kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla
Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.
Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin joudun muuttamaan syrjemmälle vaikka kaikki ystäväni ja palvelut on täällä keskustassa. Mielenterveys menee.
Mulla ei ole ystäviä ja ihmettelen aina näitä "palveluita" ja niiden tarvetta. Mitä ihmeen palveluita ihminen tarvitsee viereensä elääkseen?
Esimerkiksi liikenneyhteydet kauppaan, jos ei ole autoa.
nykyisin ruoat voi tilata netistä kotiin.voi vaikka tilata kerralla kuukauden ruoat ja näppärät miehet ja naiset kaupan tai kuljetusyrityksen listoilta kantavat ne kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin joudun muuttamaan syrjemmälle vaikka kaikki ystäväni ja palvelut on täällä keskustassa. Mielenterveys menee.
Joo, voi kyynel kun et pääse metrolla viidessä minuutissa kallion kuppiloihin dokaamaan kavereittesi kanssa, vaan joudut kestämään tunnin junametro matkan jostain vi tun gesterbyystä.
Tämä. Monilla ihmisillä on todella häiriintynyt kuva siitä, mikä on oikeudenmukaista ja mitä veronmaksajien pitäisi heille kustantaa. Asuminen suuren kaupungin keskustassa tai lyhyen raideyhteyden päässä ei ole mikään ihmisoikeuskysymys.
Sama koskee monia eronneita, vaikka sinulla on lapsia, niin se ei silti oikeuta asumaan ylikalliissa asunnossa ja arvostetulla asuinalueella jos et itse tienaa tarpeeksi erilaisten tukienkaan (ml. elatusapu) jälkeen. On sitä ennenkin lapsiperheet j
Tämä minuakin hiukan ärsyttää näissä nykyisissä asumistukiasioissa. EI se, että ihmiset tarvitsevat tukea asumiseen, vaan se, että kun on kerran asunut isosti, niin sitten kun lapset muuttaa tai avioero tulee, niin ei tajuta muuttaa pienempään, vaan valitetaan, että ei ole rahaa maksaa vuokraa. Sitten kun joku sanoo, että muuta pienempään, niin valitetaan,e ttä sosiaaliset kontaktit menee ja kauppa on sitten kauempana. Kyllä ne sosiaaliset kontaktit säilyy: voi vaikka kävelyn sijaa sirtyä pyöräilemään kaverin luo, tai menemmän bussilla ja kaupastakin ruoat voi tilata kotiin, jos ei itse voi niitä kantaa. KAikessa on vain kyse siitä ettei haluta muuttaa omia rutiineja, ollaan ehkä liian tottuneita elämään tietyllä tavalla tai sitten on joko mielen vinksahdus siitä, että olisi noloa elää tällä iällä yksiössä (kuten yhdellä rappuni miehellä, joka eron jälkeen halusi kaupungilta kolmion, koska hänell oli lapsi ja lapsi kävi eron jlkeen hänen luonaan kerran kuukaudessa ja tokihan lapselle piti sitten olla oma huone. Siis yhden viikonlopun vierailuja varten. Nyt kun lapsi on muuttanut jo omilleen, niin vielä pitää asua kolmiossa, koska syyt x ja y ja sossu maksaa sitten sen mitä asumistuki ei kata. Tuolla miehellä on suuri asenneongelma sen suhteen, että muuttaisi yksiöön: hän kokee, että yksiössä asuvat ovat elämässään epäonnistuneita)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et pysty tekemään hakemuksia? Vauvapalstalla kirjoittaminen kyllä näemmä onnistuu.
Hänellä on varmaan vaikeuksia ns lomakkiden täyttä. Yleensä vaikka tänne kirjoittaa,niin esim.pdf liitteet pankkisivut jne ovat ylitsepääsemättömän vaikeita. Jus sen sähköpostin esim. Älypuh esim toivoton. Pankin sivutkin niin monivaiheisia jos tallennan tulosta teet pdf yms. Joten ymmärrän häntä. Lomakkeet voiva tuottaa vaikeuksia. Esim hakemukset ja niiden liitteet. On ymmärrettävää että moni ei ole tämän ajan porukkaa jotka jo koulussa oppivat digielämään. Oli taskulaskimet ja ala-asteella ihan vaan helmitaulu,lankapuhelin jne.
Oppimiskyky voi olla monesta syystä heikko,kognitiivisia vaikeuksia eri syistä. Heikkolahjaisuukin joskus. Joten ei ivan paikka. Moni kärsii itsekin kun ei tahdo selvityä nyky-yhteiskunnassa. Ei omista älypuhelinta edes kun ei osaa käyttä
lomakkeiden täyttöön voi pyytää läheiseltä apua. Se ei ole noloa.
Minä olin nuorempana jonossa 20 vuotta, koskaan hakemus ei mennyt vanhaksi, en saanut yhtään tarjousta asunnoista.
Minulle kela ilmoitti ilman luottotietoja saa minkä tahansa asunnon ja kuulemma miljoona vapaana vuokrasivuilla. Joo on vapaana mutta eivät todellakaan ota ilman luottotietoja. Käski myös hakea kaupungilta, liitteenä oli hakemus tehty ja 4 kertaa turhaa hakenut, kaupungilla ei ole tilaa /eivät ota. Eivät näytä tietävän mitään, asiaan perehtyminen pitäisi olla työn vaatimus! Tulisi käydä katsomassa mikä on kerrostalo. Ja mikä on luottotiedot rekisteri, osa ei edes tiedä näitä. He haluaa määrätä mitä saa hakea ja haettavat on sitten sellaisia joihin ei pääse asumaan. Ylimielistä.
Kaikilla mahdollisilla vai kaikilla laillisilla?
Mun kaveri on kans sairaseläkkeellä. Ollu jo 10 vuotta. Asuu Hekan kaksiossa. Vuokra 950e/kk. Valittaa jatkuvasti rahapulaa. Mä oon Hesassa töissä, mut ei mulla oo varaa asua Hesassa. Kaverilla nyt sama juttu ku ap:llä. Ei vaan haluu muuttaa mihkään.
Jos pystyt tänne kirjoittamaan, niin pystyt kirjoittamaan myös hakemuksen asuntoon.
Turha selitellä tekosyillä asioita ja huijata itseään sekä muita. Sössityt luottotiedot eivät ole myöskään syy saada asua liian kalliisti muiden piikkiin. Koska olet sairaseläkkeellä, niin varmasti löytyy asunto halvemmasta kunnasta, jossa on mukava elellä eläkkeellä.
Kela ei vaadi minua muuttamaan halvempaan asuntoon. Ja miksi vaatisikaan kun en saa mitään tukia.
En ole lukenut koko ketjua, mutta mikä sairaus estää ap:ta tekemästä asuntohakemuksia? Ainakin nettipalstalle tuntuu osaavan kirjoittaa, joten luulisi, että hakemuksenkin kirjoittaminen onnistuu.