Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää hoitoalaa! Onko 30v liian vanha kauppikseen?

Vierailija
12.07.2024 |

En jaksa enää raahata raskaita potilaita, riidellä omaisten ja työkavereiden kanssa enkä mättää sitä samaa puuroa vanhuksille päivästä toiseen.

Kauppis voisi kiinnostaa, mutta voiko näin "vanhana" siitä saada vielä realistisesti uran? Ja mikä suuntautuminen olisi paras?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiksessa opiskeltavat ammatit jäävät kaikki tekoälyn yleistyessä tarpeettomaksi. Tekoäly maksaa palkat, toimii sihteerinä jne. Ainoastaan myyjän hommia jää, mutta tarviiko niihin Kauppista, ei. 

Vierailija
22/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä oot vanha! Eläkettä jo mieluummin kyselemään.

Terv: hr AsianTuntija (ikä 27 vuotta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kauppis siis Kauppakorkeakoulu (yliopisto), AMK vai joku kauppaoppilaitos? Sika paljon riippuu työmarkkina-arvo siitä, minkä näistä valitsee.

Vierailija
24/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole! Aloitin itse maisteriopinnot kauppakorkeakoulussa sinä vuonna, kun täytin 30 enkä todellakaan ollut vanhin ryhmissäni. 

Alan työt aloitin osa-aikaisilla assaritason tehtävillä 32-vuotiaana, välillä taas opiskelin täysipäiväisenä ja teinpä välillä myös hoitotyötä täysiaikaisena. Asiantuntijatason vakituisen työpaikan sain 37-vuotiaana.

Vierailija
25/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustuki loppuu ja opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä, jota ei välttämättä saa, koska hoitoala on hyvin työllistävä.

Hoitaja voikin helposti rahoittaa opinnot tekemällä keikkatöitä.

Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten työsopimuksia eikä ota keikkatyöläisiä, koska hallitus leikkaa niiltä 500 miljoonaa euroa.

Syksy ja flunssakausi tulee, sijaisia tarvitaan aina. Hyvinvointialueet on pitkälti ostaneet vanhushoivan yksityisiltä toimijoilta, joten leikkaukset ei vaikuta sinne kovin nopeasti, koska sopimukset on tehty vuosiksi eteenpäin. 

Vierailija
26/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä ammattikouluun merkonomilinjalle, koska heille ei ole tarpeeksi töitä. Jos olet lähihoitaja, hae AMK:iin. Tradenomeilla on aika hyvä työtilanne. Jos olet sairaanhoitaja, hae sekä AMK:iin että yliopistoon kauppatieteiden alalle. 

Vierailija
27/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuhetki, niin olet eläkeiässä. Mitä nyt enää kannattaa alaa vaihtaa. Hoitoalalla on sentään töitä. 

Vaihda mieluummin työpaikkaa, jos vanhukset ei enää ole sun juttu. Hoitajille on paljon erilaisia paikkoja.

Vierailija
28/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis käynyt lukion ja sen jälkeen opiskellut lähihoitajaksi. Ykkösvaihtoehto olisi yliopisto, jos en pääse niin amk. Ap

Vierailija
29/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat kauppiksella?

Kaupan kassalle. Ootko joku buumeri, ku et tajuu?

Vierailija
30/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalle. Ootko joku buumeri, ku et tajuu?

En ole alkuperäisen kommentin kirjoittaja, mutta olen huomannut että välillä kauppaopistosta puhutaan kauppiksena, kun taas itselleni se tarkoittaa ensisijaisesti kauppakorkeakoulua.

Vierailija
31/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppisellä on karkeasti arvioituna vasta 3/4 työurastaan takana, eli hyvinkin ehtii vaihtaa alaa vielä pariinkin kertaan. Ja kaupallisen koulutuksen käymällä, jos osaat valita suuntautumisen oikein, saatat päästä hoitoalalla toimistotöihin.

Asiallinen kommentti, mutta numeroissa varmaan typo: vasta 1/4 työurastaan takana tai vielä 3/4 työurastaan edessä. Tuskin kuitenkaan tarkoitus sanoa, että kolmekymppiset jäisivät muutaman vuoden päästä loppuiäkseen työttömiksi.

Vierailija
32/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Työ kyllä muuttuu mutta tekoäly ei ilman ihmistä toimi. Tarvitaan ihmistä edelleen siis mutta erilsisissa, paljon mielenkiintoisemmissa rooleissa, tylsemmät ja aikaavievät työt hoitaa kyllä tekoäly.

Mutta tosiaan, kaupallisella alalla paljon ylitarjontaa tekijöistä. 

Vierailija
33/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä nyt hoitajana olet sen verron opetellut ihmisen fysiologiaa, että tiedät mitä minkäkin ikäinen ihminen voi tehdä. Taisi jäädä läksyt lukematta, kun töissäkin on niin kovaa. Hopi hopi nyt vaan töihin.

Vierailija
34/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppaoppilaitos

Vierailija
35/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis käynyt lukion ja sen jälkeen opiskellut lähihoitajaksi. Ykkösvaihtoehto olisi yliopisto, jos en pääse niin amk. Ap

Luulin että olet oikea hoitaja, etkä ruumiinpesijä.

Vierailija
36/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet sairaanhoitaja harkitse myös hallintotieteitä. Sinne on vähemmän hakijoita ku kauppikseen ja se on aika hyvä kombo sote-alan hallinnon töihin. 

Vierailija
37/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vakavasti harkinnut vaihtaa alaa hoitajasta toimistotöihin merkonomin papereilla.

Eiköhän kannattaisi suoraan opiskella edes tradenomiksi. Toimistotyöt kylläkin ovat vähentyneet rajusti viimeisen 20 vuoden aikana ja kilpailu harvoista paikoista on kova.

Vierailija
38/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole liian vanha yhtään mihinkään . Kun työharjoittelut ovat ajankohtaiset, niin valitse paikka fiksusti. Meillä valtion hommissa käy usein niin, että opiskelijat jäävät ensin tekemään sijaisuuksia ja kun vakipaikka vapautuu, heidät valitaan siihen, kun on jo näyttöä hyvästä työntekijästä.

Itse olen 52 v ja opiskelen amk:ssa työni ohella. 

Vierailija
39/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kannattaa hakea. Hyvä suunnitelma. Ja jotkut tekee niinkin että käy ensin AMK:n, menee töihin ja jatkaa työn ohessa opintoja yliopiston maisteriohjelmassa. Sinulla on tietysti jo lh-tutkinto, niin voit tehdä niitäkin hommia yliopisto-opintojen ohessa. 

Vierailija
40/72 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain työhöni väsyneenä korkeakouluun 31v ja valmistuin 35v. Se oli elämäni paras päätös ja sain kavereita ja uutta intoa! Nyt jo useita vuosia nykyisessä työssä, täydet lomat jne. Muistakaa 3-kymppiset että teidän pitää jaksaa töitä vielä 40 vuotta! Siitä on pakko jossain määrin tykätä. Ei raha vaan se kuinka paljon ketuttaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme