Olen opettaja ja talouteni alkaa olla todella tiukalla kaikkien hintojen nousujen myötä
Elän ruuhkavuosia. Lapseni harrastavat ja harrastusmaksuja on nostettu roimasti. Ruokalasku kasvaa kasvamistaan vaikka syömme melko samoja perusruokia. Asumiskustannukset nousevat. Aivan kaikki nousee ja palkkani ei.
Pitkällä kesälomallani emme ole käyneet yhdessäkään huvipustossa, elokuvissa emmekä lomamatkalla,
En käytä alkoholia enkä polta tupakkaa.
Olisi mielenkiintoista, jos joku ottaisi kantaa meihin tavallisiin työssä käyviin keskituloisiin ja meidän pärjäämisiin hintojen noustessa aivan joka saralla.
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on inflaation ja korkojen nousun aikana palkka noussut about 1200 euroa ja asunnon menot laskeneet puoleen. Sitä vaan ihmettelee, kun ihmiset ympärillä valittaa ja köyhäilee, itse pärjäsin ihan hyvin paljon vähemmällä aikaisemmin.
Kivat sulle. Luuletko että kaikki voi vaan itse päättää, että mun palkka/eläke/whatever nousee nyt tän ja tän verran?
No ekana ei pidä mennä alalle ja asemaan jossa palkka katsotaan taulukosta :)
Sitten pitää tutustua korkoa korolle ilmiöön, niin saa siihen eläkkeeseenkin pelivaraa pienellä panostuksella.
Jonkun on niitä taulukkopalkkatöitäkin tehtävä. Valitettavasti. Palkka on huono, työ yleensä kurjaa kiitos kiittämättömien ihmisten ja enää ne eivät ole edes varmoja. Mutta ne tehtävät ovat yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömiä.
Itsekin taulukkopalkkatehtävissä ja odotan että yksityisellä aukeaisi paikka johon voisin hakea. Enemmän ja enemmän käy mielessä jonkin toisen alan opiskelu, mutta sen pitäisi olla joku jossa tilanne varmasti paranisi. Ja niitä ei vain ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta sivulla kolme, mutta voi sissus mitä typeryyttä taas.
Avaus koskee sitä, että palkka ei riitä kun kustannustaso on noussut. Miksi va ti päät juuttuu väittelemään opettajien liian pitkistä lomista viestitolkulla! Ketään ei kiinnosta! Tehkää oma ketju!
Ja kun aloitus on vielä yhteiskuntaan vaikuttavan ilmiön pohdintaa. Ei edes sitä omasta tilanteesta valittamista, eikä sitä mitä pitäisi tehdä.
Mutta nopeasti nämä av:n neropatit sai tämänkin keskustelun pois raiteiltaan kun äo ei riitä sisälukutaitoon.
Typerimpiä on noiden kommenttien lisäksi nämä "minulla ainakin pyyhkii hyvin, kun olen tehnyt niin hyviä elämä valintoja". Edelleen, ei jokainen voi tehdä jotain yhtä ja samaa kovapalkkaista työtä, vaan yhteiskunnassa tarvitaan eri ammatteja. Valitettavasti kaikesta
Parempi olisi jos tyytymättömät vähän miettisivät vallintojaan ja ottaisivat oppia edes tulevaan, mikään ei muutu jos raha menee heti kun se tulee ja mitään ei olla valmiita tekemään itse oman onnen eteen. Disclaimer ne sairaat ja syntymästä vammaiset... niitä ei ole vielä.tässä ketjussa käsketty töihin ;;)
Monilla täällä on säästöjä ja silti valitetaan. Käyttäkää ne säästöt. Eikö ne ole juuri pahan päivän varalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun aineenopettaja, eikä hintojennousut ole vaikuttaneet mitenkään talouteeni. Tosin olen sinkku, mutta sitten onkin varaa monta kertaa vuodessa matkustella ympäri maailmaa. Asunto on velaton ja säästöjä ja sijoituksiakin on. Mistään ei tarvitse pihistellä, vaan käyn teattereissa, konserteissa, ravintoloissa ja ostan vaatteita ym ihan entiseen tapaan. Ja alkoholiakin käytän. En tupakoi.
Toivoisin että et perheettömänä, asuntolainasi matalan koron ja korkovähennysten aikaan maksaneena, ikälisiä jo kerryttäneenä viitsisi asiaasi rummuttaa. Hyvä, jos sinulla on ollut paremmat ajat, mutta nyt monella ei todellakaan ole. Siitä on kyse, että keskimääräinen ostovoima on heikentynyt niin, että se vaikuttaa jo yhteiskunnan olosuhteisiin ja ihmisten jaksamiseen. Sitä voit miettiä vaikka oppilaittesi perheiden näkökulmasta.
Ostin asuntoni 1990-luvun loppupuolella, jolloin asuntolainojen korot olivat lähemmäs 10 prosenttia. Eli nykyiset korkeasta korosta valittavat lähinnä naurattavat minua.
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa yksityisissä työpaikoissa ihmisillä on kaiken muun lisäksi tulostavoitteet ja deadlinet. Missä on yksityisellä puolella työpaikka, jossa ei ole mitään väliä siitä hoidatko hommasi vai et? Opettajallehan riittää, että ilmestyy pitämään hänelle annetut tunnit. On aivan sama oppiiko oppilaat vai ei, kunhan paimentaa niitä sen verran etteivät tapa toisiaan tuntisi aikana.
Riippuu töistä. Joissain firmoissa voi vetää tosi kovaa palkkaa ilman, että kukaan juuri tietää olemassaolostasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaus koskee sitä, että palkka ei riitä kun kustannustaso on noussut. Miksi va ti päät juuttuu väittelemään opettajien liian pitkistä lomista viestitolkulla! Ketään ei kiinnosta! Tehkää oma ketju!
Ja kun aloitus on vielä yhteiskuntaan vaikuttavan ilmiön pohdintaa. Ei edes sitä omasta tilanteesta valittamista, eikä sitä mitä pitäisi tehdä.
Mutta nopeasti nämä av:n neropatit sai tämänkin keskustelun pois raiteiltaan kun äo ei riitä sisälukutaitoon.
Typerimpiä on noiden kommenttien lisäksi nämä "minulla ainakin pyyhkii hyvin, kun olen tehnyt niin hyviä elämä valintoja". Edelleen, ei jokainen voi tehdä jotain yhtä ja samaa kovapalkkaista työtä, vaan yhteiskunnassa tarvitaan eri ammatteja. Valitettavasti kaikesta
Mieluummin kerron tehneeni fiksuja valintoja ja eläväni hyvin, kuin itken täällä omaa tyhmyyttäni ja köyhyyttäni. Opetatko lapsesi itkemään samalla tavalla omaa saamattomuuttaan?
Mulla sama tilanne kuin ap:lla. Mutta mun mielestä ahdistavinta ei ole se ettei rahat riitä, vaan se ettei tämä näytä ikinä loppuvan. Aina vain menee huonommaksi ja huonommaksi. Mulla on työkaveri, joka sanoo että syntyi lamaan, valmistui lamaan, kasvattaa lapsensa lamassa ja varmaan kuoleekin lamassa. Ja musta on alkanut tuntua, että näin se tulee menemään.
Elämme säästö ja avustus yhteiskunnassa ja olemme eläneet siinä niin kauan että nykyisetkin päättäjät ovat unohtaneet miten talouskasvua saadaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on inflaation ja korkojen nousun aikana palkka noussut about 1200 euroa ja asunnon menot laskeneet puoleen. Sitä vaan ihmettelee, kun ihmiset ympärillä valittaa ja köyhäilee, itse pärjäsin ihan hyvin paljon vähemmällä aikaisemmin.
Kivat sulle. Luuletko että kaikki voi vaan itse päättää, että mun palkka/eläke/whatever nousee nyt tän ja tän verran?
No ekana ei pidä mennä alalle ja asemaan jossa palkka katsotaan taulukosta :)
Jestas, kun teille tolloille pitää sata kertaa sanoa sama asia: jonkun on pienipalkkaisetkin työt tehtävä. Itsekin käytät palveluja ja ostat tuotteita, joista työntekijät saavat vain 10 euron tuntipalkkaa. Sinun rahavarasi ovat siis suoraan seurausta siitä, että muut saavat huonoa palkkaa. Jos lähihoitajat, kaupan kassat, hyllytäjät ynnä muut alkaisivatkin saada 20-30 euroa tunnilta, sinä ryhtyisit valittamaan, koska hinnat nousevat. Ihan samalla tavalla valittaisit kuin nyt, kun kauppiaat nostavat hintoja, vaikka rahat päätyvätkin vain heidän taskuihinsa, ei työntekijöiden.
Joten olepa hyvä ja anna arvoa niille ihmisille, jotka mahdollistavat sinun säästösi ja sijoituksesi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tilanne kuin ap:lla. Mutta mun mielestä ahdistavinta ei ole se ettei rahat riitä, vaan se ettei tämä näytä ikinä loppuvan. Aina vain menee huonommaksi ja huonommaksi. Mulla on työkaveri, joka sanoo että syntyi lamaan, valmistui lamaan, kasvattaa lapsensa lamassa ja varmaan kuoleekin lamassa. Ja musta on alkanut tuntua, että näin se tulee menemään.
Asuuko työkaverisi taivasalla perheineen? Onko työtön? Näkeekö nälkää? Kärsiikö hoitamattomista sairauksista köyhyyden takia?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kakkonen niin suuri epäkohta.
ap
Se tauko sisältyy palkkaanne eli se on jo huomioitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerimpiä on noiden kommenttien lisäksi nämä "minulla ainakin pyyhkii hyvin, kun olen tehnyt niin hyviä elämä valintoja". Edelleen, ei jokainen voi tehdä jotain yhtä ja samaa kovapalkkaista työtä, vaan yhteiskunna
Parempi olisi jos tyytymättömät vähän miettisivät vallintojaan ja ottaisivat oppia edes tulevaan, mikään ei muutu jos raha menee heti kun se tulee ja mitään ei olla valmiita tekemään itse oman onnen eteen. Disclaimer ne sairaat ja syntymästä vammaiset... niitä ei ole vielä.tässä ketjussa käsketty töihin ;;)
Kai tämä mielipiteesi koskee myös ap:ta ja muita hyvätuloisia, jotka nyt valittavat? Mikseivät he mitään oman onnen eteen, muuta maasta tai kouluttaudu parempiin töihin? Onhan niitä hommia, joissa saa kymppitonnin kuussa, jos 3000-4000 euroa ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuko työkaverisi taivasalla perheineen? Onko työtön? Näkeekö nälkää? Kärsiikö hoitamattomista sairauksista köyhyyden takia?
Ei mitään näistä ainakaan vielä. En kyllä ihan tiedä miten tämä kysymystulvasi liittyy työkaverini havaintoihin vain huonommaksi menevästä taloustilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla kolmonen ole ollenkaan lomaa vuoden aikana? Oletpa melkoinen.
ap
Sinulla on yli kaksi kuukautta. Loman "palkattomuus" on harha. Se maksetaan teille etukäteen, siksi varsinainen palkkanne on korkeampi kuin enemmistöllä työtä tekevistä.
Suosittelen sivutyötä. Opettajana osaat monia hyödyllisiä taitoja, joita voit myydä. Anna vaikka yksityistunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit tehdä kesän töitä niin kuin muutkin ihmiset.
Opettajan palkka on jaettu 12 kuukaudelle.
Niin, mistä siis ap:n valitus?
Vierailija kirjoitti:
Opettajille maksetaan vuodessa 10 kuukautta palkkaa mutta se on jaettu 12:lle kuukaudelle. Kuka tahansa voisi itse tehdä myös näin vaikkapa ykistyisyrittäjänä.
Halusin nostaa esiin yhteiskunnassa keskipalkkaisena pidetyn ammatin ja että nämä valtavat korotukset jokaiseen tuotteeseen ja asiaan saavat meidät lopettamaan kuluttamisen. Ei ole mitä kuluttaa. Mitään ei jää säästöön.
ap
Joo, mutta sijaiset saavat tosiaan sen saman kk palkan kuin vakkaritkin. Kesällä ei tule kuukausipalkkaa. Eli ole iloinen jos olet vakkari ja opettele elämään tulojesi mukaan. Tai vaihda alaa. Saa sit joku määräaikainen sun paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään näistä ainakaan vielä. En kyllä ihan tiedä miten tämä kysymystulvasi liittyy työkaverini havaintoihin vain huonommaksi menevästä taloustilanteesta.
No kovin surkeaksi kuulosti kokevansa elämänsä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit tehdä kesän töitä niin kuin muutkin ihmiset.
Opettajan palkka on jaettu 12 kuukaudelle. vai olikohan se niin, että 10kk on jaettu 12 kuukaudelle.
Meinaat muuten, että opettajalla ei tulisi olla kesälomia?
Vaan määräaikaisten kohdalla näin ei kumma kyllä ole. Ei tule kesällä palkkaa, vaikka lukuvuoden ajan on tehty samat työt kuin vakituiset.
Laitan paremmaksi (se, jonka viestiin vastasit)
Olen vakituinen, mutta minut lomautetaan kesän ajaksi. Juuri hallituksen uuden aivopierun takia lomarahat vaikuttavat tukiin, joten kesäkuulta ei saa enää tukea, heinäkuulta enää ja elokuussa alkaakin työt. Erosin liitosta tästä syystä, sillä jos liitto on niin villasukka, että ei saanut edes nimellisesti vastustettua
Siinä taas kokoomuspropagandaa. Liitot järjesti kyllä poliittisia lakkoja jotka oikeistohallitus kielsi. Te itse äänestätte kokoomusta ja muuta oikeistoa. Ei mene läpi tuo liittovastaisuus. "Säästät" lopulta jumalattomasti palkassasi, kun EK-hallitus saa nyt sanella palkkasi.