Sektio yleistynyt
Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla
Kommentit (870)
Mulla on kolme lasta ja kaikki saatu suunnitellulla sektiolla, oman toiveeni mukaisesti. Neuvottelut sektiosta aloitetaan heti ensimmäisellä raskausneuvolakäynnillä ja asiaa pidetään esillä niin kauan kuin lapsi on ulkona. Onnistuu helposti, kun on päättäväinen.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, vetosin tosin synnyryspelkoon vaikka ainoa mitä mietin oli että en halua tissien ja alakerran menevän pilalle. Slakerto nyt ok, rinnat ei
Muuttuuhan se alakerta jo raskaudenkin aikana. Toki repeytymiltä pääsee välttymään, mutta lantiopohjan lihakset muuttavat asentoaan kun synnytys lähenee. Itsellä oli sektio ja meni lantionpohjan lihasten vuoksi aikalailla ihan uusiksi mun alakerta.
Saanko kysyä ap:lta, miksi päivität tuntemattomia ihmisiä pillusi tilasta?
Vierailija kirjoitti:
Tuohon syynä vissiin se, että naisille on nykyään tärkeämpää miltä pimppa näyttää? :D Ei haluta, että sen ulkonäkö muuttuisi mitenkään synnytyksen myötä.
Ei se miltä pimppa näyttää, vaan se miltä pimpassa tuntuu. Kato kun joillekin naisille se oma seksuaalisuuskin on erittäin tärkeä osa elämää ja jopa tärkeimpiä asioita elämänlaadun kannalta, eikä siitä toimivasta seksielämästä halua luopua lapsensaannin takia.
Itse tulen todellakin vaatimaan sektion synnytyspelkoon vedoten (koska sitä ei Suomessa muuten saa) koska en ota sitä riskiä, että repeän perseeseen asti, kärsin loppuelämäni virtsan ja ulosteen karkailusta eikä seksi tunnu enää miltään.
https://www.terve.fi/artikkelit/49699-vaiettu-vaiva-aiti-kakkaa-housuun
Siinä esimerkiksi juttua siitä, mitä alatiesynnytyksestä voi seurata. Oispa aika seksikäs olo, kun mies koittais ottaa takaapäin ja pitäisi pelätä, että tuleeko itseltä samalla pierua vai vielä pahempaa.
Jos miesten pitäisi synnyttää ja siinä olisi pienikin mahdollisuus, että samalla repeää koko penis kahtia ja mahdollisesti menee pidätyskyky pysyvästi, niin saatte uskoa että joka ikinen lapsi syntyisi sektiolla. Eikä YKSIKÄÄN lääkäri tulisi urputtamaan, että kyllä pitäisi nyt vaan LUONNOLLISESTI synnyttää, että kylläpä on itsekästä nyt kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Alatiesynnytys olisi lisännyt oman kehon muutosten hyväksymisen vaikeutta. Nyt moni sektion saanut julkkiskin kertoo sektiosta haastatteluissa kuin tietona miehille että alakerta entisellään
Minkä ikäisiä olette. En voi olla ainoa nainen, jolla mies, joka ei ajattele värkin kokoa synnytyksen jälkeen, vaan rakastaa sitä vaimoa ja lasta ehdoitta!
vm-71
Vierailija kirjoitti:
En halunnut sektiota, mutta toinen lapsi syntyi sektiolla koska meinasi jäädä jumiin. Syynä kapea synnytyskanavani ja isopäinen lapsi.
Ihme porukkaa. 😁
Vierailija kirjoitti:
Sektio voi olla vauvalle rajumpi, koska se ei ole ns. luonnollinen tie tulla maailmaan. Toki joskus sektiota tarvitaan, mutta ymmärrän miksei sitä automaattisesti tehdä kaikille jotka sitä pyytää.
Mikäli sektio suunniteltu, tehdään viilto poikittain kumpareen yläpuolelle. Lapsi syntyy mahdollisimman luonnollisesti näin. Sektiox2, koska alatiesynnytys ei mahdollista. Jäin paitsi lapsieni kanssa siitä ensikosketuksesta, jossa lapsi nostetaan äidin sydämensykkeen tasolle. Lapseni jäivät vaille tätä turvaa. Ei ole kuitenkaan vaikuttanut kehitykseen. Lääkäri on ihmetellyt, kun lapsillani ei ole puhjennut mitään allergiaa tai muuta tyypillistä, mitä sektioon liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä tosi nopea se leikkaus, en tiedä mikä siinä niin paljon sitten maksaa, ettei voi antaa?
Otetaanpa alusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio voi olla vauvalle rajumpi, koska se ei ole ns. luonnollinen tie tulla maailmaan. Toki joskus sektiota tarvitaan, mutta ymmärrän miksei sitä automaattisesti tehdä kaikille jotka sitä pyytää.
Montako prosenttia vauvoita vaurioituu suunnitellun sektion takia? Alatiesynnytyksessä 25% saa jonkin, yleensä hapenpuutteesta aiheutuvan vamman.
Ja vamma on? Jonkin vamman? Hapenpuutteesta seuraa mahdollinen kehitysviivästymä yleensä cp-vamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako prosenttia vauvoita vaurioituu suunnitellun sektion takia? Alatiesynnytyksessä 25% saa jonkin, yleensä hapenpuutteesta aiheutuvan vamman.
Minulla sektiox2 ja molemmat terveitä. Toinen hapenpuuttesta johtuva kiireellinen toinen suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat syyt sektioiden lisääntymiseen ovat korkea ikä ja ylipaino.
Sain lapseni kun olin hoikka 28-vuotias. Halusin sektion ihan siksi, että suunniteltu sektio on lapselle turvallisin tapa syntyä. Ja myönnän, itsekin otin tikit mieluummin vatsaan kuin välilihaani.
Sektio ei ole turvallisin kummallekaan. Itsekästä ajattelua tuo hoikkuus ja värkin säilytys. Mikäli olisin voinut valita, olisin synnyttänyt luonnollisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Synnyttävien lihavuuden takia sektioiden määrät on lisääntyneet. Sekä ikä vaikuttaa myös.
Tämä on oikea syy miksi olet saanut sektion. Eli lihavuus.
No ei se nyt noin mene! Loukkaavaa ajattelua. Itse olisin halunnut hoikkana synnyttää alateitse, rakenteellisesti mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat syyt sektioiden lisääntymiseen ovat korkea ikä ja ylipaino.
Sain lapseni kun olin hoikka 28-vuotias. Halusin sektion ihan siksi, että suunniteltu sektio on lapselle turvallisin tapa syntyä. Ja myönnän, itsekin otin tikit mieluummin vatsaan kuin välilihaani.
Sektio ei ole turvallisin kummallekaan. Itsekästä ajattelua tuo hoikkuus ja värkin säilytys. Mikäli olisin voinut valita, olisin synnyttänyt luonnollisella tavalla.
No yhyy, cry me a river. Tosi tunkkaista äitimyytti-ajattelua tuo, että äiti ei saisi välittää itsestään ollenkaan, vaan pitäisi marttyyrina uhrata kaikki lapsen takia. Oma hyvinvointi, seksielämä, kehonkuva ym ei saisi merkata mitään.
Nykynaiset on onneksi jo pääsemässä irti tästä uhriutumisasenteesta, miksi tehdä asiat vaikeimman kautta jos voi valita win-win-tilanteen, jossa sekä lapsi että äiti säästyvät pahemmilta kärsimyksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä tosi nopea se leikkaus, en tiedä mikä siinä niin paljon sitten maksaa, ettei voi antaa?
Ymmärrätkö että täysin riskitöntä leikkausta ei ole.
Niin ja todella isosta leikkauksesta kyse. On kärkisijoilla sydänleikkauksen rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne sektioon joutuvat on yleensä joko iäkkäitä tai sitten täydellisen liikuntaa harrastamattomia. Onhan se ponnistaminen ihan taitolaji sinänsä, eikä varmasti onnistukaan, jos ei ole yhtään tottunut käyttämään omaa kroppaa.
Voi luoja! Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että täysin riskitöntä leikkausta ei ole.
Niin ja todella isosta leikkauksesta kyse. On kärkisijoilla sydänleikkauksen rinnalla.
Höpö höpö. Sektio on yleisin naisille tehtävä leikkaus, josta parannutaan yleensä erittäin hyvin ja lääkäreillä on siihen vahva rutiini.
No ei se nyt noin mene! Loukkaavaa ajattelua. Itse olisin halunnut hoikkana synnyttää alateitse, rakenteellisesti mahdotonta.
Okei sulla on joku kehityshäiriö tai ruumiillinen epämuodostuma. Sitten ymmärrettävää täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halunnut sektiota, mutta toinen lapsi syntyi sektiolla koska meinasi jäädä jumiin. Syynä kapea synnytyskanavani ja isopäinen lapsi.
Ihme porukkaa. 😁
Onko tässä ensisynnyttäjien sektiolukutilastossa siis pelkästään suunnitellut sektiot? Monellahan ei alatiesynnytys onnistu ja joutuvat kiireelliseen sektioon, niinkuin minullekin kävi. Olin ensisynnyttäjä ja käynnistyksen päätteeksi tuli sektio ja sitä en toivonut todellakaan