Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio yleistynyt

Vierailija
30.06.2024 |

Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla

https://yle.fi/a/74-20095465

Kommentit (870)

Vierailija
821/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa nähtävissä sektioiden yleistyminen. Ja syynä mm. odottajien ylipaino ja ikä. Tietää jo lähestulkoon heti kun astuvat ovesta sisään, että tää ei tule luonnollisesti synnyttämään. Alatiesynnytys on verrattavissa maratoniin, joten siinä tarvitaan myös kuntoa.

Hehän näkevät heti ensisilmäyksellä myös rakenteen?  😂

Vierailija
822/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun pelätään enemmän muutamaa tikkiä välilihassa kuin riviä tikkejä alavatsalla. 

Kaveri sai 28 tikkiä alakertaan kun minä sain 15 näkyvää tikkiä sektiossa

Halkesiko kaverilta kohtukin niin kuin sinulta?

Ei kohtu halkea sektiossa. Reilun 10cm viilto josta venyy hyvin vauva ulos. Ei alatiekään tarvitse olla viemärikaivon kannen kokoinen ammottava aukko jotta vauva mahtuu ulos, aukot venyy 

Kyllähän kohtu avataan kirurgisesti sektiossa. Siinä leikkauksessa avataan monta kerrosta. Jokainen sisäkerros ommellaan sulavilla tikeillä. Ihon pintaan tikit jää näkyviin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brasseissa ym. liittyy kauneuteen, meillä ehkä isopäisempiä lapsia, jotka eivät mahdu synnytyskanavasta läpi.

Vierailija
824/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä oon saanu hoitaa vauvan lisäksi myös yksin kodin, koirat, lumityöt, ostokset ilman autoa... onneksi oli alatiesynnytys.."

Ok, missä miehes oli? Lukemassa y lila utaa ja hakkaamassa tattiansa?

Sitei ollu 

Vierailija
825/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektion jälkeen uskalti palata seksiä kokemaan nopeastikin. Tiesi että tuntuu rakastelussa molemmille samalta

Kyllä. Poika syntyi sektiolla tiistaina, sunnuntaina päästiin jo jörnimään lapsen isän kanssa. Ja oli ihanaa.

Hyi vit-tu! 

Vierailija
826/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytys ilman jälkivuotoa, enpä usko. Väittääkö joku tosissaan, että istukan irtoamisesta ei ole syntynyt haavapintaa? 

En minä ainakaan vuotanut pisaraakaan. Terveisin sellainen sektiomamma.

Poistettiinko kohtu samalla? 

Vierailija
827/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektion jälkeen uskalti palata seksiä kokemaan nopeastikin. Tiesi että tuntuu rakastelussa molemmille samalta

Kyllä. Poika syntyi sektiolla tiistaina, sunnuntaina päästiin jo jörnimään lapsen isän kanssa. Ja oli ihanaa.

Meillä jörnittiin jo synnärillä ennen kotiutumista

Perhehuoneet! 

Meilläkin oli perhehuone, mutta. . . 

Vierailija
828/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nurisijat luulevat että sektion halunneet valinneet sektion ulkonäkösyistä. Näin ei ole. Halusin että seksi tuntuu samalta kuin ennen. Ja kyllä, pari kertaa päivässä miehen kanssa yhäkin homma hoituu  ruuhkavuosissa niin että halut kuin nuoruusvuosina

Voi lapsiraukat 

Vierailija
829/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillu pysyy "neitsyenä" kun synnyttää sektiolla.

Myös sen viidennen synnytyksen kohdalla toisin kuin alateitse jolloin saa kuulla veetuilua

Ei kohtu kestä viittä sektiota.

Joillakin kestää

Itsellä kesti kolmesti, neljättä en uskalla yrittää 

Minulle tuli kielto toisen sektion jälkeen. 

Vierailija
830/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat synnytystavat koettu, alatie ehdottomasti helpompi, luonnollisempi ja kokemuksena parempi. Imetys onnistui toisin kuin sektion jälkeen, suhde vauvaan muodostui helpommin, toipuminen paljon nopeampaa, enkä vaihtaisi synnytystä kokemuksena pois, vaikka rankkaa olikin. Alateitse syntynyt lapsi jopa terveempi, sektioitu allerginen valitettavasti. Alatien jälkeen alapää palautui suht nopeasti ennalleen, paitsi minullakin herkkyys parani. Sektioarpi ei vielä 7v jälkeenkään entisellään (alatien välilihatikit eivät enää jälkitarkastuksessa erottuneet), vaan sektio "pilasi" alavatsani pysyvästi, on röllähtänyt, arpikiinnikkeitä, vats.lihasten toiminta pysyvästi muuttunut.

Tässä nyt yksi kokemus. Itse suosittelen alatietä jos sinulla on etuoikeus valita asia.

Harmi, että olet kokenut näin. Minulla puolestaan maito noussut ja imetys onnistunut, kuten kuuluukin. Minulla on lämmin läheinen suhde molempiin lapsiin, jotka tulivat maailmaan sektion kautta. Ensimmäinen kokemus oli traumaattinen, mutta ei vaikuttanut minun ja lapseni väliseen suhteeseen. 

Vierailija
831/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi vit-tu! 

Sulla ei taida ainakaan lapsia olla, jos seksi noin kovasti ällöttää. Oliko yllätys, että lapsia ei neitseellisesti sikiä?

Vierailija
832/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun pelätään enemmän muutamaa tikkiä välilihassa kuin riviä tikkejä alavatsalla. 

Vaikutat aika tyhmältä.

Tottakai tikit välilihassa haittaavat seksuaalista nautintoa enemmän kuin tikit alavatsalla.

Minun herkimmät paikat sijaitsevat kyllä ihan muualla kuin välilihassa. Ja haavat paranee myös siellä välilihassa.

Sinä et edes vaikuta tyhmältä, vaan kommentillasi todistat olevasi sellainen 😂. 

Kyllä minä ymmärsin heti mitä edellä tarkoitetaan. Sinä nyt todistit tyhmyytesi. Kun välilihassa kipua, vie se sitä nautintoa. Toki niitä maso-kistejakin tuppaa paikalle  😅

Vierailija
833/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri synnytti alateitse 4,5kg vauvan. Sen jälkeen naisen paino noussut yli sadan kilon. Kotijumppa vähentynyt ja kotitöistäkin uhriudutaan

Millä tavalla se alatiesynnytys on vaikuttanut myöhemmin kertyneeseen ylipainoon? 

Traumaattinen kokemus? Muista synnäriltä erään äidin kertomuksen. Oli surullista. Hän jotui alateitse synnytämään 5,2kg vauvan. Repesi pakaralihaksia myöten. 

Vierailija
834/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka muuten naiset jotka on silvottu lapsena? Synnyttävät jopa kymmenen lasta, avataanko ja kursitaanko aina kokoon?

Voi sinua pientä. Miten ihmeessä raskaaksi kursittuna tulee  😳   😂

Vierailija
835/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan faktana ja miesvaltaisella alalla työskennelleenä sitä kuulee tahtomattakin aika paljon juttuja toisten värkeistä. Eikä yksikään mies ikinä ole sanonut että se tavara tuntuu samalta tai ainakaan paremmalta synnytyksen jälkeen. Omallakin miehellä exiä joilla on oli lapsia yksi tai useampi ja sanoi että kyllä sen synnytyksen vaikutukset näkyy vielä vuosienkin jälkeen. 

Otin itse suunnittelut sektiot kahdesti ja mitään muutoksia kehoon ei tullut, ei ylipainoa eikä arpeakaan näy. Tissit kyllä kävin vaihtamassa uusiin kun edelliset implantit olivat vähän laskeutuneet. :)

Kaiken tein ja halusin ihan itse ja rakkaudesta omaa kehoani ja seksuaalisuuttani kohtaan. Olen aina tykännyt timmistä vartalosta ja silikonit miellyttää omaa silmää paljon luomurintoja enemmän ja arvatkaa mitä. Naisena minulla on siihen oikeus. Minun keho, minun säännöt!

Mikähän se ala lienee? Ei tuu yhtään miesvaltaista alaa mieleen missä ulkonäkö ois tärkeä. 

Vierailija
836/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

248, Cp-vamma syntyy hapenpuutteesta. Mikäli lapsi sitä on kokenut koko raskauden ajan on hyvin ilmeistä jonkin asteinen co-vamma. Lapsi voi saada cp-vamman synnytyksessä johtuneesta hapenpuutteesta, vaikkakin olisi muutoin ollut terve. 

Vierailija
837/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektiomammoilta jää kokematta se aivan huikea fiilis siitä, mihin oma kroppa pystyykään.

Luuletko tosiaan, että jos saa pitkäaikaisen tai lopullisen ulosteenpidätyskyvyn menetyksen itselleen, että fiilis on aivan huikea!

Niin, tähänkin oma kroppa pystyi...

Ehkä ei siis välttämättä kannata sitä omaa kokemusta, niin vahvasti tuoda esiin kaikille, ja vaikkapa juuri näille pidätyskykynsä menettäneille.

Eikö synnytys ole luonnollinen tapahtuma? Vauva saa paremmat eväät elämäänsä ja imetyskin onnistuu paremmin. 

Parempi elämä cp-vammaisena?

Miten synnytys liittyy CP

Siten, että cp-vamma syntyy hapenpuutteesta aivoissa. Minut laitettiin sektioon tästä syystä. Kätilölle kiitos ammattitaidosta. Lapseni syntyi terveenä. 

Vierailija
838/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä tosi nopea se leikkaus, en tiedä mikä siinä niin paljon sitten maksaa, ettei voi antaa?

Mieti nyt vähän. Kun maha on vedetty auki, synnyttänyt äiti on leikkauspotilas, mutta samaan aikaan hänellä on vastasyntynyt lapsi jota pitää alkaa hoitaa.

Kuvitteletko että kätilö hoitaa sen lapsen?

Mun vauvan hoiti hoitajat. 

Kyllä ne on yleensä kätilöitä ammatiltaan. 

Vierailija
839/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikottain vingutaan joka mediassa, että suomalaisia lapsia ei synny tarpeeksi. No ehkä alkaisi syntyä enemmän, jos edes oman synnytystapansa saisi vapaasti valita kuten monessa muussa maassa.

Vierailija
840/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myn kaveri melkein kuoli alatiesynnytykse verenhukkaan kun tuli komplikaatioita.

Alatiesynnytyksessä ei aina istukka irtoa kunnolla ja tuleekin ns. Lapsen synnyttyä sektio istukan poistamiseksi

Mun tuttava pyysi sektiota, kun lapsi niin iso eikä ollut enää voimia ponnistaa. Edes pää ei vielä näkyvissä. Lopulta vauvan synnyttyä äiti päätyi leikkuriin kohdun poistoon.