Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla

Vierailija
13.07.2024 |

Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.

Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.

Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa

Kommentit (490)

Vierailija
441/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.

Eläkkeensaajan asumistukea saa vain eläkeiän (65 v.) täyttäneet. Sairaseläkkeellä voi olla minkä ikäinen tahansa jolla riittävän paha sairaus mikä estää työnteon.

Ei vaan eläkkeensaaja. 

Eläkkeitä, jotka oikeuttavat eläkkeensaajan asumistukeen ovat muiden muassa

Kelan tai työeläkelaitoksen maksama vanhuuseläke, varhennettu vanhuuseläke, työuraeläke, työkyvyttömyyseläke (myös määräaikainen kuntoutustuki) tai leskeneläke

Kelan maksama takuueläke

tapaturmavakuutuksen tai liikennevahingon perusteella maksettava, täyteen työkyvyttömyyteen perustuva eläke tai leskeneläke

sotilastapaturma- tai sotilasvammalain perusteella maksettava, täyteen työkyvyttömyyteen perustuva eläke tai leskeneläke

vastaavat etuudet ulkomailta.

Et voi saada eläkkeensaajan asumistukea, jos saat pelkästään esimerkiksi

osatyökyvyttömyyseläkettä

osa-aikaeläkettä

osittaista varhennettua vanhuuseläkettä (OVE).

Vierailija
442/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta maalle. Täällä on halpoja asuntoja vaikka kuinka paljon. Olet kerran sairas etkä työhön pysty. Minun kunnassa satakunnassa hienoja kaksioita tarjolla 550e/kk ja yksiöitä 350e/kk. Myös halpoja taloja ja rivitaloja myynnissä vaikka kuinka. 50 000-70 000e. Saa jo hienon asunnon täältä. Kaikki peruspalvelut löytyy.

Missä tämä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta maalle. Täällä on halpoja asuntoja vaikka kuinka paljon. Olet kerran sairas etkä työhön pysty. Minun kunnassa satakunnassa hienoja kaksioita tarjolla 550e/kk ja yksiöitä 350e/kk. Myös halpoja taloja ja rivitaloja myynnissä vaikka kuinka. 50 000-70 000e. Saa jo hienon asunnon täältä. Kaikki peruspalvelut löytyy.

Missä tämä on?

Tuota minäkin kummastelen sillä kokemuksella, että etsin hyvin pitkään kaksiota Suomen etelämmästä puolikkaasta. Ensimmäinen kriteerini oli se, että koska olen sairas, ruokatavaroiden kotiinkuljetuksen piti olla mahdollista - ei siis vapaaehtoisvoimin vaan luotettavana ostopalveluna. Tämä rajoitti valikoimaa paljon enemmän kuin olisi osannut odottaa.

Edelleen kiinnostaa, koska joudun taas muuttamaan remontin tieltä. Rahaa ja kavereita ei ole, Kelaa ei edelleenkään kiinnosta, ja tällä kertaa ei kiinnosta sosiaaliviranomaisiakaan.

Vierailija
444/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et pysty tekemään hakemuksia? Vauvapalstalla kirjoittaminen kyllä näemmä onnistuu. 

Ihmisillä voi olla erilaisia kognitiivisia hahmotushäiriöitä, muistihäiriöitä, ymmärtämisen ja jaksamisen kanssa ongelmaa ym. Vaikka aivovamma tai neurologinen sairaus.

...jolloin soskusta tukihenkilö?

Vierailija
445/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tämä on?

En ole tuo jolta kysyit, mutta onhan niitä vaikka missä. Esim Forssa, Jokioinen,Humppila,Ypäjä,Loimaa yms.

Vierailija
446/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi asua halvassa asunnossa ja tehdä palkatonta työkokeilua, ei tutkintoa sitä varten luettu. 

En tule hoitamaan eläkkeellä olevia vanhempia. 

Enkä seurustele kenenkään kanssa enää ikinä. 

Ei ilmaistöitä vapaa-ajalla. 

Vierailija
447/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi asua halvassa asunnossa ja tehdä palkatonta työkokeilua, ei tutkintoa sitä varten luettu. 

En tule hoitamaan eläkkeellä olevia vanhempia. 

Enkä seurustele kenenkään kanssa enää ikinä. 

Ei ilmaistöitä vapaa-ajalla. 

Thl:n edustaja sanoi muutama vuosi sitten, että eläkeläisten hoidontarve lisääntyy ja pitää palkata 200 000 hoitajaa nykyisten lisäksi ja se maksaa 5 miljardia lisää eli yhteensä 10 miljardia.

Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa ja asumistukea 800 miljoonaa. 

Sotessa suunnitellaan, että omaiset hoitavat eläkeläisiä tulevaisuudessa. Ei hoideta, ei ole lakia.

Hallitus leikkasi 800 miljoonaa ja joutuu maksamaan eläkeläisten hoidosta 5 miljardia lisää, koska kokoomus pelasi omaiset pois eläkeläisten hoidosta. 

Vierailija
448/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Onnea valtiolle eläkeläisten hoitoon. 

Me omaiset ei osallistuta. 

Vierailija
449/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valtio ei hoida eläkeläisiä niin he ovat ilman hoitoa. 

Ja me ei enää miesten kanssa seurustella, pesköön itse pyykkinsä ja siivotkoon itse kotinsa ja tehköön ruokansa ja hoitakoot ne lapset itse mitä on exän kanssa tehneet. 

Ilmaiset vapaa-ajalla tehtävät työt loppuivat just tähän päivään. 

Vierailija
450/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et pysty tekemään hakemuksia? Vauvapalstalla kirjoittaminen kyllä näemmä onnistuu. 

Ihmisillä voi olla erilaisia kognitiivisia hahmotushäiriöitä, muistihäiriöitä, ymmärtämisen ja jaksamisen kanssa ongelmaa ym. Vaikka aivovamma tai neurologinen sairaus.

Henkilökohtainen avustaja olisi varmaan hyvä. En ole varma, mutta mielestäni sitä haetaan kunnan vammaispalveluiden kautta. Joku tietänee enemmän. 

Vierailija
451/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos valtio ei hoida eläkeläisiä niin he ovat ilman hoitoa. 

Ja me ei enää miesten kanssa seurustella, pesköön itse pyykkinsä ja siivotkoon itse kotinsa ja tehköön ruokansa ja hoitakoot ne lapset itse mitä on exän kanssa tehneet. 

Ilmaiset vapaa-ajalla tehtävät työt loppuivat just tähän päivään. 

Sen sijaan me naiset asumme yksin ja vapaa-ajalla katsomme telkkaria, juomme kahvia ja teetä, teemme omia harrastusjuttuja ja lepäämme.

Ihanaa, ei tarvitse enää koskaan hoitaa eikä auttaa ketään. Koko loppuelämä on vain itseä varten. 

Vierailija
452/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä. Eläkeläisen asumistukeen ei tule leikkauksia, pienimmät eläkkeet ovat noin 1000e. 

Siitä menee vielä verot. 

Vierailija
453/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä. Eläkeläisen asumistukeen ei tule leikkauksia, pienimmät eläkkeet ovat noin 1000e. 

Siitä menee vielä verot. 

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa. 

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Vierailija
454/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, vain yleistä asumistukea leikataan + soviteltua päivärahaa eli moni ei tee enää osa-aikatyötä esim. henkilökohtaisen avustajan töitä tai myyjän töitä kaupassa. 

Vierailija
455/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja olisi varmaan hyvä. En ole varma, mutta mielestäni sitä haetaan kunnan vammaispalveluiden kautta. Joku tietänee enemmän. 

Vaikea saada henkilökohtaista avustajaa, kun hallitus leikkasi asumistukea ja soviteltua päivärahaa. 

Vierailija
456/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea saada henkilökohtaista avustajaa, kun hallitus leikkasi asumistukea ja soviteltua päivärahaa. 

Puoliso voi hoitaa pienellä omaishoidontuella jatkossa. Jättää oman työnsä. 

Vierailija
457/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä menee vielä verot. 

Minulla on vähän päälle tonnin eläke ja mätkyjäkin joudun makselemaan. 

Vierailija
458/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä menee vielä verot. 

Minulla on vähän päälle tonnin eläke ja mätkyjäkin joudun makselemaan. 

No, kyllä ainakin kiinteistövero menee, jos on omakotitalo, mutta se ei liity taas eläkkeen veroihin. 

Vierailija
459/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan eläkeläinen ei saa avustajaa, heille on kotihoidon maksulliset palvelun. Kodin siivouksen voi ostaa siivousyritykseltä ilman alvia. 

Ei Suomessa ole mitään ilmaispalveluita, jos saat aivoinfarktin työikäisenä tai 97-vuotiaana eläkkeellä. Ei valtion palkkalistoilla ole henkilöitä jotka siivoaisivat ihmisten koteja.

Omainen voi siivota ilmaiseksi. 

Vierailija
460/490 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.llä on siis ollut perhe, koska nyt asuu Hekan perheasunnossa. Kukaan ei halua vaihtaa pienempään, koska rakennus on kuulemma purkukuntoinen ja ilman hissiä. Oikeastikko Hekalla on noin huonokuntoisia asuntoja? Ja minne aikuiset lapset ovat kadonneet ap.n elämästä?

Mä en oo missään vaiheessa sanonut asuvani Hekan perheasunnossa. En asu, eikä ole ollut perhettä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän