Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te köyhät työttömät elätte perus 595e/kk, toimeentulotuki + asumistuki?

Vierailija
06.07.2024 |

Minulle jää vuokran jälkeen 196 euroa. Sillä pitää maksaa kaikki muu: vakuutus, puhelin, lehti, ruoka, sähkö, vaatteet jne. 

Miten saada rahat riittämään?

Säästövinkkejä?

Kommentit (307)

Vierailija
181/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa muutosverokortti sille työmarkkinatuelle. Saat muutaman kympin enemmän kuussa. Palautuksia ei sitten tule. Eroa myös kirkosta, niin sekin verotusprossa jää pois.

Vierailija
182/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt lapsen kanssa työttömänä toimeentulotuella ja työmarkkinatuella jo 4 vuotta. En osta itselleni mitään tai käy missään, lapselta 10 v ei puutu mitään. Omakin toimentulotuen osa menee pääosin häneen, hän ei edes tiedä että olen köyhä ja sairas joten olen ihan tyytyväinen tilanteeseen. Olen ollut keskituloinenkin 25 vuotta töitä tehden ennen sairastumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä elän tuilla tällä hetkellä ja kun niistä vähennetään vuokra ja vesi, käteen jää 440€ kaikkeen muuhun. Kelan mielestä se on riittävästi. Viimeksi eilen kävin siellä, laskelmat ovat kuulemma oikein. Hymyilin kauniisti ja ilmoitin meneväni myymään joko persettä tai kamaa sillä ei ole ihmisen elämää syödä makaronia päivästä toiseen ainoana harrastuksena kävely. Ja olin tosissani.

Varaa aika sosiaaliohjaajalle laskelmien tarkistamiseksi (jos tuo ei johdu liian suuresta vuokrasta tms.)?

Vuokra mahtuu tämän kunnan vuokrarajoihin enkä näe mitään syytä lähteä jollekin sosiaaliohjaajalle koska ei ne Kelan päätöksille mitään voi. Erosin väkivaltaisesta parisuhteesta (minä olin se joka otti turpaansa) ja aloitin täysin nollasta. Siis ei ollut kuin vaatteet, siinä se. Kelan mukaan en tarvitse esimerkiksi pesukonetta (talossa ei pyykkitupaa) ja harkinnanvarainen 300€ riittää huonekaluihin, petivaatteisiin, astioihin, valaisimiin, pesuaineisiin jne. Eli joka kuukausi joudun ostamaan jotakin, viimeksi verhot, verhoklipsit, vessaharjan ja paistinpannun. Joten ei, 440€ ei riitä. Kierrän kirpputoreja ja otan kiitollisena vastaan kaiken mitä ilmaiseksi saan. Kuljen joka paikkaan jalan. Ei riitä. Joten tehdään sitten hommia ilman verokorttia ja laittomasti. En varmasti ole ainoa joka näin toimii.

Vierailija
184/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin:

- alkoholi

- kahvi

- turhat kuukausimaksut(spotify, netflix, kuntosalijösenyys)

- 1-2 karkkipussia viikossa

Muuta

- auto seisontaan

- kaikki köytetään loppuun asti/korjataan

- ei matkustelua

Rahaa jää jopa säästöön hieman

Vierailija
185/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan harvoin vaatteita ja ostan ne käytettynä. Riittää vuokraan ja ruokaan.

Tänään katsoin sittarissa, että t-paidat on 15€ kappale. Jostain Fidasta saa paitaa kahdella eurolla, mutta sitten jäljellä oleva käyttöikä on paljon lyhyempi. Kohta on reikää niskassa ja siellä täällä, niin ei ilkeä päälleen laittaa.

Vierailija
186/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin:

- alkoholi

- kahvi

- turhat kuukausimaksut(spotify, netflix, kuntosalijösenyys)

- 1-2 karkkipussia viikossa

Muuta

- auto seisontaan

- kaikki köytetään loppuun asti/korjataan

- ei matkustelua

Rahaa jää jopa säästöön hieman

Auto on luultavasti se rahareikä, jonka hankinnan johdosta olet joutunut säästökuurille ja kiristämään vyötä.

Vierailija
187/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika eihän suht matalapalkkaiselle jää yhtään enempää jos on tukien ulkopuolelle. Maksaa itse asumisen ym. kaikki mitkä työtön saa tukena. Mitä jää jäljelle?  Palkan pitää olla mediaanin  yläpuolella että jää enemmän. 

Brutto 2000 ja netto noin 1650 euroa. Tuosta pois vuokra ja vesimaksu yhteensä 400 euroa. Sähkölasku max 20 euroa kuukaudessa. Työttömänä minulle ei tarjottaisi samaa tasoa. Lisäksi minun pitäisi käyttää entisen elämäni ansiosta saamani säästöt pois ennen kuin saisin euroakaan toimeentulotukea. Lisäksi nyt matkustan viikoksi etelään lomalle parin viikon kuluttua mitä toimeentulotukea nostavana en aivan varmasti tekisi. Silloin laskisin kaupassa euroja ja selvittelisin raha-asioita Kelalle.

Vierailija
188/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso tienaa 2200 brutto ja 2 lasta ja silloin saa vuokralla pelkän työmarkkinatuen.

Nettotulot kuitenkin yli 2000e joten ei edes tarvitse toimeentulotukea. 

Samaa mieltä. En itse ymmärrä ihmisiä, jotka asuvat puolison kanssa ja sitten valittavat, ettei ole rahaa peruselämiseen, koska eivät saa tukia. Puolisosi on sinun tukesi viime kädessä. Tuskin hän katsoo sivusta, jos sinä tai lapset ette saa ruokaa tai kuljette alasti! Perhe tarkoittaa, että pidetään huolta toisistaan. Aika naurettavaa on, jos molemmilla täysin erilliset rahat ja toimeentulo, ja siksi esim miljonäärin puolisolle täytyisi kelan maksaa tukea!

Vierailija
189/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan harvoin vaatteita ja ostan ne käytettynä. Riittää vuokraan ja ruokaan.

Tänään katsoin sittarissa, että t-paidat on 15€ kappale. Jostain Fidasta saa paitaa kahdella eurolla, mutta sitten jäljellä oleva käyttöikä on paljon lyhyempi. Kohta on reikää niskassa ja siellä täällä, niin ei ilkeä päälleen laittaa.

Fidasta tuli ahne. Itsekin sieltä ennen ostin vaatteita ja kodintarvikkeita. Vaan en enää. Hinnat on moninkertaistuneet. Uuden saat usein alennusmyynnistä halvemmalla kuin sieltä selkeästi käytetyn.

Vierailija
190/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso tienaa 2200 brutto ja 2 lasta ja silloin saa vuokralla pelkän työmarkkinatuen.

Samaa mieltä. En itse ymmärrä ihmisiä, jotka asuvat puolison kanssa ja sitten valittavat, ettei ole rahaa peruselämiseen, koska eivät saa tukia. Puolisosi on sinun tukesi viime kädessä. Tuskin hän katsoo sivusta, jos sinä tai lapset ette saa ruokaa tai kuljette alasti! Perhe tarkoittaa, että pidetään huolta toisistaan. Aika naurettavaa on, jos molemmilla täysin erilliset rahat ja toimeentulo, ja siksi esim miljonäärin puolisolle täytyisi kelan maksaa tukea!

Juu, kyllä me soitetaan kelaan, että naapurin yh:n luona on koko ajan mies, ei ole yh.

Vierailija
191/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaisitko itse elättämään aikuista puolisoa ja pitäisikö aikuisen pyytää ihan kaikki puolisolta. Eikä puhuta nyt jostain miljonääri ökyrikkaista. Ymmärrän vain lasten elatusvelvollisuuden.

Mutta ei aikuisen elatusvelvollisuus enää ihan nykyaikaan sovi. Ei ainakaan sellaisilla 2000-3000 palkoilla kahta aikuista elätetä ja mahdolliset lapsetkin päälle.

Vierailija
192/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika eihän suht matalapalkkaiselle jää yhtään enempää jos on tukien ulkopuolelle. Maksaa itse asumisen ym. kaikki mitkä työtön saa tukena. Mitä jää jäljelle?  Palkan pitää olla mediaanin  yläpuolella että jää enemmän. 

Brutto 2000 ja netto noin 1650 euroa. Tuosta pois vuokra ja vesimaksu yhteensä 400 euroa. Sähkölasku max 20 euroa kuukaudessa. Työttömänä minulle ei tarjottaisi samaa tasoa. Lisäksi minun pitäisi käyttää entisen elämäni ansiosta saamani säästöt pois ennen kuin saisin euroakaan toimeentulotukea. Lisäksi nyt matkustan viikoksi etelään lomalle parin viikon kuluttua mitä toimeentulotukea nostavana en aivan varmasti tekisi. Silloin laskisin kaupassa euroja ja selvittelisin raha-asioita Kelalle.

Kela ei ole este matkustaa. En vaan huutele kun olen Pattayalla talven.

Vierailija
193/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä me soitetaan kelaan, että naapurin yh:n

Tuet voidaan periä takaisin 3 vuodelta, kun se uusi ukko on siellä koko ajan ollut.

Palkkaa ja yh-tuet.

Miehellä poste restante osoite.

Vierailija
194/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa omistaa liikaa, ei saa olla liikaa rahaa. Jos asut työttömän kanssa, olet velvollinen elättämään hänet. Viis siitä, jääkö sulle itsellesi yhtään mitään. Jos ei riitä rahat, et ole oikeutettu tukiin, koska käyt töissä tienaamassa, etkä asu yksin. Siinä on toinen henkilö, jonka kanssa jaat tulot ja menot. Kun löit hynttyyt yhteen toisen henkilön kanssa, menetit samalla oikeuden taloudelliseen itsenäisyyteen. Niin se täällä menee.

Vierailija
195/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa omistaa liikaa, ei saa olla liikaa rahaa. Jos asut työttömän kanssa, olet velvolline

No, kohta et saa omistusasuntoon enää asumistukea, olit yh tai et.

Vierailija
196/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää vuokran jälkeen 196 euroa. Sillä pitää maksaa kaikki muu: vakuutus, puhelin, lehti, ruoka, sähkö, vaatteet jne. 

paitsi että puhut paskaa. Vuokran jälkeen sinulle jää 596 euroa käyttörahaa ,sillä kela maksaa sinulle asumistukena 70% vuokrasta ja toimeentulotuki loput 30% + sähkölaskun sekä kotivakuutuksen. 

Vierailija
197/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela ei

Pelkkä lento jotain 600 euroa suuntaansa halvimmillaan. Siinä saa tukirotta säästellä muutaman vuoden. 

Vierailija
198/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomissuojaa heikennetään. Ei saa omistaa asuntoa.

Vierailija
199/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuojaa heikennetään. Ei saa omistaa asuntoa.

Työmarkkinatuki 595 paitsi sitten saa vähemmän jos on vuokra tai korko tai metsä tai osinko tuloja.

Omistusasuntoon ei saa asumistukea.

Vuokra-asuntoon saa asumistukea, jos tilillä maksimissaan 10000 ja pariskunnalla 20000.

Vierailija
200/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paitsi että puhut paskaa. Vuokran jälkeen sinulle jää 596 euroa käyttörahaa ,sillä kela maksaa sinulle asumistukena 70% vuokrasta ja toimeentulotuki loput 30% + sähkölaskun sekä kotivakuutuksen. 

Ei pidä enää paikkaansa. Toimeentulotuen hyväksyttyjä asumismenoja laskettiin eli voi joutua maksamaan vuokraa toimeentulotuesta, jos ei saa mistään halvempaa asuntoa.