Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin löytäväni onnen maalta, nyt parin vuoden jälkeen haluaisin takaisin kaupunkiin.

Vierailija
03.07.2024 |

Omakotitalo ja valtava tontti tuntuivat luksukselta aluksi, mutta hohto on himmennyt. Ison pihan ylläpito on pidemmän päälle ihan vihoviimeistä hommaa, rikkaruohoja saisi olla kitkemässä koko ajan ja talvella tietysti luoda lunta ja hiekoittaa. Vanhassa talossa on koko ajan jotain kesken. Ärsyttävintä on riippuvuus autosta, joka nielee kaiken ylimääräisen rahan ja jota ilman ei voi kuvitella lähtevänsä yhtään mihinkään. Ja eroonhan tästä ei noin vain pääse kun maaseudun vanhat talot ei pahemmin liiku. Jos haikailet maalle niin mieti asiaa vielä kerran ja sitten toisen kerran. 

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kannattaako ostaa joku mörskä jota pitää rempata joka vuosi. Hyväkuntoinen uusi tai uudehko talo ei tarvitse juuri mitään vuosikymmeniin. 

Itse eläyt ja asunut ikäni maalla ja vanhoissakin taloissa, eikä mulla mitään työmaata siellä ole ollut.

Mitä ihmeen rikkaruohojen kitkemistä???? En oo ikinä kitkenyt mitään rikkaruohoja mistään, minkälaisia ne teidän kaupunkilaisten pihat oikein on? 

Tää alotus tais olla trolli, aivan idioottimaista juttua. 

Tämä. Pihan on huonosti suunniteltu, jos joutuu kitkemään -tai leikkaamaan ruohoa. Edes kasvimaata ei ole pakko kitkeä, jos harrastaa kateviljelyä.

Eikä niitä lumitöitäkään ole pakko tehdä, maalla naapurin isäntä käy linkoamassa pihan kohtuuhintaan.

Itse en ole eläessäni hiekoittanut yhtään mitään. Normaali ihminen pysyy kyllä tolpillaan ilmankin, ja ilman nastakenkiä. Ap varmaan hiekoittaa ravistelemalla lahkeitaan.

Vierailija
82/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikun myyntiin. Turha siellä on kitua, kun on itselle sopimattomaksi todettu.

Hyvä, että ap kokeili tuota, jotta ei jäänyt kaihertamaan.

Näin on, maalaiselämä ei sovi kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä näitä maaseudun puuhia; kesällä voi tehdä erilaisia vesiliikuntajuttuja kätevästi; voi uida, meloa, soutaa, purjehtia jne. Lisäksi kesäisin on äärimmäisen mukavaa maata riippukeinussa ja lukea kirjoja.

Talvella voi hiihtää ja lumikenkäillä ympäriinsä. Myös lumesta voi rakentaa kaikenlaista ja tutkia taivaankappaleita kiikarilla tai kaukoputkella.

Ainoa oikeasti hauska noista luetelluista jutuista mitä maalla voi tehdä on melonta, ja sitäkin harrastan ihan kaupungissa. On valinnanvaraa erilaisiin kajakkeihin ja kanootteihin. Jonain päivänä nopeampaa, joskus ketterämpää. Joskus yhden- ja joskus kahden istuttavaa. Sekin siis sujuu paremmin kaupungissa. Niin, ja riippukeinussa lueskelen myös ihan kaupungissa.

Mitä vähemmän elämässä joutuu lumen kanssa olemaan tekemisissä, sitä mukavampaa elämä on. 

Vierailija
84/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten elämä on parempaa kaupungeissa, kyllähän sen huomaa miten kaupunkilaisnuoret ovat paljon fiksumpaa porukkaa kuin maaseudun mopopojat. Maakylissä nuorisoporukat eivät todellakaan ole mitään fiksuja. 

Tietty kaupungeissakin on alueita joilla on ongelmia, mutta kyllä lapsilla on kaupungeissa enemmän mielekästä tekemistä ja pysyvät siis paremmilla teillä. 

Vierailija
85/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla ei ole mitään mukavaa tekemistä. Vain tuollaista ap:n mainitsemaa ikävää puurtamista. 

Mielikuvituksen puutetta.

Vierailija
86/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyy mihin kaupunkiin, mitä sillä on tässä väliä :D Pirkanmaalla tämä kokeilu kuitenkin. Ne lumityöt ja traktorit ja trampat oli alkuun toki kivoja, mutta kaikkeen koko jengi sitten kyllästyi.

Ajatus: helsinkiläinen muutti pikkukaupunkiin "maalle" - ei siis MAALLE.

Kyllä, kehäkolmosen ulkopuolella vaikka Turun ja Tampereen keskustat ovat maaseutua.

Serkku on tällainen jolle kaupunki=Helsinki. 

Kerran sanoin tulleeni mökiltä kaupunkiin ( tarkoitin kotiini, joka EI ole pääkaupunkiseudulla, mutta on kaupungissa) ja hän luuli, että olin tullut Helsinkiin. Muita kaupunkejahan ei siis ole???

Ei se Helsinkikään maailman mittakaavassa ole oikea kaupunki, korkeintaan kaupunginosa eikä sellaisenaankaan kovin iso.

Vierailija
87/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla ei ole mitään mukavaa tekemistä. Vain tuollaista ap:n mainitsemaa ikävää puurtamista. 

Höpöti. Ihmiset pitävät eri asioista. Sama kuin jos väittäisin että maalla asuvilla ei ole tietoa paremmasta niin eivät osaa sitä kaivatakaan. Joka todennäköisesti on lähempänä totuutta. 

Vierailija
88/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleistä on, että tänne muutetaan kauhealla töpinällä, yritetään laittaa koko yhteisö sekaisin, kun olaan niin innoissaan, pihassa vilisee lammasta ja kanaa 

Ja sitten se kaikki päättyy yhtä nopeasti, kuin on alkanutkin. Muutetaan kauhealla vauhdilla takaisin kaupunkiin ja valitetaan kuinka hirveää täällä oli 

Vierailija
89/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit pitää ap:n muuttaa takaisin kaupunkiin ja lakata valittamasta. Helppoa.

Itse viihdyn pikkukaupungin taajaman ulkopuolella varsin hyvin, täällä keskellä peltoja ja metsää, enkä ole ainut.

Varsin rauhallista, palveluihin n 5 km matkaa. Talomme rakensimme itse ja tontti on toki suuri mutta eipä tuo piha kovin paljon työtä kaipaa kun sen on osannut suunnitella hyvin. Pihatyöt on sentään kuntoiluna kivaa kun näkee työnsä jälkeä samalla kun saa liikuntaa, voittaa kuntosalit mennen tullen.

Ei tämä tietenkään kaikille sovi ja heille onkin muunlaiset asumisjärjestelyt.

Vierailija
90/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus haluaisin nähdä listaa, mitä kaupungissa nämä mukavat tekemiset ovat. Kun en enää muista.

Näyttelyt, teatterit, ravintolat, puistot, kahvilat, torit, kauppahallit, julkinen liikenne, ihmisbongailu, harrastukset, illallisristeilyt, spat ja muut hemmoittelut, lista on loputon.

Pelkästään ruokakauppojen valikoimissa ero on aivan suunnaton. Jos pitää ruoanlaitosta niin maalla asuminen tekisi harrastuksesta vaikeaa. 

Mitä kivaa maalla muka on? Oikeastaan ainoa asia jonka keksin on pyöräily. Lenkkeilykin on kaupungissa mukavampaa kun reittivaihtoehtoja on niin paljon enemmän. Ja rantasauna on maalla mukava juttu. 

Tuosta listasta ainoastaan näyttelyt ja teatterit ovat sellaisia, joita ei maalta löydy ja jotka ovat ns. mukavia. Muut ovat turhia, ja harrastaa voi myös maalla, joten en oikein ymmärrä sitä listalla.

Vierailija
91/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi näitä "ihanaa elämää maalla".. meillepäin muutetaan juuri tämän takia, mutta elämänsä kaupungissa eläneet eivät niinkään helposti sopeudu maaseudulle.

Vierailija
92/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaako ostaa joku mörskä jota pitää rempata joka vuosi. Hyväkuntoinen uusi tai uudehko talo ei tarvitse juuri mitään vuosikymmeniin. 

Itse eläyt ja asunut ikäni maalla ja vanhoissakin taloissa, eikä mulla mitään työmaata siellä ole ollut.

Mitä ihmeen rikkaruohojen kitkemistä???? En oo ikinä kitkenyt mitään rikkaruohoja mistään, minkälaisia ne teidän kaupunkilaisten pihat oikein on? 

Tää alotus tais olla trolli, aivan idioottimaista juttua. 

Ei kannattaisi aina arvioida toisten elämää ja kokemusta omasta perspektiivistä vaan joskus voisi yrittää laajentaa näkemyksiään. Se että sinä et maalla asuessasi kitke rikkaruohoja ei vielä tee siitä jotain yleispätevää sääntöä.

Minun kokemukseeni, ihan niinkuin hänellä, jolle vastasit, sisältyy ihan helvetisti rikkaruohon nyppimistä. Muutimme maalle kun olin

Ei niitä kitkettäviä kasvimaita pakoteta perustamaan, jos muuttaa maaseudulle. Ilman niitä voi aivan hyvin olla eikä silloin tarvitse mitään kitkeä.

Vierailija
93/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöti. Ihmiset pitävät eri asioista. Sama kuin jos väittäisin että maalla asuvilla ei ole tietoa paremmasta niin eivät osaa sitä kaivatakaan. Joka todennäköisesti on lähempänä totuutta. 

Mistä paremmasta? Kuten itse sanoit, ihmiset pitävät eri asioista. 

Vierailija
94/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on kyllä täysin asiaa.

Muutin itse takaisin maalle suhteellisen alkeellisiin olosuhteisiin. Eipä tässä pakollisia viikottaisia huoltokohteita hirveästi ole, pihaa pitää toki kolata talvella ja nurmi leikata viikottain kesällä. Kerralla näihin menee aikaa puolisen tuntia, toki jos lunta on tullut erittäin runsaasti, niin sitten hiukan enemmän. Hiekotin kahdesti viime talvena. Ja toki lisäksi jotain satunnaista, rännien putsausta, huussin tyhjäystä, polttopuun kantoa tai tekoa, riippuen ostaako valmista yms. Ja polttopuutkin on pakollisia pelkästään ulkosaunaan, muuten voi lämmittää halutessaan ilpillä ja sähköpatterilla.

Kannattaa siis miettiä sitä, että jos muutat käytännössä nolla pihatöiltä kerrostalosta maalle omakotitaloon, niin onko tarve heti aluksi tai ylipäätään ylläpitää unelmien puutarhaa ja isoa pihaa. Kyllä tähän omallekin tontille saisi rakennettua sellaiset istutukset ja kasvimaat, että kesän saisi olla niillä töin. Mulla ei ole muuta kuin marjapuskia ja raparperiä, jotka vaativat vuodessa kaikki yhteensä ehkä tunnin huolenpitoa ja lisäksi sadonkorjauksen.

Vierailija
95/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joillekuille sopii asua maalla ja toisille sitten kaupunki ja osalle jotain siltä väliltä. Pitääkö tehdä joku "kun mä en tykkää niin ei muutkaan" tai "kun mulla oli vaikeeta niin varmaan muillakin" ketju. Kyllä paikka X on parempi kuin paikka Y. Jos kokeilee eikä viihdy, niin muuttaa pois sieltä missä ei viihdy, aika yksinkertaista.

Täällä jotenkin luullaan että on vain yksi totuus, no ei sellaista ole olemassakaan. Nykyinen maalainen on saattanut asua kaupungissa, elää kiireistä uraelmämää ja sitten muuttanut maalle. Se, ettei tiedä paremmasta, on oikeasti hassu väite nykymaailmassa. Samoin kuin se, että perustaa kokemuksensa johonkin teiniajan tuntemuksiin.

Lapsuus maalla, teini-ikäisenä paska paikka ja heti kun mahdollista niin opiskelemaan kaupunkiin ja helppoon kaupunkielämään. Sieltä työpaikka ja oli kivaa aikansa. Ulkomaille urajuttuihin vei tie ja nyt jäähdyttelen taas maalla ja duunia teen ulkomaiselle firmalle täältä metsän keskeltä tunnin matkan päässä pääkaupunkiseudusta. Ja kun tähän kyllästyy, niin sitten taas johonkin. Harrastukset ja mahdollisuudet on ihan omassa päässä, oli sitten kaupungissa tai maalla. Kaupungissa on helppoa, no joo tavallaan. Maalla on vaikeaa kun tarvitaan auto, pitkät matkat ja pitää tehdä paljon itse, no joo, sekin on totta. Mutta kaikki on kiinni oikeastaan sun omasta päästä ja kulloisestakin elämäntilanteesta.

Vierailija
96/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaupunkilaiset olette typeriä! Mistä tuollainen älynväläys edes tuli? 

Vierailija
97/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus haluaisin nähdä listaa, mitä kaupungissa nämä mukavat tekemiset ovat. Kun en enää muista.

Näyttelyt, teatterit, ravintolat, puistot, kahvilat, torit, kauppahallit, julkinen liikenne, ihmisbongailu, harrastukset, illallisristeilyt, spat ja muut hemmoittelut, lista on loputon.

Pelkästään ruokakauppojen valikoimissa ero on aivan suunnaton. Jos pitää ruoanlaitosta niin maalla asuminen tekisi harrastuksesta vaikeaa. 

Mitä kivaa maalla muka on? Oikeastaan ainoa asia jonka keksin on pyöräily. Lenkkeilykin on kaupungissa mukavampaa kun reittivaihtoehtoja on niin paljon enemmän. Ja rantasauna on maalla mukava juttu. 

Mitä tahansa voi harrastaa mistä käsin tahansa mutta sitten saattaa joutua matkaamaan sinne harrastuspaikkaan kauas. Itse en ainakaan halua mihinkään siirtymään käyttää paljoa aikaa. 

Kun löytyy kaikki palvelut ihan vierestä, elämässä jää paljon enemmän aikaa elää kun ei tarvi matkata joka paikkaan. 

Vierailija
98/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Nurmikko. Luonnoton väkisin kasvatettava alue, yleensä epäonnisesti. Golfkentällä voi olla nutmikkoa, miksi muualla ei saisi olla jotain vapaampaa?

No jos maaseudulla haluaa pitää kyyt pois ihan pihapiiristä, niin nurmikko kannattaa pitää lyhyenä.

Vierailija
99/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kliseitä täynnä oleva aloitus, vaikka kaupunkilainen kerrostaloeläjä olenkin. Jos se on noista kiinni, niin nuo olis kyllä voinut kuvitella/lukea lehdistä ihan jo etukäteen. Tietty ajatus itsestä jonain yleiskoneena, että nuohan on kivaa hommaa ja niin tykään puutarhasta yms. tekemisestä saattaa sekoitaa ajatelmaa. Kannattaisi olla realisti.

Itsekin haaveilen välillä mummonmökistä ja omenapuista sun muista, mutta olen onneton rempoissa ja puutarhanhoidossa ja pidän helposta elämästä, niin kaupungissa pysyn. Vuokramökkiely silloin tällöin riittää.

Vierailija
100/133 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulta muutettuani häkellyin kaikista mahdollisista harrastusmahdollisuuksista köysikiipeilystä ja lasinpuhalluksesta lähtien.

En kyllä muuta takaisin pikkukaupunkiin saatikka maaseudulle. Tykkään kokeilla kaikkea uutta ja tutustua erilaisiin ihmisiin. Ei ihme, jos isosta kaupungista muuttanut pettyy maaseutuun. Eihän siellä ole oikeasti juuri mitään tekemistä ja valinnanvara ihmisseurasta todella kapea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi