Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahat täysin loppu siksi koska perustoimeentulotukeani on leikattu 140e sekä tässä kuussa, että kesäkuussa myös! Ei enää ollenkaan ruokaa

Vierailija
15.07.2024 |

Kaikki ruokavarastot käytetty, ja nyt tilillä on 1,27e. Täysin kestämätön tilanne. Harkinnanvaraista tt-tukea hain myös, mutta eivät myöntäneet. Pitääkö tässä kuolla nälkään tai alkaa varastamaan ruokaa...Aivan käsittämätöntä että Suomessa voi tapahtua tällaista : (

Tukeani leikattiin koska asun kelan mielest liian kalliissa asunnossa. He pyysivät hakemaan halvempaa asuntoa, ja niin olen tehnytkin. Mutta nyt silti leikkasivat tukeani!!! Minkä minä sille mahdan jos en ole halvempaa saanut keneltäkään vuokranantajalta???

Minkä tahon puoleen kääntyä? Sain jo 40e ruokalahjakortin 3kk sitten diakonilta, ja sen saa vain kerran vuodessa.

Tämä on aivan kamalaa....

Kommentit (407)

Vierailija
321/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä asuu. Ruoka apua pitäisi olla isommissa kaupungeissa seurakunnilla ihan joka viikko, on ruoka busseja josta saa kassillisen tai kaksi, jopa pieniä myymälän tapaisia samalla idealla. Näihin tietysti tarviit seurakunnan myöntämän jonkin lipun tms. Eli seurakunnalle pyytämään ruoka apua. Lahjakortti ei ole ainoa vaihtoehto. Myös muut hyväntekeväisyys järjestöt kuten punainen risti tai mitä sun kaupungissa löytyy.

Kannattaa myös olla yhteydessä sosiaalityöntekijään joka voi auttaa toimeentulotuen kanssa, voi esim valittaa päätöksestä ja auttaa saamaan se harkinnanvarainen tuki läpi. Kelalle voi soittaa ja kysyä miksi he katkovat tukia vaikka haet asuntoa, oletko esim hakenut liian vähän asuntoja kuukaudessa tms, vai onko kelassa tullut moka.

Jos tupakoit tai käytät alkoholia, nyt on hyvä hetki lopettaa. Ala perehtyä kilo ja litra hintoihin ja osta sen perusteella. Karsi jatkossa aivan kaikki ei-välttämätön, ja suunnittele tarkasti ruokamenot. jos jää yli kuun lopussa, voit ostaa jotain pientä hyvää tai laittaa sukan varteen. Oon itsekin ollut todella tiukassa tilanteessa aiemmin ja on todella saanut senttejä laskea että ruokaa on riittänyt kuukaudeksi.

Hyviä halpoja juttuja on kaurahiutaleet, riisi, makaroni, peruna ja muut juurekset, pakaste vihannekset, soijarouhe tai suikaleet, härkis rouhe, erilaiset pavut, talkkuna, halvimmat maitorahkat ja jugurtit, halvin leipä paketti ja halpis margariini. Rapsiöljy on hyvä ja monipuolinen ruoanlaitossa. Ruoista makaronilaatikko, juuressosekeitto, kiusaukset ja muut laatikko ruoat on halpoja ja kalliin lihan voi korvata soijarouheella joka on tosi halpa ja helppo. Vaihda pesuaineet etikkaan ja ruokasoodaan ainakin osittain, osta isot paketit niin niistä riittää pitkään. Edullisin wc paperi ja muutenkin halvinta mahdollista käyttötavaraa. Hyödynnä tarjoukset ja punalappu tuotteet. Joillain kaupoilla on illalla punalappu tavara vielä lisä alennuksella. Jos osaat ja pystyt, leivo itse ja pakasta. Tee isoja määriä halvoilla aineksilla ja pakasta nekin. Huolehdi proteiinin ja kuidun saannista monipuolisesti, etsi netistä esimerkkejä viikon ruoista, vinkkejä on pilvin pimein! Muista suosia joko Lidliä tai Prismaa, ovat yleensä halvimmat. Lidlin halpis merkit on monesti todella halpoja, lidl myös myy usein sesonkiin kuuluvaa vaatetta ja tarviketta halvalla. fiksuruoka.fi tai matsmart on hyviä vaihtoehtoja myös riippuen mitä niillä on milloinkin valikoimassa.

Toivottavasti tilanne selviää ja muista pyytää apua läheisiltä. Se ei tunnu kivalta, mutta suurin osa haluaa auttaa ystävää/perheen jäsentä

Vierailija
322/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä märise ja provoile siellä. Mene töihin!

Mihin, maksatko 20€/h ?

Eli tukielätin ei kannata lähteä töihin alle 20e tuntipalkalla?

Melko mellevät tuet, jos ei huonommin palkattu työ kelpaa. Me muut tehdään sitten nekin työt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites olisi muutto ihan maaseudulle. Muuttotappiopaikkakunnista saa asunnon aika edullisesti. Jos olisi hieman rahaa voisi jopa ostaa asunnon, voipi lähteä asunto hintaan kymppitonnin.

Mutta siis vuokra-asunnotkin on edullisempia mitä näissä isommissa kaupungeissa. Onhan niissä pienilläkin paikkakunnilla töitä, pitää vaan tehdä niitä töitä mitä on tarjolla.

Ja yrittäjyys on myös vaihtoehto, miksi sen työpaikan pitäisi olla valmis, sellaisen voi myös itse ideoida. Ja perustaa yrityksen.

Raitis maalaisilma voi myös tehdä ihmeitä..

Ei kaikilla ole resursseja perustaa mitään yritystä, eikä nykyisen menon takia kannata johtuen alvin nousemisesta. Todella kannustavaa, työpaikkoja taatusti syntyy uusilla suunnitelmilla. Omalla kohdallani en voisi missään tapauksessa perustaa yritystä, koska minulla on oppimisen vaikeuksia matematiikassa. Siinä taatusti sotkisin järjestlemän, jos vastaisin kirjanpidosta. Menisi aivot solmuun. Myyjänä en vielä mitään ongelmia tuo eteen, vaan voi luottaa, että osaan antaa oikean summan takaisin asiakkaalle.

Muuttotappiokuntaan tuntemattomien keskelle en kehtaa muuttaa, koska siellä ei olisi auttavia käsiä ja ujona, arkana ja epävarmana ihmisenä en tietenkään uskalla toimia. En osaa korjata tai rakentaa, mitä pienemmillä paikkakunnilla yleensä osataan, enkä edes koskisi lapioon tai haravaan, niin "tyypillinen" nainen kun olen, heh heh. Olen ihan kädetön sellaisissa hommissa lukuun ottamatta oman kodin siivousta ja ruoanlaittoa. Tosin täällä kaupungissa (ei pääkaupunkiseutu) asuessa en kehtaa edes siskolta tai lankolta pyytää apua, etten vaikuttaisi heidän silmissä "säälittävältä kerjääjältä". No, ainoastaan olen miettinyt voivani muuttaa naapuripaikkakunnalle, joka on oikein kiva hyvien palvelujen ansiosta ja kaupunkiin pääsee alle puolessa tunnissa. Ongelmana onkin sitten ajokortittomuus, enkä usko, että ajokorttia saisin kuivien silmien takia. Pakko kulkea julkisilla ja hyvä, jos työmatka on lyhyt, ei tarvitse välttämättä olla tien toisella puolen, vaan raaskin kulkea julkisilla sinne.

- köyhä ja työtön, jolla on autismin kirjoa ja laaja-alaisia oppimisvaikeuksia

Vierailija
324/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kahden viikon vesipaasto menee kevyesti jos et ole töissä.

En ole ap. Ei ihmiselimistöt välttämättä kaikilla kestä kahden viikon vesipaastoakaan. Toissa kesänä pelkällä vesipaastolla ollessa alkoi kipeät rytmihäiriöt jo 9 :n päivän kohdalla

Sittenhän sinä pääsit sairaalaan syömään. Mitä valitat? 

Vierailija
325/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 322 lisäys, hanki myös hevi osastolta hävikki pusseja jos niitä on saatavilla!

Vierailija
326/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muut samassa tilanteessa olevat!

Löytyy niitä kämppiä alle Kelan rajojen Helsingistäkin (en tiedä asutko siellä, mutta jos asut niin vaihtoehtoja on). Miten olisi vaikka jompikumpi alla olevista? On niitä enemmänkin nuo ovat vain esimerkkejä. Sossusta saa myös apua asunnon etsintään. Ei sinun auta kuin etsiä se halvempi asunto, jotta tilanne helpottuu. Myös tukiasuntoja tarjoavia tahoja on. Ensin kuitenkin ruokaa. Tuonne syötät paikkakunnan ja katsot mitä lähellä on. Ei tämä tilanne helppo ole, mutta tuleen ei voi jäädä makaamaankaan. Eteenpäin siis.

https://ruoka-apu.fi/

https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/lauttasaari/kerrostalo…

https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/etela-haaga/kerrostalo…

Olipa kiva tuo Ihoden rivitalo! Edullinen, Uudessakaupungissa ainakin löytyisi töitä, ja jos ei löydy, sehän ei poikkea mitenkään nykytilanteesta. Pieni pihakin,mihin saa kasvamaan ne tomaatit, joita köyhä ei nyt voi kasvattaa itse, siitähän oli vasta pitkä ketju. Ja tuohon saa vaikka viinimarjapuskan. 

Vierailija
327/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 322 lisäys, hanki myös hevi osastolta hävikki pusseja jos niitä on saatavilla!

Meillä on kaupassa hevihävikkipussi, mutta ei paljoa tee mieli syödä mädäntyneitä salaatteja. Ei siis yleensä muuta sisällä kuin ne pilaantuneet salaatit.

Vierailija
328/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

""saan poimia ne kaikki, kun se hullu ei ymmärrä maailman ravitsevimman ja herkullisimman marjan päälle!"

Minäkin olen sellainen hullu jolla on mustaherukkapensaita, enkä voi sietää sen makua. Olispa kiva kun lahjoittaisi jollekin ja hulluksi nimiteltäisiin.

Minä ainakin ymmärsin, että hullu ei tarkoita oikeasti hullua,vaan sitä, että on hullua, että joku ei pidä mustaherukoista! 

Sehän on sanonta. Otatko kaiken muunkin aina kirjaimellisesti? 

Vierailija
329/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturva pitäisi järkeistää.

Ei kustanneta asuntoa, vaan osoitetaan asuntolapaikka, jossa voi yöpyä.

Ei anneta rahaa ostaa ruokaa, vaan järjestetään kolmasti päivässä asuntoloissa ruokailu.

Asuntoloiden kautta kanavoitaisiin myös kierrätysvaatteita pukimiksi.

Asuntoloissa kävisi myös viikoittain lääkäri ja sairaanhoitaja.

Ihmisen kaikki perustarpeet tulisivat katettua heille, jotka eivät itse niistä pysty huolehtimaan, mutta se tapahtuisi meille maksajille kustannustehokkaasti. Asuntolapalveluiden tuottajina olisi yksityinen yritys.

oYksityinen palveluntuottaja kuulostaa huonolta ratkaisulta. Sen pitää olla yhteiskunnan hoitama lafka ja asukkaille pitäisi turvata minimielintaso. Esim. TV sekä äänieristetyt seinät ja lattiat, jotta jokaisella on yörauha ja jotain tekemistä pikku kopperossa.

<

Eli minimielintaso ei nyt olekaan että on asunto, mahdollisuus nukkua ja peseytyä ja saa ruokaa. Terveys hoidetaan ja ulkoilma voi sielunsa kyllyydestä. Kysehän ei ole vankilasta. Kyllä kai aikuisen ihmisen täytyy osata itse keksiä tekemisensä. Eikä kerrostaloissakaan mitään äänieristystä ole. 

Vierailija
330/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy pyytämässä jotakuta hyvätuloista kristittyä ostamassa sinulle ruokaa kaupan aulassa. Kunnon kristitty varmasti ostaa sinulle jotain ruokaa. 

Vierailija
331/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole minun lapsi.  Miksi minun pitää elättää sinua?

Koska muut elättävät sinuakin!  Saatko kelakorvauksia lääkkeistä/yksityislääkäreillä käynnistä?  Kotitalousvähennystä rempoista?  Sijoitusasunnosta tms. verovähennyksiä? Lapsilisiä lapsistasi?

Eivät elätä. On eri asia käydä satunnaisesti lääkärissä tai teettää remppa kuin elää joka päivä toisten kustannuksella. Työssäkäyvät maksavat lisäksi suurimman osan mainitsemistasi asioista verotuksen kautta. Tuilla elävät eivät osallistu kustannuksiin.

Ruokakaupassa käydessään osallistuvat. Samoin muulloinkin, kun ostavat jotakin kaupasta. On laskettu, että pienituloisimmat maksavat tuloihinsa nähden palj

Mitä sinä horiset? 

Eli henkilölle maksetaan tukea verorahoista. Kun hän käy kaupassa ja maksaa ostoksistaan alvia se yhtäkkiä muuttuukin hänen tienaamakseen rahaksi, josta hän maksaa veroa. Etkö millään ymmärrä, että PIENI OSA TUESTA saadaan takaisin alv n muodossa. Mutta tämän henkilön tienaamaan rahaa se ei ole! Se on hänelle annettua, ilmaista rahaa, joka on kerätty verovaroin,muiden työllä tienaamistaan rahoista. 

Vierailija
332/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei mustikoiden kuljetukseen kylmäsäilytystä tarvitse, ääliö.-eri

Hakeudu vihanhallinta kurssille."

Eikö? Tarviiko mun vi-ttu oikeasti opettaa sulle miten etäisyys ja termodynamiikan lait saattaa vaikuttaa säilyvyyteen tai miten se tulee meneen kun mä käyn tarjoaan käynyttä marjaa eteenpäin?

Mene sinä kouluun opetteleen ajatteleen ensimmäistä lausetta pidenmälle niin minä en tarvii vihanhallintakurssia.

Miks näiden oikeistomäälyjen ainoa vi-tun argumentti on taas " aijaa, no entä jos mä en tahalteen ymmrrä mitään vaan kaikki pitää selittää mulle kunin aivovammaiselle lapselle?"

Sinulla se aivovamma on, kun et osaa nätisti kirjoittaa. 

Oletko niin aivovammainen, ettet ymmärrä, ettei muillakaan marjojen kotimyyjillä mitään kylmä kalustoa ole. Kyllä ne ihan henkilöauton takakontissa marjat kuskaa. Tai sillä pyörällä. 

Kukaan tuskin käy missään satojen kilometrien päässä marjassa, jotta ne ehtivät käydä ennen myyntiä. 

Sinulla kyllä on selitys joka lähtöön. Ja kun ei vastaus miellytä, haukut ja raivoat. 

Vierailija
333/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP tämä sama, joka elelee toimeentulotuella kolmiossa Helsingin keskustassa?

Vierailija
334/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturva pitäisi järkeistää.

Ei kustanneta asuntoa, vaan osoitetaan asuntolapaikka, jossa voi yöpyä.

Ei anneta rahaa ostaa ruokaa, vaan järjestetään kolmasti päivässä asuntoloissa ruokailu.

Asuntoloiden kautta kanavoitaisiin myös kierrätysvaatteita pukimiksi.

Asuntoloissa kävisi myös viikoittain lääkäri ja sairaanhoitaja.

Ihmisen kaikki perustarpeet tulisivat katettua heille, jotka eivät itse niistä pysty huolehtimaan, mutta se tapahtuisi meille maksajille kustannustehokkaasti. Asuntolapalveluiden tuottajina olisi yksityinen yritys.

Millä lailla tämä olisi järkeistämistä? Helvetin kallis kommunistinen systeemi, joka saattaisi olla jopa ihmisoikeuksien vastainen - entä, jos ruokailu kolmesti päivässä ei riitä kaikille? Esim. kavava lapsi tai nuori ei saa tarpeeksi ruokaa. Entä, jos tuensaaja on työssä juuri ruokailun ai

Jos haluaa kollektiivin elättävän silloin kelvatkoon kollektiivinen elämä.

Vierailija
335/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristilliset on hallituksessa ja päättäneet näistä heikennyksistä joten ei muuta kuin menet seurakunnasta toiseen kerjäämään ruokarahaa. Ylellä joku diakoni kertoo miten avunpyynnöt on lisääntyneet selvästi viime aikoina.

Vierailija
336/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä asuu. Ruoka apua pitäisi olla isommissa kaupungeissa seurakunnilla ihan joka viikko, on ruoka busseja josta saa kassillisen tai kaksi, jopa pieniä myymälän tapaisia samalla idealla. Näihin tietysti tarviit seurakunnan myöntämän jonkin lipun tms. Eli seurakunnalle pyytämään ruoka apua. Lahjakortti ei ole ainoa vaihtoehto. Myös muut hyväntekeväisyys järjestöt kuten punainen risti tai mitä sun kaupungissa löytyy.

Kannattaa myös olla yhteydessä sosiaalityöntekijään joka voi auttaa toimeentulotuen kanssa, voi esim valittaa päätöksestä ja auttaa saamaan se harkinnanvarainen tuki läpi. Kelalle voi soittaa ja kysyä miksi he katkovat tukia vaikka haet asuntoa, oletko esim hakenut liian vähän asuntoja kuukaudessa tms, vai onko kelassa tullut moka.

Jos tupakoit tai käytät alkoholia, nyt on hyvä hetki lopettaa. Ala perehtyä kilo ja litra hintoihin ja osta sen perusteella. Karsi jatkossa aivan kaikki ei-välttämätön, ja suu

Kiitos sinulle. <3

Vierailija
337/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei estä laittamasta kymppiä sillointällöin keittiön lasipurkkiin säästöön.

Itse asiassa estää. Myös käteissäästöt pitää ilmoittaa perustoimeentulotukea haettaessa. Jos ei ilmoita, n

Kuka ne käy tarkistamassa?

Kannustat siis ihmisiä rikkomaan lakeja?

Ei noita kukaan tosiaan tule kotoa tarkistamaan, et puhu kenellekään, eikä kellään ehkä tarve myöskään kadehtia jonkun 10 eur kuussa säästöön laittamaa rahaa

Niinkö tosiaan meinaat, kun luet tämänkin ketjun kommentteja? Monet meinaa tukehtua kateuteen!  Laki on laki ja sitä täytyy noudattaa, piti siitä tai ei. Te jotka alapeukutatte, hyväksytte siis lakien rikkomisen?

Kasvaako sulla humalisto talon pihalla? Jos ei kasva, niin rikot lakia!

Maailma on tosiaan hieman helpompi paikka, kun ei ajattele täysin mustavalkoisesti. On monia lakeja ja määräyksiä, joita ihmiset rikkoo surutta. Myös ns. kunnon kansalaiset.

Näistäkään kaikista ei oikein tule mitään seurauksia. Viranomaisilla ei ole resursseja valvoa kaikkea.

Jos nyt yksi esimerkki, niin vaikkapa moottoriajoneuvoilla ajelu jossain mökillä/korvessa ilman ajokorttia/ajo-oikeutta. Oikein kansanhupia, että alaikäiset harjoittelee autolla ajamista mökkiteillä. Laulukin tehty aiheesta. "Saanhan ajaa mökkitien?"

Vierailija
338/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ymmärrötkö sinun pitää itse ratjaista tuo tilanne emme me muut. 

Kunnioitan sinua ihmisenä mutta nyt täytyy kysyy apuu omilta ystäviltä, sukulaisilta jne. Soita myös Sosiaalitoimistoon.

Niin ja kannattaa mennä mustikkaan niillä rahoilla saa ruokaa pitkäksi aikaa.

Vierailija
339/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaupassa hevihävikkipussi, mutta ei paljoa tee mieli syödä mädäntyneitä salaatteja. Ei siis yleensä muuta sisällä kuin ne pilaantuneet salaatit.

Kyllä niissä pitäis päiväystä olla edelleen kunnossa, pilaantunutta ei saa myydä, ilmoita kaupan esimiehelle jos tollasta myydään. Meillä lähinnä ylikypsiä banaaneja ja vielä ihan hyvin keittoon kelpaavia juureksia näissä pusseissa yleensä. 

Vierailija
340/407 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttotappiokunnissa ei sit töitä olekkaan. Halpa vuokra ei sillon auta