Kaveri aikoo jättää 15- ja 16-vuotiaat pojat viikoksi yksin kotiin
Ja häipyy itse Kreikkaan lomalle. Mitä mieltä asiasta? Yksinhuoltajalla ei ole kuulemma muuta vaihtoehtoa.
Kommentit (176)
Tulisi halvemmaksi ottaa ne lapset matkalle mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mielestäni oikein, että itse lähdetään lomille (ei pakottava syy) ja kaksi alaikäistä jätetään keskenään pärjäämään. Ei tuon ikäisen tarvi osata olla kuin aikuinen.
Onko tuon ikäinen mielestäsi aikuinen, jos pärjää viikon yksin tai jonkun muun kanssa?? Siis viikon. Ei vuotta tai kahta, vaan viikon?!
Ei ihme, jos nykyään on vaikeuksia aikuistua ollenkaan, kun vanhempien pitää kököttää vieressä vähintään täysi-ikäisyyteen saakka, ettei lapsen vaan tarvitse itse osata mitään.
Itse olin tuon ikäisenä viikonkin kerrallaan lapsenlikkana parivuotiaalle, kun vanhemmat olivat poissa. Lapsi ja kämppä tip top, kun tulivat kotiin.
Olin myös vastuussa hevosista ja monista muista eläimistä usein viikon siellä täällä kesällä ja kiertelin myös koira/kissavahtina tuttavien reissujen ajan.
Ehkä sen takia olinkin niin luotettava ja työteliäs, kun siihen annettiin mahdollisuus.
Ja ei, en ollut yksin siinä mielessä, että en olisi selvinnyt hätätilanteessa. Vein lapsen kerran lääkäriin, soitin tai pyysin apua muutenkin, jos tarvittiin. Olin suorittanut ensiapukurssit, neljähoot, pikkukokkikurssit ja ties mitkä vesipelastuskurssit, kun niihin oli ollut mahdollisuus.
Olin myös isosena heti seuraavasta kesästä, kun pääsin itse ripille. Ja vedin erilaisia kerhoja pienemmille talvikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vääksyn lukiokin ilmoitteli taas, että sinne tulevat uudet lukiolaiset etsii asuntoja...
Sama monella paikkakunnalla.
On itseasiassa hyvä, että nuoret lähtevät. Missä he muuten oppivat siivoamaan jälkensä? Siis jos kotona ei vaadita mitään?
Tuttavan 22v poika muutti nyt omaan asuntoon. Äiti käy kaupassa, siivoaa ja ramppaa koko ajan.
Toisen tuttavan poika muutti samassa iässä. Ja nyt poika 27v ja tahti jatkuu samalla kaavalla. Äiti vain pohti, että kun ei meinaa rahat ja voimat riittää pojan kanssa, niin ehkä hän OTTAA pojan takaisin kotiin.
Molemmat ns. normaaleita "poikia", mutta äitiensä loppuun paapomia jo pienestä saakka.
Tee nimetön lasu ja huoli- ilmoitus
Vierailija kirjoitti:
Exän vapautunutta aikaa harmitteleva mies moitti, että 16-vuotiaalle ei illaksi hankittu lapsenvahtia neljäksi tunniksi. Lapsi totesi lapsenvahtiuden olevan hänelle häpeä. Pärjäsi hyvin. Ensi kerralla kuulemma vuorokausi.
Oikeasti??? Kun olin 16, olin itse lapsenvahtina useammalle lapselle. Useamman päivän. Ja siitä ei ole kovin pitkä aika, kun olin 16. Ihan normiperheestä olen...
Pari vuotta ja he ovat täysi-ikäisiä, voivat olla itsekseen vaikka 10 vuotta jos haluavat. Eikö sitä kannata vähän harjoitella etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Exän vapautunutta aikaa harmitteleva mies moitti, että 16-vuotiaalle ei illaksi hankittu lapsenvahtia neljäksi tunniksi. Lapsi totesi lapsenvahtiuden olevan hänelle häpeä. Pärjäsi hyvin. Ensi kerralla kuulemma vuorokausi.
Lapsenvahti 16-vuotiaalle? Sen ikäisenhän pitäisi olla lapsenvahtina pikkulapsille.
Ennen tuo oli normaalia. Ihan hyvin voivat olla keskenään jos ovat normaaleja nuoria. Nykyään nuoriakin pidetään lapsina ja niitä paapotaankin kuin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kotibileet, jee! Koti ryöstetty ja tuhottu, jee! 😎
Ikävää, että sä et voi lapsiisi luottaa.
Missä olit silloin, kun niille piti tapoja opettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pieniä jäämään koko viikoksi, varsinkin tuo 15 v. Jos tosiaan tilanne se et ovat koko ajan täysin keskenään. Tekisin lastensuojeluilmoituksen . Äiti olis voinu joko ottaa lapset mukaan lomalle tai jättää itsekin menemättä !T. Sossu
Ja sitten taas ihmetellään, miksei Suomessa synny lapsia? No näistä sossuistahan se johtuu, kun ovat näin vieraantuneita elämästä. Häpeäisit. Entisaikaan 13-vuotiaat olivat sotapoikina sodassa.
Joo entisaikaan oltiin jo sodassa ja 10 -vuotiaat hoiti pikkusisaruksia kun äiti oli töissä . Se oli ennen se . Mitä mun tässä pitäs hävetä? Sitä,että joku ajattelee näiden lastenkin näkökantaa? Ei nuoret välttämättä uskalla edes sanoa itse vanhemmalle suoraan, ettei halua / uskalla jäädä yksin kotiin. Mitä jos tulee joku h
Sulla tietysti riittää enemmän töitä jos kasvatetaan holhottavia kansalaisia. 15-vuotias on kolmen vuoden päästä aikuinen. Saako hän kuitenkin jo lopettaa vaippojen käytön? Tai käyttää yksin uunia?
Ovatko pojat ikäisekseen lapsellisia jos heitä ei voisi yksin jättää?
Kun muutin pois kotoa, en osannut mm. pestä omaa pyykkiäni kun ei oltu luotettu ollenkaan. Ei se itsetuntoa kasvattanut. Sitten vaan jätettiin yksin selviytymään ilman mitään taitoja. :/
Omalle lapselleni haluan lempeämmän itsenäistymisprosessin. Siihen voisi hyvinkin kuulua yksin kotona oleminen 15-vuotiaana ja luultavasti jotain hurjempaakin.
Nykyään huudetaan lastensuojeluilmoitusta, jos 15-vuotiaalla on samoja vastuita ja vapauksia kuin 10-vuotiailla pari vuosikymmentä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kun muutin pois kotoa, en osannut mm. pestä omaa pyykkiäni kun ei oltu luotettu ollenkaan. Ei se itsetuntoa kasvattanut. Sitten vaan jätettiin yksin selviytymään ilman mitään taitoja. :/
Omalle lapselleni haluan lempeämmän itsenäistymisprosessin. Siihen voisi hyvinkin kuulua yksin kotona oleminen 15-vuotiaana ja luultavasti jotain hurjempaakin.
En pidä lempeänä sitä, että jätetään lapsi yksin eri maahan missä itse on. Lempeää on se, että opettaa lapsen pesemään pyykkiä ja antaa vastuuta kotitöistä.
Missään muussa maassa tällaista keskustelua ei voitaisi käydä. Muualla on päivänselvää, että vanhemmat on vastuussa lapsistaan myös teini-iässä.
Mitä mieltä olen? Ihmettelen miksi mielipiteelläni on mitään väliä. Eiköhän omat lapsensa tunne itsekukin parhaiten.
Sitä ihmettelen että ap kuvittelen olevansa kyseisen vanhemman kaveri. Jos mulla olisi kaverina yksinhuoltaja, joka viimein pääsee matkalle:
1) olisin iloinen hänen puolestaan
2) miettisin että oisko tässä 15 vuoden aikana mulle ollut vaikka yhden kerran mahdollisuus tarjoutua lapsenvahdiksi niin että olisi päässyt matkalle hitusen aiemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä lempeänä sitä, että jätetään lapsi yksin eri maahan missä itse on. Lempeää on se, että opettaa lapsen pesemään pyykkiä ja antaa vastuuta kotitöistä.
Missään muussa maassa tällaista keskustelua ei voitaisi käydä. Muualla on päivänselvää, että vanhemmat on vastuussa lapsistaan myös teini-iässä.
Tunnen monia hyvän perheen nuoria eri maista. Väitteesi ei pidä paikkaansa. Monissa muissa maissa olen sen sijaan huomannut että kavereille toimitaan turvaverkkona, ei elämän kyttääjänä ja vaikeuttajana
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuossa nyt on? 16-vuotiaana asuin yksin vauvani kanssa.
Eka kommentti kunnon valkoroskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti kuvittelet että yksin viikon pärjäävät nuori ei olisi vastuullisten vanhempien hoidossa? Moni tuon ikäinen asuu samaan aikaan lukion tms. takia viikot yksin. Luottamuksen ansainneelle nuorelle voi hyvinkin antaa vapautta palkinnoksi. Mitä oikein kuvittelet sen viikon aikana nuorelle käyvän?
Se, että nuoren voi jättää yksin kotiin kertoo luultavasti fiksusta nuoresta ja hyvistä vanhemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuossa nyt on? 16-vuotiaana asuin yksin vauvani kanssa.
Eka kommentti kunnon valkoroskaa.
Loistavaa itsereflektiota
Meitä asui kaksi perhettä vierekkäin, molemmissa viiden vuoden ikähaarukassa lapset. Katselimme teini-iässä ristikkäin toistemme lasten perään niin, että naapurilla oli mm. vara-avain ja aina saattoi tulla/mennä, jos tuli muuta ongelmaa.