Miten te köyhät työttömät elätte perus 595e/kk, toimeentulotuki + asumistuki?
Minulle jää vuokran jälkeen 196 euroa. Sillä pitää maksaa kaikki muu: vakuutus, puhelin, lehti, ruoka, sähkö, vaatteet jne.
Miten saada rahat riittämään?
Säästövinkkejä?
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Parisuhde suojaa köyhyydeltä.
Mutta kun ei saa olla parisuhdetta, ei edes romanssia. Kuulema muuttaa helpommin työn perässä kun ei ole parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Halvempi asunto ja turhat menot kuten lehti pois. Tadaa, käteen jää n.600€ jolla elelee jo ihan mukavasti kun hyödyntää ruokajonoja, resque kasseja ja aletuotteita.
Mulla jää 200€ kuussa jopa säästöön jos haluan
Niitä halvempia asuntoja, kun ei ole, ainakaan kaikille. Käytännössä tämä on tukien leikkaus. Itse ennakoin ja muutin kolme vuotta sitten pienempään ja halvempaan, kun alkoi vuokrarajat ylittymään.
Teen pimeitä töitä. Ei tässä muuten pärjäisi mitenkään. Harrastuksiin ei olisi rahaa ilman pimeitä töitä. Olisin varmasti masentunut jos ei olisi pimeitä töitä edes, nyt edes jotenkin selvii. Olen saanut noin 500 euroa kk pimeillä töillä.
Kela EI maksa sähkö tai vakuutusmaksuja, eikä toimeentulotukea, jos asumiskulut 1€:kin yli heidän taulukoistaan, joiden
kulut ovat joltain 90-luvulta. Käytännössä siis todella moni elää vähemmällä.
Itse en saa toimeentulotukea tämän takia, vaan maksan ylimenevän osan itse. Elämiseen jää (maksan itse sähköt ja vakuutukset) n. 200€ kk.
Tästä on Eu moittinut suomea. Laissa on velvollisuus ihmisen minimi toimeentulotukeen, joka EI toteude suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa tuon vajaa 600 EUR JA vuokran JA sähkön JA veden JA kotivakuutuksen JA lääkkeet JA terveydenhoitokäynnit. Jos ei 600 EUR riitä ruokaan ja vaatteisiin ja puhelinlaskun, katse peiliin.
Asumistuki ei kata koskaan koko vuokraa, eli loppu katettava tuolla 600 euron työmarkkinatuella ja mahdollisella toimeentulotuella. Etkö kykene perhtymään asioihin ennen kuin öyhötät?Toisekseen, jos (työtön) henkilö ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, Kela ei myöskään maksa sähköä, kotivakuutusta, lääkkeitä, terveydenhoitokäyntejä jne.
Kela maksaa sossupummiasiakkaalle hyväksytyt asumiskulut jotka on paljon suurempi kuin asumistuki esim helsingissä 700e luokkaa yksinasuvalla.
Asumistuki ei TODELLAKAAN OLE 700€ yksinasuvalla.N.200-300€, jos vuokra 1000€. Myös asumitsuessa (kuten asumiskustannuksissa) on katto , jonka yli ei vuokraa oteta huomioon.
Katto on 10 v jäljessä hinnoista!!
Kela maksaa sossupummiasiakkaalle hyväksytyt asumiskulut jotka on paljon suurempi kuin asumistuki esim helsingissä 700e luokkaa yksinasuvalla.