Sairaalan poliklinikalla käynti maksaa ensi vuonna 66,70 euroa per kerta
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/ehdotus-sosiaali-ja-terveydenhuollo…
Ehdotuksen mukaan mainittujen asiakasmaksujen enimmäismääriä korotettaisiin perusterveydenhuollossa pääsääntöisesti 22,5 ja erikoissairaanhoidossa pääsääntöisesti 45 prosentilla. Tällöin esimerkiksi terveyskeskuksen käyntimaksu olisi 28,20 € (nyt 23 €) ja sairaalan poliklinikkamaksu 66,70 € (nyt 46 €).
Nyt saa oikeasti alkaa miettiä onko varaa enää sairastaa.
Kommentit (393)
Vuosiomavastuu eli lääkekatto tarkoittaa summaa, jonka enintään maksat korvausjärjestelmään kuuluvista lääkkeistäsi yhden kalenterivuoden aikana (1. tammikuuta31. joulukuuta). Vuonna 2024 vuosiomavastuu on 626,94 euroa.
Kela.fi
Tuo lääkeomavastuu on myös korkea Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa pätevät ihmiset, joilta puuttuvat ymmärrys, tieto ja empatia.
Luulevat oman syntymäterveytensä olevan omien tekojensa palkinto.
Jumal-ihmisiä siis.
Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin. Olet sinä hyvä ja jalo ihminen!
Työvuoroni alkaa klo 14 ja minulla ei vaan enää empatia riitä kun feikkihymy naamalla taas alan hoitamaan potilaita. Ei se mun vika ole jos ihminen ei ymmärrä omaa parastaan.En haluaisi olla potilaasi. Vaihda alaa.
Tee itse elämällesi jotakin! Ei sekään ole minun ongelmani, jos en sinusta ole hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa pätevät ihmiset, joilta puuttuvat ymmärrys, tieto ja empatia.
Jumal-ihmisiä siis.
Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin. Olet sinä hyvä ja jalo ihminen!
Työvuoroni alkaa klo 14 ja minulla ei vaan enää empatia riitä kun feikkihymy naamalla taas alan hoitamaan potilaita. Ei se mun vika ole jos ihminen ei ymmärrä omaa parastaan.
Vaihda sitten alaa, ihan itsesi vuoksi, olisit sinäkin onnellisempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumal-ihmisiä siis.
Työvuoroni alkaa klo 14 ja minulla ei vaan enää empatia riitä kun feikkihymy naamalla taas alan hoitamaan potilaita. Ei se mun vika ole jos ihminen ei ymmärrä omaa parastaan.Vaihda sitten alaa, ihan itsesi vuoksi, olisit sinäkin onnellisempi ihminen.
Se että olen turhautunut työssäni näihin taikinakasoihin, ei tee minusta onnetonta.
Vierailija kirjoitti:
On sulla varaa. Ja jos oot ilman tuloja, saat sairauteen liittyvät menot korvattua.
Tietty joudut tinkimään reilun kympin ylimääräistä verrattuna tähän päivään. Ja jos käyntejä tulee paljon, tulee maksukattokin jossain välissä vastaan
Jos on työtön puoliso ja tienaat "liikaa", ei tämä työtön saa mitään muita korvauksia mistään, vain sen alle 600 €, ja minä olen/olisin velvollinen maksamaan hänen terveyskulunsa jopa avoliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vuosiomavastuu eli lääkekatto tarkoittaa summaa, jonka enintään maksat korvausjärjestelmään kuuluvista lääkkeistäsi yhden kalenterivuoden aikana (1. tammikuuta31. joulukuuta). Vuonna 2024 vuosiomavastuu on 626,94 euroa.
Kela.fi
Tuo lääkeomavastuu on myös korkea Suomessa.
Totta, tuo summa on enemmän kuin työttömän kuukausitulo. Eli yli yhden kuukauden tulot vuodessa pitää käyttää lääkkeisiin, jos sellaisia tarvii. Muuhun elämään ja sairastamiseen, eli niihin lääkärikäynteihinkin, on käytettävissä vain 11 kk tulot.
Vierailija kirjoitti:
Mustaa ei voi puhua takaisin valkoiseksi. Se, että itsestään huolehtivakin voi sairastua ei poista sitä, että meillä on kaksi pandemiaa ylitse muiden, ylipaino ja mielenterveysongelmat.
Ihmisillä on aina maailmalle enemmän toiveita kuin maailmassa on resursseja. Ei ammattilaisten määrää voi loputtomasti kasvattaa, jos ihminen ei itse hoida omaa osaansa.
Ja mistä niitä osaajia otetaan? Mut määrättiin ravintoterapiaan, tämä terapeutti oli reilusti ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumal-ihmisiä siis.
Työvuoroni alkaa klo 14 ja minulla ei vaan enää empatia riitä kun feikkihymy naamalla taas alan hoitamaan potilaita. Ei se mun vika ole jos ihminen ei ymmärrä omaa parastaan.
Et ole hoitaja, hoitajat tietävät sairauksien kirjon.
Ja mitä omaa parastaan?
Ole kiitollinen, jos olet terve. Arvosta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumal-ihmisiä siis.
Työvuoroni alkaa klo 14 ja minulla ei vaan enää empatia riitä kun feikkihymy naamalla taas alan hoitamaan potilaita. Ei se mun vika ole jos ihminen ei ymmärrä omaa parastaan.Vaihda sitten alaa, ihan itsesi vuoksi, olisit sinäkin onnellisempi ihminen.
Se että olen turhautunut työssäni näihin taikinakasoihin, ei tee minusta onnetonta.
Provohan tämä on, epäempaattinen sellainen. Silti, jotakin rajaa provoilullekin. Tai yrittäisi edes esittää ihmistä, joka tietäisi jotakin jostakin.
Olen joutunut maksamaan tänä vuonna poliklinikkamaksun jo 5 kertaa, kun olen asioinut näköpolilla. Lisää käyntejä on vielä tulossa, luultavasti myös tulevina vuosina. Ja koska olen opiskelija, joudun maksamaan nämäkin laskut opintolainalla sen sijaan että saisin niihin toimeentulotukea. Lisäksi joudun uusimaan kalliit, tarjouksessakin melkein 1 000 € maksavat silmälasini opintolainalla suunnilleen kerran vuodessa... (Älkää kuvitelko, että näillä voimakkuuksilla pystyisi opiskelemaan millään halpislaseilla - kokeiltu on eikä siitä tullut päänsäryn takia yhtään mitään.)
Tällaiset uutiset pistää aina miettimään, mitä järkeä on edes yrittää. Näössäni on kuitenkin niin paljon vikaa jota ei pystytä korjaamaan edes laseilla, että tuskinpa koskaan saan kunnollisia töitä, vaikka olenkin virallisesti täysin työkykyinen.
Suomi polarisoituu vauhdilla. Jokainen, joka osaa laskea, tietää että tässä maassa kannattaa olla joko 100% avustusten varassa tai sitten varakas. Mikään välimuoto ei kannata, koska joudut itse maksamaan kaiken etkä hyödy mistään.
Realistiset vaihtoehdot tässäkin ovat siis joko jättää maksamatta (ulosottoon jatkoksi)/antaa Kelan maksaa, tai mennä yksityiselle (vain vähän lisää euroja ja pääset samantien sinne).
Tervetuloa alalle katsomaan mikä se totuus on. Se, että itse sairastat jotakin sairautta ei tee sinusta ihmisasiantuntijaa. Suurinta osaa ei vaan kiinnosta se oma hyvinvointi pätkääkään.
- hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa alalle katsomaan mikä se totuus on. Se, että itse sairastat jotakin sairautta ei tee sinusta ihmisasiantuntijaa. Suurinta osaa ei vaan kiinnosta se oma hyvinvointi pätkääkään.
- hoitaja
Ällö äitimyyttikö sen tekee, että hoitajien kuvitellaan olevan jotenkin empaattisempia kuin muiden ihmisten?
Vierailija kirjoitti:
- hoitaja
Yleensä eniten saa se joka eniten ja koviten huutaa.#läskiviha#läskirasismi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- hoitaja
Ällö äitimyyttikö sen tekee, että hoitajien kuvitellaan olevan jotenkin empaattisempia kuin muiden ihmisten?
No ilmankos hoitajia istuu myös kaltereiden takana. Ja kyllä, potilaan pitää itse tietää hiton paljon ja seurata mitä hoitajat oikeasti puuhailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintavat kuntoon!
Ja ennen kuin joku ehtii vetää säälikortiksi syövän, ottakaa selvää esim kuinka monen syövän suurin riskitekijä on ylipaino, mm naisten yleisin rintasyöpä.
Yllättävää että paljon alapeukkuja. Ihmiset on valtavan lihavia joka altistaa syöville, sydän ja verisuonitaudeille, diabetekselle jne.amoin selkävaivat yleistyy
Ja nivelkulumille. Nivelet ei kestä mielettömiä painoja vaan kuormittuvat ja kuluvat. Samoin selkävaivat lisääntyy, kun paino nousee. Liikkumien on hankalaa ja noidankeha on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintavat kuntoon!
Ja ennen kuin joku ehtii vetää säälikortiksi syövän, ottakaa selvää esim kuinka monen syövän suurin riskitekijä on ylipaino, mm naisten yleisin rintasyöpä.
Yllättävää että paljon alapeukkuja. Ihmiset on valtavan lihavia joka altistaa syöville, sydän ja verisuonitaudeille, diabetekselle jne.amoin selkävaivat yleistyy
Ja nivelkulumille. Nivelet ei kestä mielettömiä painoja vaan kuormittuvat ja kuluvat. Samoin selkävaivat lisääntyy, kun paino nousee. Liikkumien on hankalaa ja noidankeha on valmis.
Olen hoikka ja silti nivelet ja selkä olivat kuluneet jo pahasti kun olin alle 30v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla varaa. Ja jos oot ilman tuloja, saat sairauteen liittyvät menot korvattua.
Tietty joudut tinkimään reilun kympin ylimääräistä verrattuna tähän päivään. Ja jos käyntejä tulee paljon, tulee maksukattokin jossain välissä vastaan
Jos on työtön puoliso ja tienaat "liikaa", ei tämä työtön saa mitään muita korvauksia mistään, vain sen alle 600 €, ja minä olen/olisin velvollinen maksamaan hänen terveyskulunsa jopa avoliitossa.
Sinulle avopuoliso ei ole yhtä rakas/arvokas/ tärkeä, kuin mitä aviopuoliso olisi?
Vierailija kirjoitti:
Mustaa ei voi puhua takaisin valkoiseksi. Se, että itsestään huolehtivakin voi sairastua ei poista sitä, että meillä on kaksi pandemiaa ylitse muiden, ylipaino ja mielenterveysongelmat.
Ihmisillä on aina maailmalle enemmän toiveita kuin maailmassa on resursseja. Ei ammattilaisten määrää voi loputtomasti kasvattaa, jos ihminen ei itse hoida omaa osaansa.
Kerro sinä viisaampana, mitä vaikka minä voisin tehdä enemmän mielenterveysongelmiani hoitaakseni? Vielä kaksi ja puoli vuotta sitten olin kokoaikaisesti työssäkäyvä vakituisessa työsuhteessa, palkka oli korkeampi kuin 95 prosentilla ikäluokasta, ja elämä näytti siltä, että tästä on suunta vain ylöspäin. Sitten työstressi alkoi aiheuttaa pahenevaa ahdistusta ja unettomuutta, joiden takia menin takia työterveyteen noin 2 vuotta sitten. Sain sieltä lähetteen autismikirjon tutkimuksiin julkiselle puolelle sekä reseptin SSRI-ahdistuslääkkeeseen. Minulle puhkesi yllättäen ahdistuslääkkeestä hypomania ja siitä alkoi piilevänä olleen kaksisuuntaisen mielialahäiriön aktivoituminen, jonka takia jouduin olemaan kuukauden sairaslomallakin. Minä, jonka saikkupäivät vuodessa pystyi aiemmin laskemaan kolmella sormella. Ahdistukseeni ja masennusoireisiin on siitä lähtien kokeiltu neljää eri lääkettä tuloksetta. Viime vuonna jouduin kuitenkin lopettamaan kokoaikaiset työt ja jäämään 2pv/vko osa-aikaiseksi, koska halusin tap*paa itseni kuormituksen alla ja jouduin päivystykseen. Tiesin ja tiedän, että jos jään pitkälle kuukausien sairaslomalle ilman realistista mahdollisuutta kokoaikaiseen työhön palaamisesta, minut irtisanotaan (välittämättä siitä, onko se laillista), ja siitähän elämä vasta lähtee alamäkeen, jos nyhvään kotona tekemättä mitään ja rahaa ei saa mistään, ja uusoia töitäkään kukaan ei anna sellaiselle, joka joutuisi mahdollisesti saikulle heti 6kk koeajalla. Jokainen tietää, miten vaikeaa on päästä vaikkapa työkyvyttömyyseläkkeelle, ja minä en tuossa vaiheessa ollut saanut päivystyskäyntiä lukuun ottamatta mitään apua julkiselta puolelta eli halusin pitää kynsin hampain kiinni työtertveyshuollosta, joten katsoin, että ainoa keino pitää oma työpaikkansa on vapaaehtoisesti vähentää tunteja ilman, että siihen sotkee sairaslomia tai Kelaa mukaan.
Maksan kaiken elämiseni itse pienestä palkastani, en ole tuon viimevuotisen pitkän sairasloman jälkeen saanut mitään yhteiskunnan tukia. Sain työterveyspsykiatrilta lähetteen Kelan tukemaan terapiaan hieman ennen kuin jouduin osastolle ja jouduin keventämään työtaakkaani, mutta tilanne tällä hetkellä on se, että en osa-aikaisen palkalla pysty maksamaan omista tuloistani edes sitä psykoterapian omavastuuta, joka kuitenkin on noin 200/kuukausi. Siitä 2 vuotta sitten autismitutkimuksia varten laitetusta lähetteestä ei ole kuulunut mitään. Jos soitan ja kysyn, sanovat, että jono on noin 5 vuotta. Nyt sitten pitää päivystykseen lähtöäkin miettiä vakavasti, jos vaikka masennusjaksossa tulee itsetuhoisia ajatuksia, koska ainakin minulta laskutettiin myös itsetuhoisten ajatusten takia päivystyksessä käydessä tuon käyntimaksun reilu 40 euroa. Lanssilla suoraan psyk.polille tullessa eivät laskuta, joten pakko kai jatkossa soittaa se sitten, vaikka pääsisin kaverin kyydilläkin.
Elämäntavoistani: olen normaalipainoinen, BMI-skaalalla lähempänä alipainoa kuin ylipainoa. Syön herkkuja kerran kuukaudessa herkkupäivänä. Lenkkeilen koiran kanssa kolmesti päivässä. Tupakkaa tai päihteitä en käytä, poikkeuksena viinilasi kerran vuodessa pikkujouluissa. Eli ei tässä voi oikein laihduttaakaan tai lähteä ulos enemmän.
No hei, minä kiitän älypumppua tästä. harmi ettei sitä ollut saatavilla kun sairastuin yli 30 vuotta sitten. Olis monet harmit jäänyt saamatta, tämä pumppu paljasti sen mitä hoitohenkilökunta ei koskaan uskonut. Insuliinin tarve voi heitellä aika paljon päivästä toiseen ja monipistosmenetelmällä hoitotasapainoa ei koskaan saavutettu. Nyt vihdoinkin se on mutta vaurioita on kerennyt tulla matkalla vaikka kuinka hyvin olen yrittänyt itseäni hoitaa.
Niin ja DM1 kyseessä.