YLE: "On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä"
Kumma kun en löydä tätä artikkelia suomeksi ylen sivuilta. Hmmm...
Miksi Suomen suurin kauppias kehottaa asiakkaita ottamaan vastaan ulkomaalaisia työntekijöitä?
"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", S-ryhmän lehden kansi julistaa.
Yritys aikoo palkata myös lisää ulkomaalaissyntyisiä työntekijöitä, ja äskettäin se kehotti asiakkaitaan totuttamaan ajatukseen neljännesvuosittain ilmestyvän Yhteishyvän etusivulla.
Tänä vuonna sen kesäpainos omisti useita sivuja ja kaksi artikkelia aiheeseen, miten suomalaiset työnantajat tarvitsevat työntekijöitä ulkomailta.
Numeron etusivun sumutus oli melko rehellinen.
"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", kopiossa lukee.
Kansikuvassa on otsikko, joka voidaan (kielioppitempun avulla) lukea kahdella tavalla: "Muuttajat Suomeen" tai "Suomen vaihtajat".
S-ryhmän henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuoren mukaan yritys aikoo palkata uusia tulokkaita, koska sillä on täytettäviä työpaikkoja.
"Lehden viesti [asiakkaille] oli olla ymmärtäväisempi", hän sanoi.
"Yleensä ihmiset ovat hyvin ymmärtäviä ja ovat usein iloisia saadessaan olla vuorovaikutuksessa työntekijän kanssa, joka yrittää puhua suomea - tai jopa mielellään puhua itse englantia", hän selitti ja lisäsi, että jos kommunikaatioongelmia ilmenee, lähellä on aina suomenkielisiä työntekijöitä. voi auttaa.
"Halusimme sanoa, että tarvitsemme ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja että arvostamme heitä", Lehtovuori sanoi.
Kommentit (453)
Tai sitten kauppiaat vaan tottuu vähän pienempiin katteisiin ja palkkaa kommunikointikykyisiä työläisiä. Nyt on kovat ajat, kauppiaan tulee tyytyä käristeisiin sisäfileen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää. Minä olen hakenut S-ryhmästä töitä 5 vuotta, eivät vaan suostu palkkaamaan minua :/
Suomalaisissa on se vika että niillä on odotuksia ja vaatimuksia työehtojen suhteen.
Sehän onkin ihan kaamea juttu, jos ruokakaupan työntekijä haluaa sairastaa noronsa kotona...
"Halusimme sanoa, että tarvitsemme ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja että arvostamme heitä" Juuri suomalaisten yritysten ei tarvitse olla se maailman suurin siirtolaistyöpaja. Mistä helkkarista nämä tampiot ovat saaneet yhtäkkiä päähänsä että tämän muutaman miljoonan asukkaan maan pitäisi tarjota työpaikkoja puolelle aasialle ja afrikalle?? Me emme ole koskaan olleet mikään multikulttuurimaa emmekä tule olemaan(täällä tepastelisi kaikkia etnisyyksiä niin hitosti ja niille pitäisi olla omat työjuttunsa, omalla kielellä) On käsittämätöntä että näitä edes roudataan tänne, toiselta puolelta maapalloa vaikka oma maa on täynnä työttömiä jotka puhuvat sitä suomea.
Laissa pitäisi määrätä että suomalainen firma joutuu palkkaamaan ensiksi omanmaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaan mieleen että mitähän esim. pariisilaiset olisivat mieltä ehdoituksesta semmoisesta, jos sellä joku poliitikko tuollaisia vastaavia suositteluja siellä kansalle kirjoittelisi.
Että siis 'kuulkapas nyt hyvät ranskalaiset , että nyt meidän(,..paitsi tietysti minun) on kuulkaas vaan pikkuhiljaa vaan taivuttava ja totuttava siihen ettei täällä Ranskassamme kaikkia palveluja voikaan saada enää ranskaksi.
Siitä syntyisi varmaan sellainen älämölö että se kuuluisi Kanaalin toiselle puolellekin ja istuva hallitus joutuisi varmaan sen takia vähintään eroamaan.
Mitä hourit, Ranskassa maahanmuuttaneet ovat iät ja ajat työskennelleet kaupoissa. Ja ravintoloissa.
On mutta moni heistä puhuu ranskaa jo toisena äidinkielenään , es
Ranskan siirtomaista tulleet puhuu sujuvaa ranskaa.
Vierailija kirjoitti:
"Halusimme sanoa, että tarvitsemme ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja että arvostamme heitä" Juuri suomalaisten yritysten ei tarvitse olla se maailman suurin siirtolaistyöpaja. Mistä helkkarista nämä tampiot ovat saaneet yhtäkkiä päähänsä että tämän muutaman miljoonan asukkaan maan pitäisi tarjota työpaikkoja puolelle aasialle ja afrikalle?? Me emme ole koskaan olleet mikään multikulttuurimaa emmekä tule olemaan(täällä tepastelisi kaikkia etnisyyksiä niin hitosti ja niille pitäisi olla omat työjuttunsa, omalla kielellä) On käsittämätöntä että näitä edes roudataan tänne, toiselta puolelta maapalloa vaikka oma maa on täynnä työttömiä jotka puhuvat sitä suomea.
Laissa pitäisi määrätä että suomalainen firma joutuu palkkaamaan ensiksi omanmaalaisia.
Niinhän se on ollutkin. Tarveharkinta tosin on poistumassa tai jo poistunut koska oikeisto halusi niin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, minä lähetin viime vuonna useamman kerran hakemuksia S-ryhmän työpaikkailmoituksiin, enkä ikinä saanut kutsua haastatteluun. Sama juttu K-ryhmän kaupoissa. Kumma juttu kerta kaikkiaan
Eikös S-kaupat rekrytoi ilman nimiä, kuvia ja ikiä yms. Vain CV:n perusteella. Joten siinä mielessä ei ole syrjinnästä kyse.
Kyllä se naama paljastuu viimeistään työhaastattelussa, ellei ole burkhaa. Olen muuten ollut Lidlissä töissä, jossa oli myös burkhatyttö töissä. Ei ollut kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika vaatia sitä että Suomessa puhutaan suomea oli työntekijä ulkkis tai kotimainen. Sairasta pakottaa meitä muistamaan miten ennenkin on oma kielemme yritetty tuhota ja pidetty alhaisena kielenä. Kumma ettei Amnesty ole ulisemassa tästä oikeasta rikoksesta kansaa ja kulttuuria kohtaan.
No mutta sinähän voit valita ihan itse missä asioit?
Tässä ei nyt ole kyse mistään paikan valitsemisesta vaan siitä että iso suomalainen media lafka VAATI meitä kantaväestöä sopeutumaan siihen ettei meidän omaa kieltä enää puhuttaisi. Näin EI saa käydä. Ja taustalla tässäkin on kielitaidottomien k.maalaisten roudaaminen tänne halpistyövoimaksi. Tämän täytyy loppua koska se tuhoaa suomalaisia. Jokainen ulkkis vie työpaikan suomalaiselta.
Media lafka vaati? Ollaan luettu eri uutinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on semmoinen markkinoinnin kukkanen että oikein huimaa. Jos palvelua ei saa suomeksi niin ei siihen tarvitse sopeutua. Voi käydä niin että perheemme vaihtaa kauppaa.
Kauppias käsittääkseni sanoi, että kaupasta löytyy suomenkielisiä, mutta seassa voi olla henkilöitä, jotka eivät juuri suomea osaa. Esim kielikoulussa olevat tarvitsevat kielen harjoittelupaikkoja. Meillä on sellaisia usein. Kaikki vielä siinä vaiheessa aika huonosti suomea puhuvia tai ymmärtävät. Heille on välillä puhuttava englantia. Mutta se ei tee heistä.hionoja työntekijöitä. .
Käsittääkseni kauppa toimii edelleen asiakaspalvelu-alalla, missä myyjiltä odotetaan hyviä vuorovaikutustaitoja kohtaamaan asiakkaita ja palvelu on sujuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ylimielistä menoa. Suomessa palvelua on AINA saatava suomen kielellä. Miten nuo maahantulijatkin oppivat kieltä jos puhuvat vain englantia?
Työni kautta tunnen näitä, jotka ovat asuneet Suomessa yli 10 vuottakin ja edelleen odottavat, että heidän ei tarvitse suomea oppia, vaan muut vääntävät heille englantia työpaikoilla.
Tai yli 25 vuotta. Muut sitten arvailee, mitä he yrittää sanoa. Tai sitten vaan keskustellaan enkuksi. Mutta kun näillä on usein heikko enkkukin.
Meillä on välillä ihan kotimaisiakin virherekrytointeja joiden töitä toiset joutuu tekemään, vielä nyt siihen ulkomaalaisia että saat tehdä ihan jatkuvasti useamman ihmisen työt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruotsinkielisten on saatava palvelua omalla kielellä, mutta ei suomenkielisten? Tämähän on selvää syrjintää.
Ehdottaisin S-ryhmän pomolle, että hän hakeutuu joksikin aikaa asiakaspalvelutyöhön Ranskaan. Sen jälkeen voi tulla kertomaan oman kokemuksensa siitä, mitä siitä seuraa, kun asiakas ei saa palvelua maan virallisella kielellä (olettaen, että hän ei osaa ranskaa).
Käsittämätöntä ylimielisyyttä ja piittaamattomuutta asiakkaita kohtaan, että työntekijöiltä ei edellytetä alkeellisintakaan kielitaitoa. Ei luulisi olevan vaikea opetella hyvää päivää, kiitos, numerot suomeksi ja tavallisimmat juomat. Niillä jo pärjäisi tarjoilijana niin, että asiakas ei edes huomaisi puutteellista kielitaitoa.
Missään ei luvata eikä vaadita ruotsinkielistä palvelua ruokakaupassa. Se sääntö koskee virastoja yms. virallisia tahoja ja niissä puhutaan ihan suomeakin.
Mua ei ahdista lainkaan jos kaupassa työskentelee suomea vielä osaamaton, puhun useita kieliä ja ystävällisyys on sanatonta ja kansainvälistä. Olen itse asunut useissa maissa ulkomailla maissa joiden kieltä en osannut, ja aina sain töitä. Kiitos niille työnantajille jotka palkkasivat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette, mitä tapahtuisi muissa Euroopan maissa jos ei osaisi yhtään maan kieltä ja yrittäisi löytää työpaikkaa, missä joutuu puhumaan? Ei onnistuisi alkuunkaan. Olen asunut vuosikymmeniä Saksassa ja parissa muussakin maassa, ei ilman kielitaitoa olisi pärjännyt missään. Tuommoinen ulostulo joltain S-kaupalta on aivan tajuton, järjetön aivopieru. Enpä sanoisi, etteikö saksan ja ranskan kielikin ole aika vaikeaa, mutta oppivat vaan. Miksi muka Suomessa asuva ulkomaalainen ei opettele asumansa maan kieltä.
Mun koulukaveri meni Saksaan lapioimaan hevosen paskaa, että oppisi kielen.
Mikä juttu tuo on että linkki lähteeseen poistettiin?
Tässä se on uudestaan.
(Saatavilla tietääkseni vain enkun kielisenä, näin meitä valmistellaan tulevaan)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on semmoinen markkinoinnin kukkanen että oikein huimaa. Jos palvelua ei saa suomeksi niin ei siihen tarvitse sopeutua. Voi käydä niin että perheemme vaihtaa kauppaa.
Kauppias käsittääkseni sanoi, että kaupasta löytyy suomenkielisiä, mutta seassa voi olla henkilöitä, jotka eivät juuri suomea osaa. Esim kielikoulussa olevat tarvitsevat kielen harjoittelupaikkoja. Meillä on sellaisia usein. Kaikki vielä siinä vaiheessa aika huonosti suomea puhuvia tai ymmärtävät. Heille on välillä puhuttava englantia. Mutta se ei tee heistä.hionoja työntekijöitä. .
Olis varmaan kielenoppimisen kannalta hyödyllisempää jos ette heti ongelman sattuessa vaihtaisi englantiin vaan se englannin käyttö olisi minimaalista ehkä yksittäisten sanojen kääntämistä.
Sitä en kyllä ymmärrä miksi tuota kielenopettamisen vastuuta sysätään asiakkaille. Ilmeisesti kaupat luottaa siihen että kansan on pakko käydä joka tapauksessa ostoksilla, osasi siellä joku suomea tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei opetettaisi suomea, jos tänne tulee töihin? Meidän lähikaupassa on vakkarina ulkomaalainen, mutta puhuu kelpo suomea.
Onhan tämä vaikea kieli alkuun oppia, mutta ei sitä opi kuin harjoittelemalla. Kummasti ulkomaalaisten omistamissa pizzerioissa osataan aina palvella suomeksi, miksi sitten s-ryhmän työntekijät eivät oppisi?
Jotenkin vaikea uskoa, että näihin paikallisiin turkkilaispizzerioihin otettaisi töihin sellainen, joka ei osaisi suomea, jos ei ole vasta tänne muuttanut sukulainen. Onhan se kieltämättä aika erikoista, että ulkomaalaisten omistamissa paikoissa saa palvelua suomeksi, mutta suomalaisten omistamissa ei.
Turkkilainen Alanya Market palkkaa vain henkilökuntaa, joka osaa suomea. Ei ihme että business menee hyvin ja monet suomalaiset käy ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on porukkaa, jota voi palkata töihin.
Kaikki ei osaa englantia tai ruotsia. Yritä siinä käydä kaupassa tai ravintolassa.
Menet sitten sellaiseen kauppaan tai ravintolaan jossa saat palvelua suomeksi. Eli äänestät jaloillasi. Näin se maailma toimii.
Ei se toimi jos kaikki ne suomen kokonaiset kolme kauppaketjua toimii samalla tavalla. Ravintoloissakin veroa kiertävät mamupitseriat ovat vetäneet useimmat suomalaiset paikat konkkaan tai vaihtamaan ulkomaalaiseen työvoimaan.
Vierailija kirjoitti:
S-ryhmä joko palvelee suomeksi tai sitten asioidaan muualla.
Aivan sama, mutta miksi pitää palkata halpoja orjia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ulkomaalaiset työntekijät voivat opetella sen suomen kielen. Ollaanhan kuitenkin Suomessa.
Olin nuorena saksassa kesätöissä. Lähtöoletus siinä oli se, että minä opettelin saksaa eikä se, että se loppufirma opettelee esim. englantia (tai suomea) jotta voi kommunikoida kanssani.
Suomivasemmisto toteuttaa käytännössä todella erikoista maailmankuvaa kun selvistä asioista ja ilmiöistä ei tässä maassa saa puhua ääneen ilman rangaistusta ja toisaalta tehdään kaikkensa jotta tavissuomalaisen pitää luopua kaikesta mikä voisi nostaa tavissuomalaisen tunnetta siitä että on suomalainen, kuten vaikka kielestä, kulttuurista, perinteistä, symboleista.
Perinteinen kommunistinen vasemmistohan oli rajatkiinni ja omavaraisuutta eikä maailmankauppaa tyylinen.
Myös pakkotyö ja vapaus oli minimissään.
Nyt näyttää sille että vasemmisto on nykyään kaikkein oikeistolaisin myös arvoiltaan, kun myönnetään ihan äärimmilleen yksilönvapauksia kuten Yhdysvalloissa on tapana.
Kyllä tulee ikävä Neuvostoliiton aikoja, kun vasemmisto oli vasemmistoa.
Mua ei ahdista lainkaan jos kaupassa työskentelee suomea vielä osaamaton, puhun useita kieliä ja ystävällisyys on sanatonta ja kansainvälistä. Olen itse asunut useissa maissa ulkomailla maissa joiden kieltä en osannut, ja aina sain töitä. Kiitos niille työnantajille jotka palkkasivat.
Minuapa häiritsee. Olen tehnyt aina paljon töitä ulkomaalaisten kanssa, lähinnä enkuksi, mutta kun menen Suomessa ruokakauppaan tai ravintolaan, niin tykkään keskustella suomeksi. Olenpa minä hassu.
Menet sitten sellaiseen kauppaan tai ravintolaan jossa saat palvelua suomeksi. Eli äänestät jaloillasi. Näin se maailma toimii.