Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että toiset kärsii hellesäällä?

Vierailija
14.07.2024 |

Ja saadaan suunnilleen jotkut raivarit, jos joku kehtaa valittaa ihanasta helteestä.

Mä voin todella huonosti hellepäivinä vaikka olisin sisätiloissa. Huimaa ja pyörryttää, tuskanhiki nousee jatkuvasti pintaan, pään ympärillä tuntuu puristava vanne enkä pysty ajattelemaan enkä oikein hengittämäänkään. Olo on vaan ihan kauhea eikä siinä vaiheessa halua kuulla kenenkään viisasteluja siitä, että "nyt pitää nauttia!".

Kommentit (293)

Vierailija
121/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittajia riittää aina. Mikään ei kelpaa. Mene hoitamaan vaihdevuosiongelmiasi.

Vierailija
122/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 asteetahan on helleraja vain pohjoismaissa, täällä keski-euroopassa puhutaan kuumistä päivistä vasta kun on yli 30 astetta.

Jo mainitut normaalipainoisuus ja nesteytys kyllä auttaa, lämpimään pitää myös totutella. Olen ollut ulkosuomalainen jo yli vuosikymmenen ja sellaiset 36-38 astetta on itselleni tukalaa ja alle 10 astetta jo tosi kylmä, onneksi täällä ei ole pakkasta tai lunta juuri koskaan.

Unkarissa helleraja on 35 astetta.

Saudi-Arabiassa 40 astetta. Maassa maan tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten monet ovat muka unohtaneet muutamassa vuodessa ettei tällaiset helteet millä tätä maata on kidutettu viime vuosina ole KOSKAAN ollut normaalia täällä pohjoisessa. Suurimmalla osalla on pohjoisen väen geenit ja tottumukset. On absurdia alkaa ilkkumaan esim suomalaisia siitä ettei tämä kansa kestä mitään välimeren saati saharan ilmastoa joka vielä täysin yllättäen muuttui pari vuotta sitten. Ei meidän kuuluisi hikoilla viikkokausia jossain +28 asteessa. Ei ole normaalia että joka vuosi nykyään kaivot kuivuvat Suomessa, miten kukaan voi pitää tätä ihanana asiana? Täytyy olla täysin vajaa tai olmi jossain mamman kellarissa. 

Lopeta sekoilu, aina on ollut hellekausia. Eikä nyt ole mitään viikkokausia 28 helteitä tulossa. 

Jopa 78-vuotias äitini sanoo ettei tällaisia kesiä kyllä ennen ole ollut. Toki aina on ollut MUUTAMAN päivän helteitä ja silloin myös vielä satoi normaalisti. Nämä monen viikon tappoporotus-helteet JOKA VUOSI nykyään ilman pisaraakaan vettä ovat kaukana normaalista vai oletko joku 10-vuotias ja kokemuksesi ajoittuu vain kuluneeseen vuosikymmeneen? Minä puhun pk-seudusta, aivan sama jos jossain syrjäseudulla tuulee tai lapissa on kylmä. Sillä ei ole mitään tekemistä pääkaupunkiseudun ja varsinais-suomen palamiselle ja kaivojen kuivumiselle. 

ps:Täällä oli koko toukokuu yhtä hellvettiä, laserauringon porotusta aamusta yöhön, ei tuulta, ei pilviä, ei sadetta. Koko kuukausi. Ei ole toukokuut ennen olleet tuollaisia Suomessa..

Vierailija
124/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läpitalon tuuletus auttaa hyvin ja eipä Suomessa kovin usein ole sellaisia helteitä että oikeasti väsyisi.

Läpitalon? Ei ole läpitalon asunto. Aurinko paistaa aamusta iltaan.

Vierailija
125/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap ylipainoinen? Olen huomannut että lihavat kärsivät helteestä enemmän. Mitä jos laihduttaisit?

Painoindeksi alle 20. Paljonko sulla on? Kestän vaan jostain syystä todella huonosti kuumaa enkä voi esim. talvellakaan käyttää normaalia peittoa, en pysty olemaan saunassa ja jos menen jonkun muun jälkeen suihkuun, niin käännän veden lämpötilaa monta pykälää kylmemmälle, lämmintä ruokaa syödessä tulee aivan tolkuttoman kuuma jne.

Ap

Jos on tukalaa niin kannattaa hakeutua tutkimuksiin. Vasta oli iltapäivä lehdessä kuinka 30 vuotiaalla naisella saatiin sepelvaltimotauti diagnosoitua vasta kun hän oli sairastanut infarktin. Jäi vielä sydämen vajaatoiminta kaupanpäälliseksi mutta ei sentään kuollut.

Vierailija
126/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään Suomen perinteisestä kesästä, +15-20, paljon sadetta, silloin tällöin hellepäiviä. Sellaisiin kesiin olemme fysiologisestikin sopeutuneet.

Ilmastonmuutoksen aiheuttamissa hellejaksoissa ei ole mitään hienoa ja niistä helteistä kärsitään ympäri maailmaa. Joka niistä kieltää valittamasta, ei tajua mistään mitään.

Vierailija
127/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten monet ovat muka unohtaneet muutamassa vuodessa ettei tällaiset helteet millä tätä maata on kidutettu viime vuosina ole KOSKAAN ollut normaalia täällä pohjoisessa. Suurimmalla osalla on pohjoisen väen geenit ja tottumukset. On absurdia alkaa ilkkumaan esim suomalaisia siitä ettei tämä kansa kestä mitään välimeren saati saharan ilmastoa joka vielä täysin yllättäen muuttui pari vuotta sitten. Ei meidän kuuluisi hikoilla viikkokausia jossain +28 asteessa. Ei ole normaalia että joka vuosi nykyään kaivot kuivuvat Suomessa, miten kukaan voi pitää tätä ihanana asiana? Täytyy olla täysin vajaa tai olmi jossain mamman kellarissa. 

Lopeta sekoilu, aina on ollut hellekausia. Eikä nyt ole mitään viikkokausia 28 helteitä tulossa. 

Jopa 78-vuotias äitini sanoo ettei tälla

Suksinyvvittuun äitines, käy ulkona ja rauhoitu. 

Vierailija
128/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itseaiheutettu ongelma, siihen kärsimykseen on ratkaisuja vaikka kuinka. 

Millä tavalla itseaiheutettu? 

Ap

Ilmanlämpöpumput eivät ole kalliita eivätkä vaikeita asentaa. On oma vika jos ei sellaista osaa ostaa.

Onko vaikea tajuta että suurin osa asuu vuokrakerrostaloissa ja niihin ei mitään pumppuja asenneta. Onko? Toisekseen noiden pumppujen hinta on JÄRKYTTÄVÄ. Ei tuollaisia köyhä ostele tuosta noin vain. Viddumainen luonne puskee taas esille kun ei muka millään ymmärretä perustilannetta. 

Läpitalon tuuletus auttaa hyvin ja eipä Suomessa kovin usein ole sellaisia helteitä että oikeasti väsyisi.

Moniin kerrostalohuoneistoihin ei saa läpivetoa, kaikilla kun ei ole isoa monen huoneen kämppää..huoh..Jos ulkona on +28 viikkokausia ja sisälämmöt huitelevat +30 eikä yölläkään helpota en tiedä mikä olento sinä olet jos ei yhtään kroppaan vaikuta. Meinaan ne etelänkin ihmiset kammoavat tällaista keliä ja ilmaa. 

Vierailija
129/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suksinyvvittuun äitines, käy ulkona ja rauhoitu. 

Ime munaa.

Vierailija
130/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap ylipainoinen? Olen huomannut että lihavat kärsivät helteestä enemmän. Mitä jos laihduttaisit?

Painoindeksi alle 20. Paljonko sulla on? Kestän vaan jostain syystä todella huonosti kuumaa enkä voi esim. talvellakaan käyttää normaalia peittoa, en pysty olemaan saunassa ja jos menen jonkun muun jälkeen suihkuun, niin käännän veden lämpötilaa monta pykälää kylmemmälle, lämmintä ruokaa syödessä tulee aivan tolkuttoman kuuma jne.

Ap

Jos on tukalaa niin kannattaa hakeutua tutkimuksiin. Vasta oli iltapäivä lehdessä kuinka 30 vuotiaalla naisella saatiin sepelvaltimotauti diagnosoitua vasta kun hän oli sairastanut infarktin. Jäi vielä sydämen vajaatoiminta kaupanpäälliseksi mutta ei sentään kuollut.

Tämä. Aloittaja ei ole terve, ei tuollainen vointi Suomen "helteissä" ole normaalia ollenkaan. Lämpötilan pitää olla yli +30 että terve ihminen alkaa voimaan huonosti ja siitäkin selviää välttämällä fyysistä rasitusta ja juomalla riittävästi.

Vierailija
131/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

"Suksinyvvittuun äitines, käy ulkona ja rauhoitu. "

Painu sinä pentutrolli vidduun ja takaisin sinne ulilaudalle mistä olet tänne valunut. Antaako mammulisi jäätelöä lisää? 

Vierailija
132/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaali paino ja ei ole sairauksia. En siedä kuumuutta.

Vierailija
133/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään Suomen perinteisestä kesästä, +15-20, paljon sadetta, silloin tällöin hellepäiviä. Sellaisiin kesiin olemme fysiologisestikin sopeutuneet.

Ilmastonmuutoksen aiheuttamissa hellejaksoissa ei ole mitään hienoa ja niistä helteistä kärsitään ympäri maailmaa. Joka niistä kieltää valittamasta, ei tajua mistään mitään.

Miten helteistä valittaminen auttaa ilmastonmuutokseen? 

Vierailija
134/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän ihmiset, täällä yksi, eivät kammoa +28 C ilmaa. Se on aivan normaali, raikas kesäsää.

Vierailija
135/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle hellii meitä romanttisten kesäiltojen rakastajia. Ihanan läkähdyttävä hellekesä. Voisin vain antaa auringon pahtaa itseni kuin broilerin grillissä ihanan rapeaksi päältä ja pehmeäksi sisältä.

Vierailija
136/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin kuumuudesta, mutta en erityisemmin valita. Siitä minulla on oikeus hermostua, kun aina pidetään itsestään selvänä, että helteestä pitää nauttia. Jos siihen sanoo, että minä pidän viileästä ja sateesta, sitä pidetään keljuiluna tai huonona huumorina.Minun elimistöni (ja sairauteni ) eivät siedä kuumutta, sille en mitään voi. Herään taas eloon syksyn tultua. Ja sitten vielä se, kun sanotaan, että nauttikaa nyt, ettette sitten talvella vingu viluanne. En ole koskaan, en koskaan sanonut, että talvella olisi liian kylmä. Ja sitä paitsi kylmyyttä vastaan on olemassa keino, lisää vaatetta, mutta miten helpotat oloasi kuumuutta vastaan. Ja kiitos jo valmiiksi, pohjoisnavalle en muuta, edes lappiin ei ole mahdollisuuksia, eikä kerrostalon pienessä asunnossa juuri läpivetoa järjestetä. Vuokra-asuntoon ei myöskään mitään pysyviä ilmastointilaitteita laiteta. Mutta ei se mitään, kyllä minä pärjään, minulla on ikkunoissa ssälekaihtimet ja pakastin, jossa pitää päivisin illalla tarvittavat tyynyliinat ja lakanat. En kuitenkaan valita, mutta älä sinäkään leuhota koko aikaa ihanasta helteestä.

Vierailija
137/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läpitalon? Ei ole läpitalon asunto. Aurinko paistaa aamusta iltaan.

Ensimmäinen toimenpide on laittaa verhot niin että aurinko ei pääse lämmittäämään sisätiloja. Vuosia sitten laitoin yhtenä kesänä alumiinifoliota. ikkunoiden väliin vähentämään lämpökuormaa. Päiväaikaan eli noin 9-21 ikkunat pidetään kiinni ja yöksi ne avataan jotta ilma vaihtuu. Voi harkita läpivedon järjestämistä ulko-oven kautta.

Muita keinoja ovat tuuletin, kylmät suihkut ja viileä märkä lakana, Viime kädessä ilmanjäähdytin on tehokas mutta kallis ja äänekäs laite. Tärkeintä on päästä lepäämään viileässä joten nukkuminen parvekkeella on yksi vaihtoehto jos sisällä on liian kuumaa.

Se on sääli että nykyään rakennetaan vähän läpitalon asuntoja kun kerrostaloista pitää tehdä massiivisia jotta saadaan maksimoitua voitot.

Vierailija
138/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku +25 on ihan ok, mutta sitä en ymmärrä, miksi suomalaiset väkisin tunkevat Etelä-Eurooppaan +40 -asteen lämpötiloihin? Sieltä sitten tullaan takaisin hätäkyydillä maastopalojen ja sydäreiden takia, kroppa palaneena ja kuivuneena.

Etelä-Euroopasta tullaan mieluummin lomalle tänne, kun on niin mukavan kohtuullinen lämpö.

Viime vuoden vastaavassa keskustelussa joku neropatti sanoi, että mitä vingut, ollaanhan saunassakin +100 -asteessa. Kyllä vain, mutta ei 24/7 ilman mitään mahdollisuutta päästä kuumuutta pakoon.

Minusta 20-25 -astetta on Suomen kesälle just hyvä lämpö ja välillä saa myös sataa, että kasvit ja eläimet saavat vettä.

On meitä, jotka nauttii lämmöstä. Siksi me lähdetään etelän helteisiin. Minä jopa asun paikassa, jossa on kuumat kesät. Ei nämä espanjalaiset Suomeen kaipaa. Meidän hellekesä kun on heille viileä. 

Vierailija
139/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ymmärrän, mutta en jaksa kuunnella sitä marinaa säästä. Itse en pidä talvesta, mutta olen jo oppinut, että talvikuukausina on pimeää ja kylmää, enkä siitä siis valita. Sää on mitä on, en minä etkä sinä sille mitään mahda.

En jaksa kuunnella kenenkään jatkuvaa valitusta yhtään mistään, jos asia on sellainen, ettei sille voi mitään tehdä tai valittaja valittaa vain valittamisen ilosta eikä itse tee asialle mitään. 

Ketjun aloittaja on tässä nyt todella turhasta valittaja: hän valittaa ihmisistä, jotka eivät jaksa kuunnella hänen turhasta asiasta valittamistaan. Voi ap, koita kestää.

Vierailija
140/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla ihmiset ei ymmärrä, että minulla on talvella todella paskamainen olla. Hoetaan vaan, että se on pukeutumiskysymys, vaikka lopulta ei edes ole. Itse ainakin ymmärrän, että ihmisten ellmistöt kestää eri tavalla eri lämpötiloja. Se on ominaisuus, josta ei voi oppia tai tottua pois.

Mutta myönnän heittäväni näitä nyt pitää nauttia-kommentteja niille kusipäille, jotka jaksavat joka talvi nauraa minun palelemiselleni ja kommentoida vaatemääriäni(lähinnä työkavereita). En keksi mitä hauskaa on siinä, että palelen helposti ja saan joka hemmetin flunssan lokakuusta maaliskuun loppuun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme