Olen opettaja ja talouteni alkaa olla todella tiukalla kaikkien hintojen nousujen myötä
Elän ruuhkavuosia. Lapseni harrastavat ja harrastusmaksuja on nostettu roimasti. Ruokalasku kasvaa kasvamistaan vaikka syömme melko samoja perusruokia. Asumiskustannukset nousevat. Aivan kaikki nousee ja palkkani ei.
Pitkällä kesälomallani emme ole käyneet yhdessäkään huvipustossa, elokuvissa emmekä lomamatkalla,
En käytä alkoholia enkä polta tupakkaa.
Olisi mielenkiintoista, jos joku ottaisi kantaa meihin tavallisiin työssä käyviin keskituloisiin ja meidän pärjäämisiin hintojen noustessa aivan joka saralla.
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan opettajakoulutuksen valintakriteereissä jotain vikaa? Sinne tuntuu valikoituvan ihmisiä, jotka rasittuvat työstä tosi herkästi. Kyllähän työelämä on sellaista nykyään joka alalla, että ihminen rasittuu. Harvalla on kuitenkaan niin pitkiä lomia, ihan kelpo palkkaa ja lisäksi käytännössä varmaa työpaikkaa kuten opettajilla.
Tämä. Ne pitkät lomat taitavat olla syynä "uupumisiin". Kun tottuu pari kolme kuukautta oleilemaan täydellä palkalla tehden mitä huvittaa, on hirveä kynnys nousta sieltä mökiltä/sohvan pohjalta takaisin töihin.
Lomailen itse kesällä kolme viikkoa, muuten teen kahta naisvaltaisen alan "raskasta" työtä. Kaikki on suhteellista. Olen tehnyt oikeastikin raskaita töitä (ja tykkäsin niistäkin). Naisilla on joku uhrikilpailu menossa, kenellä on "raskainta". Omiin korviini sellainen kuulostaa typerältä, lapselliselta ja epärehelliseltä amatöörien touhulta. Ammattilainen tulee, hoitaa homman hyvillä mielin ja menee kotiin. Tai vaihtaa alaa. Eikä jää kitisemään 2,5 kk:n palkallisella kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit tehdä kesän töitä niin kuin muutkin ihmiset.
Opettajan palkka on jaettu 12 kuukaudelle. vai olikohan se niin, että 10kk on jaettu 12 kuukaudelle.
Meinaat muuten, että opettajalla ei tulisi olla kesälomia?
Vuodessa on rapiat 250 työpäivää. Viiden viikon vuosilomalla jää työpäiviä 225->. Opettajilla työpäiviä on rapiat 190. Onhan tuossa 1,5 kk "varaa" tehdä kesä- tai muita lomatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En toki vittuillut vaan kerroin sinulle mistä tilanteesi johtuu. Jos se sinua ärsyttää, niin toivottavasti se opettaa sinua, että älä tee enää hölmöyksiä ja mieti tulevaisuuttakin, niin et joudu vaikeuksiinkaan. Minulla on kaikki hyvin, kiitos."
No valitettavasti kaikki ihmiset eivät osaa ennustaa poikkeuksellisia globaaleja kriisejä kristallipallosta. Jos sinä osaat, miksi et varoittanut esimerkiksi koronasta tai venäjän hyökkäyksestä pääministeriä? Tai siitä millainen soppa sote tulee olemaan? Annoit noin vain valtiontalouden romahtaa panttaamalla tietoa.
AINA pitää varautua huonoihin aikoihin eli säästää ja elää pienemmällä kuin kuukausitulot. Juuri sen vuoksi että kukaan ei tiedä eikä pysty ennustamaan tulevaa. Mitä tahansa voi tapahtua globaalisti.
a mistä tiedät onko varaudu
Minä en ole sanonut että asunnonostosi oli typerää. Ehkä se oli joku muu. Kommentoin vähän sinne tänne.
Itse olin samassa tilanteessa. Asuntovelkaa, pieni palkka, teini, yh, pätkätyötä ja säästöjä. En todellakaan käyttänyt säästöjäni kuin pakon edessä. Käytetyn summan säästin heti takaisin tilille. Nyt olen työtön ja säästöjä reilusti ( vähän enemmän kuin sinulla, varmaan ikääkin enemmän eikä enää lapsi kotona) mutta edelleen käytän säästöjä vain pakon edessä ja sopeutan kulutuksen tuloihin (työmarkkinatuki). Elämä on köyhää mutta osaapa nauttia hyvin pienistä asioista. Jumalaton stressi kuitenkin poistuu säästöjen myötä.
Olisitko sitten ystävällinen ja laittaisit loppuun "-eri" niin alkuperäiset yksittäisen viestiketjun keskustelijat tietävät, keneltä viestit tulevat. -se toinen alkuperäinen keskustelija
Tiedätkö, mikä on julkisen sektorin ja yksityisen sektorin ero? Mistä tulee julkinen raha?
"En toki vittuillut vaan kerroin sinulle mistä tilanteesi johtuu. Jos se sinua ärsyttää, niin toivottavasti se opettaa sinua, että älä tee enää hölmöyksiä ja mieti tulevaisuuttakin, niin et joudu vaikeuksiinkaan. Minulla on kaikki hyvin, kiitos."
No valitettavasti kaikki ihmiset eivät osaa ennustaa poikkeuksellisia globaaleja kriisejä kristallipallosta. Jos sinä osaat, miksi et varoittanut esimerkiksi koronasta tai venäjän hyökkäyksestä pääministeriä? Tai siitä millainen soppa sote tulee olemaan? Annoit noin vain valtiontalouden romahtaa panttaamalla tietoa.
AINA pitää varautua huonoihin aikoihin eli säästää ja elää pienemmällä kuin kuukausitulot. Juuri sen vuoksi että kukaan ei tiedä eikä pysty ennustamaan tulevaa. Mitä tahansa voi tapahtua globaalisti.
a mistä tiedät onko varaudu
Minä en ole sanonut että asunnonostosi oli typerää. Ehkä se oli joku muu. Kommentoin vähän sinne tänne.
Itse olin samassa tilanteessa. Asuntovelkaa, pieni palkka, teini, yh, pätkätyötä ja säästöjä. En todellakaan käyttänyt säästöjäni kuin pakon edessä. Käytetyn summan säästin heti takaisin tilille. Nyt olen työtön ja säästöjä reilusti ( vähän enemmän kuin sinulla, varmaan ikääkin enemmän eikä enää lapsi kotona) mutta edelleen käytän säästöjä vain pakon edessä ja sopeutan kulutuksen tuloihin (työmarkkinatuki). Elämä on köyhää mutta osaapa nauttia hyvin pienistä asioista. Jumalaton stressi kuitenkin poistuu säästöjen myötä.
Olisitko sitten ystävällinen ja laittaisit loppuun "-eri" niin alkuperäiset yksittäisen viestiketjun keskustelijat tietävät, keneltä viestit tulevat. -se toinen alkuperäinen keskustelija
Mikä itseisarvo nuo lasten harrastukset oikein on?
Ne on nykyään hirveää keskiluokan rahastusta. Pitää meidänkin lapsilla olla vehkeet viimeisen päälle kun naapurillakin on? Ennen oli ihan normaalia että oli harrastuksia joihin ei mennyt kaikki rahat. Itse luotu rahanmeno siis. Minä harrastin juoksua ja isä antoi muutaman euron per juostu kymmenen kilometriä kannustusta. Hyvät kengät investointina kantaa pitkälle.
Ei tarvi elää kulisseja että kun sen ja tämän lapset sitä ja tätä. Oikeasti voi harrastaa pienelläkin budjetilla. Ja keskituloinen olen itse nykyään vaikka lapsuus olikin köyhä. Omien lasten harrastuksiin en turhaan rahaa laita. Se ei ole sen homman pointti. Läsnäolo on jo tärkeämpää. Harrastatko lastesi kanssa? Oletko heidän mukanaan matkalla kohti saavutuksia? Se on tärkeämpää kuin hassata tusti rahaa niihin harrastuksiin. Hyvä muusikko osaa soittaa soittimella kuin soittimella, hyvä kuljettaja ajaa autolla kuin autolla. Jne.
Onneksi on hyväpalkkainen mies, että voi harrastaa tätä luokanopettajan työtä. Nettopalkka on oikeasti ihan surkea.
Vierailija kirjoitti:
Palkkakeskustelulangassa joku opettaja sanoi, että tienaa noin 6000 euroa kuukaudessa. Jos se ei riitä, niin menee sitten vaikka parin kuukauden kesälomalla kesätöihin tienaamaan lisää.
Kyse lienee jostakin ylemmän koulutustason opettajasta huimilla ylitunneilla ja ikälisillä. Yksikään peruskoulun opettaja ei saa tuollaista palkkaa!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko nyt miettiä mistä sitä rahaa tulisi lisää? Eikä itkeä huonoa palkkaa? 4 kuukautta vuodesta vapaata, joten kyllä siinä toinen työ tai yritystoiminta hoituu aivan hyvin.
Nimenomaan. Eipä näytä alapeukuttaja-opettajille kelpaavan, kun on tottunut sen lähes 4 kk olemaan tekemättä mitään.
Käytän 6 vko:n lomasta puolet sivutöihin. Lisätuloista toki noin puolet menee veroihin, sitä se Suomen progressiivinen verohelvetti käytännössä on.
Vierailija kirjoitti:
Ne on nykyään hirveää keskiluokan rahastusta. Pitää meidänkin lapsilla olla vehkeet viimeisen päälle kun naapurillakin on? Ennen oli ihan normaalia että oli harrastuksia joihin ei mennyt kaikki rahat. Itse luotu rahanmeno siis. Minä harrastin juoksua ja isä antoi muutaman euron per juostu kymmenen kilometriä kannustusta. Hyvät kengät investointina kantaa pitkälle.
Ei tarvi elää kulisseja että kun sen ja tämän lapset sitä ja tätä. Oikeasti voi harrastaa pienelläkin budjetilla. Ja keskituloinen olen itse nykyään vaikka lapsuus olikin köyhä. Omien lasten harrastuksiin en turhaan rahaa laita. Se ei ole sen homman pointti. Läsnäolo on jo tärkeämpää. Harrastatko lastesi kanssa? Oletko heidän mukanaan matkalla kohti saavutuksia? Se on tärkeämpää kuin hassata tusti rahaa niihin harrastuksiin. Hyvä muusikko osaa soittaa soittimella kuin soittimella, hyvä kuljettaja ajaa autolla k
Harrastan kyllä aktiivisena vanhempana seurassa ja joukkueessa. Mukana kaikissa tapahtumissa jne.
Me haluttiin antaa lasten harrastaa sitä mikä heitä kiinnostaa pl ratsastus, koska se ei ole mitenkään realistinen harrastus meidän perheessä.
Ajautuivat sitten kilpalajeihin kumpikin. Haluavat kilpailla ja se maksaa enemmän kuin höntsäily. Suurin osa kavereista on siellä harrastuksissa ja molemmat nauttivat tekemisestä. Oppivat myös samalla paljon taitoja, kuten organisoimaan aikaansa ja asettamaan tavoitteita ja prioriteetteja sekä yhteistyötaitoja ja vaikka mitä. Heitä ei tarvitse palkita siitä että he harrastavat.
Muutaman kerran ovat kysyneet miksei me käydä ulkomailla ja ollaan sanottu ettei pystytä niin kauan kuin harrastavat. Tällä hetkellä ovat ennemmin harrastamassa kuin matkustamassa.
Harrastukset ovat monelle lapselle tärkeitä ja moni lapsi sellaisen haluaisi, jos sitä ei syystä tai toisesta ole.
Näin vastauksena miksi niin monet antavat lastensa harrastaa seurassa.
Tuli muuten mieleen, että Kun minä Tinderissä kerran tutustuin yhteen nelikymppiseen luokanopettajamieheen, kutsuin hänet treffeille ja ehdotin joko Pancho Villaa tai paikallista artesaanipizzeriaa. Tähän mies vastasi, että ne eivät ole riittävän hienoja ravintoloita hänelle. Ihmettelin vain, kun olin siinä käsityksessä, että ei ne luokanopettajien palkat taida kovin isoja olla, niin ilmeisesti hän on kuitenkin tottunut käymään vain hienoissa ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla täällä on säästöjä ja silti valitetaan. Käyttäkää ne säästöt. Eikö ne ole juuri pahan päivän varalle?
Niiden säästöjen kanssa odotetaan vielä pahempia aikoja. Sellaisia että kirjaimellisesti ei pysty maksamaan vaikka sitä asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tilanne kuin ap:lla. Mutta mun mielestä ahdistavinta ei ole se ettei rahat riitä, vaan se ettei tämä näytä ikinä loppuvan. Aina vain menee huonommaksi ja huonommaksi. Mulla on työkaveri, joka sanoo että syntyi lamaan, valmistui lamaan, kasvattaa lapsensa lamassa ja varmaan kuoleekin lamassa. Ja musta on alkanut tuntua, että näin se tulee menemään.
Asuuko työkaverisi taivasalla perheineen? Onko työtön? Näkeekö nälkää? Kärsiikö hoitamattomista sairauksista köyhyyden takia?
Ei mitään näistä ainakaan vielä. En kyllä ihan tiedä miten tämä kysymystulvasi liittyy työkaverini havaintoihin vain huonommaksi menevästä taloustilanteesta.
No kovin surkeaksi kuulosti kokevansa elämänsä...
Turha olla tyytyväinen, jos jollain muulla menee paremmin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on inflaation ja korkojen nousun aikana palkka noussut about 1200 euroa ja asunnon menot laskeneet puoleen. Sitä vaan ihmettelee, kun ihmiset ympärillä valittaa ja köyhäilee, itse pärjäsin ihan hyvin paljon vähemmällä aikaisemmin.
Kivat sulle. Luuletko että kaikki voi vaan itse päättää, että mun palkka/eläke/whatever nousee nyt tän ja tän verran?
No ekana ei pidä mennä alalle ja asemaan jossa palkka katsotaan taulukosta :)
Jestas, kun teille tolloille pitää sata kertaa sanoa sama asia: jonkun on pienipalkkaisetkin työt tehtävä. Itsekin käytät palveluja ja ostat tuotteita, joista työntekijät saavat vain 10 euron tuntipalkkaa. Sinun rahavarasi ovat siis suoraan seurausta siitä, että muut saava
Mä vaihdoin ysärin laman jälkeen osa-aikaisesta kesätyöttömästä kouluavustajasta insinööriopintoihin. Tiesin jo silloin parikymppisenä ettei sillä palkalla elätä itseään, saati perhettä. Toki kilpailu paremmilla aloilla rasistuu jos kaikki vaihtaa, mutta ne palkat ei myöskään nouse jos töihin tulijoita riittää. Vielä tämä suomen "työvoimapula" ei ole paha, koska ne palkat ei ole muuttuneet miksikään. Pienipalkkaisten pitäisi auttaa itse oma porukkansa suosta, mutta näkeehän sen noista kansanedustajista ja ay-pomoista miten nopeasti se kiinnostus lopahtaa kun tulee valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi elää kulisseja että kun sen ja tämän lapset sitä ja tätä. Oikeasti voi harrastaa pienelläkin budjetilla. Ja keskituloinen olen itse nykyään vaikka lapsuus olikin köyhä. Omien lasten harrastuksiin en turhaan rahaa laita. Se ei ole sen homman pointti. Läsnäolo on jo tärkeämpää. Harrastatko lastesi kanssa? Oletko heidän mukanaan matkalla kohti saavutuksia? Se on tärkeämpää kuin hassata tusti rahaa niihin harrastuksiin. Hyvä muusikko osaa soittaa soittimella kuin soittimella, hyvä kuljettaja ajaa autolla k
Harrastukset eivät ole kulisseja, vaan ne suojelevat lasta liialta vapaa-ajalta, kaupungilla notkumiselta, huonolta seuralta, päihteiltä ja rikollisuudelta. Toinen vaihtoehto olisi laittaa lapset töihin, mutta kun se on nyky-yhteiskunnassa kiellettyä. T. Kohta entinen opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta sivulla kolme, mutta voi sissus mitä typeryyttä taas.
Avaus koskee sitä, että palkka ei riitä kun kustannustaso on noussut. Miksi va ti päät juuttuu väittelemään opettajien liian pitkistä lomista viestitolkulla! Ketään ei kiinnosta! Tehkää oma ketju!
Ja kun aloitus on vielä yhteiskuntaan vaikuttavan ilmiön pohdintaa. Ei edes sitä omasta tilanteesta valittamista, eikä sitä mitä pitäisi tehdä.
Mutta nopeasti nämä av:n neropatit sai tämänkin keskustelun pois raiteiltaan kun äo ei riitä sisälukutaitoon.
Ai niinkö? Kaikki tuossa aloituksen johdannossa oleva teksti kertoo ainoastaan ap:n henkilökohtaisesta tilanteesta, jota hän valittaa. Koska johdanto on kuvatun kaltainen, koskien ainoastaan ap:n itse kokemaa tilannetta, kommentointi luonnollisesti on silloin keskittynyt ap:n henkilökohtaiseen tilanteeseen ja ammatin korostamisen myötä myös muihin opettajiin. Koska ap. kirjoitti ainostaan omasta näkökulmastaan on yleinen pohdinta tilanteesta turhaa, vaikka ap. lopuksi yrittääkin viedä aloituksensa yleiselle tasolle. Kiinnitä huomiota myös isoilla kirjaimilla kirjoittamaani kohtaan. On täysin relevanttia keskustella myös opettajien kesäloman pituudesta koska ap. sitä erityisesti aloituksessa itse vielä korostaa. Voisiko siis ollakin niin, että se oletkin sinä jonka äo. ei riitä sisäistämään lukemaasi tekstiä.
"Elän ruuhkavuosia. Lapseni harrastavat ja harrastusmaksuja on nostettu roimasti. Ruokalasku kasvaa kasvamistaan vaikka syömme melko samoja perusruokia. Asumiskustannukset nousevat. Aivan kaikki nousee ja palkkani ei.
PITKÄLLÄ KESÄLOMALLANI emme ole käyneet yhdessäkään huvipustossa, elokuvissa emmekä lomamatkalla,
En käytä alkoholia enkä polta tupakkaa. "
Opetustyö on psykofilosofisesti erilaista kuin käytännössä muut työt. Siinä on tavallaan virrassa ja on kyse ihmisyydestä. Pikkuisen vaikea selittää, mutta tavallaan työ on koko olemassaolon asia eikä se koskaan varsinaisesti ala tai lopu.
Raskasta on juuri tietty huojuminen arjessa koskettaen suuria asioita ja se kun työtä ei voi selkeästi päättää.
Järjetöntä haukkua oikeistoa yhtään mistään, kun Suomessa ole yhtään ainoaa oikeistopuoluetta. Jokainen puolue tanssii saman WEF-pillin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta sivulla kolme, mutta voi sissus mitä typeryyttä taas.
Avaus koskee sitä, että palkka ei riitä kun kustannustaso on noussut. Miksi va ti päät juuttuu väittelemään opettajien liian pitkistä lomista viestitolkulla! Ketään ei kiinnosta! Tehkää oma ketju!
Ja kun aloitus on vielä yhteiskuntaan vaikuttavan ilmiön pohdintaa. Ei edes sitä omasta tilanteesta valittamista, eikä sitä mitä pitäisi tehdä.
Mutta nopeasti nämä av:n neropatit sai tämänkin keskustelun pois raiteiltaan kun äo ei riitä sisälukutaitoon.
Ai niinkö? Kaikki tuossa aloituksen johdannossa oleva teksti kertoo ainoastaan ap:n henkilökohtaisesta tilanteesta, jota hän valittaa. Koska johdanto on kuvatun kaltainen, koskien ainoastaan ap:n itse kokemaa tilannetta, kommentointi luonnollisesti on
Unohdit sen oleellisen osan aloitusta eli viimeisen kappaleen:
"Olisi mielenkiintoista, jos joku ottaisi kantaa meihin tavallisiin työssä käyviin keskituloisiin ja meidän pärjäämisiin hintojen noustessa aivan joka saralla."
Kyseinen kappale kääntää keskustelun ap:n omista asioista yhteiskunnalliseen ilmiöön. Toki tätä ei tiedä, jos ei jaksa tai osaa lukea aloitusta loppuun asti.
Ap:n on pakko olla peruskoulun ala-asteen opettaja. Muutenhan hänen palkkansa olisi yli neljä tonnia, jonka luulisi kyllä riittävän.