Luulin löytäväni onnen maalta, nyt parin vuoden jälkeen haluaisin takaisin kaupunkiin.
Omakotitalo ja valtava tontti tuntuivat luksukselta aluksi, mutta hohto on himmennyt. Ison pihan ylläpito on pidemmän päälle ihan vihoviimeistä hommaa, rikkaruohoja saisi olla kitkemässä koko ajan ja talvella tietysti luoda lunta ja hiekoittaa. Vanhassa talossa on koko ajan jotain kesken. Ärsyttävintä on riippuvuus autosta, joka nielee kaiken ylimääräisen rahan ja jota ilman ei voi kuvitella lähtevänsä yhtään mihinkään. Ja eroonhan tästä ei noin vain pääse kun maaseudun vanhat talot ei pahemmin liiku. Jos haikailet maalle niin mieti asiaa vielä kerran ja sitten toisen kerran.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Maalla viihtyminen on myös paljon kiinni minkälaiset naapurit saa. Onko jotain hulluja niin siinäpä oot kusessa heidän kanssaan korvessa. Sellainenkin asia kuin toimiva nettiyhteys voi olla maalla harvinaista. Hidastelee ja pätkii.
Enempi tuntuu olevan kiinni siitä millaiset naapurit naapuri saa. Suurimmat isännät tuntuu tulevan aina muualta.
Mitä tahansa voi harrastaa mistä käsin tahansa mutta sitten saattaa joutua matkaamaan sinne harrastuspaikkaan kauas. Itse en ainakaan halua mihinkään siirtymään käyttää paljoa aikaa.
Kun löytyy kaikki palvelut ihan vierestä, elämässä jää paljon enemmän aikaa elää kun ei tarvi matkata joka paikkaan.
Maalla ne harrastusmahdollisuudet voi tehdä myös sinne omalle tontille. Yhteen paikkaan voi laittaa kuntosalin, toiseen paikkaan puutyöverstaan, kolmanteen kangaspuut, neljänteen pienoisrautiotien jne jne. Kiipeilyä voi harrastaa oman metsän puissa ja ripustaa sinne korkeuksiin telttoja hengailua varten. Tai voi alkaa pelastaa maailmaa ja loukuttaa supikoiria ja harjoitella perinneparkitsemista talvi-iltoina. Konesuuntautuneemmat voivat rassata autoja tai rakentaa laitteita puidenkorjuuta ja polttopuiden tekoa helpottamaan.
Etätyöpäivää voi mikrotauottaa tuijottelemalla metsään ja lounaan yhteydessä voi ottaa pienen happihyppelyn omassa pihassa tai metsässä.
Kun ympärillä on tilaa, niin se alkaa ihan automaattisesti tuottaa kaikkia ideoita siitä, mitä täällä voisi harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä näitä maaseudun puuhia; kesällä voi tehdä erilaisia vesiliikuntajuttuja kätevästi; voi uida, meloa, soutaa, purjehtia jne. Lisäksi kesäisin on äärimmäisen mukavaa maata riippukeinussa ja lukea kirjoja.
Talvella voi hiihtää ja lumikenkäillä ympäriinsä. Myös lumesta voi rakentaa kaikenlaista ja tutkia taivaankappaleita kiikarilla tai kaukoputkella.
Ainakin meidän kylällä on myös paljon paremmat mahdollisuudet sisäliikuntaan kuin kaupungissa. Täällä on uusi hieno liikuntahalli kuntosaleineen, jota saa käyttää vapaasti viidellä eurolla per kuukausi. Ja tosiaan siihen halliinkin saa varata vuoroja vaikka ihan yksityisihminen joka haluaa mennä peuhaamaan perheineen tai vaikka pelaamaan sulkapalloa. Lisäksi on ohjattuja jumppia ja usean lajin höntsävuoroja joihin jokainen on tervetullut, ilman että tarvitsee liittyä mihinkään urheiluseuroihin. Punttisalilla olen usein ollut lähes ainoa treenaaj
Täällä samoin. Pieni muutaman tuhannen asukkaan kunta, kuntosali on viimeisen päälle ja vuosimaksu 50€. Lisäksi jos jonkinlaista jumppaa ja aktiviteettia niille jotka sitä haluaa, edullisia vuokravälineitä lumikengistä ja kanooteista lähtien jne.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä rauhaa, jota maalla on. Mitä se oikein tarkoittaa, etenkään jos on perhettä ja pieniä lapsia? Asun Helsingissä eivätkä minua häiritse muut ihmiset mitenkään. Eivät he vaadi minulta mitään. Sen sijaan suurin este omalla rauhalle on omat lapset. Minulle rauha tarkoittaa, että saan tulla ja mennä kuten haluan, voin kuunnella musiikkia tai lukea kirjaa kun haluan. Voiko joku vastata mitä se oma rauha siellä maalla tarkoittaa, etenkin jos on lapsia.
Omaa rauhaa on se ettei ympärillä ole koko ajan autoja ja ihmisiä, ei meteliä, ei kolinaa naapurista tai naapurin lasten kirkumista taloyhtiön leikkipaikalla/naapurin trampoliinilla. On hiljaisuutta, saa olla oman perheen kesken, kukaan ulkopuolinen ei seisoskele pihallasi= on oma rauha.
Se että saa mennä ja tulla ja tehdä mitä haluaa ei ole rauhaa, vaan vapautta/omavalintaa.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulta muuttaneena väitän, että hyvin harva maalainen oikeasti käsittää miten hyvää elämää esim. pk-seudulla voi elää. On yleinen harhaluulo, etteikö olisi luontoa, rauhaa, mukavia ihmisiä, mahdollisuutta kasvattaa omaa ruokaa tai vaikkapa kalastaa. Myös hiihto on yleinen harrastus. Meidänkin takametsässä vilistää joka talvi paljon hiihtäjiä hyvin ylläpidetyillä laduilla.
Jos ei ole omia tiloja esim. nikkarointiin tai muuhun tilaa vievään puuhasteluun, niin kaupungilta kyllä löytyy vaikka mitä kerhoa ja ohjausta pikkuhintaan.
Suomen suurimmat kaupunkialueet ovat hienojen luontoalueiden lähellä. Turussa ja Helsingissä on saaristoa lähempänä, kuin monella maalaisella ruokakauppa ja Tampere on hienon järven ympäröimä.
Kyllä se sori nyt vain menee niin, ettei maaseudulle muuttamalla todennäköisesti vain menettää mahdollisuuksia. Jo ihan riskialttiin talokaupan myötä ja työllisyys on mitä on. Työpaikkaa
Kas kun me ihmiset ollaan erilaisia. Uusi juttu sulle? Minä haluan että pääsen metsään, pelloille, rannalle tai tunturiin ihan kotipihasta. Kävellen. Talvisin lähden niin ikään hiihtämään kotipihasta, en lähde autolla jonnekin mistä lähtee latu. Enkä todellakaan halua hiihdellä paikassa jossa suorastaan vilistää hiihtäjiä, tai vielä pahempaa että hiihtävät mun takametsissäni 😄
Mulla on myös se nikkarointiverstas ihan omassa pihassa, en todellakaan halua lähteä sitä varten "kaupungille".
Kyllä, tiedän hyvin että kaupungeissakin on luontoa. Se vaan ei riitä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähemmän elämässä joutuu lumen kanssa olemaan tekemisissä, sitä mukavampaa elämä on.
Minä nautin talvella ihan tavattomasti siitä lumisesta maisemasta, mikä meillä oli. Kaupungissa se lumi menee aika nopeasti ruskeaksi tai mustaksi mössöksi, mistä on kauneus kaukana. Täällä maalla meidän pihatiekin pysyi valkoisena, tontilla olevasta lumesta puhumattakaan.
Oli myös mielenkiintoista bongata eri eläimien jälkiä lumesta. Hiiriä ja jäniksiä nähtiin usein livenäkin ja lumikko pariin kertaan, mutta lisäksi nähtiin myös ketun ja peuran jälkiä lumessa.
Tämä! Luminen maisema on vaan niin uskomattoman kaunis! Etenkin siis maalla, kun lumi pysyy valkoisena.
Olen reumaatikko ja selkäsairas, ja mies asuu vähintään puolet viikosta muualla. En silti ota lumitöistä stressiä, vaan teen vähän kerrallaan. Pienellä kolalla 5-10 minuuttia kerrallaan, tulee valmista mutta ei raskaaksi. Jos aamulla pitää lähteä liikenteeseen ja lunta on luvassa, ajan auton jo illalla valmiiksi portille, jolloin lumitöitä ei ole paljoa. Tien auraa naapuri traktorillaan.
Ja kun talvet ovat täällä kunnollisia, ei hiekottaakaan ole tarvinnut kuin kerran talvessa. Se on kevättalvella, kun tulee se pakkasjakso uudelleen, kun ensin jo oli sulaa. Siihen asti luminen maa pitää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla ei ole mitään mukavaa tekemistä. Vain tuollaista ap:n mainitsemaa ikävää puurtamista.
Joskus haluaisin nähdä listaa, mitä kaupungissa nämä mukavat tekemiset ovat. Kun en enää muista.
Museot on nopeasti kaluttu läpi, samoin prismat ja sittarit. Kaippa se t"ekeminen" on sitten jossain kapakassa istumista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla viihtyminen on myös paljon kiinni minkälaiset naapurit saa. Onko jotain hulluja niin siinäpä oot kusessa heidän kanssaan korvessa. Sellainenkin asia kuin toimiva nettiyhteys voi olla maalla harvinaista. Hidastelee ja pätkii.
Enempi tuntuu olevan kiinni siitä millaiset naapurit naapuri saa. Suurimmat isännät tuntuu tulevan aina muualta.
Jep. Enemmän mulla on haittaa ja ongelmia ollut naapureista kaupungissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, totta
Tänne tullaan ja luullaan, että ollaan maapallon napoja, kun kerran ollaan oikein kaupungista kotoisin. Eipä tule monelle tulokkaalle mieleen, että aika moni muukin saattaa samassa kyläyhteisössä olla kaupungista lähtöisin. Porsastelun sijaan neuvoisin käyttäytymään normaalisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä rauhaa, jota maalla on. Mitä se oikein tarkoittaa, etenkään jos on perhettä ja pieniä lapsia? Asun Helsingissä eivätkä minua häiritse muut ihmiset mitenkään. Eivät he vaadi minulta mitään. Sen sijaan suurin este omalla rauhalle on omat lapset. Minulle rauha tarkoittaa, että saan tulla ja mennä kuten haluan, voin kuunnella musiikkia tai lukea kirjaa kun haluan. Voiko joku vastata mitä se oma rauha siellä maalla tarkoittaa, etenkin jos on lapsia.
Omaa rauhaa on se ettei ympärillä ole koko ajan autoja ja ihmisiä, ei meteliä, ei kolinaa naapurista tai naapurin lasten kirkumista taloyhtiön leikkipaikalla/naapurin trampoliinilla. On hiljaisuutta, saa olla oman perheen kesken, kukaan ulkopuolinen ei seisoskele pihallasi= on oma rauha.
Se että saa mennä ja tulla ja tehdä mitä haluaa ei ole rauhaa, vaan vapautta/omavalintaa.
Tai, jos satut jättämään oven lukitsematta kun viet roskapussin roskikseen ei saman tein joku ole tukemassa jo ovesta sisään
Meillä minä olen maalta ja en välitä pätkän vertaa ostoskeskuksissa pyörimisestä tai tapahtumista yms. Ei kiinnosta. Viihdyn kotona ja lähimetsässä. Mies on taas pesunkestävä kaupunkilainen ja asunut koko ikänsä kerrostalossa ennen kuin ostimme tämän lähiötalon jokunen vuosi sitten. Mies kyllä tykkää omakotitalon vapaudesta ja sanoo, että hänestä tämä paras asumismuoto. Mutta mies toisaalta tykkää lähteä kaupungille, bongailee aina jotain tapahtumia kaupungilta, käy vapputorilla ja torilla se ja tämä. Hän on niin kaupunkilainen ja aktiivinen. Hänestä on ihana käydä kauppahallissa ostamassa pihvit tai juustotarjottimeen juustot. Musta se on taas liian vaivalloista ja ihan hyviä saa marketistakin.
kyllä citi-elämä on oikeaa elämää..ei turhanpäiväistä ruohonleikkuuta,lumitöitä,polttopuuntekoa sun muuta aikaa vievää..neonvalojen sykkeessä on kaikkea,palvelut lähellä,rakkautta saatavilla,baarit yms..
Mitä vähemmän elämässä joutuu lumen kanssa olemaan tekemisissä, sitä mukavampaa elämä on.
Minä nautin talvella ihan tavattomasti siitä lumisesta maisemasta, mikä meillä oli. Kaupungissa se lumi menee aika nopeasti ruskeaksi tai mustaksi mössöksi, mistä on kauneus kaukana. Täällä maalla meidän pihatiekin pysyi valkoisena, tontilla olevasta lumesta puhumattakaan.
Oli myös mielenkiintoista bongata eri eläimien jälkiä lumesta. Hiiriä ja jäniksiä nähtiin usein livenäkin ja lumikko pariin kertaan, mutta lisäksi nähtiin myös ketun ja peuran jälkiä lumessa.