Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja ja talouteni alkaa olla todella tiukalla kaikkien hintojen nousujen myötä

Vierailija
11.07.2024 |

Elän ruuhkavuosia. Lapseni harrastavat ja harrastusmaksuja on nostettu roimasti. Ruokalasku kasvaa kasvamistaan vaikka syömme melko samoja perusruokia. Asumiskustannukset nousevat. Aivan kaikki nousee ja palkkani ei. 

Pitkällä kesälomallani emme ole käyneet yhdessäkään huvipustossa, elokuvissa emmekä lomamatkalla, 

En käytä alkoholia enkä polta tupakkaa. 

Olisi mielenkiintoista, jos joku ottaisi kantaa meihin tavallisiin työssä käyviin keskituloisiin ja meidän pärjäämisiin hintojen noustessa aivan joka saralla.

Kommentit (463)

Vierailija
301/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään tuli postissa kirje, että sähkösiirron maksut nousevat. Joskus aikoinaan, ennen kuin Caruna myytiin ulkomaille, siirto maksoi noin puolet siitä, mikä sähkön hinta oli. Nyt on siirto huikeasti kalliimpaa kuin itse sähkö. Ja nousee vain. Sähköyhtiön voi kyllä kilpailuttaa, mutta siirtoa ei. Ainoa, millä voi hiukan asiaa auttaa, on aurinkopaneelit katolla, ja meille ne asennetiin tänä kesänä. Seuraavat kuusi vuotta niitä maksellaan pois.

Niinhän se on, että keskituloiset eivät saa alennuksia mistään, kuten työttömät tai yh:t. Lisäksi pitkän opiskeluajan takia myös opintolainaa saattaa olla enemmän ja varallisuutta ja säästöjä kertynyt vähemmän kuin samanikäisillä duunareilla. Itse pyristelin seitsemän vuotta pelkällä opintorahalla, joten opintolainaa ei ole. Meillä on vain yksi lapsi, ja hän on siirtynyt halvempiin harrastuksiin. Ratsastuksen tilalle tuli kansalaiso

Meidän kunnassa yksinhuoltajat saavat ainakin päiväkotimaksuun alennuksen, samoin lasten liikuntaharrastuksen ryhmissä on yksinhuoltaja-alennus. Kyse ei siis ole tulotasosta vaan nimenomaan yksinhuoltajuudesta.

- ohis 

Vierailija
302/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En toki vittuillut vaan kerroin sinulle mistä tilanteesi johtuu. Jos se sinua ärsyttää, niin toivottavasti se opettaa sinua, että älä tee enää hölmöyksiä ja mieti tulevaisuuttakin, niin et joudu vaikeuksiinkaan. Minulla on kaikki hyvin, kiitos."

No valitettavasti kaikki ihmiset eivät osaa ennustaa poikkeuksellisia globaaleja kriisejä kristallipallosta. Jos sinä osaat, miksi et varoittanut esimerkiksi koronasta tai venäjän hyökkäyksestä pääministeriä? Tai siitä millainen soppa sote tulee olemaan? Annoit noin vain valtiontalouden romahtaa panttaamalla tietoa.

AINA pitää varautua huonoihin aikoihin eli säästää ja elää pienemmällä kuin kuukausitulot. Juuri sen vuoksi että kukaan ei tiedä eikä pysty ennustamaan tulevaa. Mitä tahansa voi tapahtua globaalisti.

Ja mistä tiedät onko varaudu

Minä en ole sanonut että asunnonostosi oli typerää. Ehkä se oli joku muu. Kommentoin vähän sinne tänne.

Itse olin samassa tilanteessa. Asuntovelkaa, pieni palkka, teini, yh, pätkätyötä ja säästöjä. En todellakaan käyttänyt säästöjäni kuin pakon edessä. Käytetyn summan säästin heti takaisin tilille. Nyt olen työtön ja säästöjä reilusti ( vähän enemmän kuin sinulla, varmaan ikääkin enemmän eikä enää lapsi kotona) mutta edelleen käytän säästöjä vain pakon edessä ja sopeutan kulutuksen tuloihin (työmarkkinatuki). Elämä on köyhää mutta osaapa nauttia hyvin pienistä asioista. Jumalaton stressi kuitenkin poistuu säästöjen myötä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta sivulla kolme, mutta voi sissus mitä typeryyttä taas.

Avaus koskee sitä, että palkka ei riitä kun kustannustaso on noussut. Miksi va ti päät juuttuu väittelemään opettajien liian pitkistä lomista viestitolkulla! Ketään ei kiinnosta! Tehkää oma ketju!

Ja kun aloitus on vielä yhteiskuntaan vaikuttavan ilmiön pohdintaa. Ei edes sitä omasta tilanteesta valittamista, eikä sitä mitä pitäisi tehdä.

Mutta nopeasti nämä av:n neropatit sai tämänkin keskustelun pois raiteiltaan kun äo ei riitä sisälukutaitoon.

Typerimpiä on noiden kommenttien lisäksi nämä "minulla ainakin pyyhkii hyvin, kun olen tehnyt niin hyviä elämä valintoja". Edelleen, ei jokainen voi tehdä jotain yhtä ja samaa kovapalkkaista työtä, vaan yhteiskunnassa tarvitaan eri ammatteja. Valitettavasti kaikesta ei makseta hyvin. Se on ongelmallista, jos yhä useampi päätyy kituuttamaan hintojen nousun takia. 

Vierailija
304/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä olen maksanut asuntolainastani liki 6% korkoakin" mahdollisesti silloin, kun sen sai laittaa verotukseen? 

Joo saihan sen, vähensi verotettavaa tuloa jollain prosentilla, josta sitten tuloveroprosentti huomioiden sai vähän karkkirahaa. Mutta mulla oli alle sadan tonnin laina, en suostunut ostamaan liian kallista omiin tuloihin nähden vaikka lainaa tyrkytettiin tuplasti. Pidettiinhän meitä silloin jo pösilöinä kun ei isompaa, kalliimpaa ja lähempää ostettu.

Olen myös ostanut kodin ja hankkinut lapsen vasta sitten kun oli vakiintunut palkka ja parisuhde, yli kolmikymppisenä.

Kusessa minäkin olisin jos jo silloin parikymmentä vuotta sitten olisi laitettu kaikki menemään mitä tulee ja ulosmitattu jokainen palkankorotus entistä kalliimpiin "pakollisiin" menoihin.

Ja se joka ktistallipalloa kaipaili, lue muutakin kuin akuankkaa. Venäjän hyökkäyksen ukrainaan lähinnä vain odoteltiin alkavan,  tiedettiin sen tulevan. Talouspakotteet, venäjän energiakaupat, unkarin ja turkin pelleily... Mikään näistä ei täysin yllättänyt maailmaa seuraavaa ja historiaa tuntevaa. Lähinä ihmetyttää että Putinin annetaan vielä jatkaa sirkustaan, kodka joku entisen itäblokin maa tai suomi on seuraava uhri.

Vierailija
305/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit tehdä kesän töitä niin kuin muutkin ihmiset.

Opettajan palkka on jaettu 12 kuukaudelle. vai olikohan se niin, että 10kk on jaettu 12 kuukaudelle.

Meinaat muuten, että opettajalla ei tulisi olla kesälomia?

Vaan määräaikaisten kohdalla näin ei kumma kyllä ole. Ei tule kesällä palkkaa, vaikka lukuvuoden ajan on tehty samat työt kuin vakituiset.

Palkka juoksee ilman työvelvoitetta myös niiltä neljältä viikolta, jotka lukuvuoden aikana tulee (syysloma, joululoma, hiihtoloma)  Kesälomat maksetaan rahallisena korvauksena, kuten muillekin. Väittäisin siis, että kyllä niitä lomia lukuvuoden aikana kertyy, vaikka kesäloma onkin pelkkä kasa euroja. Muilla aloilla ei tällaista lomaetua ole lainkaan. 

Vierailija
306/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit vaan kuvitella miten tiukilla se on meillä minimisairaseläkkeellä elävillä, joilla on paljon sairastamisen kuluja ja jotka jo valmiiksi elettiin kädestä suuhun. Terveydenhuollon maksujakin on kaiken lisäksi korotettu.

Itselläni tuli tänään kaksi poliklinikkakäyntiä. Mitähän ne on, 50€ kipale? Siihen päälle taksimatkat 2*25€ ja B-todistus ehkä jotain 40€? Melkein 200€ lasku yhdestä reissusta. Näitä kun tekee muutaman kuukaudessa tai edes yhden kuussa, niin ei jää paljon rahaa ruokaan, vaikka ne kattosummat sitten aikanaan täyttyykin. Ja lääkkeisiin menee myös 50-100€ kuussa. 

Meillä poliklinikka 46€, B-todistus 57€ ja kelataksi 50€.  Plus lääkkeet. Eikä lääkäriä juurikaan kiinnostanut tutkiminen. 

Vierailija
307/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut AP:ltä viisautta olla mainitsematta ammattia. Ehkä sitten oltaisiin saada aito keskustelu aikaan siitä, mitä mahtaa tapahtua, kun tavalliset työssäkäyvät ihmiset karsivat kulujaan eli eivät enää kuluta kuin välttämättömän. Ehkä se saa aikaan ruman ketjureaktion, jossa ainoastaan rikastuu ruokakauppiaat ja sähkön myyjät.

Tai ehkä se alkaa lisätä uudenlaista yhteisöllisyyttä, jossa useammat sukupolvet asuu saman katon alla, jotta saadaan kuluja pienemmäksi. 

Mitä luulette tapahtuvan?

Vierailija
308/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajille maksetaan vuodessa 10 kuukautta palkkaa mutta se on jaettu 12:lle kuukaudelle. Kuka tahansa voisi itse tehdä myös näin vaikkapa ykistyisyrittäjänä. 

Halusin nostaa esiin yhteiskunnassa keskipalkkaisena pidetyn ammatin ja että nämä valtavat korotukset jokaiseen tuotteeseen ja asiaan saavat meidät lopettamaan kuluttamisen. Ei ole mitä kuluttaa. Mitään ei jää säästöön.

ap

On sulla mitä kuluttaa ja kaiken kulutat. Eli hyvin menee. Se säästäminen ei yhteiskunnan kannalta ole niinkään tarpeen. 

Vierailija
309/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit vaan kuvitella miten tiukilla se on meillä minimisairaseläkkeellä elävillä, joilla on paljon sairastamisen kuluja ja jotka jo valmiiksi elettiin kädestä suuhun. Terveydenhuollon maksujakin on kaiken lisäksi korotettu.

Itselläni tuli tänään kaksi poliklinikkakäyntiä. Mitähän ne on, 50€ kipale? Siihen päälle taksimatkat 2*25€ ja B-todistus ehkä jotain 40€? Melkein 200€ lasku yhdestä reissusta. Näitä kun tekee muutaman kuukaudessa tai edes yhden kuussa, niin ei jää paljon rahaa ruokaan, vaikka ne kattosummat sitten aikanaan täyttyykin. Ja lääkkeisiin menee myös 50-100€ kuussa. 

Meillä poliklinikka 46€, B-todistus 57€ ja kelataksi 50€.  Plus lääkkeet. Eikä lääkäriä juurikaan kiinnostanut tutkiminen. 

Juu sekin vielä, että käynti saattaa olla täysin turha vaikka maksaa jo melkein maltaita. Kovasti houkuttelee peruuttaa lääkäriaikoja, jos uumoilee ettei niistä ole hyötyä. Perään saat haukut, jos niin kehtaa tehdä. 

Vierailija
310/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on typerää jokaisessa työntekoa sivuavassa ketjussa sanoa, että palkkataso ja työtilanne ja työnkuva on ollut tiedossa jo alaa valitessa. En usko, että yksikään ysiluokkalainen hahmottaa, mitä eläminen maksaa, mitä kaikkea johonkin työhön kuuluu ja miten sitä tehdään tai miten pitkään voi joutua tekemään pätkää tai joutuuko muuttamaan satojen kilometrien päähän työn perässä. Vaikka kyseessä olisi ala, jolla omat vanhemmat ovat, siltikään ei sitä omakohtaisesti pysty tietämään. Opettaja on voinut valita alansa, koska on ollut kiinnostunut jostain tietystä aiheesta ja ajatellut, että opettajana voisi olla kiva työskennellä. Luokanopettaja on ehkä ajatellut, että alakouluikäiset lapset ovat mukavia, ja hänellä saattaa itsellä olla mukavia muistoja omasta opettajasta. 

Itse aloin opiskella minua kiinnostavaa alaa. Kun piti loppuvaiheessa päättää, mitä teen työkseni, päätin hommata myös pedagogisen pätevyyden

Tai hankkikaa sivutuloja niin on varaa tehdä lapsiakin.

Vierailija
311/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on inflaation ja korkojen nousun aikana palkka noussut about 1200 euroa ja asunnon menot laskeneet puoleen. Sitä vaan ihmettelee, kun ihmiset ympärillä valittaa ja köyhäilee, itse pärjäsin ihan hyvin paljon vähemmällä aikaisemmin. 

Kivat sulle. Luuletko että kaikki voi vaan itse päättää, että mun palkka/eläke/whatever nousee nyt tän ja tän verran?

No ekana ei pidä mennä alalle ja asemaan jossa palkka katsotaan taulukosta :)

Sitten pitää tutustua korkoa korolle ilmiöön, niin saa siihen eläkkeeseenkin pelivaraa pienellä panostuksella.

Vierailija
312/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainankorot halpenee, polttoaine halpenee, sähkön hinta halpenee, asuminen halpenee, polttoaineet halpenee, ruuan hinta halpee, osakkeet halpenee ... keskiluokkaiselle kaikki halpenee.

Vierailija
313/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaus koskee sitä, että palkka ei riitä kun kustannustaso on noussut. Miksi va ti päät juuttuu väittelemään opettajien liian pitkistä lomista viestitolkulla! Ketään ei kiinnosta! Tehkää oma ketju!

Ja kun aloitus on vielä yhteiskuntaan vaikuttavan ilmiön pohdintaa. Ei edes sitä omasta tilanteesta valittamista, eikä sitä mitä pitäisi tehdä.

Mutta nopeasti nämä av:n neropatit sai tämänkin keskustelun pois raiteiltaan kun äo ei riitä sisälukutaitoon.

Ainakin tätä neropattia näissä keskusteluissa ärsyttää se, että ne edelleen hyväosaiset narisee jostain mitättömistä asioista, joista nyt ehkä joutuu tinkimään.

Moni on aina elänyt sitä elämää, jossa ei voi huvitella mennen tullen ja elämä on silti hyvää. Että ei mun silmäkulmasta hirveästi tippa tirahda, jos jonkun perhe ei tänä kesänä pääsekään lintsille, eikä syksyllä etelään jne., vaikka tähän asti joka vuosi on näin tehty. Sopeutukaa uuteen tilanteeseen, keksikää jotain uutta kivaa, mihin talous riittää, olkaa kiitollisia siitä, että monet reissut on jo koettu.

Tosi alentavaa tämä keskustelu myös niitä kohtaan, joilla ei ole ollut mahdollisuutta samanlaiseen kulutukseen, ja silti elävät hyvää elämää, ja tämä muiden hyvä elämä on nyt toisille ihan kauhistus. 

Vierailija
314/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerimpiä on noiden kommenttien lisäksi nämä "minulla ainakin pyyhkii hyvin, kun olen tehnyt niin hyviä elämä valintoja". Edelleen, ei jokainen voi tehdä jotain yhtä ja samaa kovapalkkaista työtä, vaan yhteiskunnassa tarvitaan eri ammatteja. Valitettavasti kaikesta

Se on juuri näin. Ja ihan kuin aina voisi vaikuttaa siihen mitä tapahtuu. Jos sattui ostamaan asunnon juuri ennen koronaa esimerkiksi, niin lainaa oli valitettavan paljon jäljellä korkojen noustessa. Ei se silti välttämättä tarkoita, että olisi tehty huonoja valintoja. Tähdet eivät vain nyt osuneet kohdalleen ja jokin riski realisoitui.

Näissä ketjuissa ei myöskään huomioida sitä, että suurimalla osalla tilanne ei ole se, että tili olisi miinuksella. Tili saattaa olla +-0 tilanteessa, eli pärjätään mutta ei jää mitään säästöön eikä pystytä tekemään mitään ekstraa, mikä on tällä hetkellä monen tilanne.

Vierailija
315/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tavallinen duunari, pankissa töissä. Ostin 1.n asunnon 23 vuotiaana. Kummitätini sai mulle paikan, kun olin päässyt kauppikseen. Päivisin olin harjoittelijan palkalla ja iltakoulussa opiskelin. 3 v myöhemmin valmistuin, olin vuoden töissä ja muutin Helsinkiin, sisäisellä siirrolla.

xx vuotta myöhemmin, lapset ovat omillaan, ero puitu. Mulla on 2 sijoitusasuntoa, joissa pitkäaikaiset vuokralaiset, ekasta lainaa vähän, toisesta enemmän ja nykyinen asunto ostettu 2019 ja kunnostettu.

Kesälomalla olin vuokrannut kotini. Vuokraan kotiani viikonloppuisin airbnb.n kautta, ympäri vuoden, jätän yöt sisään ja viime kesän kiersin ympäri Itävaltaa, saldot lähes nollaantui. Palkkatulot riittää just ja just lainanlyhennyksiin ja korkoihin. Käyn hotellissa töissä aamiaishoitajana laiantsisin, saan n 50 e käteen ja mukaani voin ottaa lämpimiä, mitä ei syödä. Kyllä, hotelli on yksityinen. Kun koti on vuokrattu, otan ilmapatjan ja oon hotellin saunaosastolla, ovet kiinni klo 22-07. 

Eka laina loppuu 2 v päästä, toka 8 ja kolmas, kun olen eläkkeellä. Vuokra on n 700 e miinus yhtiövasti 250 ja korot, lopusta menee kolmasosa veroja. Ja mullahan menee hyvin

Vierailija
316/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut AP:ltä viisautta olla mainitsematta ammattia. Ehkä sitten oltaisiin saada aito keskustelu aikaan siitä, mitä mahtaa tapahtua, kun tavalliset työssäkäyvät ihmiset karsivat kulujaan eli eivät enää kuluta kuin välttämättömän. Ehkä se saa aikaan ruman ketjureaktion, jossa ainoastaan rikastuu ruokakauppiaat ja sähkön myyjät.

Tai ehkä se alkaa lisätä uudenlaista yhteisöllisyyttä, jossa useammat sukupolvet asuu saman katon alla, jotta saadaan kuluja pienemmäksi. 

Silloin kun ruuan hinta lähti raketoimaan, en korjannut ruokabudjettia uuteen hintatasoon. Kaupassa valittiin vähemmän ja edullisempaa, vaikkei meillä ole missään kohdin ollut tiukkaa. Keskituloisena puolet tuloista jaa yli pakollisen ja varmaan kolmasosa pitkään säästöön.

Vierailija
317/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan nuo molemmat tapahtua, mutta en usko. Veikkaan että tämä menee tästä vain pahemmaksi eli ruokakauppiaat ja sähkönmyyjät rikastuu ja pikkuhiljaa ala toisensa jälkeen ajautuu ahdinkoon. Tulee lisää työttömiä jne.

Se onkin sitten kinkkisempi kysymys, miten tästä noustaan. Pallo on valitettavasti siellä pahimmassa päässä eli niillä kauppiaille ja sähkönmyyjillä, joiden pitäisi lakata tavoittelemasta kovia voittoja ja tyytyä vähempään.

Toki valtio voisi iskeä myös hirveät verot voittoihin, mutta silloin yritykset lähtisivät maasta. Yksi apu voisi olla uusi kilpailija, vaikka joku walmart tai Amazon, joka pystyisi myymään halvalla kiitos globaalien markkinoiden.

Vierailija
318/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai hankkikaa sivutuloja niin on varaa tehdä lapsiakin

Ei muuten ole niin yksinkertaista. Verotus vie äkkiä kaiken hyödyn mahdollisista lisätuloista ja lopulta sivutyö ottaa enemmän kuin antaa. Katselin jos vaikka tekisi etsyyn jotain myytävää käsityötä. No koska kyseessä on kv -alusta pitäisi tehdä veroilmoitus sinne tänne ja tuonne ja hoitaa byrokratia suunnilleen kaikkiin eu-maihin yms yms.

Mietin hiukan jos menisin takaisin valmentamaan lapsia, mutta siitäkin saatavat tulot ovat vähäiset, koska voin valmentaa vain muutaman tunnin viikossa. Ja tästä sitten toki sivutulojen mukaan veroprosentti.

Lopputulema oli, että pitäisi olla jokin mitä voi tehdä pimeästi, jotain mistä saa kerralla paljon rahaa tai sitten jotain mistä saa rahaa passiivisesti, jotta kannattaa.

Vierailija
319/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun great resetiä toteutetaan niin folioille voisi antaa vähän kunnioitusta siitä, että olivat oikeassa koko ajan.

Vierailija
320/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajatellut muuttaa USA:n siellä keskiluokkaisella on OECD:n tutkimuksen mukaan  yli 50% parempi nettoelintaso ja siihen on laskettu kaikki verovaroin saadut palvelut mukaan mm. terveydenhuolto ja koulutus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Median_income

Vasemmisto tuhosi suomen talouden, keskiluokkaiset joutuvat maksamaan kaiken kun rikkaitakin on Suomessa äärimmäisen vähän.

Muistahan aloittaa lasten college-säästäminen sitten, kun niitä tulee. Puoli miljoonaa on sopiva summa. Eläkkeelle pääsee, kun säästöjä on tarpeeksi. Useimmilla työnantajilla ei ole eläkerahastoja. Työpaikat keskittyvät, kuten Euroopassa, kasvukeskuksiin, ja kasvukeskuksissa ovat kasvukeskusten vuokrat. Asuntosäästäminen on karannut alemman keskilu

Amerikassa alkaa olemaan jo yhtä paljon köyhyysrajalla eläviä kuin Suomessa.

Eiköhän siellä tilanne ole pajon pahempi kuin Suomessa. Ei meillä ole täysin rapistuneita slummeja missään, eikä ihmisiä kaduilla tai autoissa nukkumassa (lapsiakin) kuten Yhdysvalloissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä