Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri aikoo jättää 15- ja 16-vuotiaat pojat viikoksi yksin kotiin

Vierailija
29.06.2024 |

Ja häipyy itse Kreikkaan lomalle. Mitä mieltä asiasta? Yksinhuoltajalla ei ole kuulemma muuta vaihtoehtoa.

Kommentit (176)

Vierailija
121/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan tavallista että toiselle asteelle muutetaan muualle asumaan yksin.

Itse olin 15-vuotiaana yksin Helsingissä töissä koko kesän.

Ei ole tavallista, noin 5 % tekee niin.

On se kuule ihan tavallista, lukumäärä nousi vielä rajusti lukiouudistuksen myötä. Jo se sun viisi prosenttiasi on reilusta sadasta tuhannesta reilut viisi tuhatta.

Mun lapsi on Ressussa ja sielläkin noita yksin asuvia on pilvin pimein. Helsinkiläiset on itse asiassa vähemmistönä siellä.

Vierailija
122/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääksyn lukiokin ilmoitteli taas, että sinne tulevat uudet lukiolaiset etsii asuntoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jättäisi noin pitkäksi aikaa. Päivän tai pari voisivat hyvin olla keskenään, mutta viikko on liian pitkä, varsinkin jos vanhempi lähtee vaan jonnekin lomalle.

Vierailija
124/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressun lukiossa on muuten ihan oma ryhmä ja omaa toimintaa noille itsekseen asuville. Mahdoton kuvitella, että moinen opinahjo noin toimisi, jos se joku lastensuojelua vaativa seikka olisi, kuten hourupää täällä keuhkoaa.

Vierailija
125/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pieniä jäämään koko viikoksi, varsinkin tuo 15 v. Jos tosiaan tilanne se et ovat koko ajan täysin keskenään. Tekisin lastensuojeluilmoituksen . Äiti olis voinu joko ottaa lapset mukaan lomalle tai jättää itsekin menemättä !T. Sossu 

Ja sitten taas ihmetellään, miksei Suomessa synny lapsia? No näistä sossuistahan se johtuu, kun ovat näin vieraantuneita elämästä. Häpeäisit. Entisaikaan 13-vuotiaat olivat sotapoikina sodassa.

Vierailija
126/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin 16-v omilleni, maksoin kaikki kuluni itse (kävin töissä opiskelujen ohessa). En siis näe ongelmaa.

Kävit töissä ja opiskelit samanaikaisesti 16 vuotiaana!? Samoin sinulla oli jo oma asunto 16:vuotiaana; kaikki kulusikin maksoit ihan itse!? Kaikki tämä alaikäisenä ...On tainnut vuosikymmenet vierähtää ko ajoistakin...

Vierailija
127/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata aliarvioida teinien tyhmyyttä

Vierailija
128/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin 16-v omilleni, maksoin kaikki kuluni itse (kävin töissä opiskelujen ohessa). En siis näe ongelmaa.

Kävit töissä ja opiskelit samanaikaisesti 16 vuotiaana!? Samoin sinulla oli jo oma asunto 16:vuotiaana; kaikki kulusikin maksoit ihan itse!? Kaikki tämä alaikäisenä ...On tainnut vuosikymmenet vierähtää ko ajoistakin...

Lukiota on pystynyt käymään iltalukiona jo iät ajat. Minäkin siirryin iltalukioon isäni kuoltua ja kävin päivät töissä.

Vierailija
129/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu muksuista, pärjäävätkö vai ei. Ei kaikki tuon ikäiset halua enää matkustaa äidin kanssa, ovat mieluummin omassa rauhassa kotona. Muistan itse, millaista juhlaa oli, kun sain jäädä himaan mökkireissuilta, ei tarvinnut katsella sitä pämppäämistä. Luin kirjoja ja söin roiskeläppiä, eikä kukaan komennellut tai kommentoinut. 

Vierailija
130/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että  normaali 16-vuotias osaa laittaa jo ruokaa itse! Edes keittää perunat, makaronin tai puuron. Sekä pestä pyykit ja astiat.

Vierailija
131/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä huolestuttaa, että aloittajalla ei näytä olevan omaa elämää. Ihme kyylä.

Vierailija
132/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään pikkulapsia enää ole. Tuon ikäiset kyllä pärjäävät viikon, varsinkin jos saa yhteyden vanhempiin tai  ja on jätetty neuvoja ja rahaa. Ellei sitten ole kasvatettu ihan avuttomaksi tahallaan, kuten jotkut tekevät koska eivät halua että nuoret tulevat itsenäisiksi.

Vierailija
133/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos fiksuja niin voisi jättää pitemmäksikin aikaa, vaikka kesäksi

Vierailija
134/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pieniä jäämään koko viikoksi, varsinkin tuo 15 v. Jos tosiaan tilanne se et ovat koko ajan täysin keskenään. Tekisin lastensuojeluilmoituksen . Äiti olis voinu joko ottaa lapset mukaan lomalle tai jättää itsekin menemättä !T. Sossu 

Pieniä?? Jotkut tuon ikäiset käyvät kesätöissä ja muuttavat omilleen, kasvaa ehkä jo hiukan parransänkeä. Ei teinejä kuvailla sanalla "pieni" vaan nuori. 

Vierailija
135/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten taas ihmetellään, miksei Suomessa synny lapsia? No näistä sossuistahan se johtuu, kun ovat näin vieraantuneita elämästä. Häpeäisit. Entisaikaan 13-vuotiaat olivat sotapoikina sodassa.

Joo entisaikaan oltiin jo sodassa ja 10 -vuotiaat hoiti pikkusisaruksia kun äiti oli töissä . Se oli ennen se . Mitä mun tässä pitäs hävetä? Sitä,että joku ajattelee näiden lastenkin näkökantaa? Ei nuoret välttämättä uskalla edes sanoa itse vanhemmalle suoraan, ettei halua / uskalla jäädä yksin kotiin. Mitä jos tulee joku hätä, eikä ole ketään aikuista joka tulisi apuun ? Kreikasta aika pitkä matka lähteä tulemaan . Miks tehdään lapsia jos ne pitää jo 15 vuotiaana lykätä koko viikoksi aivan yksin ? Oon nähnyt työssäni paljon nuoria, jotka oireilee siitä, ettei vanhemmat vietä heidän kanssaan aikaa tai pidä huolta . 

Ei tarvi ihmetellä miksi Suomessa lapset ja nuoret voi näin huonosti jos tää viikoksi yksin jättäminen on valtaosan mielestä ihan ok .

T. Se samainen elämästä vieraantunut sossu...

Vierailija
136/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Se samainen elämästä vieraantunut sossu...

Ei ihme että Suomessa ei kohta kukaan hanki lapsia, jos oikeasti joku sossu sössöttää työssäänkin tällaisia aivopieruja kuin sinä. Jos nyt edes olet sossu.

Vierailija
137/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo entisaikaan oltiin jo sodassa ja 10 -vuotiaat hoiti pikkusisaruksia kun äiti oli töissä . Se oli ennen se . Mitä mun tässä pitäs hävetä? Sitä,että joku ajattelee näiden lastenkin näkökantaa? Ei nuoret välttämättä uskalla edes sanoa itse vanhemmalle suoraan, ettei halua / uskalla jäädä yksin kotiin. Mitä jos tulee joku hätä, eikä ole ketään aikuista joka tulisi apuun ? Kreikasta aika pitkä matka lähteä tulemaan . Miks tehdään lapsia jos ne pitää jo 15 vuotiaana lykätä koko viikoksi aivan yksin ? Oon nähnyt työssäni paljon nuoria, jotka oireilee siitä, ettei vanhemmat vietä heidän kanssaan aikaa tai pidä huolta . 

- Miten siellä sinusta on teini YKSIN? Kun ainakin aloituksessa puhutaan kahdesta teinistä?

Vierailija
138/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla tuntuu olevan kova kiire saada lapsi/ lapset ns omilleen. *Poissa silmistä, poissa sydämestä'- sanotaan. 

Jättääkö pojat yksin kotiin; riippunee pojista eli minkälaisia he ovat ja myöskin asuinpaikasta. Lisäksi ...joku tuttu aikuiskontakti lähettyvillä olisi hyvä olla olemassa.

Vierailija
139/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän vapautunutta aikaa harmitteleva mies moitti, että 16-vuotiaalle ei illaksi hankittu lapsenvahtia neljäksi tunniksi. Lapsi totesi lapsenvahtiuden olevan hänelle häpeä. Pärjäsi hyvin. Ensi kerralla kuulemma  vuorokausi.

Vierailija
140/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, stressaavaa on vanhemmuus nykyään. Itse en ole jättänyt teinejä keskenään omia juttuja varten, max pari tuntia illalla. Kyllä niistä ihan vastuuntoiset ja itsenäiset silti tuli. Eka muutti omilleen heti armeijan jälkeen ja tyttö on muuttamassa kirjoitusten jälkeen. Osaavat hoitaa asioitaan, myös raha-asioitaan. Itsenäistyminen on muuta(kin) kuin yksinoloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi