Saisit kaksi kärpästä yhdellä iskulla, enemmän rahaa käteen ja lisätienestejä marjastamalla ja sienestämällä. Turhaan sinä asut kaupungin keskustassa jos ei ole työpaikkaa.

Marjoja ja sieniä onkin ympäri vuode

Eikö ole muita vaihtoehtoja? Minullä on 100 metriä matkaa lähikauppaan ja 50 metriä mustikkametsään. 

Koska sinulla on, niin samanlainen asuinpaikka täytyy siis olla kaikkialla muuallakin ja kaikilla muillakin? Voi helvetti teitä kuplalaisia, luetteko te mitään muuta kuin seiskaa, seuraatteko te mitään muuta kuin tiktokkia, tunnetteko te ketään muuta kuin perheenne? Miten tässä maassa voi olla noin paljon ummikkoja, joilla on täysin hukassa ymmärrys ympäröivästä maailmasta ja muista ihmisistä ja millaisia elämäntilanteita ihmisillä voi olla!

No kun se yhtälö ei vaan toteudu mitenkään, että on 25 km metsään ja saman verran kauppaan! Jompi kumpi on lähellä, väkisinkin. Jos asuu kaukana kaupasta, asuu silloin luonnon keskellä. Ja Suomessa nyt on suurimmalla osalla ihmisiä metsää ihan pyöräilymatkan päässä. Vain ap.llä ei ole, joten hänen täytyy asua Helsingin keskustassa tai ehkä Pariisissa, koska metsä on noin kaukana. 

me kyllä tiedämme, että AP valehtelee. Hän vain haluaa valittaa, ei aidosti muuttaa elämäänsä. Hänellähän oli aloituksen mukaan jo viime kuussa sama tilanne, eikä hän tehnyt mitään, jotta tässä kuussa rahat tai ruoka riittäisi. 

Vierailija
314/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko sinulla oikeasti luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Minä olen kertonut useaan otteeseen hakevani halvempaa asuntoa ja työpaikkaa...

ap"

No eihän sinulla sitten ole mitään hätää kun lähitulevaisuudessa pääset pienempään kämppään. Nyt akuutiksi ratkaisuksi haet lisätienestejä marjametsästä. Onneksi ongelmasi sattuivat ilmenemään parhaaseen marja-aikaan. Talvella olisit pahemmassa pulassa.

Mitähän vi-ttua meinaat et ne marjat auttaa?

Arvaas minkä arvosia ne on rahallisesti alueella missä kaikkien pakastimet on jo täynnä marjaa?

Kuljetus muualle vaatis siihen sopivan auton.

Aina löytyy jokin syy, ettei mitään tarvitsisi itse tehdä. Aina.

Miten vi-tussa sä meinaat mun

Ohhoh, kylläpä olet pahasti sekaisin!

Tekee oikein pahaa sivusta seurata sinun ulosantiasi.

-eri

Vierailija
315/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sinulla on, niin samanlainen asuinpaikka täytyy siis olla kaikkialla muuallakin ja kaikilla muillakin? Voi helvetti teitä kuplalaisia, luetteko te mitään muuta kuin seiskaa, seuraatteko te mitään muuta kuin tiktokkia, tunnetteko te ketään muuta kuin perheenne? Miten tässä maassa voi olla noin paljon ummikkoja, joilla on täysin hukassa ymmärrys ympäröivästä maailmasta ja muista ihmisistä ja millaisia elämäntilanteita ihmisillä voi olla!

Nimenomaan en elä kuplassa vaan tiedän tämän hetken asuntomarkkinat hyvin koska olen parhaillaan etsimässä uutta asuntoa itselleni (omilla rahoillani). Yksi tärkeimmistä kriteereistäni on että on lähellä luontoa mutta kauppaankaan ei saa olla liian pitkä matka. Vaihtoehtoja löytyy vaikka kuinka paljon.

Jokaisesta Suomen kunnasta?

Oletko jotenkin yksinkertainen ? Pääkaupunkiseudulla on vaikeinta Suomessa löytää asuntoa. Ja siellähän AP asuu, marjamatkasta päätellen. Kyllä Suomessa asuntoja on, ja etenkin on pääkaupunkiseudun ulkopuolella! Ei tarvitse tietää jokaisen Suomen kunnan tilannetta, ymmärtääkseen, että halvempi asunto löytyy kyllä. Ehkäpä ongelma on  AP.n luottotiedoissa, (niitä ei ole) ja siinä että jonkun muun pitäisi maksaa takuuvuokrat, muuttoavustus, muuttaa jne.

Koska sellaisia nämä "köyhät" ovat. Minullakin oli tuttava, joka identifioi itsensä köyhäksi, ja mitään ei voinut tehdä, jos joku muu ei maksanut.edes muuttaa, koska kela ei maksanut muuttoavustusta. Tarjouduin menemään hänelle ilmaiseksi avuksi autoni ja peräkärryni kanssa, mutta eihän se köyhälle kelvannut. 

Enpä jaksanut moiseen lokkiin pitää enää yhteyttä. 

Vierailija
316/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla ei ole perustuslain takaamaa oikeutta asua pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Järvenpäässä, Hyvinkäällä, varmaan myös muualla pääkaupunkiseudun lähikunnissa tarjotaan asuntoja vuokralle hintaan 400-500 euroa /kk ja heikoimpia majoituksia jopa luokkaan 300 euroa/kk.

Suomen perustuslaki sanoo:

"

9

Liikkumisvapaus

Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa."

Niin että mitä sanoitkaan?

Niin, on vapaus valita. Niinhän AP.kin on tehnyt. Hän on ihan itse valinnut asuinpaikkansa, siitäkin huolimatta, ettei saa enää tukia yhtä paljon kuin ennen. 

AP siis käytti valinnanvapauttaan. 

Sehän ei ole milläänlailla meidän muiden vika.

Vierailija
317/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa säästää silloin kun pystyy. Itse voin ottaa pankista 500 euroa kuussa seuraavan 20 vuoden ajan. Kiva lisä muuten pieniin tuloihini. No menotkin ovat vaatimattomat.

Entä jos ei vaan ole mahdollisuutta säästää? Jos jo ammattiin valmistuttua on niskassa jopa 40te velat ja tarjolla vian mäkkärin kassan osa-aikatyötä, ni vaikea siinä on tehdä sellaista tiliä, että voi 500e nostaa 20v ajan.

Vierailija
318/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko sinulla oikeasti luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Minä olen kertonut useaan otteeseen hakevani halvempaa asuntoa ja työpaikkaa...

ap"

No eihän sinulla sitten ole mitään hätää kun lähitulevaisuudessa pääset pienempään kämppään. Nyt akuutiksi ratkaisuksi haet lisätienestejä marjametsästä. Onneksi ongelmasi sattuivat ilmenemään parhaaseen marja-aikaan. Talvella olisit pahemmassa pulassa.

Mitähän vi-ttua meinaat et ne marjat auttaa?

Arvaas minkä arvosia ne on rahallisesti alueella missä kaikkien pakastimet on jo täynnä marjaa?

Kuljetus muualle vaatis siihen sopivan auton.

No siellä AP.n aluellahan sitä marjaa  nimenomaan ei ole, sehän oli 25 km päässä! Eli AP.llä olisi mahtava tienestin paikka nyt. 

Minäkin muuten ostan marjoja tänä vuonna. Ihan siksi, etten tässä remonttikiireiden keskellä itse ehdi marjametsään. Etenkin hillaa ostan, koska en viitsi poimia sitä ite. Mustikkaa ostan tänä vuonna myös. Ehkä syksymmällä ehdin itse hakea puolukat metsästä. 

Vierailija
319/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan joka kuukausi 500e palkasta sivuun, ettei tule tilannetta, että rahat ois loppu.

Ja hoitotöihin pääsee jokainen.

Sinne pääsee siis rakennusalalla, metalliteollisuudessa, leipomoalalla, ravintolaalla vuosityöskenteleet henkilöt? Ei muuta kuin katetreja laittamaan. Hyvinvointialueilla on myös niin paljon rahaa palkata henkilöstöä, että jokainen pääsee, joka vain hakee! Hoitajien lomautukset ja hoitopaikkojen vähennys ei vaikuta mitään, työpaikkoja riittää!

Mikä sinussa on vikana, jos et työllisty mainitsemiltasi aloilta? Etenkin ravintola-alallla on työvoimapula. Rakennusala alkaa pian vetää taas, ja hehän eivät ole kauaa työttöminä olleetkaan, jos ovat nytkään. 

Miten teillä riittääkin selitys joka asiaan? 

Aina vain selityksiä. 

Vierailija
320/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole minun lapsi.  Miksi minun pitää elättää sinua?

Koska sivistysyhteiskunnassa heikompia tuetaan. Tietysti käsittämätöntä sinulle, koska kaltaisellasi moukalla ei ole aavistustakaan mitä käsiteet "sivistys" ja "yhteiskunta" tarkoittavat. 

Niin, tuetaan edelleen niitä, jotka ovat aidosti heikompia

Eli vaikkapa vammaisia, tai vammautuneita. 

Mutta elämäntapapummit... He eivät ole heikoimpia, he vain ovat laiskoja. Eivät viitsi ja halua tehdä oman toimeentulonsa eteen mitään.