Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: "On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä"

Vierailija
06.07.2024 |

Kumma kun en löydä tätä artikkelia suomeksi ylen sivuilta. Hmmm...

Miksi Suomen suurin kauppias kehottaa asiakkaita ottamaan vastaan ulkomaalaisia työntekijöitä?

"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", S-ryhmän lehden kansi julistaa.

Yritys aikoo palkata myös lisää ulkomaalaissyntyisiä työntekijöitä, ja äskettäin se kehotti asiakkaitaan totuttamaan ajatukseen neljännesvuosittain ilmestyvän Yhteishyvän etusivulla.

Tänä vuonna sen kesäpainos omisti useita sivuja ja kaksi artikkelia aiheeseen, miten suomalaiset työnantajat tarvitsevat työntekijöitä ulkomailta.

Numeron etusivun sumutus oli melko rehellinen.

"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", kopiossa lukee.

Kansikuvassa on otsikko, joka voidaan (kielioppitempun avulla) lukea kahdella tavalla: "Muuttajat Suomeen" tai "Suomen vaihtajat".

S-ryhmän henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuoren mukaan yritys aikoo palkata uusia tulokkaita, koska sillä on täytettäviä työpaikkoja.

"Lehden viesti [asiakkaille] oli olla ymmärtäväisempi", hän sanoi.

"Yleensä ihmiset ovat hyvin ymmärtäviä ja ovat usein iloisia saadessaan olla vuorovaikutuksessa työntekijän kanssa, joka yrittää puhua suomea - tai jopa mielellään puhua itse englantia", hän selitti ja lisäsi, että jos kommunikaatioongelmia ilmenee, lähellä on aina suomenkielisiä työntekijöitä. voi auttaa.

"Halusimme sanoa, että tarvitsemme ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja että arvostamme heitä", Lehtovuori sanoi.

Kommentit (453)

Vierailija
141/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, minä lähetin viime vuonna useamman kerran hakemuksia S-ryhmän työpaikkailmoituksiin, enkä ikinä saanut kutsua haastatteluun. Sama juttu K-ryhmän kaupoissa. Kumma juttu kerta kaikkiaan

Eikös S-kaupat rekrytoi ilman nimiä, kuvia ja ikiä yms. Vain CV:n perusteella. Joten siinä mielessä ei ole syrjinnästä kyse. 

Vierailija
142/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää. Minä olen hakenut S-ryhmästä töitä 5 vuotta, eivät vaan suostu palkkaamaan minua :/

Sinulla on siis aika jännä rikosrekisteri.

Joo. Mun rikos oli että olin töitä kaipaava valkoihoinen suomalainen. Sen olisivat nielleet jotenkin ehkä mutta kun halusin palkkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko myös Ylen sisältö muuttaa yksikieliseksi? Sopeutukoot muut ja lukekoot tekstityksiä?

Vierailija
144/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä, kun työnantajat puhuvat, että heillä on niin kova työvoimapula, että tarvitsevat ulkomaista työvoimaa, mutta sitten kuitenkin tuntuu, että monia suomalaisia työnhakijoita ei edes kutsuta työhaastatteluun.

Syitä on monia. Huono äidinkieli eli eivät osaa edes suomea, rikosrekisteri, päihdeongelma, ylipaino jne. Jokainen suomalainen jolla korvien väli on kunnossa on jo töissä.

Kyllä ylipainoisia ainakin on töissä paljonkin. 

Vierailija
145/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on semmoinen markkinoinnin kukkanen että oikein huimaa. Jos palvelua ei saa suomeksi niin ei siihen tarvitse sopeutua. Voi käydä niin että perheemme vaihtaa kauppaa.

Vierailija
146/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa työnantaja ei järjestä kielikursseja, jos tarvii työvoimaa ulkom. Ruotsiin menin 70-luvulla ja työaikana firma järjesti kielikursseja. Heti, kun osasi auttavasti ruotsia, sai parempia hommia firmassa. Tästä voisi täälläkinn  ottaa mallia, kun kaikki paskakin apinoidaan Ruotsista.

Ihan tiedoksi että suomalaiset työnantajat järjestävät kielikursseja. On jopa teho-opetusta jossa käytetään kaksi tuntia työaikaa per päivä ja vapaa-ajalla lisää. Kokonaisviikkotuntimäärä voi olla yli 20.

Vierailija
147/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen ja punavihreiden mukaan täällä on HUUTAVA TYÖVOIMAPULA. Kukkua,sanon minä.

Vierailija
148/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat haalivat säästösyistä vierasmaalaista halpatyövoimaa eivätkä halua panostaa kielikursseihin. Tämä puolestaan sopii sekä oikeistolle että vasemmistolle: edelliselle juuri sen takia, että saadaan ihmisiä, jotka työskentelevät halvalla, ja jälkimmäiselle sen takia, että ihqu monikulttuurisuus lisääntyy.

Toivottavasti PAM-liitto ottaa kopin ja tarkastelee, että näille tosiaan maksetaan tes.n mukaista palkkaa lisineen. 

Vierailija
149/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ulkomaalaiset työntekijät voivat opetella sen suomen kielen. Ollaanhan kuitenkin Suomessa. 

Olin nuorena saksassa kesätöissä. Lähtöoletus siinä oli se, että minä opettelin saksaa eikä se, että se loppufirma opettelee esim. englantia (tai suomea) jotta voi kommunikoida kanssani.

Suomivasemmisto toteuttaa käytännössä todella erikoista maailmankuvaa kun selvistä asioista ja ilmiöistä ei tässä maassa saa puhua ääneen ilman rangaistusta ja toisaalta tehdään kaikkensa jotta tavissuomalaisen pitää luopua kaikesta mikä voisi nostaa tavissuomalaisen tunnetta siitä että on suomalainen, kuten vaikka kielestä, kulttuurista, perinteistä, symboleista.

Leo Kinnunen oli muinoin Formula 1 tason kuski, mutta sen uralle tuli ongelma asenteesta 'jos jollain on mulle asiaa, niin puhukoon suomea'.

Sama asenne on nykyään tänne muuttavilla. Jos on jotain asiaa puhukaa kieltäni tai englantia.

Vierailija
150/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palvelua saisi suomeksi kun vain palkkaisia suomalaisia. Niitä riittää pilvin pimein tuolla koulutettuja kivoja sekä työteliäitä ihmisiä.

Ja me osataan palvella myös englanniksi, ruotsiksi, ranskaksi, saksaksi,...

Vierailija
151/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai peruskielitaito täytyy hallita, sen kyllä oppii jokainen halutessaan. Eiköhän tässä nyt vain haluta edistää halpatyövoiman käyttöä? 

Vierailija
152/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää. Minä olen hakenut S-ryhmästä töitä 5 vuotta, eivät vaan suostu palkkaamaan minua :/

Kieltäydy puhumasta suomea työhaastattelussa, niin saat paikan.

Vierailija
153/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ruotsinkielisten on saatava palvelua omalla kielellä, mutta ei suomenkielisten? Tämähän on selvää syrjintää.

Ehdottaisin S-ryhmän pomolle, että hän hakeutuu joksikin aikaa asiakaspalvelutyöhön Ranskaan. Sen jälkeen voi tulla kertomaan oman kokemuksensa siitä, mitä siitä seuraa, kun asiakas ei saa palvelua maan virallisella kielellä (olettaen, että hän ei osaa ranskaa).

Käsittämätöntä ylimielisyyttä ja piittaamattomuutta asiakkaita kohtaan, että työntekijöiltä ei edellytetä alkeellisintakaan kielitaitoa. Ei luulisi olevan vaikea opetella hyvää päivää, kiitos, numerot suomeksi ja tavallisimmat juomat. Niillä jo pärjäisi tarjoilijana niin, että asiakas ei edes huomaisi puutteellista kielitaitoa.

Entäs jos pähkinäallerginen kysyy, onko ruuassa pähkinää...

Vierailija
154/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen ja punavihreiden mukaan täällä on HUUTAVA TYÖVOIMAPULA. Kukkua,sanon minä.

Itse asiassa on. Lähes kaikkialla mennään vajaalla miehityksellä. Toinen puoli asiassa on vain se, että ei palkata tarpeeksi väkeä, vaikka olisi tarve. Eli meillä on sekä työvoima- että työpaikkapula. 

Vierailija
155/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asioi toista kertaa niissä paikoissa missä pitää Suomessa keskustella englanniksi. Ihan naurettavaa että ei edes yritetä opetella suomea vaan suomalaiset ovat ne joiden pitäisi muuttua. Naurettavaa.

Rikos.

Vierailija
156/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asioi toista kertaa niissä paikoissa missä pitää Suomessa keskustella englanniksi. Ihan naurettavaa että ei edes yritetä opetella suomea vaan suomalaiset ovat ne joiden pitäisi muuttua. Naurettavaa.

Nyt kun ollaan NATOSSA niin naton erikoisjoukoille on tarjoiltava engklanniksi. Jes sör.

Tää kieli moukaroidaan pihalle. Kohta sitä puhuu vain pieni hipsteri vähemmistö joiden mielestä se on coolia.

Juuri mietin, puhutaanko Suomessa vain englantia 2050.

Vierailija
157/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on, kun haalitaan tänne halpatyövoimaa. Lisää työttömyyttä, rahoja lähetetään kotimaahan, lisää köyhyyttä ja pahoinvointia. Säästöillä on karmeat seuraukset pitkällä tähtäimellä. 

Vierailija
158/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palvelua saisi suomeksi kun vain palkkaisia suomalaisia. Niitä riittää pilvin pimein tuolla koulutettuja kivoja sekä työteliäitä ihmisiä.

Mutta ne tietävät oikeutensa. Kalliiksi tulee. Eihän sellaista voi palkata.

Ei välttämättä. Osaava ihminen ansaitsee helposti palkkansa, kun tekee tuottavaa työtä.

Vierailija
159/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ylimielistä menoa. Suomessa palvelua on AINA saatava suomen kielellä. Miten nuo maahantulijatkin oppivat kieltä jos puhuvat vain englantia?

Työni kautta tunnen näitä, jotka ovat asuneet Suomessa yli 10 vuottakin ja edelleen odottavat, että heidän ei tarvitse suomea oppia, vaan muut vääntävät heille englantia työpaikoilla. 

Vierailija
160/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Suomessa ole kielitaitovaatimuksia muille kuin viranomaisille...siis lainsäädännössä. Muuthan saavat palkata keitä haluavat? Asiakkaat voivat sitten tehdä omia valintojaan jos siltä tuntuu. Kaikkiin se ei vaikuta mutta joihinkin kyllä. Ei tämä kai vaikea asia ole ymmärtää?? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme