Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun surevalle ihmiselle sanotaan että "Pitäähän sinun joskus päästä tuosta asiasta yli" (tai vastaavaa), niin mitä siihen pitäisi vastata?

Vierailija
07.07.2024 |

En tiedä mitä sanoa näille tyypeille. Niitä tuntuu riittävän...

Ja tästä kuolemantapauksesta ei tosiaan ole vielä vuottakaan aikaa. Jos parin kuukauden päästä alkoi kuulua näitä kommentteja, että pitää mennä elämässä eteenpäin jne. Mikä olisi fiksu tapa vastata näihin?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos on puolison kuolemasta kyse, niin moni löytää jo hyvin pian uuden rakkaan <3 sitten se helpottaa, k7n on uusi kulta kainalossa.

Vierailija
22/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että kyllä, joskus pääsenkin yli, mutta vielä en ole siinä vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kiire mihinkään.

Vierailija
24/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. En tiedä vastausta. Minulla oli vaikea ero parinkymmenen vuoden liitosta ja heti alkoi kuulua näitä "noh jokos olet treffeillä käynyt/joko on löytynyt uusi mies" kommentteja. En tiedä miten empatiakyvyttömiä ihmiset oikein ovat jos itse kykenevät menemään eteenpäin ilman että pysähtyvät hetkeksikään ajattelemaan.

Äidiltäni kysyttiin onko uusi mies jo katsottuna ennen kuin isääni oli ehditty haudata.

Vierailija
25/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jos on puolison kuolemasta kyse, niin moni löytää jo hyvin pian uuden rakkaan <3 sitten se helpottaa, k7n on uusi kulta kainalossa.

Entä sitten? Poistaako se uusi rakas automaattisesti surua? Ja pitääkö surra yksin?

Vierailija
26/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. En tiedä vastausta. Minulla oli vaikea ero parinkymmenen vuoden liitosta ja heti alkoi kuulua näitä "noh jokos olet treffeillä käynyt/joko on löytynyt uusi mies" kommentteja. En tiedä miten empatiakyvyttömiä ihmiset oikein ovat jos itse kykenevät menemään eteenpäin ilman että pysähtyvät hetkeksikään ajattelemaan.

Äidiltäni kysyttiin onko uusi mies jo katsottuna ennen kuin isääni oli ehditty haudata.

Eikö tuohon ole paras vasta ihan rehellisesti. Tai vaihtoehtoisesti entä vaikka olisikin tai pitäisikö olla.

Vierailija
27/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kuoli? 

Vierailija
28/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on jatkaa elämää. Ei se suru mihinkään katoa, mutta sen kanssa on vaan opittava elämään 

Älä jaksa. Tuollaisia itsestäänselvyyksiä ei yksikään sureva halua kuulla. Ensinnäkin elämä jatkuu (paitsi jos se ei jatku), ja surun kanssa opitaan elämään, koska ilman sitäkään ei voi elää, niin että pitäisitkö turpasi kiinni.

Vierailija
29/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut kaikille etten aio päästä yli surustani, repikää siitä.

Vierailija
30/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, jos suruni rasittaa sinua. En valinnut tätä itse.

Vierailija
31/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi repiä?

Vierailija
32/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin karseaa, kun tuntuu että suru häiritsee enemmän niitä joilla surua ei ole kuin sitä jolla suru on. Surun kiirehtiminen on erittäin vaarallista.

Vierailija
33/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moukille ei kannata vasta mitään .

Suomalainen kohteliaisuus taas käynnissä.

Muut ei ymmärrä, joten heille pitää sanoa, että joillain se kestää aikansa , ja vielä en ole valmis mutta joku päivä olen.

Vierailija
34/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia reagoida vahvasti tai jopa erikoisen tuntuisella tavalla. Heti traumaattisen tapahtuman jälkeen ihminen voi olla huumaantunut, turtunut ja sekava. Hänen ajan ja paikan tajuntansa ovat usein hämärtyneitä ja huomiokyky kaventunut. Ahdistuneisuus helpottuu yleensä asteittain muutaman tunnin tai viimeistään muutaman päivän kuluessa. Sen jälkeen alkaa hitaasti tapahtuva sulattelu ja mahdolliseen muuttuneeseen elämäntilanteeseen sopeutuminen.

Milloin kannattaa hakea apua:

Ahdistus on niin voimakasta, että et pärjää yksin

Olet jäänyt jumiin ahdistuksen kanssa etkä pääse yksin eteenpäin

Olet jäänyt murehtimaan tapahtunutta tai murehdit liiaksi tulevia

Ylisuojelet läheisiäsi

Vierailija
35/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsi kuollut, eikä kukaan onneksi ole tullut tuollaista sanomaan. Suru ja ikävä ei lopu ikinä, mutta niiden kanssa oppii vähitellen elämään. 

Vierailija
36/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin pitää päästä? :D Jos vaikka oma lapsi kuolee niin varmasri ei pääse siitä yli koskaan.

Vierailija
37/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuohon ole paras vasta ihan rehellisesti. Tai vaihtoehtoisesti entä vaikka olisikin tai pitäisikö olla.

Useimmiten sureva jää siinä tilanteessa niin sanattomaksi että menee ensin kotiin itkemään ja keksii vastauksen vasta myöhemmin.

Vierailija
38/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon, että älä nyt ryntään suinpäin eteenpäin, pysähdy kunnolla suremaan ja anna itsellesi aikaa. Hyvässä lykyssä jo 5 vuoden kuluttua helpottaa.

Vierailija
39/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi repiä?

Sitä ettei minun kanssani tarvitse olla, jos en saa surra.

Vierailija
40/67 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en varmaan koskaan ole kuullut tuollaisia, tai sitten en ole huomioinut. Minusta tosin vähän tökeröä yrittää patistella toisen surua johonkin suuntaan. Suruun vaikuttaa niin monta asiaa. Toki joskus on ehkä hyväksi tehdä jotain muuta kuin surra ja ikävöidä jos se surunsa ja ikävässä oleminen alkaa olla liian raskasta itselle. En tiedä mitä tuohon pitäisi vastata. Kai siihen voisi vastata miltä tuntuu, tai mitä haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi