Miten te köyhät työttömät elätte perus 595e/kk, toimeentulotuki + asumistuki?
Minulle jää vuokran jälkeen 196 euroa. Sillä pitää maksaa kaikki muu: vakuutus, puhelin, lehti, ruoka, sähkö, vaatteet jne.
Miten saada rahat riittämään?
Säästövinkkejä?
Kommentit (307)
Saan työmarkkinatukea korotusosalla, koska opiskelen uuteen ammattiin. Se on 660€/kk. Asuntolaina on vielä puolitoista vuotta lyhennysvapaalla, joten maksan vain koron 190€/kk. Sähköön, nettiin, puhelimeen ja lämmitykseen menee noin 300€/kk. Aiemmin tein osa-aikatöitä parantaakseni tilannettani, mutta suojaosan poistamisen jälkeen auton kulujen takia se ei enää onnistunut, joten lopetin työt ja luovuin autosta. Yritän etsiä lähialueelta pyörämatkan päästä uuden työn tai etätyön, mutta toistaiseksi ei ole tärpännyt. Minulle jää pakollisten kulujen jälkeen ruokaan ja elämiseen 170€/kk. En ole toimeentulotukiasiakas, ja pyrin välttämään sitä viimeiseen asti. Omistan paperilla osuuden myyntikelvottomasta kiinteistöstä perinnön kautta, ja se todennäköisesti torppaisi tuen saamisen kuitenkin. En ole oikeutettu opintotukeen enkä siten myöskään opintolainaan, ja mistään muualtakaan en järkevää lainaa saa. Tiukkaa on. Olen toistaiseksi selvinnyt äärimmäisellä kurinalaisuudella, askeettisesti elämällä ja satunnaisilla pimeillä töillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään. Ei saa omistaa asuntoa.
Työmarkkinatuki 595 paitsi sitten saa vähemmän jos on vuokra tai korko tai metsä tai osinko tuloja.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Vuokra-asuntoon saa asumistukea, jos tilillä maksimissaan 10000 ja pariskunnalla 20000.
Toistaiseksi omistusasuntoon saa asumistukea. Asumistukea saa jatkossakin tukea entisillä ehdoilla jos on eläkeläinen. Heitä ei koske yleiseen asumistukeen tulleet muutokset.
Asumistukeen tulee varallisuusraja tammikuussa. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010527241.html
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
Kohta saa helposti irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso tienaa 2200 brutto ja 2 lasta ja silloin saa vuokralla pelkän työmarkkinatuen.
Nettotulot kuitenkin yli 2000e joten ei edes tarvitse toimeentulotukea.
Samaa mieltä. En itse ymmärrä ihmisiä, jotka asuvat puolison kanssa ja sitten valittavat, ettei ole rahaa peruselämiseen, koska eivät saa tukia. Puolisosi on sinun tukesi viime kädessä. Tuskin hän katsoo sivusta, jos sinä tai lapset ette saa ruokaa tai kuljette alasti! Perhe tarkoittaa, että pidetään huolta toisistaan. Aika naurettavaa on, jos molemmilla täysin erilliset rahat ja toimeentulo, ja siksi esim miljonäärin puolisolle täytyisi kelan maksaa tukea!
Suomessa ei saa omistaa liikaa, ei saa olla liikaa rahaa. Jos asut työttömän kanssa, olet velvolline
Ketä asuu työttömän kanssa? Se pitää patistaa töihin tai kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukeen tulee varallisuusraja tammikuussa. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010527241.html
Ei voi säästää enää omistusasuntoon, jos saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso tienaa 2200 brutto ja 2 lasta ja silloin saa vuokralla pelkän työmarkkinatuen.
Samaa mieltä. En itse ymmärrä ihmisiä, jotka asuvat puolison kanssa ja sitten valittavat, ettei ole rahaa peruselämiseen, koska eivät saa tukia. Puolisosi on sinun tukesi viime kädessä. Tuskin hän katsoo sivusta, jos sinä tai lapset ette saa ruokaa tai kuljette alasti! Perhe tarkoittaa, että pidetään huolta toisistaan. Aika naurettavaa on, jos molemmilla täysin erilliset rahat ja toimeentulo, ja siksi esim miljonäärin puolisolle täytyisi kelan maksaa tukea!
Suomessa ei saa omistaa liikaa, ei saa olla liikaa
Oletko kenties seksiparittaja? Kuulostat ihmiskauppiaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää vuokran jälkeen 196 euroa. Sillä pitää maksaa kaikki muu: vakuutus, puhelin, lehti, ruoka, sähkö, vaatteet jne.
paitsi että puhut paskaa. Vuokran jälkeen sinulle jää 596 euroa käyttörahaa ,sillä kela maksaa sinulle asumistukena 70% vuokrasta ja toimeentulotuki loput 30% + sähkölaskun sekä kotivakuutuksen.
Ei pidä enää paikkaansa. Toimeentulotuen hyväksyttyjä asumismenoja laskettiin eli voi joutua maksamaan vuokraa toimeentulotuesta, jos ei saa mistään halvempaa asuntoa.
Kemistä saa yksiön 240e kuukaudessa, muuttakoon työtön pska sinne. Elämä on valintoja ja hän on nyt ihan itse valinnut tuon elämäntyylin. Mitä ihmettä hän valittaa nyt omista valinnoistaan? Sitä asiaa minä en teistä tukien kanssa leikkijöistä ole koskaan ymmärtänyt. Olette halunneet ja saaneet itsenne kaltaisen elämän jossa toiset ihmiset kustantavat työllään teidän elämänne ja silti kehtaatte valittaa??
Vierailija kirjoitti:
Onko köyhä jos omistaa kesämökin? Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, ei sellainen jonka avulla saa pitää kesämökin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paitsi että puhut paskaa. Vuokran jälkeen sinulle jää 596 euroa käyttörahaa ,sillä kela maksaa sinulle asumistukena 70% vuokrasta ja toimeentulotuki loput 30% + sähkölaskun sekä kotivakuutuksen.
Ei pidä enää paikkaansa. Toimeentulotuen hyväksyttyjä asumismenoja laskettiin eli voi joutua maksamaan vuokraa toimeentulotuesta, jos ei saa mistään halvempaa asuntoa.
Kemistä saa yksiön 240e kuukaudessa, muuttakoon työtön pska sinne. Elämä on valintoja ja hän on nyt ihan itse valinnut tuon elämäntyylin. Mitä ihmettä hän valittaa nyt omista valinnoistaan? Sitä asiaa minä en teistä tukien kanssa leikkijöistä ole koskaan ymmärtäny
Näinpä. Samat tuet hän saa minne tahansa päin suomea. Ei muuta kuin muutto vaikka kainuuseen. Ja ihan turha valittaa ettei siellä ole palveluja sillä eihän hänellä ole nyttenkään varaa niitä palveluja käyttä. Ja ihan sama juttu työn kannaltakin, turha ulista ettei korvessa ole töitä koska ei niitä hänelle ole sielläkään missä nyt asuu. Sitten alkaa ulina ettosiellä ole kavereita eikä turvaverkkoa. Mutta eihän hänellä sitä nytkään ole koska jos olisi niin hän ei valittaisi pärjäämisestään!! Urpo koko tyyppi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaisitko itse elättämään aikuista puolisoa ja pitäisikö aikuisen pyytää ihan
Edelleen suurimmalla osalla yhdessä asuvista pariskunnista ja varsinkin ne joilla lapsia on,on yhteiset rahat , joten totta hemmetissä jos toinen on työtön niin toinen kannattelee sillä aikaa perheen taloutta. Ja jos se ei riitä , niin sitten toimeentulotukea. Sitä saa jos siihen on oikeutettu.
Raha riittää paremmin jos ei tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko köyhä jos omistaa kesämökin? Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, ei sellainen jonka avulla saa pitää kesämökin.
Valtio irtisanoo tuhansia virkamiehiä ensi vuonna.
Puolisolla on vakituinen työpaikka.
Mutta naimisissa oleva saa työasuntovähennystä 450 kuukaudessa + viikonloppumatkat.
Vierailija kirjoitti:
Puolisolla on vakituinen työpaikka.
Mutta naimisissa oleva saa työasuntovähennystä 450 kuukaudessa + viikonloppumatkat.
Sain töitä Turusta ja lapsi menee opiskelemaan niin asutaan samassa kämpässä.
Työasuntovähennys 450 kuukaudessa.
No on nämä sossupummien ulinat aivan mahtavia ja aina vaan muitten syytä, keksikää lisää niin saa nauraa.
Verkkokalastus ulkomaalaiset kalastaa myyntiin kalat. Etsi sivupaikkoja. Hylkeet syö kaloja myös.
Vierailija kirjoitti:
No on nämä sossupummien ulinat aivan mahtavia ja aina vaan muitten syytä, keksikää lisää niin saa nauraa.
250 hotellia ja ravintolaa menossa konkurssiin.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Imatra Tohmajärvi kaksioita 300-400€ kk ja sekin puoliksi jonkun kanssa.
Työmarkkinatukeen vaikuttaa vuokra-, metsä-,osinko ja korkotulot.
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot