Voiko noin 78 äo:lla pärjätä yliopistossa.
Sain masentuneena tällaisen kokonaistuloksen. Myös kykyprofiili on epätasainen. Oon käynny normaalit peruskoulut 8 keskiarvolla. En joutunut kauheasti tekemään töitä, mutta unohdin asiat melko nopeaan kokeiden jälkeen.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä selvisin ammatttikoulusta psykoottisena (olen myös ollut ihan psykoosissa asti) 4,9 keskiarvolla ja tämä ei ole vitsi. Nyt amk, ja 4-5 ovat numerot yleensä olleet. Koulun ulkopuolella ihmiset pitävät mua tyhmänä. Olen aika hajamielinen ja ajoittain huonomuistinen kyllä. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää oma äo.
Mikset syö lääkkeitä? Psykoosilääkkeet suojaavat aivoja.
Syönkin. Eivät ne kaikkia oireita poista jos taustalla on paykoosisairaus. Jos näin olisi, tuskin meillä olisi niin paljon mielenterveyssyistä eläkkeellä olijoita.
Koita kuntouttaa aivosi takaisin terveeksi. Lukeminen on hyvä. Tai mikä vain, mikä sinua kiinnostaa te
Siihen on olemassa lääke? Lääkkeet toki turruttaa aivoja, mutta oppimiskykyä voidaan parantaa.
Sosionomiksi pääset ja pärjäät sellaisena sosionomina joka työskentelee Kelassa.
Joku tossa nyt mättää. Kasin oppilas kykenee aivan hyvin pääsemään yliopistoon. Kasin oppilaan äo ei sen sijaan mitenkään voi olla 78.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan viisas, eikä minua pidetä tyhmänä. Suoriudun vain hahmottamisesta ja laskemisesta kömpelösti. Olen myös todella huono piirtämään.
Ap
Mitenkään hölmöjä en juttela. Tajuan ja pärjään kyllä elämässä. Itsestänikin aloitus tuntui jotenkin koomiselta. Ihan, kuin joku kehitysvammainen haaveilisi.
Ap
Ihan, kuin ? :D. Ehkä olet etkä vain ihan, kuin.
Ei ap mielestäni kehitysvammaiselta vaikuta. Todellakaan.
Rohkenen olla erimieltä.
Hei älykkö. Olisiko kuitenkin "eri mieltä", eikä "erimieltä"? (sivusta)
Kyllä 78 ÄO:lla pärjää sukupuolentutkimuksessa, rauhantutkimuksessa, hallintotieteessä, yhteiskuntatieteessä ja muussa naisvaltaisessa.
Sillä ei pärjää luonnontieteissä, lääketieteessä eikä tekniikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs näitä älykkyyden lajeja onkaan?
-matemaattinen / looginen ajattelu-musikaalisuus
-kielellinen
-luovuus
-sosiaalinen
-empaattisuus
Ja lisäksi muita. Nämä nyt tuli mieleen.
Ei ole. Älykkyys on älykkyyttä, musikaalisuus musikaalisuutta. Empaattisuus ei missään tapauksessa ole älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Koneinsinöörejä" tulee paljon esim. Somaliasta ja siellä älykkyys on keskimäärin 70. =)
Tämä se on mielenkiintoinen meemi, jollta luonnollisestikaan ei ole mitään totuuspohjaa. Sieltä ei TULE koneinsinöörejä, jonkin verran näitä on TULTUAAN yritetty ohjata insinöörikoulutukseen, mm. konepuolelle.
Mitä muuten tulee koneinsinöörien ja erityisesti diplomi-insinöörien koulutuksen "helppouteen", saa toki käydä vapaasti yrittämässä, mikäli sisään sattuu pääsemään.
Kukaan ei ole väittänyt, että diplomi-insinöörin koulutus on helppo. Se vain vaatii toisenlaista älykkyyttä kuin esim. Sibeliusakatemiassa opiskelu.
Miksi korotat oman koulutusalasi muiden yläpuolelle? Tuo on autistimaista jankkaamista.
Mitäs minun koulutukseni tähän kuuluu? On toki totta, että olen opettanut teknillisessä yliopistossa(kin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kielellinen
-luovuus
-sosiaalinen
-empaattisuus
Ei ole. Älykkyys on älykkyyttä, musikaalisuus musikaalisuutta. Empaattisuus ei missään tapauksessa ole älykkyyttä.
Kyllä voi sanoa että joku ihminen on musiikillinen nero, kuten vaikka Beethoven. Tai Eminem tai Beyonce. Myös voi sanoa että itsensä ihmistuntemuksellaan ja karismallaan multimiljonääriksi tehnyt dr Phil on ihmistuntemuksen nero. Monet pelkältä ääooltaan neron tasolla olevat ei sen sijaan ole saavuttaneet yhtään mitään merkittävää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on väestön keskimääräinen äo?
100
Teologisessa tuolla ÄO 78:lla sijoittuu kirkkaimpaan kärkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kielellinen
-luovuus
-sosiaalinen
-empaattisuus
Kyllä voi sanoa että joku ihminen on musiikillinen nero, kuten vaikka Beethoven. Tai Eminem tai Beyonce. Myös voi sanoa että itsensä ihmistuntemuksellaan ja karismallaan multimiljonääriksi tehnyt dr Phil on ihmistuntemuksen nero. Monet pelkältä ääooltaan neron tasolla olevat ei sen sijaan ole saavuttaneet yhtään mitään merkittävää.
Musiikillinen nero ei tarkoita samaa kuin älykäs, eikä älykkään ole pakko saavuttaa mitään. Se on kuin auto joka kulkee 300, ei sillä ole silti pakko ajaa niin kovaa. Kaikki suuret tiedemiehet ovat olleen myös äärimmäisen älykkäitä.
Oletko hyvä ruotsin kielessä? Ruotsinkielisiin opintolinjoihin on alemmat pistekriteerit, joten opinnotkin lienee helpompia. Tai, kävisikö vaikka viestinnän opinnot? Siinä ei ole matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Teologisessa tuolla ÄO 78:lla sijoittuu kirkkaimpaan kärkeen.
Papit on kyllä aika kalluja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ymmärrät ja muistat lukemaasi niin pärjäät teoreettisilla aloilla missä tahansa. Jos taas kirjan avaaminenkin tuntuu vastenmieliseltä, niin kannattaa tehdä mieluummin jotain fyysistä.
Mulla oli peruskoulun ka 8,3 ja kirjojen avaaminen on vastenmielistä. Vanhemmiten keho ei enää kestä fyysistäkään työtä kuin ennen. Menee hankalaksi. -sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en vähätellyt empatiaa, sanoin että älykkyys ja empatia on eri asioita.
Usko jo, älykkyys jaetaan eri lajeihin. Looginen / matemaattinen kyky on 1/8:sta. Saan sinusta typerän kuvan, kun nostat omaa osaamistasi ylitse muiden!
Jotkut haluavat jakaa älykkyyden erilaisiin lajeihin, mutta ongelma on vain siinä, että teoria on ontuva ja kokeellinen tuki olematonta. Jotain noista "erilaisista älykkyyksistä" toki voidaan jollain tavalla mitata, mutta ongelma on vain siinä, etteivät tulokset ennusta yhtään mitään. Näin olleen, jos pyrkii älylliseen rehellisyyteen, niin ei jää paljoa muuta vaihtoehtoa kuin luokitella "erilaiset älykkyydet" samaan joukkoon horoskooppien ja kädestäluennan kanssa.
Vanha kunnon yleisälykkyyden teoria on edelleen ainoa, jolla vaikuttaa olevan jotain arvoa - eli siis se "testiälykkyys", jonka ilmenemiä perinteiset älykkyystestit pyrkivät mittaamaan. Näillä tuloksilla on sentään jotain ennustearvoa (pärjääminen opiskeluissa, työelmässä jne.)
"Testiälykkyys" pyrkii siis kuvaamaan aivojen prosessointikykyä ja se miten tämä kyvykkyys yksilöillä sitten käytännössä ilmenee riippuu paljolti omista preferensseistä - eli mihin aiheisiin on kiinnostusta panostaa. Tutkimusten mukaan älykkyystesteissä menestyneillä on paremmat edellytykset olla sosiaalisesti älykkäitä, koska se vaatii (loogista) ajattelukykyä ajatella mitä muut ajattelevat ja ymmärtää sosiaalisia vaikutusmekanismeja.
Ymmärrän toki, että "erilaisille älykkyyksille" on ideana kysyntää markkinoilla - jos ei saa älyykkyystesteistä hyvää tulosta, niin voihan se olla tosi lohduttavaa lytätä "testiälykkyys" ja uskoa, että olisi muissa "älykkyyden lajeissa" hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kasvatuspuolella ei ole kovin korkealentoista asiaa. Koneinsinöörinäkin voisi ehkä pärjätä, luulisin.
Huomaa, ettet tiedä tekniikan koulutuksesta mitään. Sinne ei pääse edes sisään, jos ei osaa laskea hyvin.
Ai? Mä pääsin insinöörikoulutukseen konetekniikan linjalle hyvällä matikan ylioppilaskirjoitusnumerolla. Teknistä lahjakkuutta ei ole. Se tuli selväksi opiskelussa.
Eiköpä se matikka ole aika pitkälti teknistä lahjakkuutta. Tai ainakin se on välttämätön "teknisen lahjakkuuden" lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Jos on ollut kasin tasoa koulussa niin ap on keskiverto älyltään.
Joko valehtelet tai olet taantunut.
Olin lähes kaikissa aineissa keskitasoa, mutta unohdin asiat nopeasti. Eli nyt olen taas paljon tyhmempi. Tämä on totta.
Ap
Yleensä ihminen unohtaa helposti asiat, joista ei itse ole syvällisesti kiinnostunut. Ihmisen muisti on rajallinen, joten kaikkea ei mitenkään voida pitää muistissa mukana. Eli tuossa ei sinänsä ole mitään erikoista. Erikoista on siinä, miksi sait nyt alhaiset pisteet. Taidat kärsiä nyt jostain ongelmasta.
"Sain masentuneena tällaisen kokonaistuloksen."
Luultavasti tämä on se on ongelma. Eli ap on nyt masentunut ja aivot eivät toimi. Kyllähän 150 äo- hlökin pystyy saamaan tuollaisen testituloksen, jos miettii testin aikana tyyliin "en osaa, en jaksa, olen masis, voi voi voi voi, sumua, ei motivaatiota mihinkään".
Kukaan ei ole väittänyt, että diplomi-insinöörin koulutus on helppo. Se vain vaatii toisenlaista älykkyyttä kuin esim. Sibeliusakatemiassa opiskelu.
Miksi korotat oman koulutusalasi muiden yläpuolelle? Tuo on autistimaista jankkaamista.