Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla

Vierailija
13.07.2024 |

Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.

Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.

Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa

Kommentit (490)

Vierailija
421/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnasta apuja? 

Mitä apuja siis sieltä? 

Kyllä ne rukoilee sun puolesta.

Vierailija
422/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä. Eläkeläisen asumistukeen ei tule leikkauksia, pienimmät eläkkeet ovat noin 1000e. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite en ainakaan muuttais vaikka kuinka kela vaatis, ei oo kyllä vielä vaatinutkaan. Hissillistä taloa vaikea löytää, jossa olis halvempi asunto. Yksityisten asuntoihin en lähtis enää.

Ja jos ei muuta halvempaan, niin lopulta kela antaa olla, se ei voi pakottaa ketään muuttamaan, vai tuleeko kelasta väkisin sen ihmisen muuttamaan pois asunnosta ? Se vaan sit maksaa vuokraa vaan sen mikä missäkin kaupungissa on "vuokraraja". Esim jos kelan vuokraraja on 560e ja ihmisen vuokra on 700e, niin kela maksaa vuokraan asumistukea tuohon 560e asti ja ihminen ite maksaa sen itse toimeentulotuen perusosasta tai eläkkeestä, mikä nyt tulomuoto ikinä onkaan.

Aina on toiminut tällä tavalla eikä oo tarvinnut kelan vaatimusten takia minnekään hikiseen yksiöön muuttaa, vaan ihan lähes 60m2 kaksiossa asun. :D Vuokra on just satasen yli "sallitun rajan."

Kaikilla e

Kenelle Kela maksaa koko vuokran? Minä, työtön ja sairas, maksan asumistuen ja toimeentulotuen päälle vuokraa 75 euroa + 20 euron vesimaksun. Vuokrani, 600 euroa, on 15 euroa paikkakunnan rajaa korkeampi.

Vierailija
424/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae täydentävää toimeentulotukea kunnalta sinä joka maksat tuon 75 euroa ynnä muut itse.

Vierailija
425/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokra on 15 euroa normia korkeampi, maksat sen 15, et 75 euroa. Kannattaa hakea apua tukien hakemiseen jos ei se muuten onnistu.

Vierailija
426/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'minä työtön sairas maksan asumistuen ja toimeentulon päälle vuokraa 75euroa +20euron vesimaksun.Vuokrani 600euroa joka 15 euroa paikkakunnan rajaa korkeampi.' 

Tajuatko,että esim minä yhna maksan 240€ vuokraa ja 30€ vedestä tukiosuuksista? Miten joku voi joutua maksamaan vain 75€ vuokran omavastuuosuutta,eikä vesimaksusi ole kallis ollenkaan. Mitä oikeasti uliset,sinulla on asiat hyvin! Yksi asuvana voit myös muuttaa milloin tahansa mutta lasten kanssa ei asia ole noin yksinkertainen,yksölön ei mahdu perheellinen ihminen ja kaksiot/ kolmiot ovat törkeän kalliita! Miettisit vähän,miten hyvässä tilanteessa oikeasti olet.

Vierailija
427/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttoavustus on 150 e korkeintaan eikä se kata millään muuttoautoa ja kahta muuttomiestä. Ja se 150 e maksetaan vain kerran elämässä. 

Nyt tuun korjaamaan vähän valheellista tietoa.

Tuo 150e muuttoavustuksen saa jokainen toimeentulotuen asiakas, jota kELA on kehottanut muuttamaan. KELA maksaa ENEMMäN muuttoapua, jos tt-asiakas selvittää heille miksi hän tarvitsee muuttofirman muuttoon. Yleisesesti kelalla on käsitys, että ihmisillä on autot tai kaverit/perhe auttaa, mistä muodostuu tuo 150e. Peräkärryjä saa 50e joskus jopa alle päiväksi käytöön.

Myös muuttoavustuksen aa niin monesti, kun se muuton Kela näkee pakolliseksi tai Kela on siihen pakottanut.

Kilpailutin juuri muuton. Halvin oli 90 €/h kahdella kantajalla. Mutta jos olisin tt-tuella en voisi tuota valita, koska mun täytyisi täsmällisesti tietää eukäteen maksaako Kela koko muuton. 

Vierailija
428/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä jotain sukulaista tai tuttavaa hakemaan puolestasi sitten. Tai sitten elät pienemmille tuilla jatkossa niin, että osa menee nykyisen asunnon kalliiseen vuokraan.

Vierailija
429/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 400 000 ruokakuntaa sai asumistukeja viime vuonna. Siis enemmän kuin Helsingissä on ruokakuntia (350 000). Ihan kestämätön yhtälö, ei mitään myötätuntoa ylikalliilla vuokralla yhteiskunnan piikkiin eläjiä kohtaan.

Vierailija
430/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä. Eläkeläisen asumistukeen ei tule leikkauksia, pienimmät eläkkeet ovat noin 1000e. 

Provo tai ei, niin keskustelu koskee toimeentulotuen enimmäisasumismenoja.

Vierailija
431/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko taas länkytetään tätä samaa paskaa.

Vierailija
432/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Muuttoavustus on 150 e korkeintaan eikä se kata millään muuttoautoa ja kahta muuttomiestä. Ja se 150 e maksetaan vain kerran elämässä. "

Maksoivat koko muuton kantajineen autoineen ja rästit pois minun puolesta. Joten valehtelet.

Paljonko maksoi muutto kantajineen, muuttoautoineen ja mikä firma?

850 euroa/Niemi

Järkyttävän kallis. Olen muuten itsekin joskus käyttänyt tuota niemen muuttopalvelua ja oli eka ja vika kerta. Ei enää ikinä. 

Niemeltä saa 6kk korotonta ja kulututonta maksuaikaa, luulisi pienituloisen arvostavan. Ovat ammattilaisia ja hoitavat homman kunnolla.

Meillä taisi olla muutto noin 3000€ kaikkinensa. Money well spent.

Vierailija
433/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite en ainakaan muuttais vaikka kuinka kela vaatis, ei oo kyllä vielä vaatinutkaan. Hissillistä taloa vaikea löytää, jossa olis halvempi asunto. Yksityisten asuntoihin en lähtis enää.

Ja jos ei muuta halvempaan, niin lopulta kela antaa olla, se ei voi pakottaa ketään muuttamaan, vai tuleeko kelasta väkisin sen ihmisen muuttamaan pois asunnosta ? Se vaan sit maksaa vuokraa vaan sen mikä missäkin kaupungissa on "vuokraraja". Esim jos kelan vuokraraja on 560e ja ihmisen vuokra on 700e, niin kela maksaa vuokraan asumistukea tuohon 560e asti ja ihminen ite maksaa sen itse toimeentulotuen perusosasta tai eläkkeestä, mikä nyt tulomuoto ikinä onkaan.

Aina on toiminut tällä tavalla eikä oo tarvinnut kelan vaatimusten takia minnekään hikiseen yksiöön muuttaa, vaan ihan lähes 60m2 kaksiossa asun. :D Vuokra on jus

Kenelle Kela maksaa koko vuokran? Minä, työtön ja sairas, maksan asumistuen ja toimeentulotuen päälle vuokraa 75 euroa + 20 euron vesimaksun. Vuokrani, 600 euroa, on 15 euroa paikkakunnan rajaa korkeampi.

Nyt en ymmärrä. Jos saat toimeentulotukea, eikö sinulle pitäisi jäädä tuo ylimenevä 15 euroa maksettavaksi (käytännössä saat sen verran vähemmän toimeentulotukea, koska sitä ylimenevää osaa vuokrasta ei hyväksytä menoksi)? Hyväksyttävä vesimaksu on 26,40 euroa/ henkilö /kk.

Vierailija
434/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'minä työtön sairas maksan asumistuen ja toimeentulon päälle vuokraa 75euroa +20euron vesimaksun.Vuokrani 600euroa joka 15 euroa paikkakunnan rajaa korkeampi.' 

Tajuatko,että esim minä yhna maksan 240€ vuokraa ja 30€ vedestä tukiosuuksista? Miten joku voi joutua maksamaan vain 75€ vuokran omavastuuosuutta,eikä vesimaksusi ole kallis ollenkaan. Mitä oikeasti uliset,sinulla on asiat hyvin! Yksi asuvana voit myös muuttaa milloin tahansa mutta lasten kanssa ei asia ole noin yksinkertainen,yksölön ei mahdu perheellinen ihminen ja kaksiot/ kolmiot ovat törkeän kalliita! Miettisit vähän,miten hyvässä tilanteessa oikeasti olet.

Siis onko toimeentulotukeen tullut asumisenomavastuu?

Vierailija
435/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 400 000 ruokakuntaa sai asumistukeja viime vuonna. Siis enemmän kuin Helsingissä on ruokakuntia (350 000). Ihan kestämätön yhtälö, ei mitään myötätuntoa ylikalliilla vuokralla yhteiskunnan piikkiin eläjiä kohtaan.

Vuokrien pitäisi laskea ja/tai palkkojen nousta, jotta asumistuen tarve selkeästi vähenisi. Ja tietysti tarvittaisiin lisää kunnollisia palkkatyöpaikkoja. Paheksumisen sijaan voisit tehdä jotain edellä mainittujen ongelmien ratkaisemiseksi.

Vierailija
436/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks kaveri asuu kaksiossa yksin, eikä aio muuttaa pienempään. Maksaa sitten mieluummin ylimääräistä. 

Vierailija
437/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut Hesan keskustassa niin auttaisiko paikkakunnan vaihto? Kaikkihan tietää miten ylikallista siellä on asua. Toinen vaihtoehto on että itket ja maksat. Itse asun pohjoisessa ja täällä on maan halvimmat vuokrat. Enkä asu edes korvessa vaan ihan kaupungissa.

Vierailija
438/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta maalle. Täällä on halpoja asuntoja vaikka kuinka paljon. Olet kerran sairas etkä työhön pysty. Minun kunnassa satakunnassa hienoja kaksioita tarjolla 550e/kk ja yksiöitä 350e/kk. Myös halpoja taloja ja rivitaloja myynnissä vaikka kuinka. 50 000-70 000e. Saa jo hienon asunnon täältä. Kaikki peruspalvelut löytyy.

Vierailija
439/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on toiminut tällä tavalla eikä oo tarvinnut kelan vaatimusten takia minnekään hikiseen yksiöön muuttaa, va

"Nyt en ymmärrä. Jos saat toimeentulotukea, eikö sinulle pitäisi jäädä tuo ylimenevä 15 euroa maksettavaksi (käytännössä saat sen verran vähemmän toimeentulotukea, koska sitä ylimenevää osaa vuokrasta ei hyväksytä menoksi)? Hyväksyttävä vesimaksu on 26,40 euroa/ henkilö /kk."

En minäkään ymmärrä. Talvella muutaman kuukauden ajan sainkin enemmän toimeentulotukea, mutta sitten se pieneni, enkä tiedä syytä. Olen kyllä kysynyt, mutta vastausta ei ole kuulunut.

Vierailija
440/490 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että luopuisit lapsistasi ja muusta elämästäsi päästäksesi elämään samalla tavalla kuin minä. Kuvittelet paljon, muttet tiedä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän