Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri aikoo jättää 15- ja 16-vuotiaat pojat viikoksi yksin kotiin

Vierailija
29.06.2024 |

Ja häipyy itse Kreikkaan lomalle. Mitä mieltä asiasta? Yksinhuoltajalla ei ole kuulemma muuta vaihtoehtoa.

Kommentit (176)

Vierailija
101/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma esikoiseni oli 15-vuotiaana koiravahtina kotona kun itse livahdin Saksaan viikoksi rälläämään, nuoremmat lapset olivat isänsä luona. Hyvin oli mennyt, laitoin rahaa tilille, täytin kaapit ruualla ennen lähtöä, viestiteltiin monta kertaa päivän aikana. Sovitusti piti pienet bileetkin. Mummunsa käyttäytyi vastuuttomammin kuin poikani.

Miksi viestittelitte monta kertaa päivässä? Mulla olisi mennyt hermot, jos äiti olisi jatkuvasti lähettänyt viestejä. 

Vierailija
102/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ollut taivaassa jos 15 vuotiaana olis ollut viikko kämppä tyhjana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mekin miehen kanssa ratkaistiin asia, kun kummallakin teinillä oli kesätöitä. Ei me tänne nököttämään jääty ihan vaan siksi, ettei lapset pärjäis tai pitäisi bileitä.

Kumpikin kesätöissä ravintolan keittiössä ja jos pitää bileitä, niin siivoovat kaiken kanssa. Lisäksi sovittiin mattopesusta erikseen, kun tullaan. Kaksi viikkoa hurahti hyvin. Yhdet bileet olivat kavereilleen pitäneet - ei ongelmia. Saunailtoja kuitenkin lähes joka ilta pienemmälle porukalle.

Sitä kun pidetään homma reiluna ja keskustellaan kumminkin puolin niin hommat hoituu.

Vierailija
104/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista on, mitä mieltä pojat ovat.  Todennäköisesti tykkäävät. 

Vierailija
105/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tuonikäisten pitää pärjätä viikko kaksistaan, Herranen aika sentään. 

Vierailija
106/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin just 16 v poikani muuttaa yksin eri paikkakunnalle. Mikä olisi ongelma olla perheen kotona veljen kans? Ainakin omani osaa tiskata, pyykätä, käydä kaupassa, tehdä ruokaa jne 

Vierailija
107/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma esikoiseni oli 15-vuotiaana koiravahtina kotona kun itse livahdin Saksaan viikoksi rälläämään, nuoremmat lapset olivat isänsä luona. Hyvin oli mennyt, laitoin rahaa tilille, täytin kaapit ruualla ennen lähtöä, viestiteltiin monta kertaa päivän aikana. Sovitusti piti pienet bileetkin. Mummunsa käyttäytyi vastuuttomammin kuin poikani.

Miksi viestittelitte monta kertaa päivässä? Mulla olisi mennyt hermot, jos äiti olisi jatkuvasti lähettänyt viestejä. 

Mä en viestittele useita kertoja päivässä, vaan vaadin, että mulle tulee pari juttua. Kun on päästy perille, joku väliviesti ja kun matka alkaa takaisinpäin. Tai kun nuoret ovat kotona olleet keskenään, niin kerran päivässä laittavat jonkun videon pätkän.

Mä olen helposti huolestuvaa sorttia. Etenkin uusien tilanteiden edessä. Lasten kisamatkat pitkään kuittaantui kun olin aina mukana. Sitten aloin höllätä, enkä ihan joka reissuun mennyt. Sen jälkeen aloin vaatia noita tiettyjä viestejä reissusta. Tytär omaksui tämän tavan nopeammin kuin poika. Sillä vaan rauhoitetaan äiti, mutten se rupee hermostuksissaan tekemään noloja temppuja, esim kyselee kuulumisia kavereilta tai jojolta tai valkulta. NIin noloa.

Nyt ovat nuoria aikuisia ja saadaan paljon kiitosta tuosta tyttären tyylistä, kun lähtevät kavereiden kanssa mökille... kuten tänään. Niin hän pyytää, että kaikki lähettää viestit äideille. On niitä muitakin jotka huolestuu. Etenkin hiljaisimpien poikien äidit ovat ihastuneet tuohon tapaan, kun pojilta alkoi tulla videoita eikä pelkkää: K - viestiä.

Tätä kirjoittaessa sain iltapaljuilu viestin mökiltä. :) Pikku sievässä siellä lauloivat.

Ohis

Vierailija
108/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Soitto lastensuojeluun riittää ja kysy mitä mieltä ovat. Nimittäin aihe vapaa ei sitä päätä. 

Vierailija
109/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, itse halusin jäädä kotiin tuonikäisenä jos vanhemmat meni tylsään reissuun. Mutta kerran meillä oli oikeasti tunkeilija yöllä. Pitkä tarina. Senkin jälkeen uskalsin jäädä omakotitaloon mutta katsoin että ovet on visusti lukittu. 

Vierailija
110/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuutonta. Teinit pysyvät kyllä hengissä, mutta kyllä se on heille ankeaa, että äiti toimii noin.

Höpö, höpö, teinit on innoissaan, kun saavat olla kotona ilman äitiä.

Vierailija
111/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta aika itsekästä lomailla ilman lapsia, jos asuvat vielä kotona. T. Yh

Meillä teini on kesätöissä ja jää ihan mielellään kotiin, kun me vanhemmat lähdemme reissuun. Ei todellakaan halua meidän kanssa asuntoautoilemaan.

Vierailija
112/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok. Soitto lastensuojeluun riittää ja kysy mitä mieltä ovat. Nimittäin aihe vapaa ei sitä päätä. 

No minun 15-vuotiaani on kuukauden päästä muuttamassa lukioon vieraaseen kaupunkiin ja tulee ainakin aluksi asumaan yksin. Ehkä jos samanhenkinen kaveri löytyy, kimppakämppäkin voi olla mahdollinen. Pitäisikö kieltää lapselta opiskelu?

Vierailija
113/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun meidän teini muuttaa syksyllä yksin asumaan vieraalle paikkakunnalle, kun aloittaa opiskelut siellä. Kotiin ei voi jäädä makaamaan, kun on oppivelvollisuus 18 vuotiaaksi asti. Omalla paikkakunnalla ei ole toisen asteen oppilaitoksia. Mitähän lastensuojelu tähän sanoo?

Vierailija
114/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan tavallista että toiselle asteelle muutetaan muualle asumaan yksin.

Itse olin 15-vuotiaana yksin Helsingissä töissä koko kesän.

Silloin muutetaan valvottuun asuntolaan. 

No ei todellakaan muuteta mihinkään asuntolaan. Ei ammatikouluissa ole enää mitään valvottuja asuntoloita, lukioista puhumattakaan. Kyllä nuori muuttaa vuokrakämppään ihan yksinään asumaan. Tai voi toki asua myös soluasunnossa, mutta ei sielläkään mitään valvontaa ole. 

Vierailija
115/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska usko tai älä, minulla ja lapsellani on hyvät välit ja hän halusi kertoilla minulle päivän tapahtumista ja minä vastavuoroisesti hänelle. Lisäksi tosiaan tuo mummunsa päätti juuri matkani aikana ostaa pojalle mopon, jota meidän piti yhdessä alkaa miettimään matkani jälkeen, siitä aiheutui ihan turhaa viestirallia..

Vierailija
116/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa uhka on, jos rantakäärme puree lomailevaa vanhempaa pahasti lomalla!

Vierailija
117/176 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikkaan? Ei ole kovin fiksu sun kaverisi.

Vierailija
118/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten varmaan lastensuojelussa riittää kiirettä kaikkien niiden tuhansien lukiolaisten kanssa, jotka muuttaa lukion perässä ihan vieraaseen kaupunkiin asumaan ihan ypöyksin vuosiksi. Esimerkiksi Helsingin huippulukioissa heitä riittää pilvin pimein.

Vierailija
119/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen oli kaupungissa itsekseen monesti, koska oli kesätöissä ja me muut mökillä. Muutti sitten 19-vuotiaana yksinänsä Hollantiin opiskelemaan.

Hänen lukiossaan oli todella paljon muulta muuttaneita, jotka asuivat yksin tai kaverin kanssa koko lukion ajan.

Vierailija
120/176 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan tavallista että toiselle asteelle muutetaan muualle asumaan yksin.

Itse olin 15-vuotiaana yksin Helsingissä töissä koko kesän.

Ei ole tavallista, noin 5 % tekee niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme