En jaksa enää hoitoalaa! Onko 30v liian vanha kauppikseen?
En jaksa enää raahata raskaita potilaita, riidellä omaisten ja työkavereiden kanssa enkä mättää sitä samaa puuroa vanhuksille päivästä toiseen.
Kauppis voisi kiinnostaa, mutta voiko näin "vanhana" siitä saada vielä realistisesti uran? Ja mikä suuntautuminen olisi paras?
Kommentit (72)
Olen KTM, ja ajatellut että kouluttaudun terveydenhoitoalalle :D
Jos tämä on unelmasi, mene sitä kohden. Mutta realistisesti teen itse 12h päiviä, stressiä on paljon, työpaikkoja vähän, kilpailu kovaa. Sairaanhoitajana ei ole helppoa, mutta sentään työllisyys on melkolailla taattua. Olen käynyt melkein joka vuosi läpi YT:t ja työpaikkoja ulkoistetaan kovaa vauhtia ulkomaille. Tämäkin on otettava huomioon alaa vaihtaessa ja suoraan sanoen suosittelisin jotain muuta alaa. Merkonomeja, tradenomeja ja kauppatieteilijöitä on suoraan sanoen liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vakavasti harkinnut vaihtaa alaa hoitajasta toimistotöihin merkonomin papereilla.
Hain just valtiolle vuorotteluvapaasijaiseksi toimistotöihin, oli 500 hakijaa.
Itse sain neljä vuotta sitten tuollaisen pestin. Nyt vakituinen paikka.
Miksi ihmeessä haluat kauppikseen? Haluat siis työhön, jossa tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon rahaa osakkeenomistajille. Jos et pääse tuloksiin, lennät ulos. Jos pääset tuloksiin, pidetään silti yt-neuvottelut koska pitää saada lisää tulosta. Joka kerta kun tulostavoitteet saavutetaan niin tavoitteita nostetaan. Olen itse liiketalouden alalla töissä ja ihan kurkkua myöten täynnä, voisin harkita terveydenhuolto alaa koska siellä työ olisi merkityksellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä haluat kauppikseen? Haluat siis työhön, jossa tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon rahaa osakkeenomistajille. Jos et pääse tuloksiin, lennät ulos. Jos pääset tuloksiin, pidetään silti yt-neuvottelut koska pitää saada lisää tulosta. Joka kerta kun tulostavoitteet saavutetaan niin tavoitteita nostetaan. Olen itse liiketalouden alalla töissä ja ihan kurkkua myöten täynnä, voisin harkita terveydenhuolto alaa koska siellä työ olisi merkityksellisempää.
Mikä estää kauppatieteilijää hakeutumasta töihin esimerkiksi valtiolle tai järjestöön?
Vierailija kirjoitti:
Perinteiset "toimistotyöt" kuten 'sihteeri' vähenemässä, mutta toisaalta edelleen on ihmisiä töissä (esim. pankit, vakuutusyhtiöt jne.) asiakaspalvelussa ymv.
Lisäksi myyjille on paljon töitä, enkä tarkoita nyt 'kaupankassoja' vaan myyntihommia joissa myydään tuotetta/palvelua kuluttajille/firmoille. Noissa usein myös tienaa hyvin JOS on hyvä myyjä. Ja jos kyllästyy, voi aina vaihtaa toiseen paikkaan.
Voisi kuvitella, että hoitoalan kokemuksesta on etua, jos päätyy sen tyyppiseen työhön. Esim. vaikka lääke-esittelojäksi tai vaikka myymään sairaaloille vaatteita tai hoitolaitteita tmv.
Pankin asiakaspalvelussa on huonot palkat. Todennäköisesti tienaa vähemmän kuin sairaanhoitajana. Työ voi olla myös stressaavaa. En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää kauppatieteilijää hakeutumasta töihin esimerkiksi valtiolle tai järjestöön?
Järjestöön ei ainakaan kannata hakeutua. Siellä ei makseta kunnon palkkaa.
Ryhdy matkasuunnittelijaksi tai lentoemännäksi. Pääset matkustamaan ja näkemään uusia paikkoja ja ihmisiä.
Ei kolmikymppinen kauppikseen (mitä se sitten tarkoittaneekin) ole liian vanha. Mutta työllistyminen minnekään kaupalliselle alalle voi jo olla vaikeaa.
Hoitoala on rankkaa, mutta ainakin on duunia tarjolla. Tradenomeista sun muista sellaisista on ylitarjontaa työmarkkinoilla.
Taloushallinto on paras suuntautuminen, siellä on eniten työpaikkoja auki. Itsellä meni myynti ja markkinointi linjalta valmistuneena vuosi työpaikan hakuun, sekin saatu paikka oli 6kk mittainen. Nyt on jo vakituinen pesti. Vaihdoin itsekin alaa, menin ammattiopistoon ja valmistuin 2019.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki loppuu ja opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä, jota ei välttämättä saa, koska hoitoala on hyvin työllistävä.
Voi kai sitä tavallisella opintotuella opiskella.
Eikö se ole niin, että korkeakoulun opintotuen jo nostaneet voivat hakea opintotukea amis-tyyppisiin opintoihin ja amis-koulutetut korkeakouluopintoihin?
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on unelmasi, mene sitä kohden. Mutta realistisesti teen itse 12h päiviä, stressiä on paljon, työpaikkoja vähän, kilpailu kovaa. Sairaanhoitajana ei ole helppoa, mutta sentään työllisyys on melkolailla taattua. Olen käynyt melkein joka vuosi läpi YT:t ja työpaikkoja ulkoistetaan kovaa vauhtia ulkomaille. Tämäkin on otettava huomioon alaa vaihtaessa ja suoraan sanoen suosittelisin jotain muuta alaa. Merkonomeja, tradenomeja ja kauppatieteilijöitä on suoraan sanoen liikaa.
Riippuu suuntautumisesta. KTM ja pääaineeksi laskentatoimi tai rahoitus, niin varmasti töitä riittää.
Eikä välttämättä tarvitse tehdä 12 tunnin päiviä, tai tahkoa voittoa osakkeenomistajille, niin kuin joku toinen tänne kirjoitteli. Itse olen valtiolla, työ on mielenkiintoista ja suht leppoisaa, stressistä ei tietoakaan. Palkka hyvä, työtehtäviin nähden suorastaan erinomainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vakavasti harkinnut vaihtaa alaa hoitajasta toimistotöihin merkonomin papereilla.
Ja käytännössä tradenomi menee aina merkonomin edelle, ellei ole vahvaa työkokemusta takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja käytännössä tradenomi menee aina merkonomin edelle, ellei ole vahvaa työkokemusta takana.
Ja KTM menee tradenomin edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu suuntautumisesta. KTM ja pääaineeksi laskentatoimi tai rahoitus, niin varmasti töitä riittää.
Ei valitettavasti ole totta tuokaan, ainakaan laskentatoimen puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valitettavasti ole totta tuokaan, ainakaan laskentatoimen puolella.
Ei töiden löytyminen millään alalla varmaa ole, mutta todennäköisyys työllistyä laskentatoimen tai rahoituksen hommiin on kuitenkin huomattavasti parempi kuin esim. markkinoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja KTM menee tradenomin edelle.
Periaatteessa, mutta perustoimistotöihin niitä harvemmin edes hakee. Meidän työssä ktm ei oikeastaan tuo mitään lisäarvoa, mutta esimerkiksi hallintotieteiden maisteri tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä välttämättä tarvitse tehdä 12 tunnin päiviä, tai tahkoa voittoa osakkeenomistajille, niin kuin joku toinen tänne kirjoitteli. Itse olen valtiolla, työ on mielenkiintoista ja suht leppoisaa, stressistä
Missä olet valtiolla? Jotkut on tosiaan sitä mieltä, että valtiolla palkan saa helposti eikä töitä ole, mutta oma kokemus on ihan erilainen. Toki olen esihenkilötehtävissä (palkka ei ole erinomainen) ja vasta tässä työssä olen oppinut mitä työstressi on. Töitä on ihan liikaa eikä ne lopu ja työntekijöitä vaan vähennetään.
Anna palaa vaan. Tutkiskele, mitä eri koulutusmuotoja haluamallesi alalle on eli pystytkö esimerkiksi käydä töissä opiskelujen ohella, jos et pysty ihan täyspäiväiseksi opiskelijaksi ryhtymään.
Hilloot ne rahakkaimmat vuorot, teet keikkatyötä, että saat valita itse vuorosi ja työajat. Rankkaahan se n tottakai opiskella la ja tehdä töitä ja tietysti vaikuttaa millainen perhetilanne on.
Mutta kyllä sitä ihminen pystyy, vaikka mihin, kun on vaan motivaatiota.
Itse olen onnellisesti päässyt omalla lh- ja sh-koulutuksella työskentelemään aivan muihin kuin hoitoalan hommiin.
Että kannattaa myös ne muut vaihtoehdot tutkia esim. vakuutusyhtiöt, eläkelaitokset, Kela, jne.
Tradenomin tutkinto on parempi ja lyhyempi
Perinteiset "toimistotyöt" kuten 'sihteeri' vähenemässä, mutta toisaalta edelleen on ihmisiä töissä (esim. pankit, vakuutusyhtiöt jne.) asiakaspalvelussa ymv.
Lisäksi myyjille on paljon töitä, enkä tarkoita nyt 'kaupankassoja' vaan myyntihommia joissa myydään tuotetta/palvelua kuluttajille/firmoille. Noissa usein myös tienaa hyvin JOS on hyvä myyjä. Ja jos kyllästyy, voi aina vaihtaa toiseen paikkaan.
Voisi kuvitella, että hoitoalan kokemuksesta on etua, jos päätyy sen tyyppiseen työhön. Esim. vaikka lääke-esittelojäksi tai vaikka myymään sairaaloille vaatteita tai hoitolaitteita tmv.