Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te köyhät työttömät elätte perus 595e/kk, toimeentulotuki + asumistuki?

Vierailija
06.07.2024 |

Minulle jää vuokran jälkeen 196 euroa. Sillä pitää maksaa kaikki muu: vakuutus, puhelin, lehti, ruoka, sähkö, vaatteet jne. 

Miten saada rahat riittämään?

Säästövinkkejä?

Kommentit (307)

Vierailija
141/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla jää vajaa 200e vuokran jälkeen kaikkeen muuhun noista tuista niin hän asuu ylikalliissa asunnossa.

Tämä koska muuten tuo 590€ olisi pelkkää käyttörahaa. Näitä on pilvin pimein asutaan yksin asunnossa jossa lähes tonnin vuokra.

Jokainen SAA käyttää perusturvaansa miten tahtoo, vaikka panostaa asumiseen. Kela ei maksa koko vuokraa ja elämisrahastaan saa käyttää kuka nyt mihinkin. Minusta asuminen ei hullumpi menoerä jos sitten muuten kokee että ok jos jää vähemmän muuhun elämiseen. Asunto parempi kuin esim. alko ja tupakki tms.pelit. Hyvinvoinnin kannalta. Tärkeintä on etä velvoitteet tulee hoidetuksi.

Monella asumistuki on vain tukea vuokraan, loppuosa maksetaan siitä perusturvasta. Tuskin tt asiakkat sentäs tonnin asunoissa voi asua, perusturva ei kata moista,asumistuki o n  aika pieni kuitenkin,loppu vuokra kaivettava muista tuloista,osa-aikatyö, työmarkkinatuki tai tt perusturvaosasta..

Vierailija
142/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka jankutat ihmisen vastuusta omasta elämästäänän ja toimeentulostaan...

Jos viittaat siihen yhteen rikollisten toimien kohteena olevaan perheeseen ja yhteen naiseen varsinkin, keskityisin siihen, että jokaisella on vastuu olla tekemättä törkeitä rikoksia sille, ketä muka ei ole tarpeeksi vastuussa omasta toimeentulostaan!

Taidat olla niitä jotka ajattelevat, että jos ei työtä tehdä niin ei syödä (tai matkustella) pidä.

No joo, ei moni voikaan muuta kun erikoistapauksissa elää muuta kun varsin vaatimatonta elämää työttömänä, mutta tosiasia on että se vajaa 600€ pitäisi jäädä käteen ja hieman ilkeää on hymisyellä vain omasta vastuusta, omasta toimeentulostaan jos itsestä riippumatta syystä ei jää. 

Ja vastuusta puhuen onko tuo vastuu omasta elämästä ja toimeentulostaan jotenkin isompi joillain tietyillä yksilöillä tässä yhteydkynnassa kun toisilla?

Esim. nainen, äiti, suomen  kansalainen, työvuosia n. 20.  Hämelläkö on se suurin vastuu että varmasti on vastuullinen tarpeeksi omasta toimeentulostaan ja elämästään? Ensisijaisesti hän, sitten muut? 

Käydäänl yhtä intensiivisesti sittwn ihan kaikkein vastuullisuuksiin samalla innolla? Tai tarvittaessa jopa rikoksin jookos?  Ettei nyt vaan jonku äidin ja naisen tarvitse ihan kaikkea vastuutq ottaa siitä, että ollaqn kunniallisia ja vastullisia kansalaisia, jotka vastuullisesti huolehtivat omssta toimeentulostaan. Kannata vastuullisuus kampanjaa, mutta ihan kaikille sitten samat kampanjat

Ka jei ehkä se vastuu omasta toimeentulostaan ja elämästä oöisi sujunut paljon paremmin, jos ei olisi joitunut niiden törkeiden riosyen kohteeksi , minkä kohteiksi on joutunut vuosikymmenten ajan.

Tuohon kuuluu nimenomaan jopa koulutusten, työpaikkojen ja jopa taloudellisen tilanteen sabotpimin2n negatiivisesti mielessä. Varsin vastuutonta ja kyseenalaistaa tuossa tilanteessa ihmetellä rikoksen uhrin vastuuttomuutta omasta elämästään!

Vierailija
144/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vuokra on 370 euroa ja siihen saan 294 euroa asumistukea. Netti 37 euroa. Pärjään ihan ok mutta olen tehnyt pikkuhommia pitkään josta saan  rahaa lisää käteen. Kalastamalla ja kalaa myymällä olen saanut jopa 1000 euroakin lisää kk mutta nykyään täällä on merimetsoja 40000 joten ahventa ei tule niin paljon kuin ennen. Merimetsot ovat syöneet 8 vuoden aikaan 10 miljoonaa kiloa kalaa kuten ahvenia.

Eikö ne ala vähentää merimetsoja? Saat kohta taas kalaa. 

Vierailija
145/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkuttelen pelkällä työmarkkinatuella. Kaikki on tehtävä itse. Onneksi varusteet ovat kunnossa, niin pystyy tekemäänkin. Kesällä on helpompaa, kun sähköön ei mene paljoa.

Vierailija
146/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU on antanut jo useita huomautuksia Suomelle riittämättömistä sosiaalituista. Tästä pitää nostaa isompi meteli että asia korjaantuisi!!

Vierailija
147/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla jää vajaa 200e vuokran jälkeen kaikkeen muuhun noista tuista niin hän asuu ylikalliissa asunnossa.

AP vastaa. 

Asunto on 200 liian kallis. Olen hakenut edullisempaa huhtikuusta alkaen.

Minulle ei vuokrata asuntoa yksityiseltä puolelta koska olen työtön. 

Kaupungissani ei ole Satoa tai Lumoa tai vastaavaa vuokranantajaa. Kaupungin asuntoa en saa, koska lapset aikuisia.

Näin ollen minulle jää käteen juuri sen verran kuin kerroin.

En ole lusmu. Olen akateemisesti koulutettu, mutta liian vanha. Työnantajat eivät ole kiinnostuneita.

Olen hakenut hyllyntäyttäjäksi, tuotekeräilijäksi... Hankin hygieniapassin, jotta voisin tehdä tiskarihommia.

Ikäni estää työnsaannin, muuta syytä en keksi.

Puhun sujuvasti 4 kieltä, olen urheilullinen ja hyväkuntoinen. 

Mikään ei auta.

Ajattelin tyytyä tilanteeseen, siksi tarvitsen oikeita vinkkejä, miten selviän noin pienellä summalla?

Vierailija
148/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki ei kata ylihintaisten asuntojen vuokria lähellekään eikä tt-tuki ota niitä huomioon vaan ne on maksettava siitä perusosasta ja siksi joillekin ei jää kuin ehkä se 100-200/kk kaikkeen muuhun.

no ratkaisu tähän on yksinkertainen. Muuttaa pois siitä YLIkalliista asunnosta halpaan asuntoon. Tälläkin hetkellä on asumistukirajan alle olevia asuntoja vapaana Helsingissäkin.

Vierailija
149/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni maksaa siitä vielä vuokraa. Ja auton kuluja tai bussilipun.

Niin?

Me kunnon ihimiset maksamme IHAN KAIKEN itse työllämme ja sijoitustemme tuotoilla.

Vierailija
150/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tälläkin on vaikeaa saada rahat riittämään välttämättömyyksiin (toki niitä terveysmenojakin on sairaana paljon, plus asun maalla, joten auto on välttämätön, plus joudun myös lyhentämään opintolainaa), joten työttömänä se on vielä hankalampaa. Sähkö ja kotivakuutushan tosiaan hyväksytään toimeentulotuessa. Jos on muita vakuutuksia, ne kannattaa irtisanoa (paitsi mahdollisen auton pakollinen liikennevakuutus). Puhelinliittymän olet varmaan kilpailuttanut? Itselläni MOI liittymä on ollut halvin. Lehtitilaukset kannattaa myös lopettaa ja käydä lukemassa kirjastossa (jos kirjastossa ei ole kyseistä lehteä, sitä voi toivoa sinne). Ruoka-apua voi hakea sitä jakelevilta tahoilta tai diakoniatyön/EU:n ruoka-apu ostoskortteja ruokakauppaan. Vaatteet mahdollisuuksien mukaan kirpparilta. Jos on toimintakykyä/voimavaroja ja kotonasi on pakastin, niin syksyisin kannattaa kerätä marjoja ja sieniä ruuaksi. Kaupasta kannattaa hyödyntää punalaputetut tarjoustuotteet ja pakastaa ne, jos ei tule samantien käytettyä.

Vierailija
151/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakashankkijat tienaa hyvin. Eli 3000-4000€ kuussa.  Voi tehdä etänä kotoa käsin...ai niin , ei siinäkään kaikki pärjää..

Vierailija
152/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä pimeesti

Vierailija
153/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa tuon vajaa 600 EUR JA vuokran JA sähkön JA veden JA kotivakuutuksen JA lääkkeet JA terveydenhoitokäynnit. Jos ei 600 EUR riitä ruokaan ja vaatteisiin ja puhelinlaskun, katse peiliin.

Asumistuki ei kata koskaan koko vuokraa, eli loppu katettava tuolla 600 euron työmarkkinatuella ja mahdollisella toimeentulotuella. Etkö kykene perhtymään asioihin ennen kuin öyhötät?Toisekseen, jos (työtön) henkilö ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, Kela ei myöskään maksa sähköä, kotivakuutusta, lääkkeitä, terveydenhoitokäyntejä jne.

Reseptilääkkeet saavat ilmaiseksi, muita nyt ei joka kuukausi ostella tai on isoja ongelmia, muutaman euron Burana paketilla ei kukaan konkurssia 

Vierailija
154/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vajaa 600€ jää käteen JOS asumiskustannukset kohtuulliset. Muuten ei saa penniäkään. Eli jää päätöksessä

omat tulot plussalle. Vaikka asumiskustannukset todellisuudessa satasia kalliimpi. Eli maksat tuosta vajaasta 600 €

ITSE sähkö ja muut. JA elä 150 € kuussa tämän takia! 

nim. En ole vielä saanut halvempaa asuntoa!!

etkä maksa ITSE vaan ihan niistä samoista tuista sen maksat. Jää vain diskorahaa vähän vähemmän. Toisin kuin me muut maksamme KAIKEN itse käymällä töissä ja maksamalla siitäkin lystistä leijonan osan muille.

Vierailija
155/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sähkölasku Kelaan niin ne maksavat sen.... sähkönsiirto myös.

Vierailija
156/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU on antanut jo useita huomautuksia Suomelle riittämättömistä sosiaalituista. Tästä pitää nostaa isompi meteli että asia korjaantuisi!!

Ne huomautukset tulee vain siitä että Suomi on ainut maa missä tukea tulee eri nimillä. Muualla Euroopassa ei edes työssäkäyvät aikuiset asu yksinään vaan kimppakämpissä kun ei muuten varaa. Suomi on siis maa jossa jopa opiskelijat asuvat keskustassa itsekseen

Vierailija
157/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus ja vuokralla asuminen vanhempien omistamassa asunnossa auttaa kummasti.

Tiesitkö, että tiliotteessa, jonka lähettää tt-tukeen täytyy olla alle satasen loppusaldo. Jos satanen tai enemmän, niin se otetaan huomioon (vähentävästi) toimeentulotukilaskelmassa.

Vierailija
158/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa tuon vajaa 600 EUR JA vuokran JA sähkön JA veden JA kotivakuutuksen JA lääkkeet JA terveydenhoitokäynnit. Jos ei 600 EUR riitä ruokaan ja vaatteisiin ja puhelinlaskun, katse peiliin.

Ei kaikki ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Mulla jää myös vuokranmaksun jälkeen vajaa 200 e muuhun niin kuin aplla. Tosin seuraavassa tarkistuksessa hallitus leikkaa asumistukea satasella, joten jää vaan 100 e. 

Kyllä, KAIKKI ovat oikeutettuja toimeentulotukeen SAMOILLA EHDOILLA. Jos tulot ja käytettävissä olevat varat ylittävät tietyn tason sinulle ei makseta sitä, mutta jos ne jäävät alle sinulle maksetaan. JOS et olisi oikeutettu, et saisi sitä vaikka tulot ja varat jäisivät alle määritellyn tason.

Vierailija
159/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki.

10 vuotta sitten sain ison perinnön ja sijoitin sen järkevästi. Jos elinpäiviä riittää niin elän hyvin tekemättä töitä.

Vierailija
160/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on nykyään yhtenäistänyt käsittelyohjeet toimeentulotuessa maanlaajuisesti eli käsittelijällä ei ole omaa harkintavaltaa. Esim. sähkönkulutus on mitoitettu max. 45e/kk korvataan yksinasuvalle. En sitten tiedä, kuinka kunta käsittelee ylimenevää osaa sähkölaskussa harkinnanvaraisessa tt-tuessa.