Sektio yleistynyt
Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla
Kommentit (870)
Vierailija kirjoitti:
Mies oli ymmärtäväinen kun kerroin haluavani sektion
Miten mies voisi asiaan vaikuttaa? Tai edes siihen miten syöt ja liikut raskaana ollessa? Vaikka lapsi on molempien, niin äiti kuitenkin on itse vastuussa tulevan vauvan terveydestä...
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat syyt sektioiden lisääntymiseen ovat korkea ikä ja ylipaino.
Jännä juttu, että sektioiden todelliset syyt jätetään kertomatta. Korkea ikä ja ylipaino joo ovat riski synnytyksessä. Miten olisi laihduttaminen ja kunnon liikkuminen raskausaikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että sektioiden todelliset syyt jätetään kertomatta. Korkea ikä ja ylipaino joo ovat riski synnytyksessä. Miten olisi laihduttaminen ja kunnon liikkuminen raskausaikana?
Mieluiten jo raskautta suunnitellessa pitäisi laittaa elämäntavat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on täynnä mammoja jotka on kateellisia sektion saaneille. Oletteko olevanne parempia ihmisiä kun olette kokeneet eri tavalla synnytyksen tuskan? Ette te ole. Halveksun teitä. XD
Mä nauran sulle ku oot niin riippuvainen muista ihmisistä että et pysty edes omaa lasta synnyttää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla minun olisi pitänyt laittaa elämäntavat kuntoon? Olin nuori ja hoikka, kun jouduin sektioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla minun olisi pitänyt laittaa elämäntavat kuntoon? Olin nuori ja hoikka, kun jouduin sektioon.
Tässä puhuttiin suurimmista syistä joutua sektioon. Ja niissä korkea ikä ja ylipaino korostuvat. Ja olin itse hoikka ja nuori ja synnytin alateitse. Nopea synnytys, ei repeämiä, ei ihomuutoksia. Ihmettelen, miksi yhteiskunnan tarkoitus on hoitaa sairauksia ja huolehtia ihmisistä, jotka eivät tee itse terveydelleen mitään. Synnytys on kuin ultrajukksu ja sitä varten pitää valmistautua.
Ai että mua ärsyttää nää "pääsee kävelemään heti" -perustelut. Siis terveydenhuollossa esitettynä.
Jos miehellä olisi jossain tilanteessa iso riski repeytyä vehkeestään joko tilapäisesti tai pysyvästi, niin jankattaisiinko hänelle että mutta sitten sä et voi puoleen vuorokauteen kävellä? Ihan kuin olisi jotenkin absoluuttinen totuus että puolen vuorokauden kävelykyvyn menetys on isompi juttu kuin pysyvä vaurioituminen vähintään 15% todennäköisyydellä. (Pelkästään levatorvaurion todennäköisyys on pienimmillään toi 15%).
Minä kävelin kyllä heti alatiesynnytyksen jälkeen. Se ei tarkoita sitä että ei ole vaurioita. Elinikäisen vammat jäi. Sektion jälkeen kävelin kahdeksan tunnin kuluttua. Sillä että pääsin kävelemään kahdeksan tuntia myöhemmin, ei ollut mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne elämäntavat auttaa kun lapsi on virheasennossa eikä mahdu ulos?
Ihmisiä pelottaa erilaiset asiat. Minusta olisi ihan hirveää joutua sektioon ja toivottavasti siihen ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mua ärsyttää nää "pääsee kävelemään heti" -perustelut. Siis terveydenhuollossa esitettynä.
Jos miehellä olisi jossain tilanteessa iso riski repeytyä vehkeestään joko tilapäisesti tai pysyvästi, niin jankattaisiinko hänelle että mutta sitten sä et voi puoleen vuorokauteen kävellä? Ihan kuin olisi jotenkin absoluuttinen totuus että puolen vuorokauden kävelykyvyn menetys on isompi juttu kuin pysyvä vaurioituminen vähintään 15% todennäköisyydellä. (Pelkästään levatorvaurion todennäköisyys on pienimmillään toi 15%).
Minä kävelin kyllä heti alatiesynnytyksen jälkeen. Se ei tarkoita sitä että ei ole vaurioita. Elinikäisen vammat jäi. Sektion jälkeen kävelin kahdeksan tunnin kuluttua. Sillä että pääsin kävelemään kahdeksan tuntia myöhemmin, ei ollut mitään merkitystä.
Kyllähän jotkut synnyttäjät kotiutuu jo vuorokaudesaa ja varsinkin suurperheissä se on varmasti erittäin toivottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä olin nuori ja hoikka kun repesin alatiesynnytyksessä.
Nyt on ehkä vedetty vähän liikaa yhtäläisyysmerkkejä. Sekä synnyttäjien ikä, paino ja sektioiden määrä on noussut. Niillä on korrelaatio. Se ei kuitenkaan tarkoita että niillä olisi välttämättä syy-seuraussuhde. Sektiot voivat yleistyä myös muista syistä. Tiedon saaminen helpottuu. Esim. Aikaisemmin olisi pitänyt soittaa thlään ja pyytää lähettämään tilastot postissa. Nyt ne löytyy parilla klikkauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on täynnä mammoja jotka on kateellisia sektion saaneille. Oletteko olevanne parempia ihmisiä kun olette kokeneet eri tavalla synnytyksen tuskan? Ette te ole. Halveksun teitä. XD
Mä nauran sulle ku oot niin riippuvainen muista ihmisistä että et pysty edes omaa lasta synnyttää itse.
Ihan itse sektiossa nainen synnyttää. Oletpas hupsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhuttiin suurimmista syistä joutua sektioon. Ja niissä korkea ikä ja ylipaino korostuvat. Ja olin itse hoikka ja nuori ja synnytin alateitse. Nopea synnytys, ei repeämiä, ei ihomuutoksia. Ihmettelen, miksi yhte
Kerrotko siis, miten nuoren ja hoikan olisi pitänyt valmistautua synnytykseen?
Muutenkin viestisi on käsittämätön. Ehdotatko ikä- tai painorajaa sektioille? Ikärajan ylittäville ei sektiota, vaikka sellaisen tarvitsee? Sektioita vain nuorille ja hoikille? Katsotko että yhteiskunnalle tulee halvemmaksi vammautuneet äidit ja vauvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jotkut synnyttäjät
Et ymmärtänyt pointtia. Pointti: synnyttäjä itse osaa arvioida parhaiten mikä painoarvo tällä(kin) asialla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehet synnyttäisivät, vauvat tehtäisiin laboratoriossa. Kuussakin on jo käyty mutta edelleen synnytyksessä nainen reväyttää paikkansa hajalle ja saa mahdollisesti elinikäiset vaivat kaupanpäälliseksi. Pahimmillaan kuolo korjaa.
Kyllä miehillä monesti on korkea kipukynnys ja edelleen monet miehet tekevät fyysisesti raskasta työtä esim raksalla on enemmän miehiä kun naisia töissä...
Ja tämähän selittää sen miksi on ihan ok että naiset vaurioituvat pysyvästi synnytyksessä. Ja myös sen että vaurioiden korjaaminen ei kiinnosta sen vertaa että siihen kehitettäisiin toimivia keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse sektiossa nainen synnyttää. Oletpas hupsu.
Ihan itsekseen leikkaa mahansa auki ja nostaa penskan pihalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhuttiin suurimmista syistä joutua sektioon. Ja niissä korkea ikä ja ylipaino korostuvat. Ja olin itse hoikka ja nuori ja synnytin alateitse. Nopea synnytys, ei repeämiä, ei ihomuutoksia. Ihmettelen, miksi yhte
Mäkin olin nuori ja hoikka kun synnytin ensimmäisen lapseni. Ei mitään vaurioita, ei edes raskausarpia. Toisen lapsen synnytin pari vuotta myöhemmin, 25-vuotiaana ja vielä pari kiloa hoikempana. Siitä seurasi massiivisia tuhoja. Suurin osa pysyviä.
Aikamoinen häpeä tuli sun viestiä lukiessa. Koska jos mulla olisi vaan yksi lapsi, niin varmaan mäkin ainakin salaa ajattelisin just noin ylimielisesti ja naisvihaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon syynä vissiin se, että naisille on nykyään tärkeämpää miltä pimppa näyttää? :D Ei haluta, että sen ulkonäkö muuttuisi mitenkään synnytyksen myötä.
Joissakin vaginoissa on myös jo alkujaan esteettisiä ongelmia, joita korjataan leikkelemällä (labioplastia) jo ennen hedelmöitystä. Korjausleikkaukset ovat paitsi maksullisia myös kivuliaita ja niissä on riskinsä kuten kaikissa leikkauksissa. Sektio on tapa säilyttää aiemman investoinnin arvo.
Sektio lisäsi aiemmin synnyttäjän arvoa naisten keskinäisissä synnytyskertomusskaboissa. Sektion yleistyminen on vähentänyt sen tuomia kerskailuoikeuksia (bragging rights).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ollut synnyttäessä minkäänlaista arvoa sillä, että kokisin itseni hienommaksi jos kärsin mahdollisimman paljon. Sen sijaan ihmettelin, miksi kukaan haluaisi varta vasten kärsiä tahallaan, kun nykyään on keinot minimoida riskit kipuun ja kärsimykseen. Mutta jos se on synnyttäjälle tärkeää, tottakai tuossakin tapauksessa on kuunneltava äitiä ja päätösvalta on hänellä.
Kunnon kipulääkkeet tai sektio olivat minun vaihtoehtoni, toivoin alatiesynnytystä kunnon lääkkeissä mutta kiireellinen sektio olikin lopputulos. En kärsinyt ja toivuin hyvin. Lisäksi sain myös paljon apua vauvan ja minun yhteisen ajan alkuun, joten pystyin keskittymään pieneen ihmiseen selviytymisen sijaan.
Minä en halveksu ketään, en varsinkaan synnyttäneitä naisia. Ihmettelen millainen ihminen tuollaista kirjoittaa, kiintoisaa.
Kyllä miehillä monesti on korkea kipukynnys ja edelleen monet miehet tekevät fyysisesti raskasta työtä esim raksalla on enemmän miehiä kun naisia töissä...