Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja ja talouteni alkaa olla todella tiukalla kaikkien hintojen nousujen myötä

Vierailija
11.07.2024 |

Elän ruuhkavuosia. Lapseni harrastavat ja harrastusmaksuja on nostettu roimasti. Ruokalasku kasvaa kasvamistaan vaikka syömme melko samoja perusruokia. Asumiskustannukset nousevat. Aivan kaikki nousee ja palkkani ei. 

Pitkällä kesälomallani emme ole käyneet yhdessäkään huvipustossa, elokuvissa emmekä lomamatkalla, 

En käytä alkoholia enkä polta tupakkaa. 

Olisi mielenkiintoista, jos joku ottaisi kantaa meihin tavallisiin työssä käyviin keskituloisiin ja meidän pärjäämisiin hintojen noustessa aivan joka saralla.

Kommentit (463)

Vierailija
381/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viitaten harrastuskeskusteluun; jokainen toki käyttää rahansa mihin haluaa. Totesin vain, että jos rahasta on tiukkaa, niin se on kuitenkin valinta joka on ihan itse tehty, että rahaa laitetaan lasten harrastuksiin.

Kasvoin maalla ja minusta tuli ihan täysjärkinen keskituloinen yhteiskunnan jäsen, vaikka nuoruudessani vanhemmillani ei ollut rahaa mihinkään harrastuksiin. Juoksin pitkiä lenkkejä maaseudulla ja kasvatin kuntoani. 

Näen teidän tapanne ajatella noista harrastuksista melko tyypillisenä kaupunkilaisena ajatteluna. Heti lapset muka kasvaa kieroon ja alkaa vetää jotain aineita, "jos ei ole mielekästä tekemistä jonka pitää maksaa paljon". Höpö höpö. Kaikki lähtee kotikasvatuksesta.

Oletteko te läsnä lapsillenne.

Harrastukset on lapselle tärkeä asia ja se on säästökohteena viimeisten joukossa. Sen takana on monella vain asunto. Ja osa jopa myy ennemmin sen asunnon kuin pakottaa lapset luopumaan harrastuksesta

Ei statuksen takia, vaan siksi että se harrastus on lapselle usein supertärkeä, eikä sitä haluta ottaa pois. 

Tottakai lapsesta kasvaa ihminen ilman ohjattua harrastustakin, mutta silti todella moni lapsi haluaa niihin ohjattuihin juttuihin. Kyllä itse ymmärrän ettei lapset ole perheissä se ensimmäinen säästökohde vaan ensin karsitaan muusta ja sormet ristissä odotetaan parempia aikoja.

Vierailija
382/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten opettajat kehtaavat valittaa palkasta, jos se on melkein tai yli 3000 e/kk?

Se on tosi pieni palkka 5 vuoden yliopistokoulutukseen ja työn vaativuuteen nähden. Teen joka ilta töitä ja usein viikonloppuisinkin, mutta en saa näistä lisiä. Kun lapseni sairastavat tai sairastan itse, suunnittelen päivät sijaiselle. 

Mutta siksihän opetusvelvollisuus täyteen palkkaan on vaikkapa 23 tuntia (n. 3 työpäivää viikossa), että loput viikkotunnit teet töitä haluamanasi aikana esim. iltaisin tai viikonloppuisin. Voisit olla koululla joka arkipäivä 8.00 - 16.00 ja tehdä ne opetussuunnittelut ja kokeiden korjaukset silloin oppituntien välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton yksinasuva sinkku, asuntolaina maksettu, kokopäivätyö. Olen aina säästänyt pahan päivän varalle.

Ennen kävin useamman kerran vuodessa kosmetologilla/hierojalla. Nyt käynnit loppuneet, jatkan mieluummin säästämistä pahan päivän varalle kuin hemmottelen itseäni. Kumpaankaan ei riitä rahat, valitsen ennemmin varautumisen. En nyt nälkää näkisi hierojakäynnin jälkeen mutta pelko tulevaisuudesta ahdistaa enemmän.

Vierailija
384/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse ymmärrän ettei lapset ole perheissä se ensimmäinen säästökohde vaan ensin karsitaan muusta ja sormet ristissä odotetaan parempia aikoja.

Lasten ei myöskään kuulu olla ensimmäinen säästökohde. Säästämisen kuuluisi vaikuttaa heihin vain pakon edessä. Vai mitä ajattelisitte vanhemmasta joka joutuu karsimaan menoja ja käy vaikka itse edelleen laittamassa kynsiä ja ratsastamassa, mutta ilmoittaa lapselleen että nyt loppuu se pallon pelaaminen, koska on säästettävä.

Kyllä normaalisti tuossa tilanteessa ensin jää pois kynnet, sitten oma harrastus ja vasta viimeisenä lapsen harrastus.

Vierailija
385/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton yksinasuva sinkku, asuntolaina maksettu, kokopäivätyö. Olen aina säästänyt pahan päivän varalle.

Ennen kävin useamman kerran vuodessa kosmetologilla/hierojalla. Nyt käynnit loppuneet, jatkan mieluummin säästämistä pahan päivän varalle kuin hemmottelen itseäni. Kumpaankaan ei riitä rahat, valitsen ennemmin varautumisen. En nyt nälkää näkisi hierojakäynnin jälkeen mutta pelko tulevaisuudesta ahdistaa enemmän.

Jatkan vielä että esim.teatteri/elokuvakäynnit kuuluvat myös tuohon kategoriaan "hömppä" ja olen nekin jättänyt samasta syystä. Eli kaikki ylimääräinen.

Vierailija
386/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittää kun etenkin monet nuoret pitävät säästämistä vähän turhan päiväisenä. Päästäpä takaisin nuoruuteen, niin säästäisin kyllä jokaisen likenevän pennin. Säästin kyllä silloin nuorenakin, mutta myös tuhlailin paljon.

Vierailija
387/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä että esim.teatteri/elokuvakäynnit kuuluvat myös tuohon kategoriaan "hömppä" ja olen nekin jättänyt samasta syystä. Eli kaikki ylimääräinen.

Jep. Kaikesta ylimääräisestä on luovuttava. Itse jätin teatterin ja elokuvat jo kauan ennen nykyistä talouskriisiä. Ne eivät ole ikiaikoihin olleet hintansa väärti. Samoin jätin kahviloissa käynnin. Aivan törkeän hintaista nykyisin.

Oikeastaan olen karsinut melkein kaikki tuollaiset arjen ilot ja silti pankkitilin saldo ei näytä yhtään paremmalle eikä säästöön jää yhtään enempää. Koronasta alkoi sellainen hintojen nousu, että epäilen mahtaako palkkani ikinä saada hintojen nousua kiinni.

Ja aina kun näyttää vähän paremmalle, niin taas käy joku globaali katastrofi, jonka seurauksena ostovoima on taas heikommalla tolalla.

Vierailija
388/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyyriitä harrastukset ovat, ratsastusta, jääkiekkoa ? Niistä voinee ja pitänee karsia !

Vierailija
389/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kaikesta ylimääräisestä on luovuttava. Itse jätin teatterin ja elokuvat jo kauan ennen nykyistä talouskriisiä. Ne eivät ole ikiaikoihin olleet hintansa väärti. Samoin jätin kahviloissa käynnin. Aivan t

Koronasta alkaen hintoja tunnutaan korottaneen ihan korottamisen ilosta. Aivan kaikki kelpaa syyksi nostaa hintoja. Taitavat Suomen yrittäjät hinnoitella itsensä lopulta konkurssiin, kun ihmiset eivät vain pysty maksamaan.

Vierailija
390/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tyyriitä harrastukset ovat, ratsastusta, jääkiekkoa ? Niistä voinee ja pitänee karsia !

Onko sillä mitään väliä? Kysymyksenasettelusta jo näkee, että ilmainenkin ohjattu harrastus on mielestäsi lopetettava.

En ymmärrä tätä palstalla kytevää vihaa ohjattuja harrastuksia kohtaan. Eikö palstailijat itse ole saaneet harrastaa? Vai ovatko kieltäneet lapsiltaan harrastukset kun ei kiinnosta maksaa ja kuskata ja siksi kukaan muukaan ei saisi harrastaa?

Vierailija
391/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse ymmärrän ettei lapset ole perheissä se ensimmäinen säästökohde vaan ensin karsitaan muusta ja sormet ristissä odotetaan parempia aikoja.

Lasten ei myöskään kuulu olla ensimmäinen säästökohde. Säästämisen kuuluisi vaikuttaa heihin vain pakon edessä. Vai mitä ajattelisitte vanhemmasta joka joutuu karsimaan menoja ja käy vaikka itse edelleen laittamassa kynsiä ja ratsastamassa, mutta ilmoittaa lapselleen että nyt loppuu se pallon pelaaminen, koska on säästettävä.

Kyllä normaalisti tuossa tilanteessa ensin jää pois kynnet, sitten oma harrastus ja vasta viimeisenä lapsen harrastus.

Silloin ei ole kyse todellisesta tukaluudesta taloudessa, jos karsittavaa riittää edellä mainitsemistasi asioista. Kyse on silloin ainoastaan omien mukavuuksien karsinnasta. Tietenkin vanhemmat karsivat ensin omista turhuuksistaan. Ja tuollaisista ei-välttämättömistä asioista luopumisella yritetään hakea täältä sympatiaa, kun kohtalo on "niin surkea". Menisitte nyt kitisijät itseenne ja miettisitte, että tuolla ulkona monet ihmiset jonottavat ruokajonoissa, että saa jotain edes syödäkseen!

Vierailija
392/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksimi on 38 päivää,lauantaita ei lasketa. Melkein 8 viikkoa!

Opettajilla on sitten vielä joulu-,syys- ja talvilomat päälle, nelisen viikkoa vähintään

Vierailija
393/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei ole kyse todellisesta tukaluudesta taloudessa, jos karsittavaa riittää edellä mainitsemistasi asioista. Kyse on silloin ainoastaan omien mukavuuksien karsinnasta. Tietenkin vanhemmat karsivat

Kun kyse on juuri siitä että keskiluokka ei pysty enää kuluttamaan ja silloin koko talous sakkaa. Siitä kärsii eniten ne joilla on tässä vaiheessa vähiten menetettävää.

Jos keskiluokka ei pysty kuluttamaan, kaatuu yrityksiä, tulee lisää työttömiä ja vähemmän verotuloja. Ja sen seurauksena joudutaan pienentämään tukia. Eli lopulta keskiluokka saa ostettua ruokaa pöytään, mutta tuilla elävät asuvat sillan alla ja varastavat ruokansa.

Edelleenkään ei ole vitsi, että keskiluokalla ei ole varaa laittaa rahaa kiertoon.

Vierailija
394/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän keskustelun jälkeen sentään osa näyttää ymmärtävän ap:n pointin. Totta kai kaikki sen ymmärtää että jos rahat ei riitä, jostain pitää karsia. Todella moni keskiluokkainen on jo karsinut ns turhista. Ei käydä ulkona syömässä, ei kampaajalla tai elokuvissa. Moni karsii myös esim hammaslääkärikäynneistä ja gynekologin käynneistä.

Kyse ei ole siitä onko opettajalla pitkät lomat tai iso palkka suhteessa insinööriin, vaan siitä että opettajan palkalla pystyi vielä 10 vuotta sitten elämään sellaista elämää ettei joka pennosta tarvinnut laskea. Nyt ei pysty ja se on se ongelma. Jos keskituloisillakin kaikki rahat menee ruokaan ja asumiseen, pienituloisten elämä on entistä kurjempaa. Jos keskiluokka ei pysty kuluttamaan rahaa palveluihin tai ei-välttämättömiin hyödykkeisiin, se tarkoittaa väistämättä yritysten kaatumista. Suomessa on niin vähän oikeasti varakkaita ihmisiä, ettei heidän kuluttamisensa riitä.

Vierailija
395/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n on pakko olla peruskoulun ala-asteen opettaja. Muutenhan hänen palkkansa olisi yli neljä tonnia, jonka luulisi kyllä riittävän. 

Palkkani on 3 100 ja olen lukion opettaja. Toki nyt kesältä en saa palkkaa, mutta en myöskään työttömyyskorvausta, vaikka olen työtön. Edelleen ihmettelen, miksi jankataan opettajien palkoista ja lomista, kun se ei ole ketjun aihe, vaan yleinen taloustilanne.

Voisitteko ystävällisesti ihmiset nyt lopettaa sen kommentoinnin opettajien lomista ja palkoista, ja keskustella yleisellä tasolla keskituloisten tilanteesta Suomen nykyisessä taloustilanteessa?

Vierailija
396/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit tehdä kesän töitä niin kuin muutkin ihmiset.

Olet näköjään taas juopottelemassa.

Vierailija
397/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskiluokka ei pysty kuluttamaan, ei saada veroja joista maksetaan köyhien tuet. Eli siis tuet lakkaa.

Ymmärtäisivätkö nyt pienituloisetkin miksi asia koskee myös heitä.

Vierailija
398/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei ole kyse todellisesta tukaluudesta taloudessa, jos karsittavaa riittää edellä mainitsemistasi asioista. Kyse on silloin ainoastaan omien mukavuuksien karsinnasta. Tietenkin vanhemmat karsivat

Jos keskiluokka ei laitata kynsiä, se kynsistudio menee konkkaan. Ei saada verotuloja liikevaihdosta eikä palkoista. Yrittäjä ja mahdolliset työntekijät jää työttömiksi.

Seuraavaksi menevät nurin ne yritykset, joista kynsistudio tilasi tuotteensa. Taas menetyksiä veroihin ja lisää työttömiä. Tällä kertaa enemmän.

Siitä seuraavana menee tilausten puutteen vuoksi konkurssiin tehdas joka valmisti kynsituotteita. Siitä vasta tuleekin verotulojen menetystä.

Ja kun tulee verotulojen menetystä, mitä tapahtuu: karsitaan yhteiskunnan palveluista. Eli esim. tuista ja Kelan virkailijoista. Eli tukia tulee vähemmän ja hakemusten läpikäyminen vie kauemmin.

Vierailija
399/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaongelmasi johtuu siitä, olet eronnut lasten isästä. Ydinperheissä keskituloisilla menee ihan hyvin.

Vierailija
400/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaongelmasi johtuu siitä, olet eronnut lasten isästä. Ydinperheissä keskituloisilla menee ihan hyvin.

Ei oikeastaan. Ydinperheessä on yksi ruokittava suu lisää. Lisäksi yh saa elareita lapsen isältä, korotetut lapsilisät ja lapset eivät ole aina syömässä, jolloin säästää, eli se kuilu keskiluokkaisen yh:n ja keskiluokkaisen ydinperheen välillä ei välttämättä ole käyttöraha huomioon ottaen kovin suuri. 

Samalla tavalla ydinperheet joutuu karsimaan nyt menoista. Äiti, isä ja 3 lasta maksaa enemmän joka paikassa kuin vain äiti ja 3 lasta. Ruokaa tarvitaan enemmän, vesimaksua peritään enemmän. Kaikki missä henkilöiden lukumäärä merkitsee maksaa enemmän.

Eli ihan samalla tavalla ydinperheet karsivat menoistaan tällä hetkellä. Ei viedä perhettä kahvilaan, ei leffaan, ei huvipuistoon jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme