kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla
Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.
Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
"Muuttoavustus on 150 e korkeintaan eikä se kata millään muuttoautoa ja kahta muuttomiestä. Ja se 150 e maksetaan vain kerran elämässä. "
Maksoivat koko muuton kantajineen autoineen ja rästit pois minun puolesta. Joten valehtelet.
Paljonko maksoi muutto kantajineen, muuttoautoineen ja mikä firma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi, että palstapirkko eikä naapurin Eevi ainakaan sun rästejä maksa. Samat sanat muillekin. Nämä kommentoijat ei sulle asunnoksi voi muuttua.
Ei myö sun muuttoavustustakaan makseta sulle eikä muillekaan. Ainut apu tulee sossusta/kelasta
Niin ja sieltähän ap ei ole mitään apuja saanut. Vuokravelka vaan kasvaa kun ei pysty maksamaan nykyistä vuokraansa kokonaan.
Sen takia häätö on väistämätön seuraus siitä.
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/sosiaalinen-ja-taloud…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.
Ei eläkkeensaajan asumistuki kata koko vuokraa. Siinäkin on vuokranormi mihinkä saa tukea. Tämän asunnon vuokra ylittää sen.
Aika hitokseen kallis asunto pitää olla, koska täällä periferiassakin täyden eläkkeensaajan asumistuen saa noin 700 euron asuntoon. Tietysti jos lisäksi tarvitsee toimeentulotukea, niin vuokranormin ylittävältä osalta sitä ei saa.
Ei 700 e ole kallis Helsingissä tai on työttömille ja sairaseläkeläisille mutta muille melko efullinen.
Näinhän se on mutta onhan se hyvä huudella kun ei asioista tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Muuttoavustus on 150 e korkeintaan eikä se kata millään muuttoautoa ja kahta muuttomiestä. Ja se 150 e maksetaan vain kerran elämässä. "
Maksoivat koko muuton kantajineen autoineen ja rästit pois minun puolesta. Joten valehtelet.
850 euroa/Niemi
Monissa vuokra-asunnoissa on myös vuosittainen vuokrankorotus. Eli pian saat taas etsiä halvempaa asuntoa.
Kaikille ei todellakaan makseta ja kaikki ei saa hakemalla heka asuntoa. En tiedä mikä on valinta prosessi, mutta itse työttömänä en saanut noista kumpaakaan. Minulle sanottu mm. Asunnot täysiä. Ja kela muuttoavustusta on kuulemma tarkoitettu huonojalkaisille että tulisi olla todistus sairaudesta, sanoi virkailija. Jos on autoton köyhä voi joutua muuttaa Suomessa kävellen, ellei ole esittää sairastodistusts. Minä muutin junalla kerran. Niin että vaikea muuttaa maalle pikkukylään. Kohta joku väittää saa myös ilmaisen ajokortin, köyhä ei saa! Oletus on että kävelee tai joku kuskaa. Tai että maksaa pienestä tuesta sen kortin /kuljetuksen. Tähän on menty. Paljon tuosta on vängätty mutta sekään ei tehoa. Nyt maksan turhaa veroa työttömyyskorvaus ja alv ruokaostokset menee vero, mihinlie menee vero ei ainakaan köyhille/kansalle. Vero menee mutta missä on palvelut tai kenelle
Hiivatin hyvä että noita asumistukia pienennetään, mää en saa enkä myöskään toimeentulotukea, kituutan 800 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi, että palstapirkko eikä naapurin Eevi ainakaan sun rästejä maksa. Samat sanat muillekin. Nämä kommentoijat ei sulle asunnoksi voi muuttua.
Ei myö sun muuttoavustustakaan makseta sulle eikä muillekaan. Ainut apu tulee sossusta/kelasta
Niin ja sieltähän ap ei ole mitään apuja saanut. Vuokravelka vaan kasvaa kun ei pysty maksamaan nykyistä vuokraansa kokonaan.
Kuvitteleeko kukaan, että joku palstalainen voisi tulla ja pelastaa aloittajan? Edes ap ei voi luulla noin. Tai joku kommentoija muuttuu muuttoavusi ja kasaksi kahisevaa tai asunnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
850 euroa/Niemi
Järkyttävän kallis. Olen muuten itsekin joskus käyttänyt tuota niemen muuttopalvelua ja oli eka ja vika kerta. Ei enää ikinä.
Ymmärrän ajatuksen, ettei asuttaisi liian kalliissa asunnoissa. Mutta asioita pitäisi katsoa aina tapauskohtaisesti. Ei ihmisiä voi kadullekaan työntää ja ruokaan pitää kaikilla jäädä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Monissa vuokra-asunnoissa on myös vuosittainen vuokrankorotus. Eli pian saat taas etsiä halvempaa asuntoa.
Kaikissa se taitaa nousta joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan muuttais vaikka kuinka kela vaatis, ei oo kyllä vielä vaatinutkaan. Hissillistä taloa vaikea löytää, jossa olis halvempi asunto. Yksityisten asuntoihin en lähtis enää.
Ja jos ei muuta halvempaan, niin lopulta kela antaa olla, se ei voi pakottaa ketään muuttamaan, vai tuleeko kelasta väkisin sen ihmisen muuttamaan pois asunnosta ? Se vaan sit maksaa vuokraa vaan sen mikä missäkin kaupungissa on "vuokraraja". Esim jos kelan vuokraraja on 560e ja ihmisen vuokra on 700e, niin kela maksaa vuokraan asumistukea tuohon 560e asti ja ihminen ite maksaa sen itse toimeentulotuen perusosasta tai eläkkeestä, mikä nyt tulomuoto ikinä onkaan.
Aina on toiminut tällä tavalla eikä oo tarvinnut kelan vaatimusten takia minnekään hikiseen yksiöön muuttaa, vaan ihan lähes 60m2 kaksiossa asun. :D Vuokra on just satasen yli "sallitun rajan."
Kaikilla ei ole varaa maksaa ylimenevää osaa vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei todellakaan makseta ja kaikki ei saa hakemalla heka asuntoa. En tiedä mikä on valinta prosessi, mutta itse työttömänä en saanut noista kumpaakaan. Minulle sanottu mm. Asunnot täysiä. Ja kela muuttoavustusta on kuulemma tarkoitettu huonojalkaisille että tulisi olla todistus sairaudesta, sanoi virkailija. Jos on autoton köyhä voi joutua muuttaa Suomessa kävellen, ellei ole esittää sairastodistusts. Minä muutin junalla kerran. Niin että vaikea muuttaa maalle pikkukylään. Kohta joku väittää saa myös ilmaisen ajokortin, köyhä ei saa! Oletus on että kävelee tai joku kuskaa. Tai että maksaa pienestä tuesta sen kortin /kuljetuksen. Tähän on menty. Paljon tuosta on vängätty mutta sekään ei tehoa. Nyt maksan turhaa veroa työttömyyskorvaus ja alv ruokaostokset menee vero, mihinlie menee vero ei ainakaan köyhille/kansalle. Vero menee mutta missä on palvelut tai kenelle
Aloittaja kertoi olevansa sairas.
Vierailija kirjoitti:
Hiivatin hyvä että noita asumistukia pienennetään, mää en saa enkä myöskään toimeentulotukea, kituutan 800 eurolla.
No onhan se hyvä jos siitä ihan iloitset ettet saa asumistukea. Olen myös iloinen puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko kukaan, että joku palstalainen voisi tulla ja pelastaa aloittajan? Edes ap ei voi luulla noin. Tai joku kommentoija muuttuu muuttoavusi ja kasaksi kahisevaa tai asunnoksi.
Vaikka hesassa ollaankin niin kyllä sitä yhteisöllisyyttä täältäkin löytyy. Olisin itse valmis auttamaan muutossa ja siivoamaan nykyisen kämpän tarkastusta varten. Enkä usko että maailmassa vain niin kylmiä ihmisiä ettei löytyisi enemmänkin vapaaehtoisia.
Missään ei sanota mitä tämä kaikilla tavoilla tarkoittaa, eikä hakeminen auta vaan pitää myös onnistua koska halvemman asunnon saamattomuus ei ole kelan hyväksymä syy kuntanormin ylittävälle vuokralle.
Eihän tämä yhteiskunta ole koskaan ylikallista asumista kustantanut. Aina on ollut maksimivuokrat. Nyt näitä vaan tiukennetaan entisestään ja ihmisiä patistetaan hakemaan asuntoja, joita ole olemassakaan. Asuntoja taas jää tyhjilleen, kun ihmisillä ei ole varaa asua niissä.
Hallitus ei elä nykymaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap nimenomaan kuvittelee noin. Samoin yhtä saamattomat komppaajansa. Kai jotkut pitävät tätä palstaa jonain toivomuskaivona jonne vinkumalla kaikki hoituu. Kaikin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin joudun muuttamaan syrjemmälle vaikka kaikki ystäväni ja palvelut on täällä keskustassa. Mielenterveys menee.
Onkohan sulla sitä ollutkaan?