Sektio yleistynyt
Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla
Kommentit (870)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suomalaiset ainoat joiden on pakko pusertaa vaikka ei haluaisi? Ihmettelen vaan? Ja muissa maissa ei kysellä niin hirveästi. Ai minkä takia? No ei se kaikille kuulu. Pusertakoon ne ketkä haluaa eks niin?
Vai tekisikö sen päätöksen kuitenkin lääkäri, eks niin? Tossa nyt ei kuitenkaan ole kyse mistään pikkujutusta, voit valita itsellesi vaikka kivan värisen paidan, mutta lääketieteellistä asiantuntemusta vaativissa valinnoissa sen voisi tehdä se lääkäri.
Ei saa tehdä lääkäri päätöstä. Ei ole mikään jumala. Tuossa ei kyse siitä pitääkö ehdottomasti olla niin tai näin, vaan voi olla joko niin tai näin.
Kun sektioon päädytään, tekee päätöksen lääkäri. Kirurgia tarvitaan itse toimenpiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenkokoinen on alle 158cm. Siihen asti on koon 12-14v vaatteet
Ok. Mulla on siis aika monta lapsenkokoista naista lähipiirissä. He kyllä ovat pystyneet kantamaan lapset ihan normaalisti ja synnyttämään normaalisti normaalikokoisia lapsia. Kukaan ei ole missään vaiheessa tuonut ilmi kokoaan. Eräskin 159cm ja 46kg synnyttänyt alateitse neljä lasta. Ja odotukset menneet normaalisti.
Kyllä kolmekiloisia vauvoja varmana jaksaisi mutta lapseni olleet lähempänä 4,5kg
Aivan. Jos on syönyt itse lapsensa isoksi niin sillä edellytyksellä tulisi saada kyllä sektio.
Minä söin kahden edestä, toinen alle 3kg ja toinen 3kg, ei päde kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat synnytystavat kokenut. Aika kullannut muistot mutta muistan että kipua koki vähemmän aikaa suunnitellussa sektiossa jos laskee yhteen synnytysvaiheen + palautumisen
Alateitse synnytys aihe kesti reilun vuorokauden pidempään ja synnärillä oli tilanpuutetta. Siksi ihmettelen miksei nopeammin hoideta caset jos nahdollista sen sijaan että käännytetään synnärillä koska tilaa ei ole
Alatieaynnytys vaati yhden kätilön, ehkä hoitsun, sektio paljon enemmän. Googlatkaa nyt hitto vie! Jos tilaa ja henkilökuntaa ei ole, niin luuletko että leikkaussalit on tyhjinä ja leikkaushenkilökunta vetää lonkkaa?
Mulla oli kiireellisessä sektiossa kätilö ja kirurgi. Anestesialääkäri huoneessaan.
Elektiivisessä sektiossa kirurgi, naistentautienerikoislääri (pillit pussiin), kätilö.
Vierailija kirjoitti:
Synnyttävien lihavuuden takia sektioiden määrät on lisääntyneet. Sekä ikä vaikuttaa myös.
Tämä on oikea syy miksi olet saanut sektion. Eli lihavuus.
Eli kannattaa lihoa ennen raskautta reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat syyt sektioiden lisääntymiseen ovat korkea ikä ja ylipaino.
Sain lapseni kun olin hoikka 28-vuotias. Halusin sektion ihan siksi, että suunniteltu sektio on lapselle turvallisin tapa syntyä. Ja myönnän, itsekin otin tikit mieluummin vatsaan kuin välilihaani.
Sektio ei ole turvallisin kummallekaan. Itsekästä ajattelua tuo hoikkuus ja värkin säilytys. Mikäli olisin voinut valita, olisin synnyttänyt luonnollisella tavalla.
No yhyy, cry me a river. Tosi tunkkaista äitimyytti-ajattelua tuo, että äiti ei saisi välittää itsestään ollenkaan, vaan pitäisi marttyyrina uhrata kaikki lapsen takia. Oma hyvinvointi, seksielämä, kehonkuva ym ei saisi merkata mitään.
Nykynaiset on onneksi jo pääs
Eihän tuossa siitä ollut kyse! En miettinyt ennen raskautta, miten muutun, halusin lapsen. Mieheni ei onneksi ole aropupu ja minäkin selviän hyvin ilman jatkuvaa panemista. Minun kroppani on muuttunut raskauksien myötä. En kaipaa enää ampiaisvyötäröä mikä minulla oli ennen raskautta. Aika aikaansa kutakin. Ja en, en tuonut vartaloani esiin pukeutumistyylissä, jäi aina arvailujen varaan. Joki ei virtaa, sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä tosi nopea se leikkaus, en tiedä mikä siinä niin paljon sitten maksaa, ettei voi antaa?
Ymmärrätkö että täysin riskitöntä leikkausta ei ole.
Niin ja todella isosta leikkauksesta kyse. On kärkisijoilla sydänleikkauksen rinnalla.
Höpö höpö. Sektio on yleisin naisille tehtävä leikkaus, josta parannutaan yleensä erittäin hyvin ja lääkäreillä on siihen vahva rutiini.
Onhan sydänleikkauskin rutiini sydänkirurgille. Nythän on kyse siitä mihin sektiossa kaivaudutaan.
Sektioita on lähipiirissäkin ollut, ei siksi että niitä olisi lähtökohtaisesti haluttu mutta siihen on jouduttu menemään. Ja kotisynnytyksissä tullut vauvakuolemia.
Syntyvätkö vauvat liian isoina kun ravinnosta on runsaudenpula? Ja toisaalta korkean teknologian aikakaudella kaikki pyritään saamaan elävinä ulos, ei ole enää evoluutiota karsimassa huonoja synnyttäjiä ja huonoja vauvoja joten kaikki ominaisuudet menevät eteenpäin, myös ne joista ei ole lisääntyjiksi ilman kirurgiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektion jälkeen uskalti palata seksiä kokemaan nopeastikin. Tiesi että tuntuu rakastelussa molemmille samalta
Kyllä. Poika syntyi sektiolla tiistaina, sunnuntaina päästiin jo jörnimään lapsen isän kanssa. Ja oli ihanaa.
Hyi vit-tu!
Sulla ei taida ainakaan lapsia olla, jos seksi noin kovasti ällöttää. Oliko yllätys, että lapsia ei neitseellisesti sikiä?
Neljä poikaa on. Tiedän miten ne on alulle saatettu, mutta tuo jörniminen ei kuulu meidän puhekieleen. Meillä on molemminpuolinen kunnioitus toisiamme kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin yh niin kokisin tärkeäksi ottaa sektion esille
Miten ajattelit arjessa pärjätä? Sektioäideiltä kielletään raskaat kotityöt. On paha, mikäli se leikkausarpi repeää. Kuka sitten vauvaasi hoitaisi. Sektiox2, mutta en yh.
Mulla repesi, en ole yh. Se repeäminen ei johdu kotitöistä vaan väärästä haavan hoidosta. Mulle annettiin ohje, että joka päivä pitää huuhdella suihkulla, ja oikein kyseltiin, että oletko nyt varmasti suihkutellut haavaa. Kirurgin mukaan niin ei olisi saanut tehdä, haavaa ei saa kastella pariin vuorokauteen. Mutta ei se haava kokonaan aukea, tulee "vain" ruma leveä arpi.
Minä se, jolla 2 sektiota. Minä en saanut mennä suihkuun ennenkuin leikkauksesta 2vrk. Alapesut pytyllä.
Toki vain viikkoa ennen, mutta se on keuhkojen kannalta ennenaikaista. Tämä ei kuitenkaan ole minun lapseen vaikuttanut.
Minulla arpi hyvin parantunut kahden sektion jälkeen.