Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: "On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä"

Vierailija
06.07.2024 |

Kumma kun en löydä tätä artikkelia suomeksi ylen sivuilta. Hmmm...

Miksi Suomen suurin kauppias kehottaa asiakkaita ottamaan vastaan ulkomaalaisia työntekijöitä?

"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", S-ryhmän lehden kansi julistaa.

Yritys aikoo palkata myös lisää ulkomaalaissyntyisiä työntekijöitä, ja äskettäin se kehotti asiakkaitaan totuttamaan ajatukseen neljännesvuosittain ilmestyvän Yhteishyvän etusivulla.

Tänä vuonna sen kesäpainos omisti useita sivuja ja kaksi artikkelia aiheeseen, miten suomalaiset työnantajat tarvitsevat työntekijöitä ulkomailta.

Numeron etusivun sumutus oli melko rehellinen.

"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", kopiossa lukee.

Kansikuvassa on otsikko, joka voidaan (kielioppitempun avulla) lukea kahdella tavalla: "Muuttajat Suomeen" tai "Suomen vaihtajat".

S-ryhmän henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuoren mukaan yritys aikoo palkata uusia tulokkaita, koska sillä on täytettäviä työpaikkoja.

"Lehden viesti [asiakkaille] oli olla ymmärtäväisempi", hän sanoi.

"Yleensä ihmiset ovat hyvin ymmärtäviä ja ovat usein iloisia saadessaan olla vuorovaikutuksessa työntekijän kanssa, joka yrittää puhua suomea - tai jopa mielellään puhua itse englantia", hän selitti ja lisäsi, että jos kommunikaatioongelmia ilmenee, lähellä on aina suomenkielisiä työntekijöitä. voi auttaa.

"Halusimme sanoa, että tarvitsemme ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja että arvostamme heitä", Lehtovuori sanoi.

Kommentit (453)

Vierailija
221/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikassa muistaakseni tarjoilijat ainakin 20 vuotta sitten olivat talvisin opissa jollain saarella palvelemaan turisteja heidän omilla kielillään.

Vierailija
222/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh tämä on aika hauska seurata. Kohta ei ole yhtään tahoa jota vastaan perussuomalaiset eivät ole hyökänneet tämän ongelmansa kanssa 😁

Hyytyy se sinunkin nauru siinä vaiheessa kun nenäsi on lyöty takaraivoon ja aivomassaa valuu korvistasi pitkin veristä nenää. 😁

Miksi niin tapahtuisi? Uhkailetko minua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään ulkomaankieltä mongertavia örkkejä ja jos minulle sellaista puhutaan puhuu nyrkkini refleksinomaisesti ja välittömästi.

Ulkomaankielifobia ei ole mikään naurun asia, vaan verisen nenän asia.

Sehän on ongelma sinulle koska joudut teostasi vastuuseen.

Ja sinä saat loppuiäksesi aivovamman. 5/5 vaihtokauppa!

Vierailija
224/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten Suomessa ei voi odottaa enää ruotsinkielistäkään palvelua. Pakkoruotsille bye bye.

Palkat ja tylvuorolistat kohdilleen niin saa kauppaketjut rekrytoitua suomalaisia työntekijöitä. Tämä rivien välistä, 0 sopparilla tai osa-aikaisella ei makseta laskuja eikä kela välttämättä nosta suomalaista suosta. 

Siis eihän noilta ulkkiksilta todellakaan vaadita ruotsin kielen taitoa, sisämaassa ainakaan. Testatkaa vaikka huviksenne. Ekaksi suomi, sitten ruotsi.

No ihan rehellisesti sanoen ei sitä ruotsia osaa keskiverto sudeettisavolainenkaan, tai kukaan muukaan sisämaassa. 

Mä osaan. Kouluruotsia, ja työkielenäkin olen käyttänyt. Mutta tarvitsisin puhekavereita, kun kieli rapistuu käyttämättömänä.

Vierailija
225/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh tämä on aika hauska seurata. Kohta ei ole yhtään tahoa jota vastaan perussuomalaiset eivät ole hyökänneet tämän ongelmansa kanssa 😁

Hyytyy se sinunkin nauru siinä vaiheessa kun nenäsi on lyöty takaraivoon ja aivomassaa valuu korvistasi pitkin veristä nenää. 😁

Uhkailen, mitä sitten? Et sinä internetille mitään voi, internettiä kun johdetaan ulkomailta, jossa ei suomenkieltä ymmärretä. HAH!

Vierailija
226/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään ulkomaankieltä mongertavia örkkejä ja jos minulle sellaista puhutaan puhuu nyrkkini refleksinomaisesti ja välittömästi.

Eihän minulla ole mitään tekemistä ongelmasi kanssa. 

Vierailija
227/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhkailen, mitä sitten? Et sinä internetille mitään voi, internettiä kun johdetaan ulkomailta, jossa ei suomenkieltä ymmärretä. HAH!

Vai sellaiset psykoosit tänään 😬

Vierailija
228/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkolimaisille riittää että ymmärtävät muutaman käskysanan kuten 'mene' 'kanna' 'seuraa'.

Puhetta niiden suusta en edes halua kuulla, riittää että tottelee.

Vierailija
229/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ruotsinkielisten on saatava palvelua omalla kielellä, mutta ei suomenkielisten? Tämähän on selvää syrjintää.

Ehdottaisin S-ryhmän pomolle, että hän hakeutuu joksikin aikaa asiakaspalvelutyöhön Ranskaan. Sen jälkeen voi tulla kertomaan oman kokemuksensa siitä, mitä siitä seuraa, kun asiakas ei saa palvelua maan virallisella kielellä (olettaen, että hän ei osaa ranskaa).

Käsittämätöntä ylimielisyyttä ja piittaamattomuutta asiakkaita kohtaan, että työntekijöiltä ei edellytetä alkeellisintakaan kielitaitoa. Ei luulisi olevan vaikea opetella hyvää päivää, kiitos, numerot suomeksi ja tavallisimmat juomat. Niillä jo pärjäisi tarjoilijana niin, että asiakas ei edes huomaisi puutteellista kielitaitoa.

No palvelu hoituu Eestissä eestiksi, Ranskassa ranskaksi, Espanjassa espanjaksi, Saksassa saksaksi, Italiassa italiaksi, Portugalissa portugaliksi jne.

Suomessa palvellaan englanniksi ja ruotsiksi?

Vierailija
230/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei opetettaisi suomea, jos tänne tulee töihin? Meidän  lähikaupassa on vakkarina ulkomaalainen, mutta puhuu kelpo suomea.

Onhan tämä vaikea kieli alkuun oppia, mutta ei sitä opi kuin harjoittelemalla. 

Mielestäni etenkin persutja tarvitaan opettajiksi ja tukihenkilöiksi ulkomaalaisten suomen kursseille. He kun kaikkein eniten kärsivät siitä, ettei joku osaa suomea, niin voisivat vapaaehtoistyönä olla opettajina. 

Ai mitä, etteivät haluakaan opettaa muita puhumaan suomea? Mites nyt niin?

Minä olen persu ja minun kontollani on uusien työntekijöiden perehdyttäminen työhön edustamassani firmassa. Joka ikinen kielitaidoton opetetaan  työskentelemään suomeksi. En lähde siihen pelleilyyn, että enkun kautta opettaisin, kun ei ne osaa edes sitä enkkua kunnolla. Suomella ja elekielellä edetään ja kyllä he kieltä oppii.

Vierailija
231/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on ihan okei että suomenkielistä palvelua ei saa, mutta härre gud jos ei saa palvelua ruotsiksi jossain pikkukaupassa itärajan tuntumassa.

Vierailija
232/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tältä näyttää kun palstavasuri yrittää taas kerran ketjussa larpata persua päästäkseen sanomaan vastaan, ja onnistuu lähinnä esittämään oman kajahtaneen maailmankuvansa. 

Vierailija
233/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kreikassa muistaakseni tarjoilijat ainakin 20 vuotta sitten olivat talvisin opissa jollain saarella palvelemaan turisteja heidän omilla kielillään.

Niinpä. Kreikassa palvellaan kreikankielistä kreikaksi ja sillä sipuli.

Vierailija
234/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-ryhmälle aiakas on aina väärässä.  Suomalaisten pitää aina sopeutua tulijoihin.

Meiltä vaaditaan sopeutumista, eikö heiltä siis edes auttavaa suomen kielen osaamista edes.   Millaista matelua. 

Vierailija
235/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Hallitus leikkaa ja ainut mitä ostan on halpa ruoka ja saippua kaupasta. Nykyään on itsepalvelukassat.

Vierailija
236/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkieliset opiskelevat pakkoruotsia, koska 5 % kansasta puhuu äidinkielenään ruotsia. Näin yritetään pitää huolta siitä, että ruotsinkieliset saavat palvelua omalla äidinkielellään. Kuitenkaan suomenkielisten ei tarvitse saada palvelua suomeksi? Miten voi olla mahdollista, että yhä edelleen suomea äidinkielenään puhuvia poljetaan näin räikeästi? Tässähän voisi yrittää kaivaa rasismikorttia esiin, mutta valitettavasti olen valkoinen heteromies niin en voi olla rasismin kohteena.

Vierailija
237/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän minulla ole mitään tekemistä ongelmasi kanssa. 

Eikä minulla mitään sinun aivovammasi kanssa.

Vierailija
238/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei opetettaisi suomea, jos tänne tulee töihin? Meidän  lähikaupassa on vakkarina ulkomaalainen, mutta puhuu kelpo suomea.

Onhan tämä vaikea kieli alkuun oppia, mutta ei sitä opi kuin harjoittelemalla. 

Mielestäni etenkin persutja tarvitaan opettajiksi ja tukihenkilöiksi ulkomaalaisten suomen kursseille. He kun kaikkein eniten kärsivät siitä, ettei joku osaa suomea, niin voisivat vapaaehtoistyönä olla opettajina. 

Ai mitä, etteivät haluakaan opettaa muita puhumaan suomea? Mites nyt niin?

Minä olen persu ja minun kontollani on uusien työntekijöiden perehdyttäminen työhön edustamassani firmassa. Joka ikinen kielitaidoton opetetaan  työskentelemään suomeksi. En lähde siihen pelleilyyn, että enkun kautta opettaisin, kun ei ne osaa edes sitä enkkua kunnolla. Suomel

Tämä on juuri oikea tapa opetella ja oppia vierasta kieltä. 

Vierailija
239/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai sellaiset psykoosit tänään 😬

Woket yrittää poistattaa ketjun. 

Vierailija
240/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ruotsinkielisten on saatava palvelua omalla kielellä, mutta ei suomenkielisten? Tämähän on selvää syrjintää.

Ehdottaisin S-ryhmän pomolle, että hän hakeutuu joksikin aikaa asiakaspalvelutyöhön Ranskaan. Sen jälkeen voi tulla kertomaan oman kokemuksensa siitä, mitä siitä seuraa, kun asiakas ei saa palvelua maan virallisella kielellä (olettaen, että hän ei osaa ranskaa).

Käsittämätöntä ylimielisyyttä ja piittaamattomuutta asiakkaita kohtaan, että työntekijöiltä ei edellytetä alkeellisintakaan kielitaitoa. Ei luulisi olevan vaikea opetella hyvää päivää, kiitos, numerot suomeksi ja tavallisimmat juomat. Niillä jo pärjäisi tarjoilijana niin, että asiakas ei edes huomaisi puutteellista kielitaitoa.

No palvelu hoituu Eestissä eestiksi, Ranskassa ranskaksi, Espanjassa espanjaksi, Saksassa saksaksi, Italiassa italiaksi, Portugalissa portugaliksi jne.

Suomessa viisi miljoonaa ihmistä pakotetaan oppimaan entisten riistäjiensä kieli, jotta koko kansa voi tarvittaessa palvella yhtä prosenttia väestöstä.