Tykkäätkö jos menet liikkeeseen että myyjä kysyy heti "voisinko olla avuksi?"
Olen itse myyjä pienessä putiikissa niin mietin tykkääkö asiakkaat tuosta vai haluavatko mieluummin että myyjä vain tervehtii
Kommentit (456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siihen viereen kuitenkin muka suoristamaan jotain pinoa tms. ja kyttää silmä kovana mitä katselet. Pointtina kuitenkin, jos asiakas sanoo ettei juuri sillä hetkellä kaipaa apua niin ÄLÄ jää kyttäämään viereen. Se on ärsyttävää ja herää kysymys pidetäänkö mua varkaana?
Näitä pinkansuoristajia ja muita hypistelijöitä tuppaa tulemaan minun viereeni AINA, isommissakin kaupoissa. 😅 Olen tulkinnut niin, että näytän epäilyttävältä (en) ja se on heidän keinonsa tutkia toimintaani.
Kuulokkeet
Kulahtaneet vaatteet
Haiset pissalle
Sille on syy että sinua tarkkaillaan, itse kyttään köyhiä, mutta en enää palvele
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siihen viereen kuitenkin muka suoristamaan jotain pinoa tms. ja kyttää silmä kovana mitä katselet. Pointtina kuitenkin, jos asiakas sanoo ettei juuri sillä hetkellä kaipaa apua niin ÄLÄ jää kyttäämään viereen. Se on ärsyttävää ja herää kysymys pidetäänkö mua varkaana?
Näitä pinkansuoristajia ja muita hypistelijöitä tuppaa tulemaan minun viereeni AINA, isommissakin kaupoissa. 😅 Olen tulkinnut niin, että näytän epäilyttävältä (en) ja se on heidän keinonsa tutkia toimintaani.
Kuulokkeet
Kulahtaneet vaatteet
Haiset pissalle
Sille on syy että sinua tarkkaillaan, itse kyttään köyhiä, mutta en enää palvele
0/5
Eihän katkera työtön ketään palvelekaan.
Vierailija kirjoitti:
En yleensä käy erikoismyymälöissä "vain katselemassa" vaan olen tosimielellä ostamassa jotain. Siksi musta on erittäin hyvä, jos myyjää ei tarvitse etsiskellä ja hän tulee suorastaan tarjoamaan apuaan.
Tuskinpa sitä pienessä myymälässä muutenkaan tarvitsee etsiskellä myyjää vaikka tämä ei apuaan tulisikaan heti ovelle tarjoamaan.
En palvele köyhiä luuripäitä
Nyökkään ja tarkkailen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulokkeet
Kulahtaneet vaatteet
Haiset pissalle
0/5
Eihän katkera työtön ketään palvelekaan
Oih
Vinkaisit..sori siitä
Tunnistaisin sinut pälyilevästä katseesta.
Pyörit kaupungilla, rahattomana
Miksi???
Ap:n kuvaamassa paikassa kaikista parasta asiakaspalvelua kaikille on varmastikin se, että asiakkaat otetaan iloisesti hymyilemällä vastaan: " Hei ja tervetuloa! Sanokaa vain, jos voin olla jotenkin avuksi." Tms joka ilmaisee, että myyjä on tarvittaessa käytössä, mutta ei välttämättä odoteta vastausta. Siihen apua tarvitsevat voivat helposti tarttua ja ne jotka eivät apua kaipaa voivat vaikka vain nyökätä. Kaikille win-win tilanne eikä kukaan ahdistu turhista kysymyksistä.
Jos liike on palveleva myymälä, esim mainostaa erikseen tarjoavansa asiakkaille palvelua niin odotan saavani sitä pyytämättä ja välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Jos liike on palveleva myymälä, esim mainostaa erikseen tarjoavansa asiakkaille palvelua niin odotan saavani sitä pyytämättä ja välittömästi.
"Välittömästi" 😂
Ymmärrän, että työsi takia katsot ketä asiakkaita tulee.
Itse sanon "pyydän apua jos tarvii."
Vierailija kirjoitti:
Osaan kyllä sanoa, että kiitos katselen vain mitä siellä on tai sitten sanon mitä etsin, niin myyjä vie minut sen tuotteen luokse.
Minusta olisi todellakin hölmöä sanoa vaikka että etsin kenkiä. En mä siihen etsintään mitään myyjää tarvitse viereen toljottamaan ja kyselemään sen kymmentä kysymystä, kun tiedän itse mistä pidän, kun sellaisen näen. Tai jos etsin juhliin asua, en todellakaan sano sitä myyjälle, koska aivan turha sen myyjän olisi haahuilla ympäri liikettä haalimassa kaiken maailman kolttosta mulle esiteltäväksi, koska paljon vähemmällä vaivalla ja ajalla kierrän itse sen liikkeen ympäri ja katson onko jotain mieluista ja sopivaa mitä haluaisin sovittaa.
Suomalainen yleensä mieluummin "vain katselee". Jos asiakas selvästi alkaa pyöriä edestakaisin eksyneen näköisen, voi jo apua ehkä tarjota.
Jotenkin hassusti tää tuppaa menemään niin, että silloin kun on oikeasti vain katselemassa, myyjä tyrkyttää heti apua ja tulee juuri se olo, että pitäisi poistua paikalta. Jos taas oikeasti tarvitsen jotakin ja olisi vielä suht kiire, myyjä onkin palvelemassa toista asiakasta, joka lopulta ei ostakaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN
Ok... Miksi? Jos saa kysyä. Eikö se ole Kiusallista jos myyjä ei puhu sitten mitään?
Parasta jos myyjä ottaa katsekontaktin ja sanoo esimerkiksi: "Moi, kerro vaan jos voin olla avuksi!" Eikä kysele mitään. Mutta kaikkein rasittavinta on nykyään, että kun käyt jostain Jyskistä hakemassa jonkin yksittäisen asian, niin kassa alkaa tarjota että "huomasithan että meillä on kaikki petivaatteet tarjouksessa", tai "ethän tarvisi tästä näitä pattereita osta kolme maksa kaksi..". No en todella tarvi tota lisämyyntiä, koen sen erittäin tungettelevaksi. Eihän ruokakaupan kassakaan ala kaupata mulle jotain ässäarpaa muiden ostosten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis näitä "maailman omistajia", jotka kuvittelevat olevansa tärkeämpiä ja parempia asiakkaita kuin kaikki muut. Ja joiden mielestä on maailman suurin vääryys, jos joutuu hetkenkin odottamaan, kun myyjä palvelee ensin toisen asiakkaan loppuun. Ja suuri loukkaus, jos heitä ei pokkuroida ja nuolla suurinpiirtein kengätkin sisään astuessa. Nää on niin nähty, minäminäminäminä ja mitään muuta ei olekaan kuin minä...
Vierailija kirjoitti:
Mukava katsella. Kun tarvitsen apua, kysyn sitä
Minun vakiovastaukseni on yleensä se että "minä vain katselen mitä täällä on". Jos sieltä löytyy jotain mitä haluaisin aidosti ostaa, niin sitten voin kysyä myyjältä esimerkiksi löytyykö jotain paitaa tai kenkää vielä tietyn värisenä tai kokoisena. Jos tekee vaate- ja kenkäostokset Prismassa, niin siellä saa varmasti katsella ja kokeilla vaatteita ja kenkiä vapaasti.
Minulle voisi toimia "Hei, huikkaa jos tarvitset apua."
Sillä myyjä kertoo että on saatavilla mutta ei aio painostaa ostamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan kyllä sanoa, että kiitos katselen vain mitä siellä on tai sitten sanon mitä etsin, niin myyjä vie minut sen tuotteen luokse.
Minusta olisi todellakin hölmöä sanoa vaikka että etsin kenkiä. En mä siihen etsintään mitään myyjää tarvitse viereen toljottamaan ja kyselemään sen kymmentä kysymystä, kun tiedän itse mistä pidän, kun sellaisen näen. Tai jos etsin juhliin asua, en todellakaan sano sitä myyjälle, koska aivan turha sen myyjän olisi haahuilla ympäri liikettä haalimassa kaiken maailman kolttosta mulle esiteltäväksi, koska paljon vähemmällä vaivalla ja ajalla kierrän itse sen liikkeen ympäri ja katson onko jotain mieluista ja sopivaa mitä haluaisin sovittaa.
Minä sen sijaan menen ostamaan nämä liikkeeseen juuri siksi että haluan palvelua. Kengät ja juhlavaatteet saan nopeammin kun myyjä tietää esim. mitkä ovat liikkeen valikoimat kitkapohjaisista kengistä tai löytyykö hautajaisiin sopiva talven kylmyyteen sopiva mekko. En jaksa hortoilla.
Molemmissa asioissa sain hyvää palvelua ihan Sokoksella.
T-paidat ostan yleensä nettikaupasta sillä ostan aikaa samaa merkkiäja tiedän kokoni.
Minusta ei ole kiva kun heti sisään tullessa johonkin liikkeeseen myyjä paukauttaa sen miten voin olla avuksi tai tarvitsetko apuja
Eikä ole kiva jos hän jo ikäänkuin odottaa siinä oven vieressä asiakasta kenen kimppuun käydä. Tällä keinoin kauppias itse niin sanotusti yrittää pakottaa myyjäparkaa tekemään niitä kauppoja.
Yleensä asiaks haluaa ensin vähän katsella ympärilleen onko liike oman tyylinen ja silmäillä ympärilleen.
Miksei myyjä voisi vain tervehtiä ja sanoa: Hei ja tervetuloa Sokokselle. Asiakas luultavasti vastaa: Kiitos, missäköhän teillä on hameosasto tms.
Mulle se on ahdistavaa jos on kovin pieni puoti ja myyjä tuijottaa hiljaa kassan takaa. Olenko jotenkin epäsuomalainen, kun toivon siihen rentouttavaa pientä höpöttelyä? Vaikka säästä jos ei muusta. Vaikka vain katselisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. No, kokeillaan.
Tärkein syy on se, että teen työtä jossa pitää olla paljon tekemisissä muiden kanssa. Saan päivän sosiaalisen tarpeen täyteen siellä sekä läheisten kanssa. Nautin merkityksellisestä vuorovaikutuksesta, mutta mistään säästä puhumisesta tai tarjousten kuuntelemisesta en, se on kuluttavaa ja tylsää. Hiljaisuudestakin pidän.Lisäksi tyylikkäästä sanattomasta palvelusta tulee minulle ylellinen olo. Sellainen, että myyjä osaa asiansa, eikä ole epätoivoinen tai pidä minua kyvyttömänä pyytämään itse apua. Siitä avun tyrkyttämisestä tulee vähän ostostv-vaikutelma, sellainen että minua pidetään tyhmänä tai uusavuttomana
Minusta kuulostaa siltä, että olisi aika vaihtaa työpaikkaa jos olet todella noin äärimmäisen kuormittunut.
Se ei varmaan ole sinun asiasi.
Eri
Kyllä se jossain vaiheessa alkaa olla muidenkin asia, jos ei kykene normaaliin sosiaalisuuteen. Myyjäkin on ihminen eikä ansaitse tylyä käytöstä, ei.
Tykkään ja suorastaan odotan