Mies lasten kanssa lomalla, oma työmääräni moninkertaistui
Mies on lomalla päiväkoti-ikäisten lasten kanssa, minä aloitan loman vasta heinäkuun lopussa. Kun tulen töistä, koti on kuin hurrikaanin jäljiltä. Lasten lelut pitkin lattiaa niin, ettei kävelemään pääse. Mies on kokkaillut keittiössä, mutta ei ole siivonnut jälkiä mitenkään. Mies on kokkausta lukuunottamatta istunut päivän koneella ja antanut lasten sotkea keskenään tai katsoa tv:tä. Yleensä eivät ole käyneet edes omalla pihalla, saati sitten puistossa, kirjastossa tms. Eli työpäivän jälkeen kotiin tullessa minun pitäisi keksiä lapsille lomapuuhaa, siivota miehen ja lasten sotkut ja laittaa perheelle ruokaa. Lasten kanssa on kuulemma rankkaa niin mies ei jaksa näitä hoitaa. Ja olen kuulemma kohtuuton, kun haluan pystyä kävelemään lattialla. Epäilen, että nämä tulevat olemaan myös minun vastuullani, kun olen itse lomalla, koska töissä on niin rankkaa. Tekisi mieli ottaa ero syksyn koittaessa. Kiitos kun sain avautua.
Kommentit (214)
En olisi tuollaisen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suuret on murheet, kun joutuu tekemään ihan itse kotitöitä.
Mies näyttää ulkoistaneen nekin vaimolleen.
Vierailija kirjoitti:
Ota tänään rauhallisesti puheeksi ero. Miten omaisuus jaetaan ja huoltajuusasiat.
Ehkä mies siitä havahtuu ja alkaakin jaksaa normaalin aikuisen tavoin.
Erolla ei uhkailla.
Vierailija kirjoitti:
Kun oma lomasi alkaa, laita lapset päiväkotiin ja mene kuukaudeksi Alanyaan all inclusiveen.
Ihan kuin mieheen kyllästynyt kaipaisi niitä yhtäkään lisää :D
Jokainen siivoaa keittiön ruoanlaiton jälkeen. Se on minimivaatimus. Lapsille säännöt lelujen suhteen, että pitää siivota ja ehdottomasti pitää ulkoilla.
Miten tuohon on ajauduttu, mies ei tee siis koskaan mitään noita töitä?! Rakastatko?
Töistä tullessa työntelet varsilastalla tai mopilla lelut sen verran syrjään, että pääset liikkumaan.
Et siivoa. Tiskaat vain sen verran, että sinä itse ja lapset pystytte syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksipä ei kun vaimo kiltisti hoitaa kaiken. Kuka nyt ilmaisesta piikapalvelusta kieltäytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota tänään rauhallisesti puheeksi ero. Miten omaisuus jaetaan ja huoltajuusasiat.
Erolla ei uhkailla.
Kyllä on ihan perustoimenpide, jos miettii aktiivisesti tosissaan eroa kumppanin tekemisten/tekemättömyyden vuoksi, kertoa asiasta kumppanilleen, jotta jänellä on mahdollisuus muuttaa toimintatapojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksipä ei kun vaimo kiltisti hoitaa kaiken. Kuka nyt ilmaisesta piikapalvelusta kieltäytyisi.
Ap ei ole tarjonnut miehelle "piikapalveluja" ja miettii miehen laiskuuden vuoksi eroa. Onko mielestäsi kovin järkevää toimintaa mieheltä, jos ei halua vaimostaan eroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erolla ei uhkailla.
Rauhallinen keskustelu ei ole uhkailua. Parisuhteessa pitää pystyä puhumaan kaikesta. Myös siitä, jos on harkinnut eroa. Ei pidä hautoa asioita. Avoimella keskustelulla voi yhdessä miettiä, miten tilanteen voisi korjata.
Vierailija kirjoitti:
Jätät lomasi aikana kodin aivan samaan kuntoon ja kyselet heti miehen töistä tullessa että mitä ruokaa hän tekee kun ollut niin rankka päivä lasten kanssa.
Katso, jos sattuisi hoksaamaan oman typeryytensä jo parin päivän jälkeen ja korjaa käytöstään. Jos ei tajua, eroa.
En itse kannata näitä kostojuttuja ikinä. Jos toinen käyttäytyy huonosti, voi silti itse olla esimerkillinen aikuinen ja ihan asiallisesti ottaa mieltä harmittavan asian puheeksi. Kertoa miehelle että tuntuu pahalta x, y ja z ja toivoisit että A, b ja c. Ja sitten vielä että rakastaa miestä ja perhettä ja koko keskustelu ystävällisessä ja hyvässä hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole tarjonnut miehelle "piikapalveluja" ja miettii miehen laiskuuden vuoksi eroa. Onko mielestäsi kovin järkevää toimintaa mieheltä, jos ei halua vaimostaan eroon?
Ap nimenomaan tarjoaa piikapalveluita, koska hoitaa kaiken kiltisti itse eikä laita miestä ja lapsia siivoamaan sotkujaan. Eikä mies tiedä ap:n eromietteistä, koska ap on lapasena vain alistunut rooliinsa eikä osaa/uskalla laittaa miestä koville.
Lapsilla on selkeästi liikaa leluja, jos niitä riittää pitkin lattioita levitellä. Keräile lelut säkkiin ja vie autotallin hyllylle jemmaan. Jossain vaiheessa määrä alkaa olla sellainen, että se on hallittavissa. Toisaalta muksut oppii nopeasti, että sellaisesta lelusta kannattaa pitää huoli, jonka ei halua mystisesti katoavan jonnekin. Ihan perusasiaa kasvatuksessa.
Ukon kokkailu loppuu, kun et käy kaupassa. Sitten niillä on lomalaisille yhteistä puuhaakin, kun menevät markettiin. Vaihtoehtoisesti älä siivoa sitä keittiötä tai ala laittamaan ruokaa. Menet istumaan siihen sohvalle katsomaan telkkaria ja kysyt ihan tyytyväisenä, että mitä on ruuaksi. Olet orja tasan niin kauan, kuin itse siihen suostut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätät lomasi aikana kodin aivan samaan kuntoon ja kyselet heti miehen töistä tullessa että mitä ruokaa hän tekee kun ollut niin rankka päivä lasten kanssa.
Katso, jos sattuisi hoksaamaan oman typeryytensä jo parin päivän jälkeen ja korjaa käytöstään. Jos ei tajua, eroa.
En itse kannata näitä kostojuttuja ikinä. Jos toinen käyttäytyy huonosti, voi silti itse olla esimerkillinen aikuinen ja ihan asiallisesti ottaa mieltä harmittavan asian puheeksi. Kertoa miehelle että tuntuu pahalta x, y ja z ja toivoisit että A, b ja c. Ja sitten vielä että rakastaa miestä ja perhettä ja koko keskustelu ystävällisessä ja hyvässä hengessä.
Todennäköisesti mies vain sanoo, että "aina on kyse sinusta ja aina pitää mennä sinun toiveiden mukaan" .
Hankalia asioita ovat. Sanoisin suoraan miten asiat on ja suunnittelisin, miten toimin jatkossa. Seuraavalla kerralla ovelta kääntyminen ja hotelliin yöksi. Aamulla hotellista töihin. Olisin siten poissa seuraavaan iltapäivään asti. Viestisin, että en hyväksy enää miehen toimintatapoja ja miehen käsissä on miten elämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap nimenomaan tarjoaa piikapalveluita, koska hoitaa kaiken kiltisti itse eikä laita miestä ja lapsia siivoamaan sotkujaan. Eikä mies tiedä ap:n eromietteistä, koska ap on lapasena vain alistunut rooliinsa eikä osaa/uskalla laittaa miestä koville.
Että pitäisi alkaa kurinpitäjäksi miehelle? Ei kiitos. Jos ei avoin keskustelu, jossa myös eroajatukset kerrotaan tehoa, liitto päätetään.
Lapset saa helposti opetettua siivoamaan jälkensä. Miehen kanssa on toisin. Henkien taistelu. Jätä keittiön siihen kuntoon kun on. Annat lautasten ja kattiloiden vaikka homehtua. Ilmoitat että noutoruoka, koska keittiöön ei mahdu laittamaan ruokaa. Et äksyile tai huomauta sotkusta, olet kuin sitä ei olisi. Kun mies alkaa kysyä sotkusta, kerrot miten se häviää, ystävällisesti ja rohkaisevasti.
Sympatiani ovat puolellasi. Ota miehen kanssa puheeksi kuinka haluat asioiden sujuvan Jatkossa. Tämä on hyvä esimerkki siitä miksi en itse halunnut perhettä enkä miestä. Pari kertaa erehdyin suhteeseen ja kihloihin, mutta havahduin ajoissa. Tuo elämä ei ole minua varten. Haluan elää siistissä kodissa seestestä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap nimenomaan tarjoaa piikapalveluita, koska hoitaa kaiken kiltisti itse eikä laita miestä ja lapsia siivoamaan sotkujaan. Eikä mies tiedä ap:n eromietteistä, koska ap on lapasena vain alistunut rooliinsa eikä osaa/uskalla laittaa miestä kov
Mikä avoin keskustelu? Ei ap mitään sellaisesta puhunut. Eihän tuo ole edes saanut sanottua, että siivottomuus häiritsee ja toivoisi kodin olevan siisti, kun tulee töistä. Tuskin hänen miehensä niin pässi on, että jättää siivoamatta, vaikka vaimoa on erikseen sanonut että haluaa tulla siistiin kotiin. Naisille vain on tyypillistä, että oletetaan ihmisten osaavat lukea ajatuksia ja sitten itketään, kun ne eivät osaakaan.
Mieskin ottaa rennosti lomalla. Onhan se teidän molempien oikeus pitkän talven jälkeen. Tärkeintä aloittajan perheessä on lasten muistot isän kanssa olemisesta kesällä äitin yleensä läheisempi lasten muistoissa kuin isä.
Kun oma lomasi alkaa, laita lapset päiväkotiin ja mene kuukaudeksi Alanyaan all inclusiveen.