Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio yleistynyt

Vierailija
30.06.2024 |

Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla

https://yle.fi/a/74-20095465

Kommentit (870)

Vierailija
841/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin yh niin kokisin tärkeäksi ottaa sektion esille 

Miten ajattelit arjessa pärjätä? Sektioäideiltä kielletään raskaat kotityöt. On paha, mikäli se leikkausarpi repeää. Kuka sitten vauvaasi hoitaisi. Sektiox2, mutta en yh.

Vierailija
842/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keisarinleikkaus oikea termi

Elektiivinen sectio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, vetosin tosin synnyryspelkoon vaikka ainoa mitä mietin oli että en halua tissien ja alakerran menevän pilalle. Slakerto nyt ok, rinnat ei

Ne mitään pilalle mene, pöljä. Alatiesynnytyksen jälkeen emätin on entistä tiukempi, koska se arpeutuu.

Sektioiden lisääntymisen syy on liikalihavuus ja korkea ikä. Läskillä on laskeuma synnyttämättäkin ja neljääkymppiä lähestyessä kudosten paraneminen ja palautuminen on huonompaa.

Minulle gyne, naistentautiendosentti, synnytyslääkäri sanoi, että useat raskaudet+alatiesynnytykset ovat syy mahdolliseen kohdunlaskeumaan, edes sektioäideille ei näin käy. Kerro ihmeessä, miten lihavalle näin voisi käydä? 

Vierailija
844/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektion jälkeen kätilö toi alkoholia juotavaksi. Yllätyin. Perusteli konun auttavan pissan tuloon että katetri saadaan pois

En usko! Itsellä kaksi sektiota ja tämmöiseen oo kätilö yltäny. 

Vierailija
845/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua sektioarpi ei haittaa

Lävistyksiä ja tatuointeja myös eli kehossa jäljet ei uutta

Minulla on kehossa sektioarpi, en ole koskaan pitänyt ongelmana. Lävistyksiä tai tatuointeja ei ole. 

Vierailija
846/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukutussektion jälkeen eka vuorokausi ääni oli ihan kadoksissa

Maito nousi synnärillä ihan ok

Sinut intuboitiin, siksi ääni käheä. 

Vierailija
847/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

380, minä en saanut kipupumppua kiireellisen sektion jälkeen, toki toivuin nopeasti. Sitä vastoin suunnitellussa sektiossa sain kipupumpun. Ärsytti, kun en päässyt vessaan ennenkuin pumppu käytiin irrottamassa kätilön toimesta. Tais pumppu olla vuorokauden, jonka jälkeen ei kipuja. Imetys toimi molemmilla kerroilla.

Vierailija
848/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HÄVETKÄÄ!!! Miten puhutte synnyttäneille naisille? Haukutte läskeiksi? Jokainen näin kirjoittava: katsokaa peiliin. Olet luonteeltasi inhottava, ruma ihminen. Tee muutos.

Ja sitten te synnyttäneet naiset: kiitos ja kumarrus teille. Olette yhteiskuntamme tärkeimmät ihmiset. Voimia elää näiden idioottien kanssa samassa maassa!!!

En koskaan ajattele, kuten sinä. Olen ylpeä saavutuksistani, mutta en yhteiskuntaa ajatellen.

Vierailija
849/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miehen nautintoko on se mikä on pääasia? Että mies saa tiukkaa tavaraa?

Hyi miten oksettava ajatus. 

Minä kun olen aina kuvitellut, että kyseessä olisi ns. win-win-tilanne.

Ketä jaksaa pidemmän päälle kiinnostaa lenkkimakkaran heiluttelu porttikongissa.

Naapuria tietysti, voihan sitä nojata enempi siihen kaupunginpuoleiseen reunaan..

Miten kukaan voi olla ajatukseltaan noin sairas ja epäkunnioittava?! 

Vierailija
850/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te velat ette ikinä voi ymmärtää mitä on olla äiti. Se on parasta.

Toivottavasti joskus ymmärrät että kaikkein hienointa on naisten kehollinen itsemääräämisoikeus. 

Eli silloin valitaan lapsettomuus. Raskaus ja synnytts ei ole missään vaiheessa rikkonut minun itsemääräämisoikeuttani. Olen äiti. 

Vierailija
851/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vauva voi venyttää sitä alakertaa vaikka olisi sektiolla syntynyt. Riippuu ihan kuinka jaksaa jumppauttaa alapäätään. Itsekästä haluta sektiota vain että alapää säilyy entisellään. Jäähän siitä arpi myös kun sektiolla syntyy. 

Jos vauva syntyy sektiolla, ei tule repeämiä eikä sulkijalihasvaurioita. Se on faktaa.

Ei ole, kyllä niitä virtsankarkailuja voi tulla sektioäideillekin. Lapsi voi hyvissäajoin kiinnittyä synnytyskanavoihin ja virtsaamistarve voi jäädä pysyväksi haitaksi. 

Vierailija
852/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio oli hirveä. Olin opetusvälineenä, paikalla kuutisen opiskelijaa. Eivät olleet yhtään ammattimaisia ja minulle olisi riittänyt että vai henkilökunta olisi hoitanut homman. Ensi synnytys kyseessä ja suostumusta siihen että olisin opetusharjoitus heille noin massiivisessa operaatiossa ei kysytty 

Minulta kysyttiin ja kielsin

Vierailija
853/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisvauva on niin paljon suurempi verrattaen aukkoon mistä sen pitäisi "luonnollisesti" tulla ulos jos vertaa mihin tahansa muuhun synnyttävään olentoon, että jo sen nojalla pitäisi sektio olla vapaa valintainen. Meloni ängetään ulos neulansilmästä väkisin, tottakai jälki on kamalaa suurimmalla osalla kirj. suurimmalla osalla ettei joku tähän tule vänkäämään että ei kaikilla. 

😳  😂

Vierailija
854/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisarinleikkaus oikea termi

Elektiivinen sectio.

Ei keisaria leikata. 

Eli keisarileikkaus.

Vierailija
855/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut sektiota, mutta sain lopulta, kun kroppa kieltäytyi tekemästä yhteistyötä, vaikka yritettiin käynnistää useampi vuorokausi. Toisella kerralla totesin jo vuorokauden jälkeen, että eiköhän tämä pelleily riitä.

Oli tiedossa jo etukäteen, että stressaantuneena kroppani ei toimi niin kuin kuuluisi. 

Vierailija
856/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan faktana ja miesvaltaisella alalla työskennelleenä sitä kuulee tahtomattakin aika paljon juttuja toisten värkeistä. Eikä yksikään mies ikinä ole sanonut että se tavara tuntuu samalta tai ainakaan paremmalta synnytyksen jälkeen. Omallakin miehellä exiä joilla on oli lapsia yksi tai useampi ja sanoi että kyllä sen synnytyksen vaikutukset näkyy vielä vuosienkin jälkeen. 

Otin itse suunnittelut sektiot kahdesti ja mitään muutoksia kehoon ei tullut, ei ylipainoa eikä arpeakaan näy. Tissit kyllä kävin vaihtamassa uusiin kun edelliset implantit olivat vähän laskeutuneet. :)

Kaiken tein ja halusin ihan itse ja rakkaudesta omaa kehoani ja seksuaalisuuttani kohtaan. Olen aina tykännyt timmistä vartalosta ja silikonit miellyttää omaa silmää paljon luomurintoja enemmän ja arvatkaa mitä. Naisena minulla on siihen oikeus. Minun keho, minun säännöt!

Minäkin työskentelen miesvaltaisella alalla, mutta ei meillä kyllä tuollaisia kahvipöydässä jutella. Ootko sä tentannut sun työkavereilta millaiset alapäät niiden vaimoilla on?

Vierailija
857/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa valita synnytystavan. Itse en ole käynyt pelkopolilla, 2 sektiota takana. En kyllä sano että sektio on helpompi tai kivuttomampi, koska toipumisaika on aina pitkä, mutta turvallisempi se on. En tiedä jos olisi alateitse synnyttänyt niin tuntuisivatko vatsalihakset esim salilla treenatessa tältä miltä ne tuntuu nyt - oudolta. Ei suunnitellussa sektiossa ole leikkauskomplikaatioita sen enempää kuin muissakaan suunnitelluissa leikkauksissa, kiireelliset ja hätäsektiot sen sijaan on vaarallisia. Sektioiden suhteen on turha puhua kustannuksista, leikataan ja hoidetaan Suomessa paljon muutakin. Tässä puhutaan rahasta vaan sen takia että kyse on naisista. Jos miehet synnyttäisi niin tuollaisia keskusteluja ei edes käytäisi. Kannattaa miettiä onko kyseessä kuitenkin naisviha. Oletus siitä että nainen ei saisi valita ja naisen pitää ja kuuluu kärsiä koska luonto tms skeidaa.

Esim. aiemmassa synnytyksessä siirrytty leikkuusaliin, jos paikat ei vaan aukea. Lapsi on tuolloin vaarassa ja myös tuleva äiti. Miksi se synnytys muuttuisi seuraavassakaan raskaudessa. Sitä riskiä ei oteta, että lapsi kärsii hapettomuudesta. 

Vierailija
858/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin yh niin kokisin tärkeäksi ottaa sektion esille 

Miten ajattelit arjessa pärjätä? Sektioäideiltä kielletään raskaat kotityöt. On paha, mikäli se leikkausarpi repeää. Kuka sitten vauvaasi hoitaisi. Sektiox2, mutta en yh.

Mulla repesi, en ole yh. Se repeäminen ei johdu kotitöistä vaan väärästä haavan hoidosta. Mulle annettiin ohje, että joka päivä pitää huuhdella suihkulla, ja oikein kyseltiin, että oletko nyt varmasti suihkutellut haavaa. Kirurgin mukaan niin ei olisi saanut tehdä, haavaa ei saa kastella pariin vuorokauteen. Mutta ei se haava kokonaan aukea, tulee "vain" ruma leveä arpi. 

Vierailija
859/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse harkitsin pelkosektiota. Sitten työkaveri kertoi omasta kokemuksestaan, kun haava oli repsahtanut yllättäen auki keskellä kauppaa ja sitä hoidettiin avoimena haavana monta kuukautta. Ei ollut vaikea valita synnytystapaa tuon jälkeen.

Miksi työkaverisi joutui hoitamaan kauppareissut ennen haavan parantumista? Oliko hän yksinhuoltaja?

Kyllä itse ainakin halusin käydä yksin tuulettumassa vaikka kaupassa, vaikka en ollut yh.

Kyllä minulla meni oma terveys edelle. Ennen kaikkea se pieni vauva, joka on äidistä riippuvainen. Mieheni huolehti kaupassa käynnit. Lypsin maidon, jota mieheni vauvalle yöllä pullosta antoi, jotta sain levätä. Päivällä imetin ja hoidin vauvaa sen minkä pystyin. Mieheni oli 2kk kotona, jonka jälkeen ja palasi sitten takaisin töihin. Pulloruokinta ei vauvaan vaikuttanut, lopetti rinnan 8kk:n ikäisenä. 

Vierailija
860/870 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sektiota haluavat samoja jotka eivät myöskään aio imettää? Koska minä päätän kehostani, vauvan edulla ei niin väliä.

Kyllä on. Tissit on tärkeämmät, kuin oman vauvan etu.

Minulla sektiot taustalla. Silti yritin imettää parhaani mukaan

Miten sektio vaikuttaa imetykseen. Minulla kaksi, molempia lapsiani imetin vajaa vuoden ikäiseksi.