Sairaalan poliklinikalla käynti maksaa ensi vuonna 66,70 euroa per kerta
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/ehdotus-sosiaali-ja-terveydenhuollo…
Ehdotuksen mukaan mainittujen asiakasmaksujen enimmäismääriä korotettaisiin perusterveydenhuollossa pääsääntöisesti 22,5 ja erikoissairaanhoidossa pääsääntöisesti 45 prosentilla. Tällöin esimerkiksi terveyskeskuksen käyntimaksu olisi 28,20 € (nyt 23 €) ja sairaalan poliklinikkamaksu 66,70 € (nyt 46 €).
Nyt saa oikeasti alkaa miettiä onko varaa enää sairastaa.
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Niin nämä maksut nousevat ja nousevat edelleen, mikäli ihmiset eivät nosta persettä penkistä ja lähde töihin. Sosiaaliturvan väärinkäyttäjät kuormittavat järjestelmää kohtuuttomasti. Siitä kärsivät nimenomaan ne köyhät. Velan lisääminen ei ole vaihtoehto. Eikä se, että keskiluokkaa kupataan entistä enemmän. Meillä kun keskiluokka lyö perseen penkkiin, kaatuu tämä hyvinvointi samoin tein.
Veroja voi aina nostaa lisää. Ensi syyskuussa nostetaan kaikkia alv veroja. Esimerkiksi ruuan alvia voi hyvin nostaa vielä 50%.
Vierailija kirjoitti:
Tuo hokema: Toimeentulotukija saavan maksut hoidetaan. Entäpä miten pärjää sairaat joiden tulot noin 1000e kk? He eivät saa mitään helpotuksia. Menee hiukan yli tulot, et saa mitään, tai jos olet just hilkulla, joka kk on eri tilanne ja toimittelet tietojasi Kelaan kuukausi kuukauden jälkeen, sairaana. Usein ne käyhimmät eivät omista omaa tietokonetta tai tulostima jne, eli raahaudut kirjastoon ja koetat jaksaa?
Minulla on juuri tämä tilanne. En ole oikeutettu toimeentulotukeen, mutta olen vähävarainen. Lisäksi ihmisten pitää muistaa, että puolison tienaaminen vaikuttaa siihen saako toimeentulotukea. Jos puoliso käy töissä, niin käytännössä ei saa, ja puolison vaaditaan maksavan sen sairaan sairaanhoitokulut ja lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo hokema: Toimeentulotukija saavan maksut hoidetaan. Entäpä miten pärjää sairaat joiden tulot noin 1000e kk? He eivät saa mitään helpotuksia. Menee hiukan yli tulot, et saa mitään, tai jos olet just hilkulla, joka kk on eri tilanne ja toimittelet tietojasi Kelaan kuukausi kuukauden jälkeen, sairaana. Usein ne käyhimmä
eivät omista omaa tietokonetta tai tulostima jne, eli raahaudut kirjastoon ja koetat jaksaa?
Minulla on juuri tämä tilanne. En ole oikeutettu toimeentulotukeen, mutta olen vähävarainen. Lisäksi ihmisten pitää muistaa, että puolison tienaaminen vaikuttaa siihen saako toimeentulotukea. Jos puoliso käy töissä, niin käytännössä ei saa, ja puolison vaaditaan maksavan sen sairaan sairaanhoitokulut ja lääkkeet.
Juuri näin. Tämä "hae toimeentulotukea" on persujen propagandaan, kun suurin osa kansalaisista on pieni- ja keskituloisia, joiden palkkataso on korkeintaan muutama tonni - duunareita, opettajia, bussikuskeja, raksamiehiä, asiantuntija tehtävissä jne. eikä he saa mitään toimeentulotukea tai helpotusta.
Äärioikeistohallituksen voittajat ovat joiden kuukausitulot ovat yli 14.000 €/kk/henkilö tai suurempi ja kansasta heistä on todella pieni määrä ja eliitti.
En ymmärrä, onko persut niin helv. tyhmiä, vaikka miksi he puolustavat äärioikeistohallitusta, kun persujen äänestäjistä suurimmalla osalla on alhainen koulutus ja tulotaso ja palkka kaukana 14.000€/kk palkasta.
Tämän äärioikeistohallituksen suurimmat menettäjät ja maksajat ovat köyhät, pieni- ja keskituloiset ja vain pieni kansanosa rikastuu entisestään ja omaisuusmassojen siirto on jo alkanut. Nyt puhutaan jopa 6 pv työviikosta ja yhä useampi tekee pätkätöitä ja ostovoima heikko, joka lisää entisestään työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jää kyllä käymättä. No siinähän valtio sitten säästää, kun kukaan ei käytä terveydenhuoltoa. Paitsi säästöt kumoutuu, kun ihmisistä tulee niin huonokuntoisia että päätyvät eläkkeelle.
Tosin työssäkäyvät eli terveimmät kansalaiset pääsevät helposti yksityiseen työpaikkalääkäriin. Hinnankorotukset tulevat aikuttamaan pahiten pienituloisiin ja muuten köyhiin.
Poliklinikkamaksuja työterveys ei kuitenkaan maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraiset saavat hakea vapautusta maksuista. Maksukattokin on ok.
Mitä se auttaa pieni- ja keskituloisia, jos vähävaraiset saavat vapautuksen maksuista?
Rautalangasta. Jos palkka on 3000 €/kk, josta käteen jää 2000 €/kk ja satut liukastimaan ja jalka murtuu, tarvitset ehkä leikkauksen, niin jalan hoitomaksut, lääkkeet, matkat jne. on 500€, joka on jo 25% nettopalkasta ja monelle se on jopa yhden kuukauden vuokran verran rahaa ja vetää talouden tiukalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, niin turhat käynnit vähenevät.
Eivät vähene vaan lisääntyvät. Terveyskeskuslääkäri tekee lähetteen erikoissairaanhoitoon, mutta ihminen ei mene hinnan takia. Enemmin tai myöhemmin on taas saman asian takia terveyskeskuksessa lääkärillä, ja sama rumba uudestaan.
Miksi ei mene lääkärin vastaanotolle? Ei siellä kysytä onko varaa laskun maksuun. Voi jättää maksamatta tai sopia maksusuunnitelmasta ikään kuin osamaksulla. Kuka on niin tyhmä, ettei halua sairauteensa hoitoa? Toimeentulotukea jos oikein tinka on.
Voi jättää maksamatta? Miksi kommentoit, jos et ole koskaan sairastanut. Lasku menee ulosottoon, jos ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo hokema: Toimeentulotukija saavan maksut hoidetaan. Entäpä miten pärjää sairaat joiden tulot noin 1000e kk? He eivät saa mitään helpotuksia. Menee hiukan yli tulot, et saa mitään, tai jos olet just hilkulla, joka kk on eri tilanne ja toimittelet tietojasi Kelaan kuukausi kuukauden jälkeen, sairaana. Usein ne käyhimmät eivät omista omaa tietokonetta tai tulostima jne, eli raahaudut kirjastoon ja koetat jaksaa?
Eihän Suomessa kannata asua yhdessä jos työtön/takuueläkeläinen. Tulee hurjan kalliiksi moinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt jo perunut runsaasti poliklinikkakäyntejä, kun ei vaan ole varaa minimieläkkeellä maksaa mistään paitsi asumisesta ja ruuasta. Lääkkeitäkin olen jättänyt hakematta. Hieno systeemi meillä, kun köyhimpiä kuritetaan koko ajan vaan enemmän.
Ja minä kun olen luullut, että tällaiset tilanteet johtuu siitä, ettei tukia haeta. Oletko yrittänyt itse hakea? Vai uhriudutko vain mieluummin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se auttaa pieni- ja keskituloisia, jos vähävaraiset saavat vapautuksen maksuista?
Rautalangasta. Jos palkka on 3000 €/kk, josta käteen jää 2000 €/kk ja satut liukastimaan ja jalka murtuu, tarvitset ehkä leikkauksen, niin jalan hoitomaksut, lääkkeet, matkat jne. on 500€, joka on jo 25% nettopalkasta ja monelle se on jopa yhden kuukauden vuokran verran rahaa ja vetää talouden tiukalle.
No on kyllä hiukan huonoa tuuria, mikäli kokoajan on jalka viemässä 25% nettopalkasta. Yleensä tuostakin summasta kannattaa säästää 100-200 euroa / kuukausi, niin ei ole sitten niin tiukkaa kun jotain sattuu. Vaan mitäpä sitä nykyään kun ostellaan vaan kaikkea ja mielellään velaksi - koska MINÄ haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä hiukan huonoa tuuria, mikäli kokoajan on jalka viemässä 25% nettopalkasta. Yleensä tuostakin summasta kannattaa säästää 100-200 euroa / kuukausi, niin ei ole sitten niin tiukkaa kun jotain sattuu. Vaan mitäpä sitä nykyään kun ostellaan vaan kaikkea ja mielellään velaksi - koska MINÄ haluan.
Entäpä jos joku sairaus tulee yllättäen ja tilaamatta.
Itselläni häikkää kilpirauhasen kanssa ja sitä on nyt hoidettu lähes pari vuotta. Olen käynyt lääkärin vastaanotolla, poliklinikalla ja etälääkäri on soittanut muutaman minuutin etäpuheluita, annettu hoitoohjeita tai muutettu lääkitystä, joskus 2vk väleinen, joskus 2 kk välein.
Ja muutaman minuutin lääkärin etäpuhelusta maksan 41.80 €/puhelu.
Itse en ole edes uskaltanut laskea mitä sairaus on tullut maksamaan, enkä itse voi millään tavalla siihen vaikuttaa ja se voi tulla kenelle tahansa, iästä riippumatta ja hoitamatta se on jopa hengenvaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka on 3000 brutto, silloin pitäisi olla varaa hankkia tapaturmavakuutus! Tapaturmavakuutus ei edes ole kallis, jos ottaa vain perusvakuutuksen ilman päivärahaa. Monilla ammattiliitoilla on myös edullinen liittovakuutus.
Tapaturmavakuutukseni korvasi kaikki em. kulut paitsi matkat.
Kannattaa ainakin laskea, mitä vakuutus maksaa.
Sitten tulee vakuutukselle hintaa, jos myös sairaudet. Vakuutukset myönnetään terveysselvityksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka on 3000 brutto, silloin pitäisi olla varaa hankkia tapaturmavakuutus! Tapaturmavakuutus ei edes ole kallis, jos ottaa vain perusvakuutuksen ilman päivärahaa. Monilla ammattiliitoilla on myös edullinen liittovakuutus.
Tapaturmavakuutukseni korvasi kaikki em. kulut paitsi matkat.
Kannattaa ainakin laskea, m
Mitä järkeä on maksaa kallis yksityinen tapaturmavakuutus, kun jokainen kansalainen maksaa tuloista sairaanvakuutuksen sairaanhoitomaksua, joka peritään palkasta, eläkkeistä ja muista tuloista automaattisesti. Ja työnantaja maksaa myös valtiolle sairaanhoutimaksua. Itselläni lähes tuhat euroa vuodesta ja sen lisäksi maksan jokaisesta julkisen sektorin lääkäri ja poliklinikkamaksut.
Luulisi, näiden kattavan terv.hoitokulut, mutta ei.