Vituttaa olla perheen ainoa kuski kun vaimolla on ajopelko
En aina jaksaisi olla kuskina, mutta vaimo ei suostu ajamaan koska "pelottaa". Kai se pelottaa kun ei edes yritä. Ei minuakaan huvita istua siinä ratin takana satoja kilometrejä kun ajellaan mökille ja takaisin. Asia rassaa siinä määrin että kai se on pakotettava siihen rattiin niin saa itse rentoutua kännykän parissa pitkät mökkimatkat.
Kommentit (224)
En palkkaisi kortitonta ta autotonta tyyppiä edes töihin.
Ajotaito kun on välttämätön PERUSTAITO. Kuten lukutaitokin.
Vierailija kirjoitti:
"Kommenttisi on outo. Minä en osaa ajaa, mieheni osaa. En minä silti ole riippuvainen hänestä. Enkä odota häneltä kuljetuspalveluita. Kuljen bussilla. Kuten tein myös ennen häntä. Iso osa ihmisistä on autottomia täällä kaupungissa"
Joo mutta jos on se mökki, niin sellaiselle harvemmin edes pääsee bussilla, ja jos on perhettä ja paljon tavaraa vietävänä, ruuat kolmessa kylmäkassissa ja remppatavaraa ja lautoja peräkärryssä, niin miten sen bussilla hoidat 350 km päähän järven rantaan???
Taksiin mahtuu ne kolme ruokakassia ja matkalaukussa vaatteet. Vaikka olisi lapsikin. Lautoja en osta, en minä niillä mitään tee. Mökillä ollaan kyllä teetetty remppaa, mutta ammattilainen rakensi sen kuistin ja toi ne laudat siihen. Olen laskenut, että on halvempaa olla autoton ja mennä silloin tällöin taksilla kuin mitä auto kaikkine kuluineen ja arvon alenemineen tulisi maksamaan vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Maalla ajatellaan noin, kaupungissa ei.
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen ainakin aikaisemmin teki sen virheen, että ajoi ajokortin, mutta ei sen jälkeen aloittanutkaan autolla ajoa. Kannattaa mennä autokouluun ottamaan muutama ajotunti pelon voittamiseksi.
Pelko on aika aiheellinen miesten takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kommenttisi on outo. Minä en osaa ajaa, mieheni osaa. En minä silti ole riippuvainen hänestä. Enkä odota häneltä kuljetuspalveluita. Kuljen bussilla. Kuten tein myös ennen häntä. Iso osa ihmisistä on autottomia täällä kaupungissa"
Joo mutta jos on se mökki, niin sellaiselle harvemmin edes pääsee bussilla, ja jos on perhettä ja paljon tavaraa vietävänä, ruuat kolmessa kylmäkassissa ja remppatavaraa ja lautoja peräkärryssä, niin miten sen bussilla hoidat 350 km päähän järven rantaan???
No. Koska en osaa ajaa en koskaan hankkisi enkä hanki sellaista mökkiä, jonne en pääse julkisilla. En myöskään osaa rempata niin en koskaan hankkisi mökkiä jonne joudun kuskaamaan remppatavaraa. Jos mies välttämättä haluaa mökin kauempaa tai rempattavan mökin, niin en minä sitä estä, mutta ehto hankinnalle
Mutta kun ketjussa ei olekaan kyse sinusta, vaan ap:stä ja hänen vaimostaan, joilla ON mökki.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole ajokorttia tai autoa. Sinua ei pitäisi palkata yhtään minnekään
Minun tuttavapiirissä täällä Helsingissä aika monella naisella ei ole korttia. Osalla on kortti, mutta eivät ole ajaneet autokoulun jälkeen eivätkä siis enää osaa ajaa. Sama koskee myös useampaa tuntemaani miestä. Eli ajamattomuus on ihan tavallista täällä. Siksi tämä keskustelu on minusta ihan outo, on normaalia olla ajamatta.
n46
Ymmärrän ajopelon jossain ruuhkaisella kaupunkiosuudella, kun täytyy katsoa sinne, tänne ja tonne ja pitää ennakoida sitä ja tätä, osata liikennesäännöt ja kulkea joustavasti. Joku pitkäveteinen maantieajo... Miten se voi pelottaa?
Onko ap:n vaimo halunnut ostaa tuon mökin jonne pitää ajaa? Haluaako hän itse käydä siellä vai käykö vain ollakseen seurana miehelleen? Tämä ei ole käynyt ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti, mutta paha ajopelko eikä ajokokemusta eli käytännössä en osaa ajaa. Ennen kuin tapasin mieheni elin hyvää ja ongelmatonta elämää autottomana. Täällä on hyvät julkisen liikenteen yhteydet oikeastaan kaikkialle (mihin haluan mennä), metro voi olla jopa nopeampi jonnekin kuin auto, kaupat kuljettaa edullisesti isommat jutut kotiin, taksin saa aina kun haluaa. Tulee halvemmaksikin elää ilman autoa. No mieheni tykkää mökkeillä ja ei siinä mitään, voinhan minäkin mökeille lähteä. Mutta hän valittaa nykyään samaa kuin ap, että rasittavaa olla perheen ainoa kuski. Mutta olihan hän ennen minuakin sinkkuna itsensä ainoa kuski, ja minä taas en kyytiä minnekään omaan paikkaani tarvitse kun menen julkisilla tai pyörällä. Oikeastaan ne mökkimatkat on ainoa mihin tarvii auton, mutta ne mökkimatkat on mieheni mökkeilyhalun takia, ei minun.
Keskustelkaahan tuosta asiasta. Ehkä hän käyttää tuota tekosyynä ja on todellisuudessa ärtynyt ihan jostain muusta.
Tai oikeasti tarvitsisi sitä itsekseen mökkeilyä, mutta ei henno sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni meinasi kuolla kun sai mökillä sydänkohtauksen eikä äitini ollut ajanut autoa ajopelon takia vuosiin. Ei saanut autoa liikkeelle vaikka toki yritti. Onneksi siellä sattui olemaan ambulanssi samalla suunnalla palaamassa tehtävältä ja saatiin isä kyytiin ja suoraan sairaalaan. Hengenlähtö todella lähellä. Ilman tuuria ambulanssi vasteaika olisi ollut tuolla niin pitkä että sinne olisi kuollut. Että ihan jo tällaisten tilanteidenv varalta on hyvä opetella perusajotaito.
Ei todellakaan sydänkohtauksen saanutta lähdetä omalla autolla viemään minnekään. Aina se on ambulanssin soittamisen paikka.
Ambulanssia vastaan voidaan lähteä, jos ei voi odottaa.
Sanoohan tuon nyt järkikin.
Taitaa olla edelleenkin monella pariskunnalla se tyyli, että mies automaattisesti menee ratin taakse ihan niillä kauppareissuillakin, vaikka vaimokin mukana. Joillakin käy niin luonnon päälle se vaimon kyyditettävänä oleminen. Tästä seuraa se, että vaimon ajotaito ruostuu ja pian ollaan tässä pisteessä kuin ap. Me olemme miehen kanssa aina ajaneet tasapuolisesti ja todellakin helpottaa pitkillä matkoilla.
Minut on pakottamalla ja huutamalla vieroitettu ajopelostani. Ei se ollut mukavaa ja tunsin suoranalista vihaa tätä pakottajaa (isäni) kohtaan, mutta totta on että opin ajamaan lopulta väkisin. Tämä tapahtui siis sen jälkeen kun olin kortin saanut. Isäni ei sallinut että lopetin ajamisen. Hän pakotti koko ajan rattiin. Ja raivosi: "mitä sinä teet, varo tuota, ei noin, miten sinä et tuota osaa, miten sinä sait sen korttisi, tapat vielä jonkun, varo varo varo tuota, kohta on kolari.." Ja minä ensin itkuisena, sitten raivokkaana ajoin sitä autoa ja mietin samalla miten hylkään sen ukon vanhainkotiin. Mutta niin siinä vaan kävi, että ajoin lopulta kuin kone, en edes tajunnut että sitä pitäisi pelätä. Ja samalla isä mystisesti lopetti raivoamisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti, mutta paha ajopelko eikä ajokokemusta eli käytännössä en osaa ajaa. Ennen kuin tapasin mieheni elin hyvää ja ongelmatonta elämää autottomana. Täällä on hyvät julkisen liikenteen yhteydet oikeastaan kaikkialle (mihin haluan mennä), metro voi olla jopa nopeampi jonnekin kuin auto, kaupat kuljettaa edullisesti isommat jutut kotiin, taksin saa aina kun haluaa. Tulee halvemmaksikin elää ilman autoa. No mieheni tykkää mökkeillä ja ei siinä mitään, voinhan minäkin mökeille lähteä. Mutta hän valittaa nykyään samaa kuin ap, että rasittavaa olla perheen ainoa kuski. Mutta olihan hän ennen minuakin sinkkuna itsensä ainoa kuski, ja minä taas en kyytiä minnekään omaan paikkaani tarvitse kun menen julkisilla tai pyörällä. Oikeastaan ne mökkimatkat on ainoa mihin tarvii auton, mutta ne mökkimatkat on mieheni mökkeilyhalun takia, ei minun.
Keskustelkaa
Ollaan me keskusteltu mutta ei se oikein johda mihinkään, häntä vain kuulemma ärsyttää etten aja. Hän voisi puolestani koska vain mennä yksin sinne mökille, jäisin mielelläni yksin kaupunkiin, mutta ei, hän ei halua mennä yksin vaan jostain syystä haluaa minut sinne aina mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksiin mahtuu ne kolme ruokakassia ja matkalaukussa vaatteet. Vaikka olisi lapsikin. Lautoja en osta, en minä niillä mitään tee. Mökillä ollaan kyllä teetetty remppaa, mutta ammattilainen rakensi sen kuistin ja toi ne laudat siihen. Olen laskenut, että on halvempaa olla autoton ja mennä silloin tällöin taksilla ku
Jep, vain silloin tällöinhän sitä omalla mökillä käydäänkin. 350 km taksilla, ties monenko lapsen kanssa. Myös mökiltä kauppareissuille tilataan taksi jostain kenties 20 km päästä? Vai miten?
Tässä keskustellaan ap:n tilanteesta, ei sinun, joka ajelet taksilla mökille silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungeissakin on yllättävän paljon työpaikkoja, joissa vaaditaan ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungeissakin on yllättävän paljon työpaikkoja, joissa vaaditaan ajokorttia.
Kyllä mutta eihän niihin edes hae ne joilla ei ole korttia. Eli ihan tyhmää huudella että en palkkaisi kortitonta.
Vierailija kirjoitti:
No miksi ajokorttia ei ajeta koulussa verovaroin?
Ei siihen saa säästöön rahaa työtä tekemällä. Sitten on autot joiden hinnat on kymppitonneissa.
Ei niitä työtätekemälläkään hankita.
Kyllähän tuo helpottaa kummasti ihmisiä, kun ei edes palkata töihin. Ei siitä työstäkään olisi apua auton hankintaan.
Jos mökki on 350 km päässä niin eihän sitä koko matkaa kukaan taksilla aja vaan ensin junalla tai bussilla lähelle ja loppumatka taksilla. Kauppamatkat voi tehdä taksilla myös. Vaikka olisi perheellinen. Mutta jos ei osaa ajaa niin ei varmaan kannata perustaa suurperhettä ja samalla hankkia mökkiä, joka on hyvin kaukana kaikista juna-asemista ja ruokakauppaankin 20 km. En usko, että kukaan niin tekisikään. Ei aapeellakaan taida vaimonsa kanssa olla mitään suurperhettä.
Annetaanko saaressa olijan siis kuolla vai odotetaanko että ambulanssi ajaa veden päällä sinne? Vai saako lähteä veneellä viemään mantereen puolelle, kun heliskuukkelikaan ei voi saareen laskeutua?