Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalan poliklinikalla käynti maksaa ensi vuonna 66,70 euroa per kerta

Vierailija
01.07.2024 |

https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/ehdotus-sosiaali-ja-terveydenhuollo…

Ehdotuksen mukaan mainittujen asiakasmaksujen enimmäismääriä korotettaisiin perusterveydenhuollossa pääsääntöisesti 22,5 ja erikoissairaanhoidossa pääsääntöisesti 45 prosentilla. Tällöin esimerkiksi terveyskeskuksen käyntimaksu olisi 28,20 € (nyt 23 €) ja sairaalan poliklinikkamaksu 66,70 € (nyt 46 €).

Nyt saa oikeasti alkaa miettiä onko varaa enää sairastaa.

Kommentit (393)

Vierailija
181/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liikunnallinen, tupakoimaton, raitis ja hyvää ruokavaliota noudattanut alle 40-vuotias nainen. En todellakaan ole ylipainoinen. Olen ollut töissä teini-ikäisestä asti.

Minulla on rintasyöpä, joka on hoidettavissa. Tulotasoni romahti sairastumisen myötä, mutta onneksi saan kuitenkin hoitoja, siitä olen kiitollinen. Onneksi pelkkä sädehoito jää ensi vuoden puolelle, ja isommat operaatiot tehdään vielä tämän vuoden puolella.

Haluaisiko joku elämänsankari kertoa minulle, miten tämä syöpä on minun oma valinta ja omien tekojeni seurausta?

Vierailija
182/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut maksamaan tänä vuonna poliklinikkamaksun jo 5 kertaa, kun olen asioinut näköpolilla. Lisää käyntejä on vielä tulossa, luultavasti myös tulevina vuosina. Ja koska olen opiskelija, joudun maksamaan nämäkin laskut opintolainalla sen sijaan että saisin niihin toimeentulotukea. Lisäksi joudun uusimaan kalliit, tarjouksessakin melkein 1 000 € maksavat silmälasini opintolainalla suunnilleen kerran vuodessa... (Älkää kuvitelko, että näillä voimakkuuksilla pystyisi opiskelemaan millään halpislaseilla - kokeiltu on eikä siitä tullut päänsäryn takia yhtään mitään.)

Tällaiset uutiset pistää aina miettimään, mitä järkeä on edes yrittää. Näössäni on kuitenkin niin paljon vikaa jota ei pystytä korjaamaan edes laseilla, että tuskinpa koskaan saan kunnollisia töitä, vaikka olenkin virallisesti täysin työkykyinen.

Miksi et kokeile ostaa silmälaseja

En tilaa laseja netistä, koska se tulee kalliiksi jos koittaa säästää väärästä paikasta. Minun voimakkuuksillani on täysin välttämätöntä, että kehyksissä on mahdollisimman pienet (muttei milliäkään liian pienet) pyöreät linssit, ne istuu täydellisesti kasvoilleni juuri oikealla kohdalla ja kaikki mitat on muutenkin viimeisen päälle oikein. Tarvitsen ehdottomasti osaavan optikon apua silmälasiostoksilla tai muuten rahat menee hukkaan.

Hyvä jos sinä saat halvalla hyvät lasit, mutta turha kuvitella että sama onnistuisi kaikilta muilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Ei siellä lääkärissä tarvi joka helkutin flunssan takia juosta! Itse 35 v enkä ole kertaakaan aikuisiällä joutunut käymään lääkärissä. En edes tiedä missä kotipaikkakunnallani on terveyskeskus.

Tarvii jos työnantaja vaatii lääkärintodistuksen poissaoloon ja työterveys ei kata tuollaista eikä ole omsilmoitusta. Toki moni menee flunssassa töihin taas kun koronasta ei työnantaja muistuta enää. Muutamaan vuoteen ei ollut mitään asiaa töihin jos vähänkin nenä vuosi tai yskää esimerkiksi. 

Olet kyllä poikkeuksellinen jos et lääkärissä ole käynyt. Ajokortti esimerkiksi tai lapsikaan et ole saanut. Yleistietoa on tietää missä terveyskeskus kävi siellä tai ei. 

Vierailija
184/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin tarvittaisiin yli puoluerajojen menevää yhteistyötä, mutta eihän se onnistu. Vihervassarit estävät rajalainkin voimaantulon. Ovat vaarallisia koko maan olemassaololle.

He eivät varmaan myöskään lukitse kotiensa ovia, eivät omia ja lastensa polkupyöriä. Eivätkä varmaan laita pahakseen, jos heidän luonaan käy "vieraita" pyytämättä ja yllättäen, koska diggaavat avoimien ovien politiikkaa.

Kävihän kontulanannakin repimässä toisen suvereenin maan raja-aitaa, joten onhan se selvä, etteivät omaan maahansakaan rajoja ja aitoja halua. 

Näille ei pidä valtaa antaa!

Vierailija
185/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten jää kyllä käymättä. No siinähän valtio sitten säästää, kun kukaan ei käytä terveydenhuoltoa. Paitsi säästöt kumoutuu, kun ihmisistä tulee niin huonokuntoisia että päätyvät eläkkeelle. 

Tosin työssäkäyvät eli terveimmät kansalaiset pääsevät helposti yksityiseen työpaikkalääkäriin. Hinnankorotukset tulevat aikuttamaan pahiten pienituloisiin ja muuten köyhiin.

Meillä työssäkäyvilläkin on mm. lapsia ja nuoria, joiden terveyskuluja työnantajamme eivät maksa, vaan me vanhemmat ihan itse. Kaikilla ei ole vakuutusta ja kaikki ei mene vakuutukseen.

Vierailija
186/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin nämä maksut nousevat ja nousevat edelleen, mikäli ihmiset eivät nosta persettä penkistä ja lähde töihin. Sosiaaliturvan väärinkäyttäjät kuormittavat järjestelmää kohtuuttomasti. Siitä kärsivät nimenomaan ne köyhät. Velan lisääminen ei ole vaihtoehto. Eikä se, että keskiluokkaa kupataan entistä enemmän. Meillä kun keskiluokka lyö perseen penkkiin, kaatuu tämä hyvinvointi samoin tein. 

Meinaatko, että erikoissairaanhoitoa vaativat sairaudet paranevat jotenkin perseen siirtämIsellä töihin? Kerro lisää! P.S. Vaikeista sairauksista kärsivät ovat töissä ihan normaalisti, ei mitään helpotuksia.

Vierailija
187/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisi maksaa sen verran mitä oikeastikin kustantaa ja verot alas.

Et sinäkään silloin kävisi lääkärissä ikinä. Mut hei, kohta ollaan siinä vaiheessa ja kaikki me sairaat kuollaan pois, tilalle tulee runsaasti r ä t t i-päitä. Toivottavasti olet tyytyväinen siiihen.

Rasisti pitää ihmisiä eriarvoisina.

Koko tämä valtio pitää sairaita eriarvoisina, lähdetään nyt ensin siitä. 

Vierailija
188/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on maailman edullisin terveydenhuolto silti, käytännössä klmaknen

. Menkääpä toiseen EU maahan, tulette äkkkä takaisin tänne sairastamaam. Jenkit vielä erikseen. Hyvätuloiset (yli 3000 e kk) saisi maksaa todellisten kulujen mukaan käynnit ja köyhät sitten nämä maksut. 

Vierailija
189/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä se oli se maailmankuulu ja ainutlaatuinen ilmainen terveydenhoito Suomessa? On maita, joissa ei todellakaan peritä mitään käyntimaksuja.

Suomessa on maailman paras ja ilmainen terveydenhuolto. Se pitää vaan uskoa. Varsinkaan ei pidä verrata muihin maihin, paitsi kehitysmaihin taas pitää vertailla.

Vierailija
190/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt kun tuo lähitk lopetetaan niin pitää matkustaa 100km päähän joten poliklinikalla käynti tulee maksamaan mulle 100e per kerta. Kiva näin 1800e bruttopalkalla yh:na. Ei mitää  järkeä enää.

Mä olen joutunut jo vuosia käymään 100km päässä. Kiva näin työttömänä.

Luultavasti saat enemmän käteen ja sossu/kela maksaa laskut toisin kuin 1800€ bruttopalkkalainen

Saan pelkän työmarkkinatuen 595e.

Vierailija
191/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Menkääpä toiseen EU maahan, tulette äkkkä takaisin tänne sairastamaam. Jenkit vielä erikseen. Hyvätuloiset (yli 3000 e kk) saisi maksaa todellisten kulujen mukaan käynnit ja köyhät sitten nämä maksut. 

Itse sairastin turistina Saksalaisessa sairaalassa. Siellä hoito oli paikallisille maksutonta,  ulkomaalaisille kotimaan potilasmaksuhinnaston mukaista.  Ei olisi haitannut vaikka olisi ollut ilmaista minullekin. Että en ihan käsitä mitä tällä haetaan.

Mulle sopisi ihan hyvin että maksaisin todelliset kulut hoidostani, niin kuin esim. Jenkeissä. Samoin sopisi se että maksaisin osuuteni maksuttomasta terveydenhuollosta veroina. Se ei käy että maksan siitä ihan hulluna veroina, ja jos sairastun vakavasti, niin vielä potilasmaksuina ja lääkkeinä niin paljon että talous kaatuu. 

Vierailija
192/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosiomavastuu eli lääkekatto tarkoittaa summaa, jonka enintään maksat korvausjärjestelmään kuuluvista lääkkeistäsi yhden kalenterivuoden aikana (1. tammikuuta31. joulukuuta). Vuonna 2024 vuosiomavastuu on 626,94 euroa.

Kela.fi

Tuo lääkeomavastuu on myös korkea Suomessa. 

Ja koskee tosiaan vain korvausjärjestelmään kuuluvia lääkkeitä. Mulla tuli yhtenä vuonna maksukatto täyteen, ja silti lääkkeisiin meni sinä vuonna kolme tonnia.

Vierailija
193/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mee töihin" Se ei kuule kaikille oo niin helppoo. Minä ylirasitun helposti ja siksi työ ei minulle sovi. Jaksan tehdä yleensä alle puoli tuntia jotakin ennenkuin kyllästyn. 

Vierailija
194/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten jää kyllä käymättä. No siinähän valtio sitten säästää, kun kukaan ei käytä terveydenhuoltoa. Paitsi säästöt kumoutuu, kun ihmisistä tulee niin huonokuntoisia että päätyvät eläkkeelle. 

Tosin työssäkäyvät eli terveimmät kansalaiset pääsevät helposti yksityiseen työpaikkalääkäriin. Hinnankorotukset tulevat aikuttamaan pahiten pienituloisiin ja muuten köyhiin.

Työterveys on hyvin rajattu suurella osalla työssäkäyvistä. 

Jep. Harvalla työterveys varmaan kustantaa vaikka gynekologisten sairauksien tai syövän hoitoa. 

Mun miehen työterveyshuoltoon kuuluu gyne ja joku toinen erikoislääk

Miten usein sun mies käy gynekologilla?

Vierailija
195/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten usein sun mies käy gynekologilla?"

Moni mies tarvitsee nykyään kuukautissuojia, joten miksei myös gynekologia?

Vierailija
196/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa, käytännössä tämä meinaa että köyhempi väki alkaa väksin laittaan nuo laskut perintään ja menettää luottotietonsa,  nyt kaivetaan niin syvää kuoppaa köyhille että sieltä ei nousta mitenkään muuten kun sotimalla, onkohan tämä nyt ihan fiksua?

On tämä siis ihan hieno suunta jos on putleri, mut miks kaikki päätökset tehdään vain sen vieraan vallan tyrannin mieliks?

Vierailija
197/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin tarvittaisiin yli puoluerajojen menevää yhteistyötä, mutta eihän se onnistu. Vihervassarit estävät rajalainkin voimaantulon. Ovat vaarallisia koko maan olemassaololle.

He eivät varmaan myöskään lukitse kotiensa ovia, eivät omia ja lastensa polkupyöriä. Eivätkä varmaan laita pahakseen, jos heidän luonaan käy "vieraita" pyytämättä ja yllättäen, koska diggaavat avoimien ovien politiikkaa.

Kävihän kontulanannakin repimässä toisen suvereenin maan raja-aitaa, joten onhan se selvä, etteivät omaan maahansakaan rajoja ja aitoja halua. 

Näille ei pidä valtaa antaa!

Osaaks sanoa mitään mikä tarkottais jotain?

Sun koko tekstinpätkä oli häiriintyny mielikuvitusjuttu ilman mitään kontekstia.

Vierailija
198/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Ei siellä lääkärissä tarvi joka helkutin flunssan takia juosta! Itse 35 v enkä ole kertaakaan aikuisiällä joutunut käymään lääkärissä. En edes tiedä missä kotipaikkakunnallani on terveyskeskus.

Nelikymppiseksi itsekin tuurilla seilasin ilman erikoisempia sairastumisia, sitten eräs ilta aloin virtsaamaan yhtäkkiä verta ensin hieman kuumeiltuani. Arvelin että kuume olisi niitä sellaisia mitä ennenkin ja menisivät nopeasti ohi. Ja vaikuttaa että nyt alkaa tulemaan kaikenlaisia lääkäriä vaativia vaivoja. Kai ne terveet vuodet otetaan sitten korkojen kanssa takaisin.

Vierailija
199/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mee töihin" Se ei kuule kaikille oo niin helppoo. Minä ylirasitun helposti ja siksi työ ei minulle sovi. Jaksan tehdä yleensä alle puoli tuntia jotakin ennenkuin kyllästyn. 

Voi persu ei sua kukaan halua töihin, menisit hoitoon eka ja mietitään sit sitä paluuta ihmisten pariin.

Vierailija
200/393 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sairastin turistina Saksalaisessa sairaalassa. Siellä hoito oli paikallisille maksutonta,  ulkomaalaisille kotimaan potilasmaksuhinnaston mukaista.  Ei olisi haitannut vaikka olisi ollut ilmaista minullekin. Että en ihan käsitä mitä tällä haetaan.

Mulle sopisi ihan hyvin että maksaisin todelliset kulut hoidostani, niin kuin esim. Jenkeissä. Samoin sopisi se että maksaisin osuuteni maksuttomasta terveydenhuollosta veroina. Se ei käy että maksan siitä ihan hulluna veroina, ja jos sairastun vakavasti, niin vielä potilasmaksuina ja lääkkeinä niin paljon että talou

Osaatko arvata todellisten kulujen summia ? 

Äkkiä menis puoli miljoonaa  jos sydän leikattais ja teholle vielä vähäksi aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme