Tykkäätkö jos menet liikkeeseen että myyjä kysyy heti "voisinko olla avuksi?"
Olen itse myyjä pienessä putiikissa niin mietin tykkääkö asiakkaat tuosta vai haluavatko mieluummin että myyjä vain tervehtii
Kommentit (456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas ilmoittaa, että ei tarvitse apua, vaan etsii tuotteen itse, ehkä sovittaakin ja tulee sitten maksamaan sanoen, että etsin sinistä paitaa, mutta kun sellaista ei ole, niin harmaa saa nyt kelvata. Totean, että kuorma sinisiä tuli eilen, ei ole vielä saatu niitä myymälän puolelle ja jos olen hyvällä päällä, niin lupaan käydä hakemassa sellaisen. Ja jos olen huonolla tuulella, niin ajattelen, että miksi ihmeessä, asiakashan ilmoitti, että ei tarvitse apua.
Tämä on täyttä paskaa. Siellä takahuoneessa ei KOSKAAN ole mitään.
Takahuoneessa on meidän taukotila, varasto ja purkamattomat kuormat ei ole siellä mikron ja kahvinkeittimen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan hyvä ollut taannoin sekään, kun menin Triplan Tempur- myymälään; myyjä näki minun astuvan liikkeeseen juuri kun oli menossa takahuoneeseen luuri korvallaan. Jäin myymälän puolelle odottamaan, että ehkä hän pyrkii lopettamaan puhelun; noissa liikkeissä kun tuskin asioi kukaan apua kaipaamatta. Ei näkynyt ei kuulunut, niin katsoin parhaaksi poistua. Outoa kyllä tuokin; itse olisin huikannut puhelun lomasta, että katsele rauhassa, tulen kohta tms.
Siellä puhelimen päässä oli maksava asiakas, jolle ei sanota kesken puhelun, että olisi vähän muutakin tässä!
Olisi saanut pidettyä molemmat maksavat asiakkaat (tai no, minä vain jäin aikeisiin maksaa), kun olisi jotenkin huomioinut olemassaoloni. Enkä usko, että monikaan soittaa myymälään sänkyä tilatakseen, mutta voi toki olla, että sellainen oli just nyt luurin päässä.
Kyllä sillä asioin vain kun tarvitsen jotain. En mene katselemaan.
"Kerro, jos voin auttaa" toimii paremmin.
1""Hei ja tervetuloa! Kerro jos voin auttaa sinua, muuten annan katsella rauhassa."
Ihan paras tervehdys pikkuputiikissa. Inhoa sitä kun myyjät kysyy voinko auttaa ja kun sanot että katselet niin ne jää hnegailemaan siihen viereen kuitenkin muka suoristamaan jotain pinoa tms. ja kyttää silmä kovana mitä katselet. Innokkaimmat jopa kommentoi vaatetta tai muuta. Joo en jää pitemmäksi aikaa. Oikeasti en välttämättä edes tartte mitään, kunhan katselen koska a) tykkään liikkeen valikoimasta, b) kulutan aikaa (ja saatan palata toiste ostooksille) tai c) haluan rauhassa katsoa vaihtoehdot tai d) jokin muu syy, Pointtina kuitenkin, jos asiakas sanoo ettei juuri sillä hetkellä kaipaa apua niin ÄLÄ jää kyttäämään viereen. Se on ärsyttävää ja herää kysymys pidetäänkö mua varkaana? Lähden pois enkä tule takaisin.
Vierailija kirjoitti:
"Kerro, jos voin auttaa" toimii paremmin.
Ikään kuin en tajua tuota itse! HUOH!
Ei ole pakko tervehtiä. Saa olla keskittynyt muualle todellakin. Asiakas katselee mielellään yksin mitä olisi tarjolla, löytyykö sopiva ja extraa. Housukaupassa on hyvä että myyjä tulee kysymään voiko auttaa, koska kokoa ei saa muuten oikein tai onko malli vaihtunut mitä on tarjolla. -Sesonki ja tehtaan tuotanto voi mennä omia raiteitaan housuissa. Samoin kenkä voi olla haastava löytää. Muita tuotteita on helpompi löytää hyllyistä tai henkarista, ja voi kirjoittaa isolla mitä on missäkin +kuvaus alle, selkeä hinta. Pieni kori on kiva puhtaana jos on pientä tavaraa kuten huulivoide tai kasvovoide yms. Raikas ilma on hyvä liikkeessä ja ei liian kirkas valaistus, ei mölymusiikki.
Sanon ei ja lähden suoraan pois enkä koskaan palaa kys kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas ilmoittaa, että ei tarvitse apua, vaan etsii tuotteen itse, ehkä sovittaakin ja tulee sitten maksamaan sanoen, että etsin sinistä paitaa, mutta kun sellaista ei ole, niin harmaa saa nyt kelvata. Totean, että kuorma sinisiä tuli eilen, ei ole vielä saatu niitä myymälän puolelle ja jos olen hyvällä päällä, niin lupaan käydä hakemassa sellaisen. Ja jos olen huonolla tuulella, niin ajattelen, että miksi ihmeessä, asiakashan ilmoitti, että ei tarvitse apua.
Yleensä kaupoissa on esillä kaikki se mitä on. Eli jos asiakas tulee liikkeeseen, kiertää sen, etsii mielessään sinistä paitaa mutta sinisiä paitoja ei ole, niin pitäisi kuitenkin tulla tiskille kysymään että onko teillä sinisiä paitoja????
Oletus kuitenkin on, että saa lukea netistä vähän ajan päästä miten idiootti asiakas kyseli onko meillä sinisiä paitoja, että onko ne so
Ihan faktana: myymälässä ei ole esillä koko valikoima! Mistä olet saanut tuollaista päähäsi? Vaikka talvella shortseja ei olisikaan rekkikaupalla näytillä, niin usko tai älä, myyjältä kysymällä ei-sesonkituotteita löytyy, vaikka niitä ei ole yhtäkään esillä. Myymälässä on tilaa vain tietylle tavaramäärälle, osa on joko siirretty odottamaan seuraavaa sesonkia (tai alea) ja osa voi hyvinkin olla purkamattomassa kuormassa. Siksi on ihan fiksua kysyä sinisiä paitoja, kukallisia shortseja tai omenanvihreää solmiota, vaikka ei niitä penkomallakaan kaupasta löydä, koska varaston puolelta voi löytyä vaikka mitä ja myyjä näkee päätteeltä, mitä kaupassa ei ole, mutta varastossa on.
Vai oikeastiko oletat, että kun kuorma uusia vaatteita tulee, niin ne asettuvat itsekseen oikeille paikoille kaupassa tuosta vain ilman, että kukaan kantaa ne esille? Ja juuri siksi kääntelet pinoja, revit housuja pois henkareilta ja kurkit viimeiseenkin nurkkaan toivoen, että se sininen paita olisi täällä. Myyjältähän ei sovi kysyä, eihän?
Yhtään ei häiritse. Yleensä sanon, että haluaisin ensin katsella jos se sopii ja jos on tarvetta kysyä tai tarvitsen apua käännyn puoleesi sitten. Joskus tulee rupateltua vähän enemmänkin, riippuu ihan myyjästäkin.
Se on aika normi kysymys. Itsekin pitäisi enemmän pyytää apua myyjiltä, hehän tietävät kuitenkin valikoiman esim vaatekaupoissa. Mutta jotenkin ei ole tottunut pyytämään apua, poislukien apteekit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän myyjät ei ikinä ruokakaupassa kysele tarviiko asiakas apua? 🤔
Ruokakaupassa saa etsimällä etsiä myyjää tai hyllyttäjää käytäviltä XD
Niin varmasti onkin, koska isoihin kauppoihin tavara tuodaan myöhään illalla, tai yöllä. Hyllytys aloitetaan jo siinä viiden aikoihin aamulla, joten iltapäivällä heidän työvuoronsa ovat jo päättyneet, kun toimistotyöaikaa tekevät tulevat ostoksille. Illalla ja viikonloppuisin on niin pieni miehitys, kuin mahdollista. Sitten asiakkaat vinoilevat myyjille, että palkatkaa lisää ihmisiä tänne, kun täällä ei ole ikinä yhtään myyjää missään. Joillekin on aina kovin suuri järkytys, että jopa kaupan työt on organisoitu mahdollisimman tehokkaiksi, ja myyjän työt ovat 99% kaikkea muuta, kuin myymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan hyvä ollut taannoin sekään, kun menin Triplan Tempur- myymälään; myyjä näki minun astuvan liikkeeseen juuri kun oli menossa takahuoneeseen luuri korvallaan. Jäin myymälän puolelle odottamaan, että ehkä hän pyrkii lopettamaan puhelun; noissa liikkeissä kun tuskin asioi kukaan apua kaipaamatta. Ei näkynyt ei kuulunut, niin katsoin parhaaksi poistua. Outoa kyllä tuokin; itse olisin huikannut puhelun lomasta, että katsele rauhassa, tulen kohta tms.
Siellä puhelimen päässä oli maksava asiakas, jolle ei sanota kesken puhelun, että olisi vähän muutakin tässä!
Olisi saanut pidettyä molemmat maksavat asiakkaat (tai no, minä vain jäin aikeisiin maksaa), kun olisi jotenkin huomioinut olemassaoloni. Enkä usko, että monikaan soittaa myymälään sänkyä tilatakseen, mutta voi toki olla, että sellain
Et näyttänyt maksavalta asiakkaalta vaan juuri siltä, joka tuli vain katselemaan. Olisit voinut jo ovelta huikata, että hei, voitko esitellä minulle 180 cm leveää moottoroitua vuodetta sen sijaan, että pölyilit ympärillesi kuin aikeissa piilottaa 250 g muovipussillinen valkoista jauhetta patjan sisään.
En tykkää että joku nuohoaa kintereilläni kun katselen mitä ostan. Pyydän sitten apua jos en löydä mitä etsin.
Tykkään, koska minun ei tarvitse myyjää etsiä. En koe mitenkään ongelmalliseksi sanoa myyjälle, jos olen vain katselemassa tai aikaa kuluttamassa.
Tykkään ja alan heti avaamaan sepaluksen vetoketjua.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän myyjät ei ikinä ruokakaupassa kysele tarviiko asiakas apua? 🤔
Koska siellä juoksevat ihmettelevää asiakasta karkuun.
Ehdottomasti pidän siitä että henkilökunta huomioi asiakkaan ja kysyy voiko olla avuksi.
MUTTA pidän ehdottomasti myös siitä, että avun tarjoaminen tehdään niin että myyjä ei tuppaudu väkisin mukaan silloin jos haluan katsella omatoimisesti.
Hyvä tapa on sanoa vaikka: Hei ja tervetuloa, voinko auttaa vai katseletteko mielummin omatoimisesti?
Siihen on halutessaan helppo vastata että katselen omatoimisesti.
On ihan ok. Siihen voi vastata ei kiitos ja silloin pitää ymmärtää jättää asiakas itsekseen katselemaan, eikä seurata perässä.
Tämä. Minun tekisi esim apteekissa katsoa rauhassa ja miettiä mitä voisi tarvita, mutta se on tehty mahdottomaksi.